underligt at man bliver ved med at hænge b~
Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-05-06 22:07

G'aften i hytterne !

Jeg sad lige og så vejrudsigten på tv2 - hvor man omtalte
drivhuseffekten, og ævlede om co2 - og selvfølgeligt skulle illustrere
det med et vanligt klip fra en motorvej med en masse biler

Har de amøber totalt overset, at 99% af personbilerne på vejene vel er
nyere end 1990, og nok derfor har katalysator ??

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : BJ

Dato : 28-05-06 22:09

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

Dauw.

> Har de amøber totalt overset, at 99% af personbilerne på vejene vel er
> nyere end 1990, og nok derfor har katalysator ??

"Man" ser kun _det_, "man" _vil_ se.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-05-06 22:12

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev :

>"Man" ser kun _det_, "man" _vil_ se.

trækrammere hele banden ;(

Fra : BJ

Dato : 28-05-06 22:12

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> trækrammere hele banden ;(

Yes, og så er de tilmed vildøve.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ena

Dato : 28-05-06 22:11

> [...]
>

> --
> jan@stevns.net
> (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Katalysator eller ej de udleder CO2 det gør enhver afbrænding af fossilt
brændstof

Men da størsteparten af vort CO2 udslip (i danmark) kommer fra
kulkraftværker så er det misvisende at vise bilerne altid - men pressen er
jo tæt besat af folk med sympatier på venstrefløjen - og bilismen er et
yndet mål

Fra : BJ

Dato : 28-05-06 22:15

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> jo tæt besat af folk med sympatier på venstrefløjen - og bilismen er et

...og her skovler staten (DONG) jo penge ind, så det passer fint sammen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-06 22:21

jan@stevns.net wrote on 28-05-2006 :
> Har de amøber totalt overset, at 99% af personbilerne på vejene vel er
> nyere end 1990, og nok derfor har katalysator ??

Og at noget så fredeligt som køer er en væsentlig (vist nok en af de
væsentligste overhovedet) årsag til CO2 i atmosfæren...

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Aksel

Dato : 28-05-06 22:49

> Og at noget så fredeligt som køer er en væsentlig (vist nok en af de
> væsentligste overhovedet) årsag til CO2 i atmosfæren...

De udleder metangas som er væsentlig værre end CO2.

Hilsen Aksel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-05-06 22:53

Henrik Stidsen wrote:

> Og at noget så fredeligt som køer er en væsentlig (vist nok en af de
> væsentligste overhovedet) årsag til CO2 i atmosfæren...

Køerne bidrager også til CO2 i atmosfæren, men de gør det dog COO2 neutralt
idet de er "biobrændsel" de indtager.

Tilgengæld lever de store mængder metan der er en drivhusgas.

Mvh. UFfe Ravn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-06 19:42

Uffe Ravn brought next idea :
> Tilgengæld lever de store mængder metan der er en drivhusgas.

Jeg huskede forkert - men det gør det jo ikke ligefrem bedre...

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-05-06 22:35

> [...]
> Har de amøber totalt overset, at 99% af personbilerne på vejene vel er
> nyere end 1990, og nok derfor har katalysator ??

Måske ved "amøberne" at katalysatorer bare øger CO2-udslippet fra biler?
(På bekostning af CO...)

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-06 22:47

> [...]
> drivhuseffekten, og ævlede om co2 - og selvfølgeligt skulle illustrere
> det med et vanligt klip fra en motorvej med en masse biler

Jeg tænkte lidt det samme i dag, da de også ævlede om global opvarmning. Jeg
synes eder... det har været den koldeste vinter i mands minde og de sidste
par uger har det også været så hundekoldt at vi ind imellem måtte sætte
varme på

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 28-05-06 23:54

Tom skrev:

> [...]
> par uger har det også været så hundekoldt at vi ind imellem måtte sætte

Prøv at finde en globus frem og se hvor højt mod nord at Skandinavien
ligger i forhold til Canada, Alaska og Sibirien!
Det eneste der afholder dig fra at skulle køre snescooter og
firhjulstrækker, for ikke at nævne hundeslæde, er at Golfstrømmen, der
ovre langs den amerikanske østkyst kan være ligeså varm som
baby-bassinet i byens svømmehal, slår et slag over langs den norske kyst!
Der skal ikke megen variation i meteorologien til for at vi især i
ydersæsonerne kan miste fordelen ved den "radiator"

