5 liter diesel så starter vi
Fra : carsten.rikke@jensen~

Dato : 21-05-06 12:44

Jeg er den "lykkelige" ejer af en Opel Vectra 2,0 DTI. Når min
dieselnål er nede på det røde felt, og jeg prøver at starte den, ja
så vil den ikke starte (ved kold motor). Hvis jeg så hælder 5-10
liter diesel på den, så starter den efter 20 sekunder. Som om der
skal være et vist min. i tanken -er der nogle som har hørt om det
før.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-06 13:15

<carsten.rikke@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det siger vel sig selv, at det skyldes at bilen er tom, når nålen når det
røde felt!

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Kim H

Dato : 21-05-06 13:26

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> før.
>
> Det siger vel sig selv, at det skyldes at bilen er tom, når nålen når det

Måske men det burde den ikke være da en diesel ikke har godt af at køre
tør på min Polo TDI er der 12 ltr. i tanken når den kører på reservetank og
efter at den gule tankstander lyser og viser 0 km tilbage i tanken tror jeg
der er min. 5ltr. Mvh. Kim

Fra : carsten.rikke@jensen~

Dato : 21-05-06 17:25

Tanken er IKKE tom - den kan sagtens starte, hvis den lige har kørt og
så stille eks. 5 min.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-05-06 17:30

carsten.rikke@jensen.tdcadsl.dk wrote:
> Tanken er IKKE tom - den kan sagtens starte, hvis den lige har kørt og
> så stille eks. 5 min.

det lyder som om at den kan tage luft ind således at den diesel der står
i slangerne løber tilbage i tanken. Når der så ikke er nok diesel i
tanken suger den bare luft hen til pumpen og vil ikke starte.

Når du så fylder lidt på tanken så vil den suge diesel istedet og
motoren vil starte. Du skriver også det tager lang tid på starteren,
hvilket passer fint nok med dette, da den jo lige skal have suget diesel
tilbage til pumpen, udluftningen må den åbenbart kunne klare selv.

Hvis det er tilfældet, så lad være med det!!! din pumpe sætter IKKE pris
på at skulle suge luft istedet for diesel. Luft smører overhovedet ikke
og der er risiko for at pumpen dør.

Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-06 19:00

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> carsten.rikke@jensen.tdcadsl.dk wrote:

Du har nemlig fat i den rigtige ende Thomas.

> lyder som om at den kan tage luft ind således at den diesel der står i
> slangerne løber tilbage i tanken.

Ja og det sker helt sikker før fødepumpen.

> Når der så ikke er nok diesel i tanken suger den bare luft hen til pumpen
> og vil ikke starte.

Når tanken kommer under et vist niveau, bliver der vacum i tilførslen til
fødepumpen, når du stopper motoren begynder den at "tage luft" et sted på
fødeslangen/røret.

> Når du så fylder lidt på tanken så vil den suge diesel istedet og motoren
> vil starte.

Formentlig skal der kun de 5-10 liter til før tankstanden er i niveau med
fødepumpen derfor tager den så ikke "falsk luft" eller i så ringe grad at
når du tørner motoren starter den efter kort til

> Du skriver også det tager lang tid på starteren, hvilket passer fint nok
> med dette, da den jo lige skal have suget diesel tilbage til pumpen,
> udluftningen må den åbenbart kunne klare selv.

Til fødepumpen ja.

> Hvis det er tilfældet, så lad være med det!!! din pumpe sætter IKKE pris
> på at skulle suge luft istedet for diesel. Luft smører overhovedet ikke og
> der er risiko for at pumpen dør.

Kender ikke specifikt Opel motoren, men hvis det er en med konventionel
rækkepumpe sker der ikke noget. Derimod er det hard kost uden smøring til en
af de nye højtrykspumper.

Nu er der ikke tale om en totaltørlagt pumpe, men - under alle
omstændigheder er det ingen god ide at eksperimentere for meget hvis der er
tale om en højtrykspumpe, den ner meget "stram" i alle tilpasninger, derfor
har den ikke godt af motion uden smøring/dieselolie...

MVH Hans