/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
WLAN, USB, Linux
Fra : Kent Friis


Dato : 20-04-06 17:42

Jeg er ved at kigge lidt på noget WLAN, og en eller anden anbefalede
at købe en USB-tingest, fremfor et decideret accesspoint, muligvis pga.
mine krav til accesspointet (WLAN-VLAN[1] bridge). Og så har USB'en
også den fordel at den ikke skal igennem min gamle 10mbit hub.

Dimsen skal sidde i den stationære PC (den bærbare kører XP), så
cardbus m.m. er ikke interessant.

Jeg kiggede på SHG, ig det eneste der så ud til at have bare en
lille smule Linux support er Linksys WUSB54G, men det er svært at
blive klog på om den bare virker, eller kun i medvind, ned ad bakke
og med solen i ryggen... Er der nogen der har erfaring med den?
Den har også den fordel at den kan stilles op i vinduet, hvorimod
de fleste andre USB-dimser sidder direkte i USB-porten, hvor den vil
skulle række igennem væggen (jeg ved ikke hvad de vægge er lavet af,
men mobil-tlf, scanner og lignende har meget bedre signal igennem
vinduet). Andre forslag til noget der bare virker?

Hvad med "Host AP"? Skal jeg kigge efter noget der kan det, eller
er det ligegyldigt? Hvad giver det af fordele fremfor ad hoc mode
(som vistnok skulle være alternativet til host AP).

Mvh
Kent

[1] 802.11g - 802.11q.
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

 
 
Magnus Pedersen (20-04-2006)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 20-04-06 18:25

Kent Friis wrote:
> Jeg er ved at kigge lidt på noget WLAN, og en eller anden anbefalede
> at købe en USB-tingest, fremfor et decideret accesspoint, muligvis pga.
> mine krav til accesspointet (WLAN-VLAN[1] bridge). Og så har USB'en
> også den fordel at den ikke skal igennem min gamle 10mbit hub.
>
> Dimsen skal sidde i den stationære PC (den bærbare kører XP), så
> cardbus m.m. er ikke interessant.
>
> Jeg kiggede på SHG, ig det eneste der så ud til at have bare en
> lille smule Linux support er Linksys WUSB54G, men det er svært at
> blive klog på om den bare virker, eller kun i medvind, ned ad bakke
> og med solen i ryggen... Er der nogen der har erfaring med den?
> Den har også den fordel at den kan stilles op i vinduet, hvorimod
> de fleste andre USB-dimser sidder direkte i USB-porten, hvor den vil
> skulle række igennem væggen (jeg ved ikke hvad de vægge er lavet af,
> men mobil-tlf, scanner og lignende har meget bedre signal igennem
> vinduet). Andre forslag til noget der bare virker?
>
> Hvad med "Host AP"? Skal jeg kigge efter noget der kan det, eller
> er det ligegyldigt? Hvad giver det af fordele fremfor ad hoc mode
> (som vistnok skulle være alternativet til host AP).
>
> Mvh
> Kent
>
> [1] 802.11g - 802.11q.
Jeg bruger Asus WL-167g den virker bare med rt2500 driveren

--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."
   Douglas Adams 1952-2001

Michael Rasmussen (20-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-04-06 22:42

On Thu, 20 Apr 2006 19:24:30 +0200, Magnus Pedersen wrote:

> Jeg bruger Asus WL-167g den virker bare med rt2500 driveren
Og til Kent, som er Linux agnostiker, skulle du måske oplyse, at Ralink
har udgivet rt24xx og rt25xx under GPL, og aktivt støtter, både
økonomisk og med ressourcer, udviklingen af driveren til Linux.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Kent Friis (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-06 17:27

Den Thu, 20 Apr 2006 23:41:48 +0200 skrev Michael Rasmussen:
> On Thu, 20 Apr 2006 19:24:30 +0200, Magnus Pedersen wrote:
>
>> Jeg bruger Asus WL-167g den virker bare med rt2500 driveren
> Og til Kent, som er Linux agnostiker, skulle du måske oplyse, at Ralink
> har udgivet rt24xx og rt25xx under GPL, og aktivt støtter, både
> økonomisk og med ressourcer, udviklingen af driveren til Linux.

