montering af højttalere i vw passat
Fra : Michael

Dato : 29-05-06 22:23

Jeg har for nylig købt en gammel VW Passat fra 1991, hvor de eneste
højttalere er dem i instrumentbordet.
Men de spiller utrolig dårligt, dog er min viden om elektronik og
anlæg meget begrænset, så jeg tør ikke kaste mig ud i de store
operationer.

Derfor var jeg interesseret i at høre, om man kunne nøjes med at
skifte de eksisterende højttalere, og dermed opnå en væsentlig
forbedring. Ved i hvilke højttalere der ville være egnet til formålet,
og hvilken størrelse??
Eller mener i jeg burde overveje ekstra højttalere. Hvis ja, kunne jeg
så nøjes med en basboks, da dette vel ville kræve et minimum af
montering??

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej, da jeg er fuldstændig blank
indenfor dette emne.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-06 22:32

Michael skriver:

> Jeg har for nylig købt en gammel VW Passat fra 1991, hvor de eneste
> højttalere er dem i instrumentbordet.

De små 4" formoder jeg.

> Men de spiller utrolig dårligt, dog er min viden om elektronik og
> anlæg meget begrænset, så jeg tør ikke kaste mig ud i de store
> operationer.

Enhederne er svjh ganske okay, men 4" (4½"??) giver bare ikke en
ordentlig lyd - sådan er det.

> [...]
> skifte de eksisterende højttalere, og dermed opnå en væsentlig
> forbedring. Ved i hvilke højttalere der ville være egnet til formålet,

Da hullerne har en given størrelse er der jo ikke meget mere at gøre
med. I mine tidligere bler har der været forberedt til større enheder i
dørene, er der det på din ?

> Eller mener i jeg burde overveje ekstra højttalere. Hvis ja, kunne jeg
> så nøjes med en basboks, da dette vel ville kræve et minimum af
> montering??

En basboks vil sjældent hjælpe til andet end lidt "brummeri". Du har
brug for noget membreanarel oppe foran, eller et sæt 6x9" i hattehylden.

> Håber i kan hjælpe mig lidt på vej, da jeg er fuldstændig blank
> indenfor dette emne.

News:dk.teknik.lyd.bilstereo kan måske også hjælpe ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : kristensenrune@hotma~

Dato : 30-05-06 09:27

Ja, det er sikkert 4" i insturmentbordet...
Man kan sagtens få nogle fornuftige 4" fuldtone (coax) enheder, som
spiller udemærket...

Såfremt du "kun" installerer disse, er en forstærker ikke påkrævet,
her kan afspilleren godt trække det...

Men hvis du vil have mere bas, evt i form af en basbox, så skal du
have en forstærker...

Du kunne kigge lidt på denne højttaler:
Rockford Fosgate Punch FRC 4204
(http://www.db-snedkeren.dk/index1.asp?r=99)

Håber det kan hjælpe...

Mvh Rune

Fra : Michael

Dato : 30-05-06 11:57

On 30 May 2006 01:27:24 -0700, kristensenrune@hotmail.com wrote:

> [...]
>her kan afspilleren godt trække det...
>
>Men hvis du vil have mere bas, evt i form af en basbox, så skal du

Jeg har overvejet disse højttalere:
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4638&kid=25

Vil de kunne bruges, eller bør jeg ofre lidt mere, som f.eks. dem her:
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4078&kid=25

/Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-06 12:55

Michael skriver:

> Jeg har overvejet disse højttalere:
> http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4638&kid=25
>
> Vil de kunne bruges, eller bør jeg ofre lidt mere, som f.eks. dem her:
> http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4078&kid=25

De første vil fint kunne bruges.