Anbefaling af 12V køleboks
Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-06 17:04

Nu er det jo snart sommer igen med de problemer det giver med at få få
varene hjem inden de går til i en varm bil ... Sidste år brugte vi en stor
alm. køletaske med frostelementer men det er hjælper ikke meget hvis (min
kone) tager ud og handler efter arbejde - så er de tøet op længe inden.

Så vi overvejer at bruge <1000kr på en 12V boks der kan holde temperaturen
nede på turen hjem (med stop ved børnehaven ofte ~1/2time)

Herhjemme har Harald Nyborg 24liter til 249,- 8529 og sidste uge havde fakta
en "stor" men den var udsolgt inden jeg så den.
http://www.acfshop.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=135

og en søgning syd for grænsen giver bla:

http://www.der-outdoor-shop.de/index,cPath,9_25.htm?nil=b41468c112633aca8cbfc644be5a7c2c
http://pdf.conrad.de/pdf/7S/lo/7S_0786.pdf

Nogen anbefalinger på en 35-40 liters ?

Duer de termoelektriske eller skal man op i skabe med rigtig kompresser (de
er dyre) ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 17:38

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:447c6f36$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Nogen anbefalinger på en 35-40 liters ?
>
> Duer de termoelektriske eller skal man op i skabe med rigtig kompresser

Dem hvor de skriver "18°C under omgivelsestemp" de er ikke særlig velegnede
til en bil. Husk at står bilen bare 5 min i solen så er temperaturen let
oppe på 60-70°C og så gavner det ikke meget at trække 18° fra. Madvarer
bliver simpelthen fordærvede på no time med de kære Pelitiér elementer....så
hvis du skal have noget der fungerer så er du nød til at finde noget med en
rigtig kompressor..........Disse har også en meget bedre virkningsgrad.

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-06 18:05

> [...]
> velegnede til en bil. Husk at står bilen bare 5 min i solen så er
> temperaturen let oppe på 60-70°C og så gavner det ikke meget at trække 18°

Men den isolerer jo også lidt og solen skinner ikke direkte på boksen - det
er en stationcar med et gardin over.

Varene er jo desuden nogenlunde kolde når de kommes i så der går jo
alligevel nogen tid inden inden temperaturen bliver "faretruende" - Det er
heller ikke mere end 5-10min at bilen kommer til at stå i solen på vejen
hjem

> [...]
> elementer....så hvis du skal have noget der fungerer så er du nød til at
> finde noget med en rigtig kompressor..........Disse har også en meget

Jeg er enig i at de er meget bedre - men prisen er også høj ... Selvom
http://www.acfshop.dk har en Kompressorkøleboks Mobicool C40 til under
2kkr - Den er desværre kun til 230V og så skal der en inverter foran

http://www.obelink.nl/ws/folder2006/pagina61.pdf Den mobilcool til 159
euro << Lyder som det "rigtige" valg. Fra deres internetshop Incl porto ca
1375kr og så en inverter på ...

Nogen bedre bud ?

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 20:33

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:447c7b56$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men den isolerer jo også lidt og solen skinner ikke direkte på boksen -
> det
> er en stationcar med et gardin over.

Det bliver stadig sindsygt varmt, ja faktisk så varmt at børn og dyr kan dø
af det
At du isolerer boksen gavner jo ikke når den ikke KAN køle under 18°C under
omgivelsestemp......så reelt står den bare og PUSTER op til 40°C varm luft
ind hvis der f.eks er 58°C lufttemp i kabinen.

> [...]
> heller ikke mere end 5-10min at bilen kommer til at stå i solen på vejen

Så kan jeg bedre lide Prebens idé med en køletaske med dybfrosne
elementer....det virker bedre end taskerne med Pelitiér elementerne (de her
18 graders...)

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-06 19:28

> [...]
> Nu er det jo snart sommer igen med de problemer det giver med at få få
> varene hjem inden de går til i en varm bil ... Sidste år brugte vi en

Lav en ekstra tyk flamingoboks, og brug en frosset (i bunden af fryseren)
5-liter dunk vand som køleelement. Hvis man drikker af den, eller hælder
vandet ud, såsnart det er tøet lidt, kommer der en luftlomme udenom isen, og
så har man køleelement/isvand i en hel weekend, hvis vandet hele tiden
fjernes.

Den er både billig i anskaffelse og brug, og er med garanti markedets mest
støjsvage.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-06 19:51

> Lav en ekstra tyk flamingoboks, og brug en frosset (i bunden af fryseren)
> 5-liter dunk vand som køleelement.

Ja det er jo det princip vi kørte med sidste år - men det kræver at man om
aftenen husker at få frosset dunken og ikke mindst har den med _hvis_ man
har tid til at handle på vejen hjem.

Vi vil godt ofre lidt på ikke at skulle planlægge om morgenen om der kan
handles kølevarer om eftermiddagen

Hvis vi nu bare havde købt en bil med klimaanlæg var der basis for en GDS
løsning... men nu er der kun 12V til rådighed ...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-06 22:47

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
> Hvis vi nu bare havde købt en bil med klimaanlæg var der basis for en GDS
> løsning... men nu er der kun 12V til rådighed ...

Hvad er en GDS løsning?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-05-06 22:50

> "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev

> [...]
Den gode gamle Gør Det Selv

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-06 23:16

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev> Den gode gamle Gør Det Selv

Jo Men gøre hvad selv?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-06 23:20

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev :

>Jo Men gøre hvad selv?

dette :

"Lav en ekstra tyk flamingoboks, og brug en frosset (i bunden af
fryseren) 5-liter dunk vand som køleelement."
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-06 09:12

Har vilen aircon er der jo køling til rådighed ...

