Flere jægere tak!
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 17-05-06 22:05

Hej.

Så skete det... jeg kørte et rådyr ned i morges. To stk. løb ud på vejen,
den ene nåede over, den anden ikke. For fanden man får et chock når man ser
dem, og ikke kan nå at bremse. Og sikke man ærger sig, når de to lygter til
højre + køleren er smadret!

Hvad med airbag´s? Kan man risikere at de har taget skade, eller er et lille
rådyr på 30 kg for lidt til, at de registrerer det? De skulle jo gerne
fungere hvis der sker noget mere alvorligt.

Hvis værkstedet vælger at rette de bukkede kanter på køleren ud, i stedet
for at udskifte hele køleren, kan jeg da riskikere, at den tager imod rust
eller lign. de steder den har været skadet?

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-05-06 22:16

On Wed, 17 May 2006 23:05:19 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote:

>Hvad med airbag´s? Kan man risikere at de har taget skade, eller er et lille
>rådyr på 30 kg for lidt til, at de registrerer det? De skulle jo gerne
>fungere hvis der sker noget mere alvorligt.

Airbags er enten/eller!
Hvis de er blevet på deres plads, og airbag-systemet ikke
efterfølgende melder fejl, kan du roligt regne med at alt er OK :)

/Kent Glerup

Fra : Q

Dato : 18-05-06 02:23

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ser
> dem, og ikke kan nå at bremse. Og sikke man ærger sig, når de to lygter

Jeg snuppede et i efteråret - det kostede en forlygte + sideblink på
hiacen..

Det havde været billigere at hente julemenuen hos en vildtfarm

> [...]
> rådyr på 30 kg for lidt til, at de registrerer det? De skulle jo gerne
> fungere hvis der sker noget mere alvorligt.

Hvis ikke de er gået af burde der ikke være nogen problemer svjv..

> Hvis værkstedet vælger at rette de bukkede kanter på køleren ud, i stedet
> for at udskifte hele køleren, kan jeg da riskikere, at den tager imod rust
> eller lign. de steder den har været skadet?

Min oplevelse er at reparerede lakskader aldrig er helt så hårdføre som
fabrikslakken, bla. fordi de ved slibning fjerner en evt. galvanisering helt
eller delvist..

Altefter hvor meget dyret har krøllet bilen kan det dog være de kan redde
den uden omlakering

/peter

Fra : Peter Weis

Dato : 18-05-06 18:01

Q wrote:

> Jeg snuppede et i efteråret - det kostede en forlygte + sideblink på
> hiacen..
>
> Det havde været billigere at hente julemenuen hos en vildtfarm

Og strengt taget må man ikke tage det med sig. Det tilfalder ejeren af
den grund, hvor det udånder. Hvis det ligger på vejen, er det kommunen
eller amtet som skal have det.

mvh
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 06:14

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> [...]
> dem, og ikke kan nå at bremse. Og sikke man ærger sig, når de to lygter til

Du har været heldig. En kollega og hendes mand nakkede en. Det kostede
_også_ forruden. Til gengæld blev deres 'Deo meldt totalskadet.

> Hvad med airbag´s? Kan man risikere at de har taget skade, eller er et lille
> rådyr på 30 kg for lidt til, at de registrerer det? De skulle jo gerne
> fungere hvis der sker noget mere alvorligt.

Nej, Airbags fejler intet.

> Hvis værkstedet vælger at rette de bukkede kanter på køleren ud, i stedet
> for at udskifte hele køleren, kan jeg da riskikere, at den tager imod rust
> eller lign. de steder den har været skadet?

Jeps

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Kito

Dato : 18-05-06 06:41

> [...]
> for at udskifte hele køleren, kan jeg da riskikere, at den tager imod rust
> eller lign. de steder den har været skadet?

Hej Jasper, du skriver i overskriften"flere jægere tak"
Det der sker på denne tid af året har jægeren ingen indflydelse på, da det
er nu at den gamle rå, jager sine lam fra sidste år ud af området, da den nu
er ved at gøre sig klar til at føde det nye kuld.
Skulle der så være små bukke imellem bliver de ret hjemløse, da de ikke har
andre steder at søge hen, da der er bukke i andre områder der ikke vil have
dem ind i deres område.
Derfor er der så mange dyr netop nu, der bliver kørt ned på vejene.
En god ide er, at hvis i er så uheldig at påkøre en dyr så sørg for at få en
markeringsstrimmel fra Falck, som kan hænges op der hvor i påkørte dyret,
således en hundemand via Falck kan finde det. Det kan jo ligge inde i skoven
med brækket ben og lide.
Dyrene kan jo ikke gøre for, at vi absolut skal inddrage det halve af
danmark til veje.
Pas særlig på i skovområder morgen og aften.

vh
Poul Jacobsen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 18-05-06 11:29

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har andre steder at søge hen, da der er bukke i andre områder der ikke vil

Det er nemlig lige præcis vhad der sker ... hvor er det skønt at der stadig
er mennesker der indser det. Jeg har før set eksempler på at jægerne får
skylden for at "jage rundt med dyrene" fordi der drives bukkejagt netop nu.
I øvrigt foregår 99% af denne jagt ved pürch, altså hvor jægeren sniger sig
så lydløst som muligt rundt i skoven.

mvh.
Kim Frederiksen (jæger)

Fra : Armand

Dato : 18-05-06 17:32

Kito skrev:
> [...]
> er nu at den gamle rå, jager sine lam fra sidste år ud af området, da den nu
> er ved at gøre sig klar til at føde det nye kuld.

Det må nu altså også have sin betydning at bukkejagten gik ind så sent
som i tirsdags: Pludselig er der en morgen en puslen af jægere rundt i
hvert et krat, såvel som at der selvsagt også larmes grundigt (krudt
lader sig ikke forbrænde i det stille) ind i mellem! :-|

--
Armand.

Fra : Kito

Dato : 19-05-06 06:36

> [...]
> et krat, såvel som at der selvsagt også larmes grundigt (krudt lader sig
> ikke forbrænde i det stille) ind i mellem! :-|

Jeg ved ikke om du er jæger Armand, men jægere på pürsch larmer ikke, og de
skyder ikke vildt omkring, som du tror. Det er min første besvarelse der er
rigtig.
Jeg vil næsten sige uden jægere, var der nok flere dyr på vejene, da vi jo
trods alt er ved at fjerne overskuddet.

med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 16:01

Kito skrev:

> Jeg ved ikke om du er jæger Armand, men jægere på pürsch larmer ikke...

Jeg skrev at de puslede:-|
Og selv om man som jæger tror sig uset, vil ens fremmede tilstedeværelse
tidligt om morgenen være bemærket af faunaen!
Hvordan kunne jeg i sidste uge sidde på terrassen og vide at naboens kat
var på togt? Solsortene i hele kvarteret fulgte den på vej!
Tror du virkelig at skovens dyr ikke reagerer på små signaler i samme
stil, når du som den store jæger sniger dig på plads - stille som en ninja??

> ......og de skyder ikke vildt omkring, som du tror.

Alt andet lige er et enkelt skud, en forskrækkende larm, der ikke er
oplevet i lang tid og hurtigt kan få vildtet til at rykke :-|

> Det er min første besvarelse der er rigtig.

jeg har heller ikke underkendt dén, blot kommenteret at bukkejagtens
opstart også må have sin betydning :-/

--
Armand.

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 18-05-06 07:11

OT, men bare lige for at afslutte omkring rådyrene: Problemet er slet
ikke at der er for få jægere. Problemet med de mange rådyr opstår
snarere på grund af alle de mange svinefarme, der skyder op som
paddehatte rundt omkring i landet. Svinebaronerne er kun interesseret i
at dyrke jorden, for at have et sted at komme af med gyllen, derfor
sår man ofte vinterafgrøder, som kræver stor tilførsel af
næringsstoffer (= gylle). Disse afgrøder står grønne på makerne
hele vinteren og fungerer som spisekammer for rådyrebestanden. Dermed
holdes mange dyr i live som ellers ville gå til under normale forhold
(= for 10-20 år siden). Til gengæld har det moderne svinelandbrug
stort set gjort det af med bestanden af harer og agerhøns, som ellers
er lidt mindre destruktive ved påkørsler

Mvh
Hornsved

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-06 08:55

<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
OT, men bare lige for at afslutte omkring rådyrene: Problemet er slet
ikke at der er for få jægere.

Korrekt

Problemet med de mange rådyr opstår
snarere på grund af alle de mange svinefarme,

Deri har svinefarmene sgu da ingen betydning

der skyder op som
paddehatte rundt omkring i landet. Svinebaronerne er kun interesseret i
at dyrke jorden, for at have et sted at komme af med gyllen,

Det samme er da tilfældet for mælkeproducenterne, der produktionenheder er
dog mindre

derfor
sår man ofte vinterafgrøder, som kræver stor tilførsel af
næringsstoffer (= gylle).

Nu vrøvler du godt nok, at markerne i en vis procent skal være vintergrønne
er et miljøkrav, alene for at undgå udvaskning til vore vandløb, søer og
havet.

Disse afgrøder står grønne på makerne
hele vinteren og fungerer som spisekammer for rådyrebestanden. Dermed
holdes mange dyr i live som ellers ville gå til under normale forhold
(= for 10-20 år siden).

Sludder den eneste tid hvor dyrene sulter er i perioder hvor jorden er
dækket af hård sne med frossen skorpe, som vi eksempelvis oplevede sidste
vinter

Til gengæld har det moderne svinelandbrug
stort set gjort det af med bestanden af harer og agerhøns,

Der er da masser af "småvildt" som harer, agerhøns, fasaner m.m.

den store forskel på i dag og for 20 år siden er at det i dag som aldrig
tidligere er blevet inn/populært at være jæger. Med tilgangen af jægere er
jagt blevet et kommercielt foretagende.

I dag opdrættes der eksempelvis tusindvis af agerhøns, som udsættes
umiddelbart inden jagt.

Dette er ikke en mulig option med hensyn de større dyr. Derfor er der i dag
tale om intensiv vildtpleje af rådyr af jægere for jægere, med henblik jagt.

MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-06 09:18

Hans L. Jørgensen wrote:
> <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[.. stort stykke uden quotes slettes ..]

http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

fikser dit (og dermed vores) problem med at læse dine "quotes".

Og giver dig stor læsefornøjelse oveni.

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-06 10:19

> [.. stort stykke uden quotes slettes ..]
>
> http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/
>
> fikser dit (og dermed vores) problem med at læse dine "quotes".
>
> Og giver dig stor læsefornøjelse oveni.

Ved ikke hvad der gik galt med svaret på "hornsved's" mail, men - som du
ser, er det OK nu, har ikke lavet/rettet noget ;-(

MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-06 15:24

Hans L. Jørgensen wrote:

> Ved ikke hvad der gik galt med svaret på "hornsved's" mail, men - som
> du ser, er det OK nu, har ikke lavet/rettet noget ;-(

Prøv igen at svare på hans mail - hvis det er uden quotes, er det quotefix
du skal have.

Og som sagt - hjælper dig med pænere grafik og flere farver. Læsefornøjelse!

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-06 07:14

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
> chock når man ser dem, og ikke kan nå at bremse. Og sikke man ærger
> sig, når de to lygter til højre + køleren er smadret!

Jeg kender et par steder hvor der bliver advaret imod dyr. Alligevel kører
bilisterne alt for hurtigt på strækningen.

De lær´ det som regel når de klapper til Bambi :)

--
Per, Esbjerg

Fra : OZ7PUS

Dato : 18-05-06 08:41

> [...]
> for at udskifte hele køleren, kan jeg da riskikere, at den tager imod rust
> eller lign. de steder den har været skadet?

Hvis airbagen ikke er gået af så skulle der ikek være nogen ko på isen

Noget andet er at den kan faktisk godt komme ud i skallen på en ved at
påkøre bambi, Har set det i taxa bla passaterne gør det ok ok den ramte oss
bambien med hastighed på den anden side af de 100kmt

Kommer der en kommer der altid en mere så pas på derude

OZ3BTO

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-06 08:42

> [...]
> dem, og ikke kan nå at bremse. Og sikke man ærger sig, når de to lygter til

Døde det ?
Hvis ikke, ringede du til en schweiss hundefører eller Falck ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 18-05-06 11:07

>Det samme er da tilfældet for mælkeproducenterne, der produktionenheder er
>dog mindre

Mælkeproducenter er, modsat svineproducenter en uddøende race. Køer
findes næsten kun tilbage i Vestjylland og på Sjælland, hvor
jordpriserne ikke er så høje. Mange mælkeproducenter har langt mere
diversificerede afgrøder(roer, græs m.m.), som tilgodeser flere vilde
dyrearter.

>Nu vrøvler du godt nok, at markerne i en vis procent skal være vintergrønne
>er et miljøkrav, alene for at undgå udvaskning til vore vandløb, søer og
>havet.

Langt de fleste svineproducenter foretrækker vinterhvede, da den
kræver en meget høj tilførsel af næringsstoffer. Faktisk er hvede
en kornart som trives langt bedre i vore sydlige nabolande og historisk
set aldrig har trivedes ret godt på vore breddegrader, kun ved hjælp
af store mængder gylle lykkedes det at høste kornsorten i DK. Dette
er endnu et eksempel på hvorledes de tumbede, skatteyderbetalte
milliardtilskud til landbruget fungerer. En af bivirkningerne er bla.
alle de mange Bambi'er i trafikken, som lever af hveden om vinteren.

>Der er da masser af "småvildt" som harer, agerhøns, fasaner m.m.

I 50'erne var jagtudbyttet af harer og agerhøner næste ½ million om
året. I de seneste år er det faldet til under 100.000. Læs evt.
miljøstyrelsens publikation:

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2005/87-7614-725-8/html/helepubl.htm

>I dag opdrættes der eksempelvis tusindvis af agerhøns, som udsættes
>umiddelbart inden jagt.

Du mener vel fasaner?

Mvh
Hornsved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-05-06 13:58

> [...]
> den ene nåede over, den anden ikke. For fanden man får et chock når man
> ser dem, og ikke kan nå at bremse. Og sikke man ærger sig, når de to

Årh sådan noget møg! Håber du for en gangs skyld havde lånt konens potte
Har selv prøvet det, og man skal altså lige ind til siden og have pulsen ned
under 300 igen.
Sidste gang var med en bil der var 3 dage gamnel hvor jeg heldigvis nåede at
bremse så meget at kiddet ikke lavede aftryk på bilen. Desværre - eller
måske heldigvis - døde det nu alligevel med det samme. Selv om vi elsker
vores biler er det sgu også synd for dyrene.

> Hvad med airbag´s? Kan man risikere at de har taget skade, eller er et
> lille rådyr på 30 kg for lidt til, at de registrerer det? De skulle jo
> gerne fungere hvis der sker noget mere alvorligt.

Som andre skriver - de fejler ikke noget hvis ikke der meldes nogen fejl
bagefter.

> Hvis værkstedet vælger at rette de bukkede kanter på køleren ud, i stedet
> for at udskifte hele køleren, kan jeg da riskikere, at den tager imod rust
> eller lign. de steder den har været skadet?

Du kunne alternativt få en pris på hvad en ny klap koster (går ud fra det er
den der er tale om), og så selv betale differencen hvis den er overkommelig.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 14:40

On Thu, 18 May 2006 14:58:13 +0200, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Har selv prøvet det, og man skal altså lige ind til siden og have pulsen ned

Hvis min puls når derop får jeg et spark Men har prøvet det - et
rådyr i lyset *bang* og............... En bekendt var slagter og vi
"kom til" at tage dyret med. Min lillebror skulle være morsom, "hvis
nogen får haglet får de munden fuld, den er skudt med en kaliber
Kadett". Han var ved at knække en tand på et hagl
Det er en "klam" fornemmelse og prisen for middagen var en ny forlygte
og reduceret byttepris for Kadetten en måneds tid senere. Sår'n en
bøjet forskærm pynter ikke
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : ena

Dato : 18-05-06 15:14

Dit airbag system fejler intet - og ved en håndværksmæssig korrekt
oprettelse af hjelmen er der ikke forøget rustriciko

Og så kan jeg altså ikke forstå at bilen er vigtigere end levende dyr - selv
er jeg total bilnørd og plejer mine 3 biler - men sker der en påkørsel af
noget levende (og ja jeg har kørt en elg ned) så er det sidste jeg tænker på
da bilen - det "lort" kan repareres/du kan få en ny - dyr og mennesker kan
ikke erstattes - og deres lidelser kan ikke gøres op.

Man skal som andre skriver være meget opmærksom på rådyrene i denne tid - og
huske at tilkalde politiet ved en ulykke - også selv om dyret tilsyneladende
går videre - det kan være alvorligt skadet og så må sveiserhundene og en
jæger træde til og få lidelserne afsluttet - alt andet er uansvarligt IMHO

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-05-06 21:52

> [...]
> jeg tænker på da bilen - det "lort" kan repareres/du kan få en ny - dyr og
> mennesker kan ikke erstattes - og deres lidelser kan ikke gøres op.

Tro mig... det gjorde ondt dybt, dybt ind i min sjæl at høre braget af
splintret glas + en rygende køler. Men det var altså ikke dyret jeg tænkte
på i første omgang. Jeg tænkte først, at det var godt at jeg allerede
_havde_ afleveret ungerne, men derefter var det altså i bilens retning,
tankerne fløj. Men jeg kunne jo se dyret hele tiden, idet det røg op over
bilen, og over i den modsatte side, hvor den lå meget stille. En ambulance
stoppede 30 sec. efter, og den ene falckmand var så "venlig" at jage en kniv
i nakken på dyret. Så slap jeg for at bruge dunkraften, hvilket jeg bestemt
ikke havde lyst til.

> [...]
> tilsyneladende går videre - det kan være alvorligt skadet og så må
> sveiserhundene og en jæger træde til og få lidelserne afsluttet - alt

Helt enig! Jeg talte med een af pædagogerne i drengens børnehave i dag.
Hendes mand havde for 2 mdr. siden påkørt et dyr. De fik bilen rep. for
27.000,- 2 mdr senere ramler han ind i en fuldvoksen buk! Bilen, vælter,
ruller rundt og alt muligt. Bilen bliver totalskadet. Det er sgu da godt nok
uheld der vil noget. (eller også er det heldigt, da der ikke skete noget med
manden i nogen af tilfældene)

Mvh

Jasper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-06 22:23

> [...]
> stoppede 30 sec. efter, og den ene falckmand var så "venlig" at jage en
> kniv i nakken på dyret. Så slap jeg for at bruge dunkraften, hvilket jeg

Det er mig nærmest ufatteligt. Er i som bilister er fuldstændig
landskabsblinde.

Selv når jeg kører på motorvej og kommer til skovstrækninger er jeg
opmærksom på om der er opsat dyrehegn. Og speciel når disse ophører, hvilket
ofte er tilfældet sker umiddlebart ved skovens afslutning, det er da også
der jeg har set dyr ved og på motorvejen.

Inden for de sidste to uger har jeg bremset for dyr ved skovstrækning og
umiddelbart ved mark op til skov, dog på almindelig vej.

Begge gange har min opmærksomhed været rettet mod mark/skov, farten har
været afpasset, derfor nok også grunden til jeg endnu ikke har ramt noget.

MVh Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-06 13:35

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
>
> Inden for de sidste to uger har jeg bremset for dyr ved skovstrækning og
> umiddelbart ved mark op til skov, dog på almindelig vej.

Jeg har i mine 7-8 år som bilist endnu til gode at møde et dyr på vejen
som ikke er en kat, hare eller lign. "normalt" dyr..

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 14:39

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg har i mine 7-8 år som bilist endnu til gode at møde et dyr på vejen
> som ikke er en kat, hare eller lign. "normalt" dyr..

Jeg her en 3-4 gange i løbet af det sidste år oplevet rådyr springe
forbi. Heldigvis har de fleste være i "ud over bremseafstand".

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-06 15:18

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Jeg her en 3-4 gange i løbet af det sidste år oplevet rådyr springe
> forbi. Heldigvis har de fleste være i "ud over bremseafstand".

Jeg har set et rådyr _en_ gang i mit liv og det var som barn hvor jeg
selv opsøgte det inde i skovens dybe stille ro.