Jamen det lyder jo umiddelbart fint. Og der ser ikke ud til at være
andre forslag. Men hvad med antennen, kan der tilsluttes ekstern
antenne? Dimsen skal jo agere access-point...

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Michael Rasmussen (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-04-06 18:31

On Fri, 21 Apr 2006 16:27:13 +0000, Kent Friis wrote:

> Jamen det lyder jo umiddelbart fint. Og der ser ikke ud til at være
> andre forslag. Men hvad med antennen, kan der tilsluttes ekstern
> antenne? Dimsen skal jo agere access-point...
>
Er du ferm på fingrene:
http://www.oberkommando.org/asus_wl-167g/
http://www.usbwifi.orcon.net.nz/
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Kent Friis (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-06 19:25

Den Fri, 21 Apr 2006 19:31:23 +0200 skrev Michael Rasmussen:
> On Fri, 21 Apr 2006 16:27:13 +0000, Kent Friis wrote:
>
>> Jamen det lyder jo umiddelbart fint. Og der ser ikke ud til at være
>> andre forslag. Men hvad med antennen, kan der tilsluttes ekstern
>> antenne? Dimsen skal jo agere access-point...
>>
> Er du ferm på fingrene:
> http://www.oberkommando.org/asus_wl-167g/

Yikes - vist ikke på det niveau.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Michael Rasmussen (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-04-06 19:59

On Fri, 21 Apr 2006 18:24:41 +0000, Kent Friis wrote:

>
> Yikes - vist ikke på det niveau.
Så har du et problem. Der findes ingen trådløse USB, hvor der kan
tilsluttes en ekstern antenne.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Kent Friis (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-06 20:02

Den Fri, 21 Apr 2006 20:58:33 +0200 skrev Michael Rasmussen:
> On Fri, 21 Apr 2006 18:24:41 +0000, Kent Friis wrote:
>
>>
>> Yikes - vist ikke på det niveau.
> Så har du et problem. Der findes ingen trådløse USB, hvor der kan
> tilsluttes en ekstern antenne.

Den Linksys jeg nævnte i starten af tråden havde den "eksterne"
antenne indbygget, ligesom et access-point, bare med et USB-kabel.
Altså boksen op i vindueskarmen, og så kablet ned til PC'en.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Lasse Jensen (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 25-04-06 20:31

Michael Rasmussen wrote:

> On Thu, 20 Apr 2006 19:24:30 +0200, Magnus Pedersen wrote:
>
>> Jeg bruger Asus WL-167g den virker bare med rt2500 driveren
> Og til Kent, som er Linux agnostiker, skulle du måske oplyse, at Ralink
> har udgivet rt24xx og rt25xx under GPL, og aktivt støtter, både
> økonomisk og med ressourcer, udviklingen af driveren til Linux.

Ja... men har nogen af jer fået den til at compile? Jeg har rodet med den på
2 maskiner, og begge to laver sære fejl, uanset hvad. Virker dog fint med
ndiswrapper.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Henrik Hartig (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 09-06-06 20:04

Magnus Pedersen skrev:
>> [1] 802.11g - 802.11q.
> Jeg bruger Asus WL-167g den virker bare med rt2500 driveren
>

Hej Magnus
Jeg skal hjælpe en kammerat med at få hans Mandrake 10.0 til at køre
trådløst. Har købt Asus som du omtaler.
Hvilken Linuxdistribution bruger du?
Tror du at Mandrake 10.0 er god nok?
Er det kernen eller skal jeg bare finde rt2500 driveren?

Jeg har ikke rodet med hans pc endnu og han vil selv gerne have en anden
Linuxdistribution, så derfor ville jeg gerne have svar på ovenstående
inden jeg bruger for meget tid med noget som ikke vil virke.

Hilsen
Henrik

Michael Rasmussen (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 09-06-06 20:08

On Fri, 09 Jun 2006 21:04:09 +0200, Henrik Hartig wrote:

> Hej Magnus
> Jeg skal hjælpe en kammerat med at få hans Mandrake 10.0 til at køre
> trådløst. Har købt Asus som du omtaler. Hvilken Linuxdistribution
> bruger du?
Den følger med som standard i seneste version af Ubuntu, og virker
out-of-the-box.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Torben Koch (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Koch


Dato : 10-06-06 01:09

On 2006-06-09 21:07:43 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> Den følger med som standard i seneste version af Ubuntu, og virker
> out-of-the-box.

Dog kan WPA kryptering være lidt tricky at få til at virke.
Men WEP virker out-of-the-box.

--
/Torben
Reply mail invalid
toko [at] mail [dot] dk


Michael Rasmussen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 10-06-06 01:24

On Sat, 10 Jun 2006 02:08:48 +0200, Torben Koch wrote:

>
> Dog kan WPA kryptering være lidt tricky at få til at virke.
På hvilken måde?
Hvad har du forsøgt?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Torben Koch (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Koch


Dato : 10-06-06 03:26

On 2006-06-10 02:23:33 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> På hvilken måde?
Min Ubuntu Dapper understøttede ikke WPA på Asus WL-167g fra starten af.
Jeg måtte bruge wpa_supplicant, og rt2500 drivers fra serialmonkey.com

> Hvad har du forsøgt?
Jeg har fået det til at virke. Men out-of-the-box virkede det ikke(1).
NetworkManager fandt Asus USB donglen, men man kunne kun vælge WEP kryptering.
Jeg har så konfigureret wpa_supplicant med essid, wpapsk og wpa key, og
har lavet nogle pre-up iwconfig/iwpriv/ifconfig-kommandoer ved rausb0 i
/etc/network/interfaces - og nu virker det.
Dog har Asus'en det med at smide forbindelsen hvis der er ikke er
trafik(2). yderst belastende.
Jeg prøver at genoprette forbindelsen med:
sudo ifconfig rausb0 down
sudo ifconfig rausb0 up
sudo iwpriv rausb0 auth 3
sudo iwpriv rausb0 enc 3
sudo iwpriv rausb0 wpapsk 'den-hemmelige-key'
sudo dhclient rausb0
Men det er ikke altid jeg har får forbindelse igen. Nogle gange bliver
jeg simpelthen nødtil at reboot maskinen.



(1)Det kan være jeg har bare ikke har gjort tingene rigtigt. Jeg er
først begyndt at bruge linux for en uge siden.

(2)Jeg tror ihvertfald det er donglen der smider forbindelsen, hvad
skulle det ellers kunne være?


--
/Torben
Reply mail invalid
toko [at] mail [dot] dk


Michael Rasmussen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 10-06-06 09:38

On Sat, 10 Jun 2006 04:26:02 +0200, Torben Koch wrote:

> Min Ubuntu Dapper understøttede ikke WPA på Asus WL-167g fra starten af.
> Jeg måtte bruge wpa_supplicant, og rt2500 drivers fra serialmonkey.com
>
Det er har jo ikke noget med driveren at gøre. WPA er ikke en del af
driveren - heller ikke i Windows. Jeg er ret sikker på, at du ville kunne
få det til at virke, med den medleverede driver til Ubuntu. Du skulle
blot hente source til restricted-modules.

> Jeg har fået det til at virke. Men out-of-the-box virkede det ikke(1).
> NetworkManager fandt Asus USB donglen, men man kunne kun vælge WEP
> kryptering. Jeg har så konfigureret wpa_supplicant med essid, wpapsk og
> wpa key, og har lavet nogle pre-up iwconfig/iwpriv/ifconfig-kommandoer
> ved rausb0 i /etc/network/interfaces - og nu virker det. Dog har Asus'en
> det med at smide forbindelsen hvis der er ikke er trafik(2). yderst
> belastende.
Det er ikke power management, der er årsagen? Altså når din dongle
bliver suspended.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Torben Koch (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Koch


Dato : 10-06-06 17:54

Michael Rasmussen wrote:

> Det er ikke power management, der er årsagen? Altså når din dongle
> bliver suspended.

Det sker allerede efter ca. 2 min. inaktivitet.
I.flg. ifconfig, så har rausb0 stadig en ip adr. men jeg har ingen data
igennem.

Jeg kom til at kigge nærmere på ifconfig, og der stod dette:
RX packets:20507 errors:237 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:13374 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

Kan disse PX packets errors være skylden?


--
/Torben Koch
reply mail invalid
toko [a] mail dot dk

Henrik Hartig (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 10-06-06 07:39

Michael Rasmussen skrev:
> Den følger med som standard i seneste version af Ubuntu, og virker
> out-of-the-box.
>
Lyder godt, men vil det så sige at Mandrake 10.0 ikke er god nok? Jeg
havde tænkt mig at installere SuSE 9.2 eller 10.1 på pc'en - SuSE virker
vel også, når Ubuntu gør?
/henrik

Michael Rasmussen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 10-06-06 09:32

On Sat, 10 Jun 2006 08:38:49 +0200, Henrik Hartig wrote:

> Lyder godt, men vil det så sige at Mandrake 10.0 ikke er god nok? Jeg
> havde tænkt mig at installere SuSE 9.2 eller 10.1 på pc'en - SuSE virker
> vel også, når Ubuntu gør?
Jeg kender intet til Mandrake og Suse, så det må andre svare på.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Henrik Hartig (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 10-06-06 09:37

Michael Rasmussen skrev:
> On Sat, 10 Jun 2006 08:38:49 +0200, Henrik Hartig wrote:
>
>> Lyder godt, men vil det så sige at Mandrake 10.0 ikke er god nok? Jeg
>> havde tænkt mig at installere SuSE 9.2 eller 10.1 på pc'en - SuSE virker
>> vel også, når Ubuntu gør?
> Jeg kender intet til Mandrake og Suse, så det må andre svare på.
ok men tak alligevel, noget tyder på at det vil fungere

Thorbjørn Ravn Ander~ (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-04-06 20:14

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg er ved at kigge lidt på noget WLAN, og en eller anden anbefalede
> at købe en USB-tingest, fremfor et decideret accesspoint, muligvis pga.
> mine krav til accesspointet (WLAN-VLAN[1] bridge). Og så har USB'en
> også den fordel at den ikke skal igennem min gamle 10mbit hub.

Min WL500G rutter kan sættes til at lege accesspoint, og så er det
bare via et almindeligt netkabel til den stationære, og der er ingen
ben i det.

Hvad er dit scenarie?
--
Thorbjørn Ravn Andersen


Kent Friis (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-06 20:19

Den 21 Apr 2006 21:13:54 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>> Jeg er ved at kigge lidt på noget WLAN, og en eller anden anbefalede
>> at købe en USB-tingest, fremfor et decideret accesspoint, muligvis pga.
>> mine krav til accesspointet (WLAN-VLAN[1] bridge). Og så har USB'en
>> også den fordel at den ikke skal igennem min gamle 10mbit hub.
>
> Min WL500G rutter kan sættes til at lege accesspoint, og så er det
> bare via et almindeligt netkabel til den stationære, og der er ingen
> ben i det.
>
> Hvad er dit scenarie?

Kravet er at den kan bridge imellem det trådløse net (WLAN), og
virtual LAN (VLAN), for at kunne få trafikken ind på et separat
"ben" på firewall'en, uden at skulle ofre en PCI-port på et
ekstra netkort.

Alternativet er naturligvis bridge + en VLAN switch, men mig
bekendt er de ret pebrede, og derudover er det overkill med både
2 stk. switch/hub til tre maskiner (min gamle 10 mbit hub klarer
BNC til den tredje maskine).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Thorbjørn Ravn Ander~ (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-04-06 21:42

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Kravet er at den kan bridge imellem det trådløse net (WLAN), og
> virtual LAN (VLAN), for at kunne få trafikken ind på et separat
> "ben" på firewall'en, uden at skulle ofre en PCI-port på et
> ekstra netkort.

