hvordan laver man bremser på trailer/campi~
Fra : Bjarne

Dato : 11-05-06 18:15

Min campingvogn trænger til at få lavet bremser, men jeg
har aldrig skilt sådan nogen ad før. Akslen er en PBW type OB1505
med bremser type S2304-7 tromlebremser, hvis det siger nogen noget.

Ud over at jeg skal kontrollere bakkerne, er det ene kabel "frosset"
fast. Har jeg ret i at jeg skal have bremsetromlen af for at få kablet af ?

Mit problem er i første omgang at få taget bremsetromlen af, uden
at ødelægge noget dyrt. Har jeg ret i at lejerne sidder i tromlen,
eller sidder tromlen presset ind over lejerne ?
Hvad er i det hele taget proceduren for sådan nogle tingester?

Inden jeg opgav, havde jeg fået taget centermøtrikken af. Bagved
var der så endnu en låsering og så var det jeg fik kolde fødder og
lukkede butikken igen.

Hvis der lige er een som ligger inde med et link til en tegning af sådan
nogle trailer/campingvogns bremser, ville jeg blive meget glad, jeg er
ikke meget for at rode med noget jeg ikke på forhånd kan gennemskue.

mvh,
Bjarne

Fra : Leonard

Dato : 12-05-06 10:18

bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne) wrote:

> [...]
>eller sidder tromlen presset ind over lejerne ?
>Hvad er i det hele taget proceduren for sådan nogle tingester?

Jeg har lige renoveret bremser på en trailer, hvor jeg lod hjulet
sidde på, fjernede centermøtrikken og brugte hele hjulet til at trække
tromlen af. Der sidder en justerbolt på bagsiden af huset, der måske
skal løsnes for at bakkerne ikke holder fast i en kant i tromlen. På
de mest besværlige hjul tog jeg en stang (en lægte eller et tykt
jernrør) og lagde under traileren, så jeg kunne slå på indersiden af
hjulet.
På et værksted bruger de en "afslåer", som er en stang med en
vægtklods på, der skrues på istedetfor hjuelt og så slås tromlen af.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-05-06 14:53

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> Min campingvogn trænger til at få lavet bremser, men jeg
> har aldrig skilt sådan nogen ad før. Akslen er en PBW type OB1505
> med bremser type S2304-7 tromlebremser, hvis det siger nogen noget.

Ikke mig, men jeg kender lidt til Al-ko og Knott, så nu vil jeg udtale mig
om noget jeg reelt ikke aner noget om...

> Ud over at jeg skal kontrollere bakkerne, er det ene kabel "frosset"
> fast. Har jeg ret i at jeg skal have bremsetromlen af for at få kablet af
> ?

Al-ko og Knott der er mindre end 15-20 år gammelt: Nej. Og dog, du kan vel
ikke hægte det af krogen inde i tromlen, hvis det er frosset. Køb nye
kabler, se om de er med øje = til at hægte på og klip så de gamle.

> [...]
> eller sidder tromlen presset ind over lejerne ?
> Hvad er i det hele taget proceduren for sådan nogle tingester?

Centermøtrikken holder lejet og dermed tromlen. Lejet skal sidde fast i
tromlen, så du skal kunne trække tromlen af når møtrikken er væk. Hvis det
er gammelt og træls er det svært...

> Inden jeg opgav, havde jeg fået taget centermøtrikken af. Bagved
> var der så endnu en låsering og så var det jeg fik kolde fødder og
> lukkede butikken igen.

Hmm. Lyder anderledes end det jeg kender...

Fra : Bjarne

Dato : 12-05-06 21:16

In article <qfk862db2gmnc31ecrbk9tl63al74eiptu@4ax.com>,
   Leonard <usenet@leonard.dk> writes:

> [...]
> de mest besværlige hjul tog jeg en stang (en lægte eller et tykt
> jernrør) og lagde under traileren, så jeg kunne slå på indersiden af
Ok, lyder som en fin ide, jeg kigger på det en gang til.
Der er bare det ved det, at der sidder en låsering bag centermøtrikken og
jeg kan ikke lige gennemskue hvad den holder.
Nå, jeg må bare kigge igen.

mvh,
Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 12-05-06 21:23

In article <4464934a$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
   "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> writes:

> Ikke mig, men jeg kender lidt til Al-ko og Knott, så nu vil jeg udtale mig
> om noget jeg reelt ikke aner noget om...
Fint, så er jeg advaret

> Al-ko og Knott der er mindre end 15-20 år gammelt: Nej. Og dog, du kan vel
> ikke hægte det af krogen inde i tromlen, hvis det er frosset. Køb nye
> kabler, se om de er med øje = til at hægte på og klip så de gamle.
Hm, ok, det gav allerede en lille ide om hvordan det kan være lavet. Idag
fik jeg den ene ende af kablet, den modsat tromlen, skruet af holderen. Når
jeg får sat nyt kabel på, tror jeg lige jeg stikker det en gang rustbeskytter
i holderen. Kors hvor det var rustent.

> Centermøtrikken holder lejet og dermed tromlen. Lejet skal sidde fast i
> tromlen, så du skal kunne trække tromlen af når møtrikken er væk. Hvis det
> er gammelt og træls er det svært...
Det var ikke meget der gav sig da jeg hev. Jeg prøvede endda (forsigtigt) med
en aftrækker.

Øv

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-06 10:54

Bjarne wrote:

> Min campingvogn trænger til at få lavet bremser, men jeg
> har aldrig skilt sådan nogen ad før. Akslen er en PBW type OB1505
> med bremser type S2304-7 tromlebremser, hvis det siger nogen noget.

Jeg har læst at du har yderligere problemer end blot justering. Men den måde
min forhandler har justeret mine bremser på på min campingvogn var ved at
stramme møtrikken bag på tromlen så meget som muligt - og så lige skrue den
lidt tilbage. Derefter gik han i gang med forbindelserne hen til krogen - de
skal jo bare være lige stramme i begge sider.

Skruer du den ikke nok tilbage, så bremser den lidt når du bakker. Det skal
den ikke - men det forsvinder efterhånden som bakkerne bliver slidte ..

Det tog ham 3 kvarter - og det var også hvad han tog for :)

--
Per, Esbjerg