Men aldrig nogensinde på vejene har jeg oplevet andre dyr end dem man må
påregne (hunde/katte).

Jeg har fået tudet ørene fulde til kørekortundervisning dengang mv. og
hver gang jeg har haft den gamle med ude og køre og vi nåede til en skov
at "nu skal jeg satme passe på der ikke kommer et dyr springende...".

Men jeg mangler sq godt nok til dato at møde et.... heldigvis da..

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 15:25

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Men aldrig nogensinde på vejene har jeg oplevet andre dyr end dem man må
> påregne (hunde/katte).

Harer, ræve, rådyr, fasaner osv møder jeg ofte.

Prøv at kør lidt ud af byen......

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-06 16:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Harer, ræve, rådyr, fasaner osv møder jeg ofte.
>
> Prøv at kør lidt ud af byen......

Ca. 75% af alle mine km. foregår uden for byen ;)

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 16:18

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ca. 75% af alle mine km. foregår uden for byen ;)

Motorvej ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-06 16:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Motorvej ?

En stor del af det ja, men også landevej.

MVH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-06 20:38

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> at "nu skal jeg satme passe på der ikke kommer et dyr springende...".
> Men jeg mangler sq godt nok til dato at møde et.... heldigvis da..

Så tager du blot ophold på Kiskelund Markvej 3-400 meter syd for
viadukten sådan omkring solnedgangstid. Så skal du nok få dem at se.

Hvor der er steder oppe i nærheden af dig hvor der færdes størrere dyr
ved jeg ikke lige.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,

Fra : Leif Neland

Dato : 21-05-06 20:05

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har set et rådyr _en_ gang i mit liv og det var som barn hvor jeg
> selv opsøgte det inde i skovens dybe stille ro.

Så skulle i prøve det til hest, når de pludelig løber over stien 4 m foran.
Så gælder det om at kunne holde fast med knæene, når hesten vender på en
tallerken.

Men ellers ser man i øvrigt meget vildt, når man er til hest.

Dyrene ved, at man ikke er farlig.

Eller rettere en hest er ikke farlig, det må være dens problem at der sidder
et rovdyr på ryggen af den

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-06 20:32

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jeg her en 3-4 gange i løbet af det sidste år oplevet rådyr springe
> forbi. Heldigvis har de fleste være i "ud over bremseafstand".

Herfra og til Padborg er der et bestemt stræk hvor jeg ser dyr næsten
hver gang jeg kommer der i skumrings- eller dæmringstiden.

Og da man nu ved at de færdes der beløber det sig til at havde måttet
løfte foden fra speeder et par gange. Så ingen problem med dem.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-05-06 21:44

> Årh sådan noget møg! Håber du for en gangs skyld havde lånt konens potte

Nej, der var desværre mercedesen Men skidt pyt. Den bliver jo lavet, men
jeg skal jo undvære den i mindst 14 dage, mener de.

> Du kunne alternativt få en pris på hvad en ny klap koster (går ud fra det
> er den der er tale om), og så selv betale differencen hvis den er
> overkommelig.

Ja, det kunne jo være en mulighed. Men jeg tror jeg venter og ser tiden an.
Kommer der rustproblemer senere, kan jeg jo altid skifte til den tid.

/Jasper

Fra : Peter Weis

Dato : 18-05-06 18:07

> [...]
> dem, og ikke kan nå at bremse. Og sikke man ærger sig, når de to lygter til

Jeg blev en gang "løbet ned" af en rå. Hun kom væltende ud af skoven og
lige ind i siden på bilen. Det kostede en forskærm og to døre.
Forsikringen var kold, også selv det ikke var mig der havde påkørt dyret.

mvh
Peter

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-06 20:26

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Jeg blev en gang "løbet ned" af en rå. Hun kom væltende ud af skoven og
> lige ind i siden på bilen. Det kostede en forskærm og to døre.
> Forsikringen var kold, også selv det ikke var mig der havde påkørt dyret.

Selvfølgelig er de kolde Peter, skadevolder skal betale skaden.

MVH Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 18-05-06 21:51

Hans L. Jørgensen wrote:

> Selvfølgelig er de kolde Peter, skadevolder skal betale skaden.

I dette tilfælde skulle det have været boet efter skadevolder. Men
vedkommende døde ensom og forladt, og boet havde ingen eksekutor jeg
kunne henvende mig til.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-06 09:01

> [...]
> i nakken på dyret. Så slap jeg for at bruge dunkraften, hvilket jeg bestemt

Man bruger altså ikke donkrafte til at aflive så store dyr !!

> [...]
> uheld der vil noget. (eller også er det heldigt, da der ikke skete noget med

Det er ikke for sjov at der står skilte.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-05-06 22:19

Måske ikke. Men eftersom det næstmest dræbende jeg kører rundt med i bilen,
er hovedtelefoner til ungernes DVD, var donkraften den eneste mulighed jeg
kunne komme i tanke om. Men jeg kunne selvfølgelig sætte dem på dyret, og
skrue på for lyden. Det virker jo beroligende hos tandlægen... Nej, spøg til
side. Som jeg skrev, var det bestemt ikke noget jeg så frem til at skulle i
gang med, men det ville da være bedre for dyret med et dunk i hovedet, end
at ligge og lide. Men som bekendt slap den nådigt med en kniv.

Der var skam ingen skilte. Jeg bor i nordjylland, og kørte i landområde med
masser af marker på begge sider. Dyrene må have gemt sig i grøften, eller
bag nogle træer. Men de har det jo med at ligge og trykke sig mod jorden
indtil fanden tager ved dem.

Mvh

Jasper

Fra : Kito

Dato : 20-05-06 06:05

> [...]
> jeg så frem til at skulle i gang med, men det ville da være bedre for
> dyret med et dunk i hovedet, end at ligge og lide. Men som bekendt slap

Hej Jasper, for mange år siden var der et ungt par som havde kørt et dyr
ned. og vidste ikke hvordan de skulle aflive det. De stoppe en bil der kom
forbi og bad ham hjælpe dem. Han tog en motorsav ud og skar hoved af dyret.
Hurtigt og effektivt men måske lidt makabert. De unge mennesker meldte ham
til politiet for dyre mishandling men det fik de ikke noget ud af, da dyret
ikke led ved aflivningen.
En donkraft er et udmærket redskab til aflivning., da det er tung og virker.

vh
Poul Jacobsen

Fra : Lone

Dato : 20-05-06 08:37

Hej Poul

> En donkraft er et udmærket redskab til aflivning., da det er tung og virker.

Hmmm.......en saxdonkraft vejer jo ikke det vilde, og er jo en noget
u-handy tingest at ramme særlig præcist med.................

Nu har jeg ikke været ude for at køre dyr ned, har kunnet justere farten
når de dukkede op, - men hvis det skulle ske ville det jo i grunden være
meget rart at vide hvordan man afliver et påkørt dyr. Noget tyder på du
er jæger....så har du nogen gode råd ift. aflivelse af mindre el. større dyr?

