C1 / 107 / Aygo
Fra : numzie@gmail.com

Dato : 01-06-06 12:40

Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?

Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
- er ellers frække små biler, synes jeg :)

/NumZie

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-06-06 13:33

numzie@gmail.com skrev:
> [...]
>
> Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
> - er ellers frække små biler, synes jeg :)

De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
slagboremaskine...

MVH

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-06-06 16:30

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
> den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
> slagboremaskine...

Jeg prøvede på et tidspunkt en af de nye Yaris med selvsamme motor med
4 velvoksne personer i, foruden at selve bilen vejer henved 150 kg mere
end Aygo&co. Det gik faktisk meget godt. Motorvejen var slet ikke
noget problem når først man var oppe i fart (kun prøvet til 110 km/t -
beklager, men jeg er en kylling og der var for langt til Køge i den
halve time jeg havde den). Det var lidt mere generende at man skulle
skifte til andet gear næsten inden man var gennem fodgængerfeltet når
man satte i gang for grønt. Jeg endte nu med den større 1,3 motor, men
ikke uden seriøs overvejelse. En mere erfaren bilist kunne godt have
endt med en anden konklusion.

Med 3-400kg mindre på akslerne (altså 1-2 personer i en af de små)
vil jeg tro at det ruller helt OK.

Fra : Armand

Dato : 01-06-06 21:56

Martin Johansen [6000] skrev:

> De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
> den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
> slagboremaskine...

Hvor mange NM bruger man på at passere Storebælt i modvind??

Svaret er udflydende, eftersom at det er drejningsmomentet på baghjulet
der trækker bilen over forhindringer og dét kan forandres på simpleste
måde: Gennem (ned)gearing, og mon ikke at trilligernes slut-gearing, som
kan ses ud fra omdrejninger ved given hastighed (á 120km/t?), er så lav
at hjulmomentet kan slæbe dem over Storebælt :-/

Forøvrigt er det vel ikke en ulykke hvis man en sjælden gang skal høvle
et gear ned for at klare Storebælt/Ejer Bavnehøj/De østjydske
ådale/Vejlefjord-Nord á nordgående/få andre steder i landet med hård
stigning på motorvejen :-/

--
Armand.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 04-06-06 20:09

On Thu, 01 Jun 2006 14:33:05 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
>den overhovedet trække sig selv?

Til bykørsel er den perfekt.

Når jeg er på motorvej, med A/C på højeste, så kræver den tålmodighed
når man er over 130. Og Hallandsåsen klarede den da ikke med de 130
jeg startede med forneden ;)

Tophastighed målt med GPS: 167 km/t

Men jeg er nu glad for den lille ny. Og den er er overraskende kvik.
Selvfølgelig er der mere træk i en 130-160 hestes motor - men så tænk
på at det girkort jeg får fra CFM kun er på 260 kr. ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Morgan Jones

Dato : 01-06-06 14:27

>Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
>kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?

VW Fox 1.4.

Du kan finde en ½ år gammelt een med grej til ca. 125 fra private. Jeg lover
dig at den ikke taber over 15.000/år.

mvh Morgan

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 01-06-06 14:53

Morgan Jones wrote:

> VW Fox 1.4.
>
> Du kan finde en ½ år gammelt een med grej til ca. 125 fra private. Jeg lover
> dig at den ikke taber over 15.000/år.
>
> mvh Morgan

Det tror jeg nu heller ikke en C1/107/Aygo gør. Til gengæld koster
Fox'en (i 1,2'er) 1500 mere i årlig grøn afgift og har dårligere
brændstofforbrug.

Men var nu mere bare nysgerrig overfor hvor meget en af de små kørte
på motorvejen :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 15:06

numzie@gmail.com skriver:

> Det tror jeg nu heller ikke en C1/107/Aygo gør. Til gengæld koster
> Fox'en (i 1,2'er) 1500 mere i årlig grøn afgift og har dårligere
> brændstofforbrug.

Nå ja, ud over lige at FOX'en og swift er de eneste der sådan set går de
km/l som fabrikken lover....
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EB61E813-4A7F-4E43-B770-56397A71CAED/0/3647.pdf

Ellers en god artikel der beskiver billige biler.....

Klaus
--

Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-06 15:56

> numzie@gmail.com skriver:

> Nå ja, ud over lige at FOX'en og swift er de eneste der sådan set går de
> [...]

Tjah, og da Bilmagasinet testede brændstofforbrug, sidste år, var det kun
Toyota'en der kørte længere på literen, end hvad fabrikken sagde.

Så your point being?

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Martin Kirk

Dato : 01-06-06 21:56

Hej numZie

<numzie@gmail.com> skrev i en meddelelse
Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?

Jeg er ejer af en 107 , har på nuværende tidpunkt kun kørt ca 2200 km så den
er ikke rigtig kørt til i nu. Det er rigtig at de små biler bliver " meget
tørstige ved 120 - 130 km/t " du må forvente ca 18 -17 km/l ved denne
hastighed ( i grunden ganske pænt i forhold til mange andre biler )
selv bruger jeg kun bilen til blandet by og landevejs kørsel og kører ca
19,2 - 19,8 km/l
og det er en rigtig god bil til det brug jeg har, den ligger godt på vejen
larmer ikke under 120 km/t men over 130 km/t begynder den at larme lidt for
meget.

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 02-06-06 07:24

Martin Kirk (slet) wrote:
> [...]
> larmer ikke under 120 km/t men over 130 km/t begynder den at larme lidt for

Tak for svaret - det var lige det, jeg ledte efter. 17-18 på motorvej
er da slet ikke så ringe endda!

/Kenneth