> "Lav en ekstra tyk flamingoboks, og brug en frosset (i bunden af
> fryseren) 5-liter dunk vand som køleelement."

Nope - flamingoen er god nok, men kople sig på aircon'en så der kan køle
boksen ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-06 06:42

Anders Majland skriver:

> Ja det er jo det princip vi kørte med sidste år - men det kræver at man om
> aftenen husker at få frosset dunken og ikke mindst har den med _hvis_ man
> har tid til at handle på vejen hjem.

Spar nu de 1000 kr til en halvgod peltier taske. Brug i stedet halvdelen
af pengene på en ordentlig isoleret passiv køleboks og resten til en
pose frosne grønstsager, hver gang i handler.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-05-06 07:10

Anders Majland wrote:

> Så vi overvejer at bruge <1000kr på en 12V boks der kan holde
> temperaturen nede på turen hjem (med stop ved børnehaven ofte
> ~1/2time)

Jeg synes du skal prøve at købe en boks med følgende værdier:

Beschreibung: . Brutto-/Nutzinhalt: 50/46 Liter
. Stufenlose Temperatureinstellung
. 4 Liter Frosterfach
. herausnehmbare Gitterablage
. Eiswürfelbehälter
. Tropfwasser Auffangschale

Energieeffizienzklasse: A
FCKW-/FKW-frei

Elektrischer Anschluß:
. Anschluss-Spannung: 230 V/ 50 Hz
. Anschlusswert: 68 W

Elektrischer Energieverbrauch:
. in 24 h: 0,39 kW/h
. in 1 Jahr: 142 kW/h

Maße und Gewichte:
. Höhe 49,2 cm
. Breite 47,2 cm
. Tiefe 45 cm
. Nettogewicht 18 kg
. Bruttogewicht 20 kg

Altså med 4 liter fryser og til kun en pris på under 100 Euro.

Se den på

http://cgi.ebay.de/BOMANN-KB209-KUHLBOX-KUHLSCHRANK-EEK-A-NEU-OVP_W0QQitemZ7611006584QQcategoryZ77226QQrdZ1QQcmdZViewItem

Og meld gerne tilbage her når du har afprøvet den :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-06 09:31

> Jeg synes du skal prøve at købe en boks med følgende værdier:
> . Anschluss-Spannung: 230 V/ 50 Hz
> . Anschlusswert: 68 W

Ja hvis det ikke lige var fordi det "kun" er 230Volt - Det ville være bedre
med en der kunne køre direkte på 12V.

Men Waeco laver også en serie absorbtionsskabe der er billigere end deres
compressermodeller (og de kan køre på både 12V, 230V eller gsa)
f.,eks
http://cgi.ebay.de/XXL-Camping-Kuehlbox-Absorber-FG-4000-12V-40-Liter-GAS_W0QQitemZ7624206341QQcategoryZ77226QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Elektrolux-Camping-Haus-Kuehlbox-12V-oder-220-V-und-Gas_W0QQitemZ7622134352QQcategoryZ77226QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kompressor:
http://cgi.ebay.de/WAECO-Kompressor-Kuehlbox-CF25-CF-25-12V-u-24V-Preistip_W0QQitemZ7244726455QQcategoryZ77561QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Waeco-Coolmatic-LKW-Kompressor-Kuehlbox-FF-40-12-24-V_W0QQitemZ7245276685QQcategoryZ77561QQrdZ1QQcmdZViewItem

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 07:41

> [...]

> Så vi overvejer at bruge <1000kr på en 12V boks der kan holde temperaturen
> nede på turen hjem (med stop ved børnehaven ofte ~1/2time)

For kort tidshorisont til den bliver effektiv + det der køles skal helst
være koldt allerede. Skal helst køre 1-1½ time, men bedre end ingen ting.
Pålæg, fiskeprodukter fordærves MEGET let, kombiner evt. det med frost
varer.

> Herhjemme har Harald Nyborg 24liter til 249,- 8529

Jeg har en lign. til at stå fast i Skodaen bagagerum, det kan helt sikkert
mærkes om noget har været i box el. ej. ... .

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-06 09:22

> [...]
> være koldt allerede. Skal helst køre 1-1½ time, men bedre end ingen ting.
> Pålæg, fiskeprodukter fordærves MEGET let, kombiner evt. det med frost

Altså noget med at tænde den inden man går i butikken, putte de "lunkne"
varer i og så pakke om ~1/2 time senere

> Jeg har en lign. til at stå fast i Skodaen bagagerum, det kan helt sikkert
> mærkes om noget har været i box el. ej. ... .

Ja det gør en stor forkel om det kommer i en køleboks eller ej - spørgmålet
er mere om boksene med aktiv køling når at gøre en forskel...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 09:54

> [...]

> Ja det gør en stor forkel om det kommer i en køleboks eller ej -
> spørgmålet er mere om boksene med aktiv køling når at gøre en forskel...

Det bilder jeg mig ind ;). Til madpakken på en længere tur gør det helt
sikkert.

Fra : ThomasT

Dato : 31-05-06 15:49

Jeg har en af mærket "Igloo 40" (40 liter). Den vandt i FDM's test på et
tidspunkt. Den har aldrig skuffet. Nogle dage kan den ligefrem fryse de ting
der er i den, så effektiv er den. Den kostede vist omkring 800, da jeg købte
den i Harald Nyborg.

ThomasT