Valg af dækstørelse
Fra : smb

Dato : 12-05-06 01:14

Hej gruppe,

Jeg skal til at skifte til sommerdæk på min mondeo mk1.
Ford anbefaler følgende dækstørelser :
185/65 R14
195/60 R14
205/55 R15
Jeg overvejer at få 205/55 på mine 15" alufælger, men jeg har for nylig hørt
at jo bredere dæk man bruger des dårligere økonomi giver det på benzin
forbuget.
Da benzinpriserne for tiden er helt urimelige, så kunne jeg godt tænke mig
at vide hvor mange procent jeg ca. vil kunne spare ved istedet at vælge
185/65 på alm. stålfælge.

Jeg kunne også godt tænke mig gode forslag mht. dækmærke og evt. links til
nogle gode dækforhandlere.

På fårhånd tak & mvh.

smb.

Fra : OZ7PUS

Dato : 12-05-06 02:13

"smb" <bilal@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 185/65 på alm. stålfælge.
>
> Jeg kunne også godt tænke mig gode forslag mht. dækmærke og evt. links til

Bredere dæk giver større forbrug ja

På min gamle sierra var det ikke 2km/l forskel på 195-70-13 (mener jeg det
var)
Også mine sommer sutter 205/50-15 .... Der var dog det lille minus at man
ikke kunne dreje alt hvad den kunne så gik dækkene imod i for

OZ3BTO

Fra : KO

Dato : 12-05-06 07:00

> [...]
> Også mine sommer sutter 205/50-15 .... Der var dog det lille minus at
> man ikke kunne dreje alt hvad den kunne så gik dækkene imod i for

Tror du ikke det var 175/70-13 du kørte med? Sådan er det gerne med Ford
Escort

Har jo nok også noget at sige, om hvilke dæk man kører med. Generalt tror
jeg også at vinterdæk suger lidt ekstra benzin, da rullemodstanden er
større.

Tror jeg ville gå efter 205 dækkene hvis jeg var dig. Men kører du altid
pænt, og meget f.eks. motorvej, så skal du også tænke på det giver en smule
mere dækstøj....

Fra : OZ7PUS

Dato : 12-05-06 09:45

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>> 195/60 R14

> [...]
>
> Tror jeg ville gå efter 205 dækkene hvis jeg var dig. Men kører du altid
> pænt, og meget f.eks. motorvej, så skal du også tænke på det giver en

nix det var 195er der sad på sierraen

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-06 07:47

smb skriver:

> Jeg overvejer at få 205/55 på mine 15" alufælger, men jeg har for nylig hørt
> at jo bredere dæk man bruger des dårligere økonomi giver det på benzin
> forbuget.

Det er rigtigt.

> Da benzinpriserne for tiden er helt urimelige, så kunne jeg godt tænke mig
> at vide hvor mange procent jeg ca. vil kunne spare ved istedet at vælge
> 185/65 på alm. stålfælge.

Mindre end hvis du tænker over, hvor hårdt du træder på speederen. Hvad
der oftest sluger benzin er forkert dæktryk og så har du også mulighed
for at vælge dæk med lav rullemodstand.

Jeg er ikke i tvivl og ville gå efter 15". 14" ser altså småt ud på så
stor en bil. Selv på min Golf II så 15" ganske almindeligt ud og 14"
vinterdækkene var _små_. I dag bruger jeg 195/60-15 som vinterdæk og
225/45-17 som sommerdæk.

> Jeg kunne også godt tænke mig gode forslag mht. dækmærke og evt. links til
> nogle gode dækforhandlere.

Sidst jeg købte dæk og fælge var det gennem Morten i 4x4 butikken. Fin
service okay pris, hvad kan man mere forlange.

Jeg kan anbefale Michelin Energy dæk - lav rullemodstand, mange km på
dækket.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : alexbo

Dato : 12-05-06 08:29

"smb" skrev

> [...]
> at vide hvor mange procent jeg ca. vil kunne spare ved istedet at vælge

Når du nu har 15" fælge kunne du bruge 185/60-15", eller 195/55-15

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-05-06 09:11

On Fri, 12 May 2006 02:14:22 +0200, "smb" <bilal@tele2adsl.dk> wrote:

>Da benzinpriserne for tiden er helt urimelige, så kunne jeg godt tænke mig
>at vide hvor mange procent jeg ca. vil kunne spare ved istedet at vælge
>185/65 på alm. stålfælge.

Når der kun er tale om at forøge bredden med 10mm, kan det kun være
småting. Specielt hvis du vælger et dæk med lav rullemodstand. Der er
mere at hente ved at tænke på sine højrefods bevægelser.
Og helt ærligt: 14" på en Mondeo?!? Nej vel!

>Jeg kunne også godt tænke mig gode forslag mht. dækmærke og evt. links til
>nogle gode dækforhandlere.

Continental EcoContact eller Michelin Energy... altid sikre valg.
Bridgestone RE300 er jeg også blevet rigtig glad for. De sidder fra
fabrikken på firmamissilet, og er ganske enkelt forbandet gode! (De
vandt vist også ADAC's dæktest..)

/Kent Glerup

Fra : smb

Dato : 12-05-06 23:22

Tak for alle de gode svar. Jeg holder mig til 15" alu med 205/55 R15

mvh.
smb