Umiddelbart forestiller jeg mig at det er et knæk på nakken der skal til
for at dyret lider mindst muligt, men hvordan /med hvad gør man det fx.
hvis det er et rådyr og man er alene i bilen..........det er jo ikke lige sikkert
dyret ligger stille, - måske er man nød til at holde det fast + ramme med
noget tungt (eller med hvad?)

Hvad kunne være en go' ting at ha' med i bilen hvis det skulle ske?

Hvis det er vilde dyr..........fasan, hare, ræv, rådyr..............skal man
vel aflive det hurtigst muligt, - eller hva? Der er vel ikke nogen grund til at
det ligger og lider/venter og falck så alligevel kommer og afliver det?
Men hvad hvis det er 'kæledyr' ...hunde/ katte.............hvordan vurderer man
det? _Skal_ man kontakte falck inden man gør noget uanset om det er vilde
eller tamme dyr eller hvodden?

på denne side
http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/hvad/Paakoersel/

- står der man ikke skal gå hen til et såret dyr...............men det kan vel ikke
være rigtigt man bare skal lade dyret ligge fx. midt på vejen og så selv stå i
vejsiden og glo på det ligger og lider, mens man venter på falck?
(jeg er selvfølgelig med på man skal nærme sig forsigtigt og ikke skræmme dyret
til at komme på benene og stikke af i såret tilstand.......og at man skal tage sine
forbehold ift. skarpe tænder/kraftige benspjæt mv.)

Håber du har nogen gode tips!

--
vh
Lone

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-06 11:40

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse news:446ec77e$0$111

> Hmmm.......en saxdonkraft vejer jo ikke det vilde, og er jo en noget
> u-handy tingest at ramme særlig præcist med.................

Brug mobilos til at ringe efter kyndig hjælp, ellers kan det blive en
traumatisk oplevelse både for dyret og dig.

Fra : Armand

Dato : 20-05-06 12:18

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Brug mobilos til at ringe efter kyndig hjælp, ellers kan det blive en
> traumatisk oplevelse både for dyret og dig.

Og dyret når at komme sig over chokket og kommer på benene og vakler ind
i tykningen??
Traumatisk, måske (men så var det måske bedre at blive hjemme), men ikke
særligt humant :-|

--
Armand.

Fra : Lone

Dato : 20-05-06 13:09

> Brug mobilos til at ringe efter kyndig hjælp,

Muligt du selv ville gøre det ligegyldigt hvad, men det besvarer
sådan set ikke nogen af de spørgsmål jeg stiller.

Jeg har ikke været ude for at være nødt til at aflive dyr, udover småfugle
enten med brækkede vinger/ben (fløjet mod ruder) el. med opflået bug (gr.
hundehvalps iver) - så jeg kunne godt bruge noget konkret info ift. akut
indgriben ift. større dyr_hvis_ det skulle blive nødvendigt. Så kunne jeg jo
efterfølgende vurdere i den enkelte situation hvad jeg fandt det mest forsvarligt
at gøre.

Det er jo ikke særlig genialt at stå med et trafikskadet dyr, ringe til falck og
få at vide at hvis jeg lige har en sæk og en håndøkse el. lign. i bilen kan jeg gøre
noget her og nu............og jeg så ikke lige har de ting i bilen, hvorfor dyret
skal ligge og lide - eller når at stikke af inden falck dukker op!

Har én gang (og det var én gang for meget!) været vidne til en mand der
påkørte/skadede en hare - og efterfølgende hamrede løs på den 10-20 gange
med en stor sten.......... Total imbecil handling + dyrplageri if you ask me! - kan
sg* da ikke være nødvendigt at få øjnene til at poppe ud af skallen på det
dyr man forsøger at forskåne yderligere lidelse!

Det må være muligt at få nogen tips fra jægere fx. om hvor og med hvad man skal
ramme i første 'hug' - og så må man jo i den enkelte situation vurdere hvad
der er muligt og forsvarligt at gøre.

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-06 13:15

Lone skriver:

> Det må være muligt at få nogen tips fra jægere fx. om hvor og med hvad man skal
> ramme i første 'hug' - og så må man jo i den enkelte situation vurdere hvad
> der er muligt og forsvarligt at gøre.

Tag "hovedafbryderen". Det er det eneste sikre.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lone

Dato : 20-05-06 22:18

> Tag "hovedafbryderen". Det er det eneste sikre.

Jow............det er så lige hvordan /med hvad.

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-06 23:19

Lone skriver:

> Jow............det er så lige hvordan /med hvad.

Netop derfor overlader man det til folk der har forstand på det.....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lone

Dato : 21-05-06 00:02

> Netop derfor overlader man det til folk der har forstand på det.....

Kommer så an på hvem "man" er - hvad man sætter sig ind i og hvad man
ikke gør. Sådan er vi jo som mennesker heldigvis forskellige.

Det er jo nu engang sådan at hvis "man" får indblik i _hvordan_, så kan
"man" efterfølgende tage stilling til om "man" på forsvarlig vis vil kunne
udføre en given handling.

Hvis der er noget jeg kan gøre i en situation med et påkørt dyr der lider unødigt,
vil jeg gerne vide det. Og får jeg viden om hvordan det kan gøres kan jeg selv
tage stilling til om jeg er i stand til at udføre det + stoppe andre der er i færd med
at foretage et eller andet uholdbart. Længere er den s'mæn ikke.

--
vh Lone

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-06 13:52

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

og jeg så ikke lige har de ting i bilen, hvorfor dyret
> skal ligge og lide - eller når at stikke af inden falck dukker op!

Hvis du siger du ikke har det gear, siger de formodentligt what to do?, jeg
har aldrig prøvet det.

> Har én gang (og det var én gang for meget!) været vidne til en mand der
> påkørte/skadede en hare - og efterfølgende hamrede løs på den 10-20 gange
> med en stor sten

Erstat stenen med en donkraft, så ser du hvad jeg mener. Dyr man kan løfte;
slå hovedet i jorden, vrid halsen, bræk nakken etc. . Større risikere en
ukyndig at påføre flere lidelser + de ligger måske ikke stille, så du
risikere spark etc. :(. Det kræver enten en stor kniv el noget langt tyndt,
stor skruetrækker etc., så man kan nå hjernen .

Fra : Lone

Dato : 20-05-06 22:38

> Dyr man kan løfte; slå hovedet i jorden, vrid halsen, bræk nakken etc.

Dyrekastning er så ikke lige mit domæne. Det skal virke ved første forsøg,
og jeg har set folk stå og klaske killinger ned i en sten af flere gange før det virkede!
Den metode stoler jeg absolut ikke på.

Vride halsen............ja, måske på mindre fugle. Men ville nu vælge en spade eller
en håndøkse til at skille hovedet fra kroppen - hurtigt og mest smertefrit for dyret.