Forøvrigt bestemmes Golf'ens retning af de sydgående strømme fra
Ishavet, som p.g.a. deres lavere temperatur dykker under den varme
Golf-strøm og bærer den op til overfladen - Men det ferskere polar-vand
er lettere end Golfens saltvand og p.g.a. den globale opvarmning er de
dels varmere end tidligere og dels mere massive, hvorved Golfen ligger
under for risikoen for at blive undertrykket og sendt til bunden af
Atlanten og den vej tilbage i kredsløbet sydfra
Og sker dét har vi med næsten øjeblikkelig virkning canadiske tilstande
her i landet, og dét uden håb om at det vender året efter

Forøvrigt: Forskerne anslår at det er tiendedele af graders forskel, de
to strømninger imellem, at der skal til - Vi befinder os tydeligvis på
en knivsæg =

--
Armand.
(der i den sidste ende ikke tillægger bilismen så meget da istider har

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 06:14

----SNIP----

> Forøvrigt: Forskerne anslår at det er tiendedele af graders forskel, de to
> strømninger imellem, at der skal til - Vi befinder os tydeligvis på en
> knivsæg =

Skræmmende :), jeg tror, jeg skal ha' noget mere brænde.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 29-05-06 07:59

Den Mon, 29 May 2006 00:54:14 +0200 sendte Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>Og sker dét har vi med næsten øjeblikkelig virkning canadiske tilstande
>her i landet, og dét uden håb om at det vender året efter

Du bør ikke se "The Day After Tomorrow" inden du skal sove.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Armand

Dato : 28-05-06 23:38

jan@stevns.net skrev:
> [...]
>
> Har de amøber totalt overset, at 99% af personbilerne på vejene vel er
> nyere end 1990, og nok derfor har katalysator ??

Det ændrer da ikke på den faktor at man brænder fossilt brændstof af og
opvarmer atmosfæren :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-05-06 00:07

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Det ændrer da ikke på den faktor at man brænder fossilt brændstof af og
> opvarmer atmosfæren :-|

.....Med CO2ens (hvis mængde er uafh. af katalysator) drivhusvirkning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 29-05-06 00:09

KLIP

> Det ændrer da ikke på den faktor at man brænder fossilt brændstof af og
> opvarmer atmosfæren :-|

Man skal da også snart have gjort noget ved de fordømte vulkaner, måske et
varmeskjold eller lignende...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 06:19

> Man skal da også snart have gjort noget ved de fordømte vulkaner, måske et
> varmeskjold eller lignende...

Og en prop i alle køer & grissebasser, alle fly grounded, samtlige skibe
lavet til kunstige rev etc. etc. ;).

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 29-05-06 11:08

Hvis katalysator har nogen som helst effekt på CO2 udslippet skulle
det faktisk väre en marginal forögelse (C radikaler og CO som gennem
oxidering omdannes til CO2).

CO2 er ikke giftigt i forhold til andre udstödningsgasser som CO,
kvälstofilte osv. men det bidrager til opvarmningen. Det kan
katalysator ikke ändre noget ved.

Da vi gerne vil ha ström og varme hjemme indeholder en gennemtänkt
transportsektor det störste perspektiv for en CO2 reduktion.

VH Esben

Fra : vvv

Dato : 31-05-06 16:56

> [...]
>
> Har de amøber totalt overset, at 99% af personbilerne på vejene vel er
> nyere end 1990, og nok derfor har katalysator ??

Nææ
Jeg tror såmænd "amøberne" netop har fattet hvordan en katalysator virker,
hvilket du tydeligvis ikke har.

En katalysator katalysator hjælper ikke en fløjtende fis på CO2-udslippet,
faktisk forværrer den det da den omdanner CO til CO2, hvilket giver mere CO2
end en bil uden katalysator.

Ud over CO afhjælper katten NO samt CH.

Transport (biler og lastbiler) er altså sammen med kraftværkerne (A-kraft er
vejen frem, suppleret af mest muligt sol og vind) stadig store syndere i CO2
udslippet og derfor er det ganske relevant at vise en motorvej i den
anledning.

vv

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 31-05-06 18:41

Fuldstændig enig!

Man har faktisk rene energikilder, men vælger alligevel at benytte snavsede
kilder som, på et tidspunkt, slipper op "for good" ...
Og så er der INGEN vej tilbage ...

I tsetde for at benytte rene/gratis enegikilder ....

mvh

JV

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-05-06 19:02

"vvv" <?@?> skrev :

> [...]
>vejen frem, suppleret af mest muligt sol og vind) stadig store syndere i CO2
>udslippet og derfor er det ganske relevant at vise en motorvej i den

hmmmm.. jeg tror jeg hørte at trafikken tegner sig for 10% -
husholdningerne for 20 - og industrien for resten

Så at bilerne skal "holde for" - er vist stadig ulogisk

Fra : vvv

Dato : 31-05-06 20:48

> "vvv" <?@?> skrev :
>
> hmmmm.. jeg tror jeg hørte at trafikken tegner sig for 10% -
> husholdningerne for 20 - og industrien for resten
>
> Så at bilerne skal "holde for" - er vist stadig ulogisk

Hvis du har ret i de tal har du selvfølgelig også ret i at det er ulogisk at
lade bilerne holde for hver gang.
Jeg mener at have hørt noget helt andet (transport ca 50%) men kan ikke lige
finde noget om det.

Nogen der kender de korrekte tal for fordelingen af udledningen af CO2
mellem kraftværker, industri, transport osv? gerne med link

I øvrigt er jeg selv glad for biler og ikke "hippie" men mener da vi bør
spare CO2 hvor vi kan

vv

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-05-06 20:32

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> ....Med CO2ens (hvis mængde er uafh. af katalysator) drivhusvirkning.
> --
Katalysatorer øger bilens brændstofforbrug og dermed CO2-udledningen,
svjh med 5-10%.

Og hvis vi ellers udstyrede en Golf I med en moderne, katalysatorløs
motor og glemte alt om sikkerhed og moderne komfort skulle den nok
kunne gå 20km/l uden problemer. Men så dyr er benzinen jo heller
ikke, vel?

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-05-06 20:39

jan@stevns.net wrote:
> hmmmm.. jeg tror jeg hørte at trafikken tegner sig for 10% -
> husholdningerne for 20 - og industrien for resten
>
> Så at bilerne skal "holde for" - er vist stadig ulogisk

Det ved jeg ikke hvor du hørte - i følge miljøstyrelsen er det 30%:
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/transport/04010000.htm

Og så er det vel relevant nok, selv om et kulkraftværk er "bedre".

Spørgsmålet er vel nærmest hvor de nemmeste gevinster er, hvis man
altså vil gøre noget ved CO2.

/Martin

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-05-06 20:51

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev :

>Det ved jeg ikke hvor du hørte - i følge miljøstyrelsen er det 30%:
>http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/transport/04010000.htm

de skriver godtnok "Transportsektoren er blandt andet årsag til ca. 30
procent af CO2-emissionen"

Hører togdriften egentligt ikke med herunder - med det bidrag, der
kommer via strømmen til togene - det reducerer vist bilismens andel en
kende (hvor meget ved jeg ikke)

>Spørgsmålet er vel nærmest hvor de nemmeste gevinster er, hvis man
>altså vil gøre noget ved CO2.

luk usa ;)

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 31-05-06 22:41

jan@stevns.net wrote:

> [...]
>
> Hører togdriften egentligt ikke med herunder - med det bidrag, der
> kommer via strømmen til togene - det reducerer vist bilismens andel en

Det relevante er vel at se på, hvor CO2-udledningen giver størst
samfundsmæssig værdi? Kraftværkerne har en effektivitet på ca. 70% (mere
om vinteren, mindre om sommeren), et oliefyr på ca. 85% og et
naturgasanlæg på ca. 90%. Kraftværkerne er naturligvis kun en god ide
fordi varmen er et spildprodukt fra elproduktion (eller anden produktion
- fx affaldsafbrænding eller cementproduktion). Selv rene elproducerende
anlæg har en virkningsgrad på 40-45%.

En bilmotor har en virkningsgrad på ca. 20-30% og jeg gætter på der
gælder det samme for tog. Så her er det vel relevant at se på parametre
som: CO2-udslip pr. personkilometer og personminutter tilbragt på transport.

Jeg er selv glad bilist og cyklist (og sågar buspassager fra tid til
anden), men skal da blankt indrømme, at set fra et rationelt synspunkt
bør privatbilismen da begrænses under hensyntagen til, hvad der giver
mening. Derfor synes jeg, at udbygning af hurtig og effektiv offentlig
transport i tæt bebyggede områder er en god ting (tm).

Umiddelbart virker det mere logisk at flytte individuel transport over
på offentlig transport end det gør at lukke for elproduktion,
Stålvalseværket og Aalborg Portland [og derudover min arbejdsplads - gisp!].

> luk usa ;)

Jep - det ville være et godt første skridt på vejen.

Jeg lurer lidt på, hvordan fossile brændstoffer som knap ressource har
det ifht. global opvarmning. Man kan have lov at håbe at olien bliver så
dyr at man er tvunget til at finde alternativer, før den globale
opvarmning nået til et umanerligt skidt stadie. Mit bedste bud er at man
trods forskning i biobrændsel, vindmøller mv. vil kaste kærligheden på
atomkraft igen.

Knus
Regnar