Nu koster et PCI-kort jo ikke over 100 kroner, så det ville jeg nok
gøre i dit sted, hvis jeg bare ville have noget enkelt.

Er problematikken at du gerne vil have de trådløse i DMZ'en og de
kablede indenfor muren?

> 2 stk. switch/hub til tre maskiner (min gamle 10 mbit hub klarer
> BNC til den tredje maskine).

Burde du ikke købe _2_ netkort nu hvor du er i gang?

--
Thorbjørn Ravn Andersen


Kent Friis (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-06 21:45

Den 21 Apr 2006 22:41:34 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>> Kravet er at den kan bridge imellem det trådløse net (WLAN), og
>> virtual LAN (VLAN), for at kunne få trafikken ind på et separat
>> "ben" på firewall'en, uden at skulle ofre en PCI-port på et
>> ekstra netkort.
>
> Nu koster et PCI-kort jo ikke over 100 kroner,

Nej men det gør et PCI-slot til gengæld.

> så det ville jeg nok
> gøre i dit sted, hvis jeg bare ville have noget enkelt.
>
> Er problematikken at du gerne vil have de trådløse i DMZ'en og de
> kablede indenfor muren?

Nej, jeg vil have den på et *helt* separat ben. De skal ikke have
adgang til noget som helst uden at være godkendt af Linux'en.

>> 2 stk. switch/hub til tre maskiner (min gamle 10 mbit hub klarer
>> BNC til den tredje maskine).
>
> Burde du ikke købe _2_ netkort nu hvor du er i gang?

Du mener til den maskine der kører BNC? Det er ikke en PC, men en
X-terminal, så der er intet der kan pilles ved.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Thorbjørn Ravn Ander~ (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-04-06 22:23

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Nej, jeg vil have den på et *helt* separat ben. De skal ikke have
> adgang til noget som helst uden at være godkendt af Linux'en.

Og det er derfor du vil have den på en separat netport, men du har kun
mulighed for USB til formålet?

Vaså med sådan en USB->RJ45 netdims og så en traditionel løsning bagefter?
--
Thorbjørn Ravn Andersen


Kent Friis (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-06 23:10

Den 21 Apr 2006 23:22:33 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>> Nej, jeg vil have den på et *helt* separat ben. De skal ikke have
>> adgang til noget som helst uden at være godkendt af Linux'en.
>
> Og det er derfor du vil have den på en separat netport, men du har kun
> mulighed for USB til formålet?

Valget står umiddelbart mellem USB (billig) eller en ny switch (dyr).
Begge dele har nærmest ubegrænset antal porte, hvilket jeg så
absolut foretrækker frem for at ofre et PCI-slot på projektet.

Der er self. den gode gamle mulighed med et RJ45-kabel ud af
vinduet, men en USB-dims koster omkring 200,- så det er begrænset
hvor meget der er sparet ved at købe et RJ45-kabel.

> Vaså med sådan en USB->RJ45 netdims og så en traditionel løsning bagefter?

Det har jeg også overvejet, jeg kan bare ikke lige se fidusen i at
skulle via RJ45. Hvor er fordelen? Prisen bliver da vist noget
dyrere end en ren USB ting.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Michael Rasmussen (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-04-06 23:51

On Fri, 21 Apr 2006 22:10:26 +0000, Kent Friis wrote:

>
> Valget står umiddelbart mellem USB (billig) eller en ny switch (dyr).
> Begge dele har nærmest ubegrænset antal porte, hvilket jeg så
> absolut foretrækker frem for at ofre et PCI-slot på projektet.
>
Hvad med følgende:
1 stk USB-wireless.
1 stk billig AP der køre bridge med dit andet AP

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Kent Friis (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-04-06 00:27

