Ung bilist tiltales alligevel for trafikdr~
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-06 14:50

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=442400/

Først slap en ung bilist for at blive anklaget for uagtsomt manddrab efter
en ulykke for et år siden, hvor to cykelryttere blev dræbt. Nu tiltales han
alligevel

En ung mand er blevet tiltalt for uagtsomt manddrab efter en ulykke for et
år siden, hvor to cykelryttere mistede livet ved en påkørsel på Jelshøjvej
syd for Århus, skriver Århus Stiftstidende søndag.
Politiet i Århus sigtede umiddelbart efter ulykken den 19-årige bilist, men
droppede at rejse tiltale efter afhøringer og tekniske undersøgelser.

Cykelryttere og pårørende til de dræbte blev bestyrtede over konklusionen og
klagede til statsadvokaten i Viborg.

- Vi har ændret Århus Politis afgørelse, oplyser vicestatsadvokat Karin
Thostrup. Sagen kommer for retten i Århus den 29. august.

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

begin 666 35306334303331643433626561613230__RM_EMPTY_&.dat
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Leif

Dato : 22-05-06 09:54

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> [...]
>
> - Vi har ændret Århus Politis afgørelse, oplyser vicestatsadvokat Karin
> Thostrup. Sagen kommer for retten i Århus den 29. august.

Jeg vil ikke tage stilling til hans skyld.

Uanset dom må vi håbe på, at cykelrytterne ude på landevejene kommer til
besindelse og lærer at
man ikke skal køre i flok på uoverskuelige steder og på lige stykker kun med
plads til at komme forbi dem.

Jeg tror, vi er en del, der selv har oplevet at runde et sving og blevet
forskrækket over, at vejen var spærret af cyklister i flok.

Hvis han bliver dømt efter, at den offentlige mening (her de pårørende) kan
bringe sagen frem igen, må vi håbe, der sidder en
bestemmende politimand i Århus med røde ører over sin beslutning.
Desværre kan dommen så også lægge op til at det er tilladt at fylde vejen
med cyklister, når bare man er mange nok og i flok.

/Leif

Fra : Henning

Dato : 22-05-06 11:32

>Jeg tror, vi er en del, der selv har oplevet at runde et sving og blevet
>forskrækket over, at vejen var spærret af cyklister i flok.

Med fare for at starte en "religionskrig" - hvis du kommer rundt i et
sving og bliver forskrækket over cyklister, køer, får,
landbrugsmaskiner, havareret bil eller hvad som helst andet, har du
simpelthen kørt for hurtigt efter forholdene! Kan man ikke se rundt i
svinget eller over bakketoppen, så sætter man farten ned!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 11:42

Henning wrote:

> [...]
> simpelthen kørt for hurtigt efter forholdene! Kan man ikke se rundt i
> svinget eller over bakketoppen, så sætter man farten ned!

Jeg var på stedet nogle dage efter at det var sket. Min mening efter 30 år
bag rattet i en bil er at hvis man kan køre nogen ned sådan et sted, så er
det (fandeme) fordi vedkommende har kørt for hurtigt. Der har været masser
af tid til at se cyklisterne hvis bilisten har brugt tiden på at læse
terrænet foran bilen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 24-05-06 13:58

> [...]
> det (fandeme) fordi vedkommende har kørt for hurtigt. Der har været masser
> af tid til at se cyklisterne hvis bilisten har brugt tiden på at læse

Nåh ?
Så tror jeg ikk' lige du har været på rette vej-stykke.
Desuden fyldte cyklisterne jo hele vejbanen ... og undveg til alle sider, da
de heller ikke havde set bilisten.
Det var faktisk derfor, anklagemyndigheden i første omgang frafaldt
anklagen.
Man vurderer altså, at det bliver svært/umuligt at få en dom i sagen.

Ivan, århus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 16:35

Ivan Sparvath wrote:
> [...]
> anklagen.
> Man vurderer altså, at det bliver svært/umuligt at få en dom i sagen.

Har du set stedet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 24-05-06 17:40

[klip]
> Har du set stedet?
>
> --
> Per, Esbjerg

Ja, som stedkendt bruger vi vejen som smutvej til Mårslet. Så slipper vi for
Oddervej (og 1 lyskryds). Jeg ville også have ramt cyklister, der havde
været 'over det hele'; men forhåbentlig ikke med samme skæbnesvangre
resultat.

Ivan, Århus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 18:06

Ivan Sparvath wrote:
> [...]

> vi for Oddervej (og 1 lyskryds). Jeg ville også have ramt cyklister,
> der havde været 'over det hele'; men forhåbentlig ikke med samme

Det er også det jeg skriver - en erfaren bilist ville ikke have ramt dem ;)

Når du kommer kørende på den lige strækning, så læg mærke til at du kan se
taget af de biler der kommer lige netop der hvor han ramte dem - han har
været uopmærksom - uerfaren.

--
Per, Esbjerg

Fra : H.S.

Dato : 22-05-06 13:21

Både ja og nej.
Der er ingen der kører på vejene, og hele tiden har i tankerne, "nu
skal jeg passe på den cykel, traktor eller lign, som kommer kørende
med 40 km/t IMOD mig, i MIN vejbane"...

Hvis bare de holdt sig i deres egen vognbane, så ville problemet ikke
være så stort.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 14:25

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse

Der er ingen der kører på vejene, og hele tiden har i tankerne, "nu
skal jeg passe på den cykel, traktor eller lign,

Er der ikke??. Som erfaren bilist bør der være nogen "alarmklokker" som
ringer, når man nærmer sig et sted, man ikke har fuldt overblik over. Der
kunne jo fx. gemme sig et større dyr el. landbrugsredskab bag ved, og så er
det ¤%"§ dig som trækker det "korte strå" ;).

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 22-05-06 21:34

totalt enig!

Fra : Leif

Dato : 23-05-06 17:51

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
er
> det ¤%"§ dig som trækker det "korte strå" ;).

Til Jørgen:
Hvis du virkelig tror, alle erfarne trafikanter hører de alarmklokker, du
her nævner, så
prøv lige at se på dem, der kører foran dig de næste dage: Jeg tror ikke, du
oplever
ret mange, der har opmærksomheden rettet ret meget mod sidevejene, som dog
er den
nærmeste faresitation, der opleves i det daglige.
Skulle du lægge mærke til en eller flere, der drejer hovedet lidt til
siderne, i god tid
før sidevejene, vil jeg tro, det er MC'er eller tidligere, for det er min
erfaring at netop
disse trafikanter er meget mere opmærksomme på denne fare.

Til Henrik:
Jeg har selv overlevet at være MC'er i mange år, og måtte høre for at mit
bremselys var i udu,
da det tit blinkede - selvfølgelig fordi jeg flytter foden til bremsen i de
situationer, hvor der er
andre trafikanter på sidevejene. Bremselyset er justeret tæt op ad pedalen
for at virke sådan
af hensyn til at gøre bagvedkørende mere opmærksomme.
Så jo - vi er en hel del der stadig har de andre trafikanter i tankerne -
simpelthen fordi det jo
også er vores eget liv vi passer på.

Men alt i alt skal vi jo alle fremad, og kan ikke tage højder for alle
andres fejl, men bare tænke
på at i trafikken er det, de andre der er idioter og kører som sådan og så
selv passe på.

Det eneste alternativ hertil er nok at køre på fleresporede skinner eller
blive hjemme.
/Leif

Fra : H.S.

Dato : 23-05-06 10:43

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Er der ikke??. Som erfaren bilist bør der være nogen "alarmklokker" som
> ringer, når man nærmer sig et sted, man ikke har fuldt overblik over.

Svært at være erfaren bilist som 19-årig, som var tilfældet her.

>Der kunne jo fx. gemme sig et større dyr el. landbrugsredskab bag ved, og så er
> det ¤%"§ dig som trækker det "korte strå" ;).

Men jo, som erfaren kan man have en tendens til at slippe gassen, når
man kører ind i en 'usynlig' situation, for det kunne jo være....
Så vi er delvis enige. - Men situationen bliver noget sværere at
overskue, for selv en erfaren bilist, når 'dyret' eller
'landbrugsredskabet' kommer med 30-40 km/t IMOD dig, (som cyklisterne
gør) - det giver dig dælme noget kortere reaktionstid, uanset om du
er erfaren bilist, og har forudset der måske 'står' noget på vejen
rundt om svinget.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 11:57

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse

>Svært at være erfaren bilist som 19-årig, som var tilfældet her.

Uvidenhed gør ikke uskyldig, fritager ikke for ansvar.

Fra : H.S.

Dato : 26-05-06 11:51

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Uvidenhed gør ikke uskyldig, fritager ikke for ansvar.

Nu kender jeg ikke 100% situationen, men du kan vel ikke straffe manden
for at køre en (flere) cyklister ned, hvis de kører i din vejbane, i
den modsatte køreretning?
Det er muligt at manden ikke var en erfaren bilist, men det er vel
næppe ulovligt?

Uagtsomt mandrab - ja det kan han da sigtes for, men jeg tvivler
stærkt på han bliver dømt for det, så skulle man jo også sigte en
lastbil chauffør for det samme, hvis en person hopper/falder ud foran
lastbilen og køres ihjel? (uanset om chaufføren kører for stærkt
eller ej).

Det er en utrolig svær situation, og det er nemt bare at sige at den
unge mand har skylden, fordi han kørte alt for hurtigt, men han var
altså ikke den eneste der lavede fejl her, han var bare den
'hårdeste' (bil vs Cykel), og så er det ham alle er efter.

Vi må se hvad dommen bliver, og stole på udfaldet bliver retfærdigt
for alle parter.