Brække nakken............jow, men præcis _hvor_, og med _hvad_ når vi snakker om
større dyr end lige småfugle.

> Større risikere en ukyndig at påføre flere lidelser + de ligger måske ikke stille,
>så du risikere spark etc.

Klart at man må vurdere i situationen om man ville kunne gøre det der skal til,
hurtigt og præcist - og ellers lade være.
Ligeledes må man vurdere i situationen hvor tæt man kan komme til dyret fra
en given vinkel uden at skræmme det op og uden at blive sparket..........

> Det kræver enten en stor kniv el noget langt tyndt, stor skruetrækker etc., så
> man kan nå hjernen.

Er det en metode du selv har afprøvet? ..........og på hvilke dyr?

--
vh
Lone

Fra : Peter Weis

Dato : 20-05-06 13:56

Lone wrote:

> [...]
> man skal
> ramme i første 'hug' - og så må man jo i den enkelte situation vurdere hvad

Normalt stikker man jagtkniven ind mellem to halshvirvler øverst på
nakken. Det "afbryder" hovedet.
Man kan også skære halspulsåren over, hvad der måske er lettere for den
utrænede (jeg har ikke selv prøvet det). Så dør dyret meget hurtigt af
blodtrykstabet, men det sviner temmeligt meget.
Problemet er at de færreste kører rundt med an dolk i bilen. Det er
strengt taget forbudt efter de regel-opstramninger der har været på det
seneste.

At slå med donkraften er vel OK hvis man rammer rigtigt i første hug. At
øjnene springer ud af hulerne er da makabert at se på, men det betyder
så vidt jeg ved at dyret er dødt. Jeg har oplevet det i forbindelse med
aflivning af kaniner efter er slag for panden, og de døde på stedet.
Hvis man ikke rammer ordentligt så dyret dør med det samme, hvilket kan
være svært på en buk med opsats, så er det dyrplageri.

mvh
Peter

Fra : Lone

Dato : 20-05-06 22:13

> Normalt stikker man jagtkniven ind mellem to halshvirvler øverst på
> nakken. Det "afbryder" hovedet.

Hmm, ok - lyder enkelt, men det kræver jo så at dyret ligger stille
...........og ligger det stille er der jo den mulighed at det er bevidstløst og ikke
sikkert det har større læssioner hverken på knogler el. indvolde......så måske
ville det kunne komme sig uden mén på et at de der 'vildt-rekreationssteder'.

Umiddelbart tænker jeg at ved et stilleliggende/ bevidstløst dyr er det sværere
at vurdere hvad der skal til - er dyret vågent kan man vel tydeligere se hvilke
skader det har pådraget sig...........men dér vil det jo så være problematisk at
ramme i første 'hug' med en kniv.

Men tak for info!

> Man kan også skære halspulsåren over, hvad der måske er lettere for den
> utrænede (jeg har ikke selv prøvet det). Så dør dyret meget hurtigt af
> blodtrykstabet, men det sviner temmeligt meget.

Ja - det må det gøre. Men ok, det er en mulighed. Tak for den info også!

> Problemet er at de færreste kører rundt med an dolk i bilen. Det er
> strengt taget forbudt efter de regel-opstramninger der har været på det
> seneste.

Hmmm....ja det kræver vel en vis størrelse + skarphed for at den kan gå dybt nok?
Hvor yderligt sidder ryg/nakkehvirvlerne på et rådyr fx.? Og har de et 'svagt
punkt' ved de to øverste nakkehvirvler lige under kraniet ligesom et menneske har?

Er det samme princip ved mindre dyr? (hare, ræv...) Eller ville fx. en
skarpsleben håndøkse kunne bruges / gå dybt nok i de tilfælde?

> At slå med donkraften er vel OK hvis man rammer rigtigt i første hug.

Kan jeg ikke være uenig i. Synes som sagt bare det er en uhandy tingest
at 'hugge' særlig præcist med.

>At øjnene springer ud af hulerne er da makabert at se på, men det betyder
> så vidt jeg ved at dyret er dødt. Jeg har oplevet det i forbindelse med
> aflivning af kaniner efter er slag for panden, og de døde på stedet.

Jeg er blevet fortalt, at skydes en hare i tindingeområdet sker det samme.
Men i den situation jeg refererede til blev dyret ved med at bevæge sig efterfølgende
- kan selvfølgelig have været en slags 'efter-spasmer', men det ved jeg ikke om
harer har i det omfang.

> Hvis man ikke rammer ordentligt så dyret dør med det samme, hvilket kan
> være svært på en buk med opsats, så er det dyrplageri.

Kan jeg heller ikke være uenig i.

--
vh
Lone

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-06 10:09

Lone wrote:

> [...]
> hvilke
> skader det har pådraget sig...........men dér vil det jo så være

Et påkørt dyr vil altid være så skadet at det bør aflives.
De er ofte bevidstløse lige efter påkørslen, så hvis man reagerer inden
for et par minutter kan man relativt nemt komme til dem. Når først dyret
er vågnet op igen, vil det spjætte og forsøge at stikke af, så det
bliver risikabelt at nærme sig, specielt hvis man vil føre en kniv
samtidigt,

> Hmmm....ja det kræver vel en vis størrelse + skarphed for at den kan gå
> dybt nok?

Den skal såmænd ikke gå så dybt. Men den skal være robust, fx have et
solidt skæfte for der skal lægges lidt kræfter i.

> Hvor yderligt sidder ryg/nakkehvirvlerne på et rådyr fx.? Og har de et
> 'svagt
> punkt' ved de to øverste nakkehvirvler lige under kraniet ligesom et
> menneske har?

Ja, det er dem man skal finde.

> Er det samme princip ved mindre dyr? (hare, ræv...) Eller ville fx. en
> skarpsleben håndøkse kunne bruges / gå dybt nok i de tilfælde?

Jeg tror ikke på håndøksen. Der skal bruges et stikvåben for at komme
ind mellem halshvirvlerne.
Det nemmeste med en ræv eller en hare er nok at køre dem over så
brystkassen med hjerte og lunger smadres.

mvh
Peter

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 21-05-06 12:13

On Sun, 21 May 2006 11:09:18 +0200, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet>
wrote:

>Det nemmeste med en ræv eller en hare er nok at køre dem over så
>brystkassen med hjerte og lunger smadres.

Med en hare er det nemmeste at løfte den i bagbenene og så give den et
håndkantsslag i nakken, evt. erstatte håndkanten med hjulnøglen.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Lone

Dato : 21-05-06 13:13

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Med en hare er det nemmeste at løfte den i bagbenene og så give den et
> håndkantsslag i nakken, evt. erstatte håndkanten med hjulnøglen.

Hmm...hvad vejer en hare typisk? Lyder ikke helt nemt at ramme plet i første
slag..........skal slaget sigtes mod kraniekanten og vil det kunne knække de
øverste nakkehvirvler hvis slaget rammer oppefra og ned (når man står med
den så hovedet hænger nedaf)? - eller skal slaget sigtes vandret ind mod
nakkehvirvlerne for at de knækker?

--
vh Lone

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 21-05-06 13:45

On Sun, 21 May 2006 14:13:00 +0200, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

>Hmm...hvad vejer en hare typisk?

Det ved jeg ikke, men vel en 3-5 kilo

> [...]
>den så hovedet hænger nedaf)? - eller skal slaget sigtes vandret ind mod

Jeg har kun gjort det en gang og det er flere år siden, men som jeg
husker der ca i en vinkel på 45 grader, det var det der føltes mest
naturligt.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Lone

Dato : 21-05-06 14:12

> Det ved jeg ikke, men vel en 3-5 kilo

Tror du godt nok det kan gøre det.........hmm......

> Jeg har kun gjort det en gang og det er flere år siden, men som jeg
> husker der ca i en vinkel på 45 grader, det var det der føltes mest
> naturligt.

Ok - ja det gir sig måske når man står der, men det skulle jo gerne
virke ved slag ét.
Vipper den kraniet let bagud (næsen mod jorden) når den løftes op i
bagbenene?

--
vh Lone

Fra : Armand

Dato : 21-05-06 17:52

Lone skrev:
> [...]
> ned (når man står med den så hovedet hænger nedaf)? - eller skal
> slaget sigtes vandret ind mod nakkehvirvlerne for at de knækker?

Jeg kørte en hare ned en mandag aften, men ikke bedre end at den sad
midt på asfalten og kørte rundtosset rundt om sit eget bagparti.
Forfjumret var jeg ifærd med at finde donkraften frem for at "tæve livet
ud af den", men en af de tilstedeværende knægte kom farende og spurgte
om han skulle klare sagen for mig (mod at han scorede kræet). Der skulle
ikke megen overtalelse til for at jeg afhændede dét ansvar, og knægten
var åbengart anderledes rutineret, for han løftede den netop i bagbenene
og knaldede den én i nakken (blot) med hjulnøglens skaft - Der var ingen
tvivl om effekten, for hovedet kom til at sidde helt løst af det enkle slag!

--
Armand.
(med alt for mange hare-nedkørsler på scoretavlen - Nogle vil påstå at

Fra : Lone

Dato : 23-05-06 10:31

> og knaldede den én i nakken (blot) med hjulnøglens skaft - Der var ingen tvivl
>om effekten, for hovedet kom til at sidde helt løst af det enkle slag!

Hmm...nu er jeg ikke 'bodybuilder' - så jeg kunne godt være i tvivl om jeg selv
ville kunne slå hårdt nok hvis jeg også skal stå og løfte på kræet.......
Men godt at kende til muligheden + at virkningen er erfaret af flere. Tak for den!

--
vh
Lone

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-06 21:30

Morten From Søndergaard wrote:

> Med en hare er det nemmeste at løfte den i bagbenene og så give den et
> håndkantsslag i nakken, evt. erstatte håndkanten med hjulnøglen.

Det kræver lidt træning, synes jeg.

mvh
Peter

Fra : Lone

Dato : 21-05-06 12:53

> Et påkørt dyr vil altid være så skadet at det bør aflives.

Det kunne jeg så godt være lidt i tvivl om................
Er det din holdning, eller din erfaring?

> De er ofte bevidstløse lige efter påkørslen, så hvis man reagerer inden
> for et par minutter kan man relativt nemt komme til dem.

Ok.

>Når først dyret er vågnet op igen, vil det spjætte og forsøge at stikke af, så det
> bliver risikabelt at nærme sig, specielt hvis man vil føre en kniv
> samtidigt,

Ja - det var jo også det jeg så for mig - chok og angst får jo adrenalinen til at
pumpe, og det er jo nok kun for landmænd og andre 'cowboys' at smide noget
tov om benene på et angst dyr så det ikke løber væk.

> Den skal såmænd ikke gå så dybt. Men den skal være robust, fx have et
> solidt skæfte for der skal lægges lidt kræfter i.

Ok, og vel også et rimelig tyndt + bredt knivsblad? (mål?)

> Ja, det er dem man skal finde.

Ok.

> Jeg tror ikke på håndøksen. Der skal bruges et stikvåben for at komme
> ind mellem halshvirvlerne.

Nu var det mest fordi jeg tænkte at en håndøkse er der vel ikke nogen der
kan gø af man har med sig i bilen, og den ville også være anvendelig til fugle fx.
Men jeg ser din pointe.

> Det nemmeste med en ræv eller en hare er nok at køre dem over så
> brystkassen med hjerte og lunger smadres.

Kort proces. Det vil jo i grunden sige, at påkører bilen foran et af de mindre
dyr er der ingen grund til at lave undvigemanøvrer for at komme udenom for
ikke at ramme det igen - hvis det du skriver øverst er korrekt.

Tak for konstruktive svar!

--
vh Lone

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-05-06 13:58

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Det kunne jeg så godt være lidt i tvivl om................
> Er det din holdning, eller din erfaring?

Nu er det som regel et vildt dyr der påkøres, og for at komme til hægterne
igen kræves typ. længere rekonvalescens, hvorefter det ikke er vildt mere,
el mén gør, at det alligevel ikke kan klare sig selv :(. Det kan være en
bjørnetjeneste man gør, ved at "lappe" for meget på det.

Fra : Lone

Dato : 23-05-06 11:57

> [...]
> klare sig selv :(. Det kan være en bjørnetjeneste man gør, ved at "lappe" for meget på det.

Hmm.....uanset om det er vildt eller tamt er det jo da noget liv man slukker for,
så det vil vel altid være et skøn i situationen ift. hvor skadet dyret virker hvad man
vælger at gøre.

Forestiller mig ikke at der er nogen små/mellemstore dyr der vil være så heldige
at slippe fra en påkørsel med overfladiske skrammer - så dér kan der ikke være
så meget at betænke sig på.
For mit vedkommende vil tvivlen være størst ved større vildt der er blevet påkørt.
Og man må vel gå ud fra at dem der arbejder på div. vildtplejestationer besidder
den nødvendige erfaring til realistisk at vurdere et dyrs videre chancer hvis det er.
Går ikke ud fra det er den rene romantik at arbejde sådan et sted.

--
vh
Lone

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 13:21

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmm.....uanset om det er vildt eller tamt er det jo da noget liv man
> slukker for,

Det er NØJAGTIGT den debat om aktiv dødshjælp, der køre i medierne i disse
dage: Er det et værdigt liv du slukker for?.

Fra : Lone

Dato : 23-05-06 17:58

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> debat om aktiv dødshjælp, der køre i medierne i disse dage: Er det et
>værdigt liv du slukker for?.

Den etik-diskussion melder jeg mig så lige ud af her. Mener jeg klart nok
har tilkendegivet min holdning i og med mit spørgsmål helt i starten.