Den Sat, 22 Apr 2006 00:50:57 +0200 skrev Michael Rasmussen:
> On Fri, 21 Apr 2006 22:10:26 +0000, Kent Friis wrote:
>
>>
>> Valget står umiddelbart mellem USB (billig) eller en ny switch (dyr).
>> Begge dele har nærmest ubegrænset antal porte, hvilket jeg så
>> absolut foretrækker frem for at ofre et PCI-slot på projektet.
>>
> Hvad med følgende:
> 1 stk USB-wireless.
> 1 stk billig AP der køre bridge med dit andet AP

Nu er jeg overhovedet ikke med længere. Hvad skulle fidusen være?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Michael Rasmussen (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 22-04-06 02:44

On Fri, 21 Apr 2006 23:27:28 +0000, Kent Friis wrote:

>
> Nu er jeg overhovedet ikke med længere. Hvad skulle fidusen være?
Du har behov for ekstern antenne til udvidelse af rækkevidde? Det findes
på et AP, og du kan også tilslutte en ekstra, hvis det er nødvendigt.
Denne ekstra AP placeres indenfor USB-wireless' rækkevidde.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Kent Friis (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-04-06 09:34

Den Sat, 22 Apr 2006 03:43:55 +0200 skrev Michael Rasmussen:
> On Fri, 21 Apr 2006 23:27:28 +0000, Kent Friis wrote:
>
>>
>> Nu er jeg overhovedet ikke med længere. Hvad skulle fidusen være?
> Du har behov for ekstern antenne til udvidelse af rækkevidde? Det findes
> på et AP, og du kan også tilslutte en ekstra, hvis det er nødvendigt.
> Denne ekstra AP placeres indenfor USB-wireless' rækkevidde.

Nej, en ekstern antenne er ikke et krav, men af de to USB-ting jeg har
kig på, *har* den ene en rigtig antenne, og den anden har ikke. Og derfor
er den med antennen naturligvis bedre, hvis altså driveren virker.

Antennen er naturligvis med i sammenligningen, for at se hvilken
løsning der er bedst, men det er langt fra den vigtigste parameter.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-04-06 06:22

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> > Vaså med sådan en USB->RJ45 netdims og så en traditionel løsning bagefter?
>
> Det har jeg også overvejet, jeg kan bare ikke lige se fidusen i at
> skulle via RJ45. Hvor er fordelen? Prisen bliver da vist noget
> dyrere end en ren USB ting.

Jeg kan ikke helt hitte ud af dine prioriteter. Skal det bare være
billigt, eller hvad?

Fordelen ved at gå over et RJ45 kabel ville være en større valgfrihed
idet du går over til at kunne bruge standardkomponenter i stedet for
en USB dims der skal være fuldt understøttet, og du bruger jo ikke
Windows hvor de fleste drivere findes.

Derudover skal det lige siges at trådløst altså har udfald ind imellem
- hvis det er en parameter bør du overveje ren kabling.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Kent Friis (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-04-06 09:40

Den 22 Apr 2006 07:21:59 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>> > Vaså med sådan en USB->RJ45 netdims og så en traditionel løsning bagefter?
>>
>> Det har jeg også overvejet, jeg kan bare ikke lige se fidusen i at
>> skulle via RJ45. Hvor er fordelen? Prisen bliver da vist noget
>> dyrere end en ren USB ting.
>
> Jeg kan ikke helt hitte ud af dine prioriteter. Skal det bare være
> billigt, eller hvad?

Prisen er naturligvis en parameter, men ikke den eneste. Jeg er endnu
usikker på om jeg skal gå efter den til 200,- eller 400,- (en fordobling
af prisen). Men snakker vi om udstyr til måske 2000,- (tidobling), skal
der store fordele til at opveje prisen.

> Fordelen ved at gå over et RJ45 kabel ville være en større valgfrihed
> idet du går over til at kunne bruge standardkomponenter i stedet for
> en USB dims der skal være fuldt understøttet,

Naturligvis, men jeg har indtryk af at Asus'en er fuldt understøttet,
hvorimod Linksys'en ikke er til at blive klog på.

> og du bruger jo ikke
> Windows hvor de fleste drivere findes.

Det gør jeg faktisk, men Windows'en har indbygget wireless, så den
er ikke relevant.

> Derudover skal det lige siges at trådløst altså har udfald ind imellem
> - hvis det er en parameter bør du overveje ren kabling.

Det er til at læse dk.edb.system.unix (og et par andre) ude på
græsplænen

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-04-06 10:16

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Prisen er naturligvis en parameter, men ikke den eneste. Jeg er endnu
> usikker på om jeg skal gå efter den til 200,- eller 400,- (en fordobling
> af prisen). Men snakker vi om udstyr til måske 2000,- (tidobling), skal
> der store fordele til at opveje prisen.

Ellers to bluetooth dongles, måske :)

Så kan du også ssh'e ind fra din mobiltelefon.

> > Derudover skal det lige siges at trådløst altså har udfald ind imellem
> > - hvis det er en parameter bør du overveje ren kabling.
>
> Det er til at læse dk.edb.system.unix (og et par andre) ude på
> græsplænen

Nåååååh.

Jeg har gode erfaringer med Asus i al almindelighed. Hvis de siger
den er fuldt understøttet er det vel fint.

Jeg vil så bare sige at jeg har været rigtigt godt tilfreds med min
WL500G rutter. Kører Linux, nem at bruge, nem at sætte op, muligt at
nørde med den til den helt store guldmedalje, og det med at køre RJ45
kabler har været nemt nemt nemt. At man så får en switch oven i
hatten er kun en yderligere fordel :)

Jeg overvejer kun at opgradere for at få USB-2.0 porte så jeg kan
smide en ekstern harddisk på (og få fornuftig hastighed).

--
Thorbjørn Ravn Andersen


Kent Friis (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-04-06 11:26

Den 22 Apr 2006 11:16:06 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>> Prisen er naturligvis en parameter, men ikke den eneste. Jeg er endnu
>> usikker på om jeg skal gå efter den til 200,- eller 400,- (en fordobling
>> af prisen). Men snakker vi om udstyr til måske 2000,- (tidobling), skal
>> der store fordele til at opveje prisen.
>
> Ellers to bluetooth dongles, måske :)

Den bærbare har indbygget bluetooth. Men jeg da jeg fik den, disablede
jeg det for at slippe for windows' evindelige "Der blev ikke fundet nogen
bluetooth enheder". Og nu kan jeg ikke finde ud af at enable det igen.

> Så kan du også ssh'e ind fra din mobiltelefon.

Der er ikke SSH på min mobil. Og man kan kun installere via WAP, som
jeg ikke har - har prøvet at downloade spil til telefonen, de ligger
bare som filer

>> > Derudover skal det lige siges at trådløst altså har udfald ind imellem
>> > - hvis det er en parameter bør du overveje ren kabling.
>>
>> Det er til at læse dk.edb.system.unix (og et par andre) ude på
>> græsplænen
>
> Nåååååh.
>
> Jeg har gode erfaringer med Asus i al almindelighed. Hvis de siger
> den er fuldt understøttet er det vel fint.

Indtil videre er det den jeg hælder mest til. Jeg kan bare godt se
nogle fordele i Linksys'en, men hvis der ikke er nogen der kan
fortælle om den virker, er jeg ikke meget for at gøre forsøget.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-04-06 12:06

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Den bærbare har indbygget bluetooth. Men jeg da jeg fik den, disablede
> jeg det for at slippe for windows' evindelige "Der blev ikke fundet nogen
> bluetooth enheder". Og nu kan jeg ikke finde ud af at enable det
> igen.

Nåh, det kan du da bare spørge pænt om i Windowsgruppen.


> > Så kan du også ssh'e ind fra din mobiltelefon.
>
> Der er ikke SSH på min mobil

Hvorfor har sådan en hakker som dig ikke en telefon man kan smide ssh
på? Det må du gøre noget ved.


> . Og man kan kun installere via WAP, som jeg ikke har - har prøvet
> at downloade spil til telefonen, de ligger bare som filer

Mærkeligt. Du må researche det - det SKAL kunne lade sig gøre.

> Indtil videre er det den jeg hælder mest til. Jeg kan bare godt se
> nogle fordele i Linksys'en, men hvis der ikke er nogen der kan
> fortælle om den virker, er jeg ikke meget for at gøre forsøget.

Bestil pr postordre. Så kan du fortryde købet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen


Kent Friis (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-04-06 12:21

Den 22 Apr 2006 13:05:59 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>> Den bærbare har indbygget bluetooth. Men jeg da jeg fik den, disablede
>> jeg det for at slippe for windows' evindelige "Der blev ikke fundet nogen
>> bluetooth enheder". Og nu kan jeg ikke finde ud af at enable det
>> igen.
>
> Nåh, det kan du da bare spørge pænt om i Windowsgruppen.

Det ku' godt være man skulle forsøge, de plejer nu ikke at kunne
hjælpe med *mine* problemer (mine problemer er altid så underlige).

>> > Så kan du også ssh'e ind fra din mobiltelefon.
>>
>> Der er ikke SSH på min mobil
>
> Hvorfor har sådan en hakker som dig ikke en telefon man kan smide ssh
> på? Det må du gøre noget ved.

Det er svært nok at finde en telefon jeg kan acceptere uden at
stille flere krav.

>> . Og man kan kun installere via WAP, som jeg ikke har - har prøvet
>> at downloade spil til telefonen, de ligger bare som filer
>
> Mærkeligt. Du må researche det - det SKAL kunne lade sig gøre.

Iøvrigt er en telefon ikke egnet til at skrive tekst.

>> Indtil videre er det den jeg hælder mest til. Jeg kan bare godt se
>> nogle fordele i Linksys'en, men hvis der ikke er nogen der kan
>> fortælle om den virker, er jeg ikke meget for at gøre forsøget.
>
> Bestil pr postordre. Så kan du fortryde købet.

Det er ikke pænt gjort.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-04-06 12:56

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> > Bestil pr postordre. Så kan du fortryde købet.
>
> Det er ikke pænt gjort.

Næh, men hele pointen er jo at du gerne vil afprøve om tingesten
duer. Det var en mulighed for at afteste med returret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen


Michael Rasmussen (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 22-04-06 13:15

On Sat, 22 Apr 2006 13:55:53 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

>
> Næh, men hele pointen er jo at du gerne vil afprøve om tingesten
> duer. Det var en mulighed for at afteste med returret.
Alternativt kunne man jo høre, om forretningen ville teste tingen med en
Ubuntu live-CD - rt25xx er med i basisinstallationen.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Kent Friis (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-04-06 15:14

Den Sat, 22 Apr 2006 14:15:13 +0200 skrev Michael Rasmussen:
> On Sat, 22 Apr 2006 13:55:53 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>>
>> Næh, men hele pointen er jo at du gerne vil afprøve om tingesten
>> duer. Det var en mulighed for at afteste med returret.
> Alternativt kunne man jo høre, om forretningen ville teste tingen med en
> Ubuntu live-CD - rt25xx er med i basisinstallationen.

Nu var det Linksys'en der var tvivl om, ikke Asus'en.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Adam Sjøgren (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 25-04-06 21:20

On Tue, 25 Apr 2006 21:30:54 +0200, Lasse wrote:

>>> Jeg bruger Asus WL-167g den virker bare med rt2500 driveren

>> Og til Kent, som er Linux agnostiker, skulle du måske oplyse, at Ralink
>> har udgivet rt24xx og rt25xx under GPL, og aktivt støtter, både
>> økonomisk og med ressourcer, udviklingen af driveren til Linux.

> Ja... men har nogen af jer fået den til at compile?

Virker fint med Linux 2.6.15 på en P2-300MHz hér.

Jeg kan se at jeg har oversat fra et daily cvs-snapshot
(rt2570-cvs-2006021805), så måske det er en idé?


Mvh.

--
"It's kind of important to have peace on earth." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408803
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste