Bio95 på GDI'er
Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-06-06 08:34

Hejsa....

Jeg tænkte om Bio95 kunne have nogen effekt på tilsodnings-problemet på
GDI'erne !!

Ethanol brændstof har en højere iltindhold, men brændværdien er mindre.
Så det brænder altså renere, men har ikke samme effekt. Det kunne være sjovt
at måle forskellen på et rullefelt.

Og lugter er det forresten ikke falsk varebetegenelse.. navnet altså.. det
er da ikke noget "Bio" i 95% benzin

Mvh
Leon

Fra : Mikkel Lund

Dato : 02-06-06 08:44

Leon Hulstroem skrev:
> [...]
> at måle forskellen på et rullefelt.
>
> Og lugter er det forresten ikke falsk varebetegenelse.. navnet altså.. det

Skal det lugte af gris før det er bio, eller ?? Jeg er ikke helt med!

Mikkel

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-06-06 09:31

Mikkel Lund wrote:

> Skal det lugte af gris før det er bio, eller ?? Jeg er ikke helt med!

Nææh måske ikke... men jeg forstår godt forvirringen... hvis man siger
Bio95 så vil den umiddelbare opfattelse være at det er 95% biobrændsel,
men fakta er jo at det kun er 5% biobrændsel og 95% alm. benzin. Men de
95 betegner nok ikke procentsatsen men istedet at det er en bio-version
af alm. oktan 95.

Eksempelvis er E85 rent faktisk 85% ethanol og 15% benzin... Man kunne
derfor IMO godt betegne det som Bio85.

Thomas

Fra : Tine og Thomas

Dato : 02-06-06 09:07

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa....

> Og lugter er det forresten ikke falsk varebetegenelse.. navnet altså.. det
> er da ikke noget "Bio" i 95% benzin

Er det ikke fordi de har brugt halm til at lave Ethanolen ud af?

Men, ja 5% bio og 95% olie....
Det er der ikke meget bio over...

Fra : Brian Skaarup

Dato : 02-06-06 12:59

Tine og Thomas wrote:
> Er det ikke fordi de har brugt halm til at lave Ethanolen ud af?
Den ætanol de hælder i hos statoil er traditionel 1. generations ætanol
udvundet af gæret sukker (sukkerrør fra Brasilien, sukkerroer osv)
Det er først når man får gang i næste generation biobrændsel, man kan
lave det af halm. Der er dog et stykke tid endnu inden det kan
produceres i tilstrækkeligt omfang til at betyde noget

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-06-06 14:31

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Og lugter er det forresten ikke falsk varebetegenelse.. navnet altså.. det
> er da ikke noget "Bio" i 95% benzin

Jo, det burde retteligt hedde/kaldes E5 (men "Bio95" appelerer nok mere til
den brede befolkning - E5 lyder som en gammel motorvejsbetegnelse).

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52006DC0034:DA:HTML:
"Bioethanol | Ethanol produced from biomass and/or the biodegradable
fraction of waste, for use as biofuel E5 contains 5% ethanol and 95% petrol
E85 contains 85% ethanol and 15% petrol |"

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge