Knækket tandrem, VW Golf 2 (Multivan)
Fra : Frederik Kargaard

Dato : 18-05-06 17:57

Jeg havde idag den "fornøjelse" at min tandrem knækkede i min 1983 VW
Multivan 1600 Diesel med Golf 2 motor mens jeg var på vej på en lille ferie.
Jeg nåede dog heldigvis ikke så langt væk

Er der nogen der ved om motoren har haft en chance for at overleve den tur
og om hvilke dele der evt. er røget?

Hvis det er umuligt at redde motoren er jeg evt. interesseret i at finde en
billig ombytter (det er jo en gammel bil). Hvor er det bedst at lede efter
en sådan (ud over dk.marked)?

Venlig hilsen
Frederik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-05-06 18:14

> [...]
>
> Hvis det er umuligt at redde motoren er jeg evt. interesseret i at finde
> en billig ombytter (det er jo en gammel bil). Hvor er det bedst at lede

Motoren har det sikkert ikke for godt efter den tur.
Sådan en gammel bil gad jeg ikke skifte motor på, find en anden tilsvarende
Golf til 10.000 kr og kør i den i stedet for.

Niels

Fra : Frederik Kargaard

Dato : 18-05-06 18:34

Hehe, ja nu sidder den jo i en Multivan (autocamper) og selv om den er
gammel er sådan nogle ret dyre. Fik den synet for 2 måneder siden, så ville
være ret ked af at skille mig af med min gode "følgesvend", men jeg takker
for dit input Niels, og havde det "blot" drejet sig om en alm. Golf ville
jeg give dig helt ret

Frederik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-05-06 19:03

> [...]
> takker for dit input Niels, og havde det "blot" drejet sig om en alm. Golf

Så kig på http://www.dataophug.dk/ efter en motor.

Niels

Fra : Frederik Kargaard

Dato : 18-05-06 19:20

> Så kig på http://www.dataophug.dk/ efter en motor.
>
> Niels

Det ser ud til at være et godt sted at kigge

Tak for linket!

Frederik

Fra : Psypher

Dato : 18-05-06 19:07

"Frederik Kargaard" <frederik.kargaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> takker for dit input Niels, og havde det "blot" drejet sig om en alm. Golf

Typisk ryger topstykket efter sådan en tur, de plejer at bukke ventilerne.
Hvis du får brug for et, så har jeg to til at ligge, det ene er helt nyt,
de er begge komplette med ventiler løftere og knast, skriv til mig
hvis du er interesseret, et helt nyt koster 6500,- hos hovwdiaudi
vi kan sagtens finde en bedre pris men kontakt mig.

l-poulsen@mail.dk

Mvh Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 20:29

> [...]
> en
> billig ombytter (det er jo en gammel bil). Hvor er det bedst at lede efter

Jeg ville kigge på

www.dba.dk
http://Golf2.dk
www.vagcars.dk

Mvh
Morten

Fra : Frederik Kargaard

Dato : 18-05-06 20:56

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville kigge på
>
> www.dba.dk
> http://Golf2.dk
> www.vagcars.dk
>
> Mvh
> Morten

Tak for de gode links Morten!

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 22:14

Frederik Kargaard skriver:

> Er der nogen der ved om motoren har haft en chance for at overleve den tur
> og om hvilke dele der evt. er røget?

Da det er en diesel er der desværre den mulighed at stempler har nået
sammen med ventiler.

Benzinerne af den årgang overlevede let en sprængt tandrem, men der var
kompressionen heller ikke så høj.

Kan du selv lave noget af det ?

Smut en tur forbi volkswagen.msk.ru og hent bøgerne til golf 2, der er
masser af hints, blandt andet en komplet haynes til G2.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Frederik Kargaard

Dato : 19-05-06 17:05

> [...]
>
> Smut en tur forbi volkswagen.msk.ru og hent bøgerne til golf 2, der er
> masser af hints, blandt andet en komplet haynes til G2.

Tak for dit svar, det er et rigtigt godt link du har der, selv om det er på
russisk Jeg synes dog desværre ikke at kunne finde diesel-udgaven af
manualen, men det betyder ikke så meget længere (se mit andet indlæg fra
idag).

Hilsen
Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 17:41

Frederik Kargaard skriver:

> [...]
> russisk Jeg synes dog desværre ikke at kunne finde diesel-udgaven af
> manualen, men det betyder ikke så meget længere (se mit andet indlæg fra

Du så den der "VW_golf_83.zip". Der er motoren i.

Held og lykek med camperen...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Frederik Kargaard

Dato : 19-05-06 18:46

> Du så den der "VW_golf_83.zip". Der er motoren i.

Øh nej, jeg har fundet et hav af gode informationer, men ikke lige den fil
du omtaler. Ligger den under "Service Manuals" eller "Engines" eller et helt
3. sted?

> Held og lykek med camperen...

Tak skal du have Klaus!

Hilsen
Frederik

P.S. Nej, jeg er ikke så klog, at jeg kunne finde den

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 19:43

Frederik Kargaard skriver:

> Øh nej, jeg har fundet et hav af gode informationer, men ikke lige den fil
> du omtaler. Ligger den under "Service Manuals" eller "Engines" eller et helt
> 3. sted?

Pas, send mig en mail, så får du filen af mig (4,3Mbyte)

Min adresse kan du finde på siden jeg linker til i min signatur.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-05-06 02:30

On Thu, 18 May 2006 18:56:39 +0200, "Frederik Kargaard"
<frederik.kargaard@mail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg nåede dog heldigvis ikke så langt væk
>
>Er der nogen der ved om motoren har haft en chance for at overleve den tur
Da jeg rykkede tandremme i laser på min "golf" motor, fik den en ny
rem og kørte uden problemer den næste 200000 km.
Så man kan være heldig.
Men den havde bestemt ikke samme lyd bagefter, der var sket noget, men
hvad ?

/Hans

Fra : Frederik Kargaard

Dato : 19-05-06 17:13

En stor tak til alle der har besvaret mit indlæg fra igår, der var mange
gode råd.

Jeg havde en mekaniker til at se på den idag og da vi fik remmen af var den
ikke blot knækket, men revet over og den var på ingen måde mør, så det har
måske været en ventil der er knækket og har blokeret for stemplet, så vi har
dødsdømt motoren (også pga. andre symptomer), men jeg fandt en anden lovende
motor på dba.dk til 2500,- som jeg skal hente imorgen. Håber den kan redde
min gamle autocamper

Endnu engang tak til alle!

Venlig hilsen
Frederik