Aircon/klima spm
Fra : Steen Andersen

Dato : 29-05-06 19:20

Hej!

Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare mig på
et spørgsmål:

Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel til
følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da der ikke
er tryk på.

Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver - kært
barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget til
køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på vacuumpumpe,
kølemiddelfyldning osv.

Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet? Det
er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.

Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været på
biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at tørrefilterbeholderen
også er forrådsbeholder for olien.

Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?

mvh & pft
-Steen

Fra : ena

Dato : 29-05-06 20:08

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> også er forrådsbeholder for olien.
>
> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?

Ja der skal tilsættes olie - og nej R314A indeholder ikke olie

Du kan slå op i værkstedsmanualen til din bil hvor mange g olie der skal
tilsættes ved skift af filter

Fra : Steen Andersen

Dato : 29-05-06 22:47

> Ja der skal tilsættes olie - og nej R314A indeholder ikke olie
>
> Du kan slå op i værkstedsmanualen til din bil hvor mange g olie der skal
> tilsættes ved skift af filter

- se det er jo det jeg ikke kan. Min værkstedshb siger intet om klima......

Men ellers tak for buddet.

-Steen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 21:08

> [...]
> også er forrådsbeholder for olien.
>
> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?

R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret der
doserer den rigtige mængde i anlæget

--
Tom

Fra : ena

Dato : 29-05-06 21:18

> [...]
> meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret der

Tja - det behøver det som ikke at være - du kan hælde det på og derefter
lukke anlægget vacumere og fylde R314A det er faktisk det man gør oftest

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 21:46

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Tja - det behøver det som ikke at være - du kan hælde det på og derefter
> lukke anlægget vacumere og fylde R314A det er faktisk det man gør oftest

Både og Cool Tech AC 550 skal man selv fylde olie i, mens Cool Tech AC 650
har automatisk fyldning, så det må bero på hvad værkstederne har investeret
i. De 3 gange mit AC er fyldt 3 forskellige steder har det været
fuldautomatisk.

--
Tom

Fra : ena

Dato : 29-05-06 22:56

> [...]
> har automatisk fyldning, så det må bero på hvad værkstederne har
> investeret i. De 3 gange mit AC er fyldt 3 forskellige steder har det

Vi har dyre "fuldautomatiske" og billigere manuelle anlæg - men intet anlæg
kan vide om du hart skiftet filter kondenser el. så du skal selv fortælle
det "fuldautomatiske" anlæg hvor mange gram olie du vil have påfyldt - som
standard tilsættes 5g - det er fordi anlægget tror at det er lig den mængde
der altid mistes ved aftapning af kølemiddel (noget olie følger altid med
ud) - men skifter du filtret skal du tilsætte 30 - 50g olie og det skal du
selv programere.

De såkaldte fuldautomatiske anlæg er noget skod IMHO - har du et manuelt kan
du selv følge med i hvad der sker - og måle HT og LT præcist - dem der
arbejder meget med AC bruger de manuelle da du der bedre kan styre hele
processen.

Jeg foretrækker selv at bruge de manuelle kvalitetsanlæg fx fra
www.christonik.dk - det er for øvrigt J Ingvardsen fra Christonik der
uddanner og udsteder KMO beviser - han sværger også til de manuelle. selvom
de sælger begge typer.

Fylder du for meget olie på nedsættes effekten af anlægget da olien lægger
sig på fordamper og køler fladerne - tilsættes alt for meget får
kompressoren vædskeslag og ødelægges - tilsættes alt for lidt får
kompressoren ingen smørring - men ved et filterskift hæld ca 30 g olie i
filtret luk anlægget vacumer grundigt og påfyld kølemiddel.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 14:51

ena skrev:
> [...]
> sig på fordamper og køler fladerne - tilsættes alt for meget får
> kompressoren vædskeslag og ødelægges - tilsættes alt for lidt får

Og i mit system har kompressoren seperat smøring.

Tror ikke at I så entydigt kan stille det op som I gør.

MVH

Fra : ena

Dato : 30-05-06 15:03

> Og i mit system har kompressoren seperat smøring.
>
> Tror ikke at I så entydigt kan stille det op som I gør.
>
> MVH
På meget store anlæg har kompressoren egen oliesump (fx turistbusser) men på
personbilanlæg med typisk mindre end 1 kg kølemiddel er der normalt ingen
separat oliesump til kompressoren - derudover findes både
stempelkompressorer (almindeligt) og skruekompressorer (meget ualmindeligt)
så sagen er som du skriver kompliceret.

Nåe du tager et KMO kursus for at opnå autorisation til at få et KMO nummer
(så du kan købe kølemiddel) skelner man mellem hvor store anlæg man må
arbejde på:

Op til 2,5 kg - med dette kursus og bestået prøve må man arbejde på anlæg
med op til 2,5 kg kølemiddel
Næste trin er på til 12 kg kølemiddel (altså fx. turistbusser der har 8-12
kg)
Og så er der den helt store kølemontør uddanelse hvor man må arbejde med
over 12 kg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 15:07

ena skrev:

> På meget store anlæg har kompressoren egen oliesump (fx turistbusser) men på
> personbilanlæg med typisk mindre end 1 kg kølemiddel er der normalt ingen
> separat oliesump til kompressoren

Der er 950g i min, så det er lige under.

- derudover findes både
> stempelkompressorer (almindeligt) og skruekompressorer (meget ualmindeligt)
> så sagen er som du skriver kompliceret.

Skal være svar skyldig - jeg aner ikke hvilken type jeg har.

Men jeg ved dog at kompressoren skal indeholde 200cc special olie som
har et navn jeg ikke lige kan huske men som jeg har stående ude i
værkstedet men som jeg ikke gider gå ud og kigge på da jeg er for doven
lige nu ;)

MVH

Fra : ena

Dato : 30-05-06 15:33

> [...]
> et navn jeg ikke lige kan huske men som jeg har stående ude i værkstedet
> men som jeg ikke gider gå ud og kigge på da jeg er for doven lige nu ;)

Olien er en special olie uanset om det er med separat oliesump eller ej -
typen afhænger af typen af kølemiddel - man taler om ester olie eller ikke -
man kan ikke lige huske hvad der er til hvad - kunne slå det op men orker
ikke lige nu

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 16:01

ena skrev:

> Olien er en special olie uanset om det er med separat oliesump eller ej

Ja. Jeg skrev bare special for at du ikke skulle tro at jeg troede det
var en normal symaskineolie

> typen afhænger af typen af kølemiddel - man taler om ester olie eller ikke -
> man kan ikke lige huske hvad der er til hvad - kunne slå det op men orker
> ikke lige nu

Kender godt følelsen ;)

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 15:58

> [...]
> arbejder meget med AC bruger de manuelle da du der bedre kan styre hele

Ja og jeg skiftede netop kondendatoren i min da den gamle var gennemtærret.
Ellers er det ikke min kop te med at "skønne" hvor meget olie der er tilbage
og lægge lidt til (((

--
Tom