--
vh
Lone

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 08:21

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

Er det et

> Den etik-diskussion melder jeg mig så lige ud af her.

Den er du da nød til at forholde dig til, det er dig der har påkørt dyret og
påført det lidelser. Hvad så med den sunde&raske grissebasse der er blevet
slukket for, fordi du vil have flæskesteg, frikadeller - hvor værdigt er
det?.

Fra : Lone

Dato : 24-05-06 16:51

> Den er du da nød til at forholde dig til,

Ja - Jørgen, det gør jeg sandelig også, men melder mig som sagt ud af
den diskussion _her_.
(underforstået/ skåret ud i pap for hørehæmmede (no offence)
: i dette forum, her og nu....= du må ta den diskussion med nogen andre!)

--
vh
Lone

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-06 21:33

Lone wrote:

> Det kunne jeg så godt være lidt i tvivl om................
> Er det din holdning, eller din erfaring?

Jeg har ikke undersøgt nogen påkørte dyr. Det er hvad jeg har fået at vide.

mvh
Peter

Fra : Lone

Dato : 23-05-06 10:28

> Lone wrote:
>
> Jeg har ikke undersøgt nogen påkørte dyr. Det er hvad jeg har fået at vide.

Ok. Det ville jo unægtelig gøre det lettere at have den overbevisning hvis
man stod i situationen med et påkørt dyr. Gør hurtig handling mulig.
Tak for responsen!

--
vh
Lone

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-06 09:02

Peter Weis wrote:

> Jeg blev en gang "løbet ned" af en rå. Hun kom væltende ud af skoven og
> lige ind i siden på bilen. Det kostede en forskærm og to døre.
> Forsikringen var kold, også selv det ikke var mig der havde påkørt dyret.

Uden kasko ingen dækning....

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 19-05-06 13:53

Christian B. Andresen wrote:

> Uden kasko ingen dækning....

Jeg havde skam kasko. Men jeg ville miste bonus hvis forsikringenskulle
dække, så det var billigere at betale selv.

mvh
Peter

Fra : MK

Dato : 20-05-06 23:25

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med airbag´s?

Hvis din bil er udstyret med aut. selestrammere, er det et punkt,
som værkstederne har det med at overse ifm. sån et uheld !

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-06 08:55

Martin Johansen [6000] wrote:

> En stor del af det ja, men også landevej.

Der er vildthegn langt det meste motorvej.
Tidspunktet på døgnet betyder også meget.
Lige omkring solopgang og -nedgang er værst.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-06 09:02

> [...]
> gang med, men det ville da være bedre for dyret med et dunk i hovedet, end
> at ligge og lide. Men som bekendt slap den nådigt med en kniv.

Hvis du havde slået den ihjel ja, men måske ville den bare komme den
til at lide endnu mere.
Ring til Falck eller en Schweiss hundefører.

Ja, naturen er jo lunefuld.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Lone

Dato : 23-05-06 10:48

>Ring til Falck eller en Schweiss hundefører.

Var lige ude på schweiss-hjemmesiden. http://www.schweiss.dk/page3.aspx
Ser ud til at kontakter man falck eller politiet og forklarer at dyret er stukket af,
så har de et samarbejde med hundeførerne og vil kontakte de der er nærmest i
området.

Ud fra dét ser det ud til at være mest effektivt at kontakte falck/politi ?
(- medmindre man da lige har en computer i bilen så man kan slå op hvem der
findes i det område man befinder sig i )

--
vh
Lone

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-06 09:05

Armand wrote:

> Og dyret når at komme sig over chokket og kommer på benene og vakler ind
> i tykningen??

Et større dyr vil blive eftersøgt og fundet af en schweisshund.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-06 09:13

Lone wrote:
> "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Det kunne jeg så godt være lidt i tvivl om................
> Er det din holdning, eller din erfaring?

Når vi taler om ganske alm. vildt så er der så meget af det at det
intet betyder og vedkomne dyr vil sansynligtvis alligevel dø en
sultedød i kampen om føde.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-06 07:51

Lone wrote:
> [...]
> så har de et samarbejde med hundeførerne og vil kontakte de der er nærmest i

Den eneste gang jeg har påkørt et dyr større end en fugl var en kat.
Der ringede jeg til Falck og der kom en dyreambulance meget kort efter.
De aflivede katten med en sprøjte.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Lone

Dato : 24-05-06 16:54

>Den eneste gang jeg har påkørt et dyr større end en fugl var en kat.
>Der ringede jeg til Falck og der kom en dyreambulance meget kort efter.
>De aflivede katten med en sprøjte.

Ok....har bare hørt nogen erfaringer fra andre om at de var noget længe
om at dukke op. Sådan "skyndte sig langsomt"-agtigt. Men hvis du siger
de er tjeppe nok er det da godt at høre!

--
vh
Lone

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-05-06 09:28

Lone wrote:
> [...]
> om at dukke op. Sådan "skyndte sig langsomt"-agtigt. Men hvis du siger
> de er tjeppe nok er det da godt at høre!

Det var en aften ved 20.00 tiden, i en mindre forstandsby til Århus
med egen Falckstation.
De var der efter 15-20 min.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Lone

Dato : 30-05-06 08:56

>Det var en aften ved 20.00 tiden, i en mindre forstandsby til Århus
>med egen Falckstation.
>De var der efter 15-20 min.

Nå - de skulle lige have drukket kaffen først ..........hmmm.....

--
vh
Lone

Fra : Lone

Dato : 30-05-06 09:35

> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nå - de skulle lige have drukket kaffen først ..........hmmm.....

PS. jeg kan jo godt regne ud de må have været ude til noget andet
siden det tog dem dén tid fra en lokal station, (og der må jo ikke ha'
været en lokal dyrlæge i området de lige ku' ha' tilkaldt) .... - jeg ville
nu synes det ku' være længe nok at stå 20 min. med et såret + måske
skrigende dyr midt på en vej uden at kunne gøre andet end at vente......

Men er det katte/hunde o. lign. kæledyr der er blevet påkørt er der vel
ikke rigtig nogen vej udenom at ringe efter falck, medmindre ejeren
er i nærheden/dukker op og kan tage en hurtig beslutning.

--
vh
Lone

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-05-06 10:58

Lone wrote:
> [...]
> nu synes det ku' være længe nok at stå 20 min. med et såret + måske
> skrigende dyr midt på en vej uden at kunne gøre andet end at vente.......

Måske det var mindre, det føltes som det.
Men 20 min er ikke så slemt synes jeg, det er 10 min ren køretid fra
stationen + at jeg jo har ringet til hovednummeret etc.

> Men er det katte/hunde o. lign. kæledyr der er blevet påkørt er der vel
> ikke rigtig nogen vej udenom at ringe efter falck, medmindre ejeren
> er i nærheden/dukker op og kan tage en hurtig beslutning.

Netop.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk