Passat TDi 100 eller 130HK
Fra : Soren Vittrup

Dato : 16-05-06 07:39

Hvad er egentlig den grundlæggende forskel på de to motorstørrelser?
Altså, er det kun en anden chip man evt. kan skifte på den 100HK og opnå
det samme som på den "store"?

Søren
www.audiocompagniet.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-05-06 07:44

> Hvad er egentlig den grundlæggende forskel på de to motorstørrelser?
> Altså, er det kun en anden chip man evt. kan skifte på den 100HK og opnå
> det samme som på den "store"?

Der er en del forskelle, bl.a. har en 130hk en større turbo. Men jeg kan
chippe en 101hk så den har nøjagtigt samme træk som en 130hk. Men omvendt
kan jeg så også chippe en 130hk så den trækker bukserne af dig
Personligt ville jeg nok vælge den "lille" og chippe den for så har man nok
kræfter. En 130hk er sjov i chippet tilstand, men de ekstra kræfter er som
regel kun for sjov, ikke specielt nødvendige. Hvis man chipper en 101hk får
man et bedre træk helt fra bunden end en 130hk har standard, da en 130hk
p.g.a. den store turbo lider under lidt turbotøven.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 07:51

Men jeg kan
> [...]
> 101hk får man et bedre træk helt fra bunden end en 130hk har standard, da
> en 130hk p.g.a. den store turbo lider under lidt turbotøven.

Nu stjæler jeg lige tråden.. kan man flytte momentet længere ned på en 2L V6
benz motor ?? eller er det ikke muligt ?

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 07:51

> Nu stjæler jeg lige tråden.. kan man flytte momentet længere ned på en 2L
> V6 benz motor ?? eller er det ikke muligt ?

det er en 24V motor

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 16-05-06 11:06

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
> [...]

Mener du benzin motor uden åndehjælp så nej. Her skal du til at kigge på
ventil styrring med mere.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-06 11:07

Benny Hojvaelde skriver:

> Mener du benzin motor uden åndehjælp så nej. Her skal du til at kigge på
> ventil styrring med mere.

Der kan gøres lidt, ved at ændre på map'et den styrer indsprøjtningen
efter.

_Lidt_

"Møllemaskiner" er langt lettere....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 16-05-06 18:13

Ja, lidt kan man godt - må jeg gætte på det er en BMW? Specielt med 2,5L
dobbelt VANOS og 3,0L Dobbelt VANOS er der noget at hente i modificering af
chippen - ikke så mange heste, men alligevel stor forskel i måden motoren
trækker på. På 3,0 ser det umildbart ud til at den går ca. 1-2 km længere på
literen (Testes iøjeblikket af en kunde)

/Claus

Fra : Brian

Dato : 16-05-06 18:49

Claus & Lene, Ålborg wrote:
> Ja, lidt kan man godt - må jeg gætte på det er en BMW?

BMW gør vist ikke så meget i V6'ere

/Brian

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 16-05-06 21:32

Åh, den overså jeg lige

Fra : Soren Vittrup

Dato : 16-05-06 12:10

Thomas Landberg skrev:

> [...]
> man et bedre træk helt fra bunden end en 130hk har standard, da en 130hk
> p.g.a. den store turbo lider under lidt turbotøven.

Er der problemer i forbindelse med chipning? Her tænker jeg på økonomi
og holdbarhed...

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-06 13:13

Soren Vittrup skriver:

> Er der problemer i forbindelse med chipning? Her tænker jeg på økonomi
> og holdbarhed...

Som regel - nej.

Kun lovgivningsmæssigt, da chiptuning regnes for at være en konstruktiv
ændring, skal du sådan set have din bil synet igen.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Soren Vittrup

Dato : 16-05-06 13:48

> Kun lovgivningsmæssigt, da chiptuning regnes for at være en konstruktiv
> ændring, skal du sådan set have din bil synet igen.
>

> Klaus

Jeg troede man måtte øge HK med en eller anden procent uden problemer...?

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-06 13:52

Soren Vittrup skriver:

> Jeg troede man måtte øge HK med en eller anden procent uden problemer...?

Jeps, så længe man ikke laver en "konstruktiv ændring". Men da
chiptuning (tosset nok) opfates som en kostruktiv ændring skal bilen
faktisk godkendes på ny.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 22:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Soren Vittrup skriver:

> Jeps, så længe man ikke laver en "konstruktiv ændring". Men da
> chiptuning (tosset nok) opfates som en kostruktiv ændring skal bilen
> faktisk godkendes på ny.

Det kan godt være det er lavet om - men engang skulle man betale afgift af
en bil der blev forsynet med en original turbo, hvorimod hvis man brugte en
kompressor, så skulle man ikke.

Og en chiptuning er vel installation af noget uoriginalt (software)..

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-05-06 19:16

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:446974ae$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...

> Der er en del forskelle, bl.a. har en 130hk en større turbo. Men jeg kan

Hvor placerer en 115 hestes Passat (3B) sig så? Er det en presset 90 hestes
med lille turbo, eller ligner den 130-modellen?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk