/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hjælp til Escort 1,6i CVH fra '91
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 10-05-06 06:52

En bekendt har sådan en sag, som er ved at drive ham (og mig) til vanvid.
Den sætter ud og vil dårligt køre (går i stå hele tiden).
Det er så slemt, så man faktiskt ikke kan køre i bilen.
Han har så forsøgt sig med en styreboks fra en 1,8i (Zetec 16V) og så kan
den køre, den sætter dog stadig meget ud.
Af andre ting der er forsøgt kan nævnes:
Benzin pumpe skiftet (benzin tryk før skift 0,3 bar og efter skift = 3,5
bar)
Benzin filter skiftet
Tank renset
Luftfilter skiftet
Tændrør skiftet
Tændkabler skiftet
MAP sensor skiftet
Indsugningstemp. føler skiftet
Tændingsmodul skiftet
Strømfordeler skiftet
Lambda sensor skiftet
OT giver skiftet
Motorstyrings enhed forsøgt udskiftet med flere andre, fra tilsvarende
biler, dog uden held
Benzinpumperelæ tjekket
Fejlkoder forsøgt udlæst, men der er ingen
Træghedskontakt tjekket
Nye stelforbindelser til motor etableret

Nogen som har nogle gode ideer ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



 
 
Per Beer Hansen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 10-05-06 07:35

Per Beer Hansen wrote:
> En bekendt har sådan en sag, som er ved at drive ham (og mig) til
> vanvid. Den sætter ud og vil dårligt køre (går i stå hele tiden).
> Det er så slemt, så man faktiskt ikke kan køre i bilen.
> Han har så forsøgt sig med en styreboks fra en 1,8i (Zetec 16V) og så
> kan den køre, den sætter dog stadig meget ud.
> Af andre ting der er forsøgt kan nævnes:
> Benzin pumpe skiftet (benzin tryk før skift 0,3 bar og efter skift =
> 3,5 bar)
> Benzin filter skiftet
> Tank renset
> Luftfilter skiftet
> Tændrør skiftet
> Tændkabler skiftet
> MAP sensor skiftet
> Indsugningstemp. føler skiftet
> Tændingsmodul skiftet
> Strømfordeler skiftet
> Lambda sensor skiftet
> OT giver skiftet
> Motorstyrings enhed forsøgt udskiftet med flere andre, fra tilsvarende
> biler, dog uden held
> Benzinpumperelæ tjekket
> Fejlkoder forsøgt udlæst, men der er ingen
> Træghedskontakt tjekket
> Nye stelforbindelser til motor etableret
>
> Nogen som har nogle gode ideer ?

Jeg skal måske lige nævne også, at motoren har for nyligt været totalt
adskilt og har i den forbindelse fået nye hovedlejer og plejllejer og
samtidigt fået slebet ventiler.
Problemet var der også inden motorrenoveringen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Ukendt (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-06 16:19


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:dQf8g.14$3r3.4@news.get2net.dk...
> Per Beer Hansen wrote:
>> En bekendt har sådan en sag, som er ved at drive ham (og mig) til
>> vanvid. Den sætter ud og vil dårligt køre (går i stå hele tiden).
>> Det er så slemt, så man faktiskt ikke kan køre i bilen.
>> Han har så forsøgt sig med en styreboks fra en 1,8i (Zetec 16V) og så
>> kan den køre, den sætter dog stadig meget ud.
>> Af andre ting der er forsøgt kan nævnes:
>> Benzin pumpe skiftet (benzin tryk før skift 0,3 bar og efter skift =
>> 3,5 bar)
>> Benzin filter skiftet
>> Tank renset
>> Luftfilter skiftet
>> Tændrør skiftet
>> Tændkabler skiftet
>> MAP sensor skiftet
>> Indsugningstemp. føler skiftet
>> Tændingsmodul skiftet
>> Strømfordeler skiftet
>> Lambda sensor skiftet
>> OT giver skiftet
>> Motorstyrings enhed forsøgt udskiftet med flere andre, fra tilsvarende
>> biler, dog uden held
>> Benzinpumperelæ tjekket
>> Fejlkoder forsøgt udlæst, men der er ingen
>> Træghedskontakt tjekket
>> Nye stelforbindelser til motor etableret
>>
>> Nogen som har nogle gode ideer ?
>
> Jeg skal måske lige nævne også, at motoren har for nyligt været totalt
> adskilt og har i den forbindelse fået nye hovedlejer og plejllejer og
> samtidigt fået slebet ventiler.
> Problemet var der også inden motorrenoveringen.

Skift tændkablerne ENDNU engang. Hvis motorstyringen ikke melder fejl, så er
det temmelig sikkert tændkablerne........jeg troede også det var løgn på min
mondeo at den 1 år efter jeg havde skiftet kablerne begyndte at hakke igen
uden at jeg havde pillet ved noget.....Det var som at få en ny bil, da jeg
skiftede kablerne endnu engang.

Ellers ville jeg kigge på EGR ventilen samt PCV filteret

--
Tom



Per Beer Hansen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 10-05-06 16:34

Tom wrote:
>
> Skift tændkablerne ENDNU engang. Hvis motorstyringen ikke melder
> fejl, så er det temmelig sikkert tændkablerne........jeg troede også
> det var løgn på min mondeo at den 1 år efter jeg havde skiftet
> kablerne begyndte at hakke igen uden at jeg havde pillet ved
> noget.....Det var som at få en ny bil, da jeg skiftede kablerne endnu
> engang.

Det er faktisk det andet sæt nye tændkabler han har sat på nu, uden at det
har hjulpet det mindste.

>
> Ellers ville jeg kigge på EGR ventilen samt PCV filteret

PCV filteret er tjekket.
Svjv er der vist ikke EGR ventil på sådan en Escort, eller er der ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Ukendt (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-06 17:17


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:jJn8g.82$HR3.14@news.get2net.dk...
> Tom wrote:
>>
>> Skift tændkablerne ENDNU engang. Hvis motorstyringen ikke melder
>> fejl, så er det temmelig sikkert tændkablerne........jeg troede også
>> det var løgn på min mondeo at den 1 år efter jeg havde skiftet
>> kablerne begyndte at hakke igen uden at jeg havde pillet ved
>> noget.....Det var som at få en ny bil, da jeg skiftede kablerne endnu
>> engang.
>
> Det er faktisk det andet sæt nye tændkabler han har sat på nu, uden at det
> har hjulpet det mindste.
>
>>
>> Ellers ville jeg kigge på EGR ventilen samt PCV filteret
>
> PCV filteret er tjekket.
> Svjv er der vist ikke EGR ventil på sådan en Escort, eller er der ?

Mener jeg nu der er, ellers er noget af det sidste selvfølgelig at skifte
dyser i EFI eller måske bare få lavet en Bosch motortest. Den kan jo
lynhurtigt fortælle om det er fordi motoren kører med for mager blanding
eller om der er tændingsfejl, eller måske utætte ind- udstødningsventiler
samt meget andet.

--
Tom



Per Beer Hansen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 10-05-06 18:59

Tom wrote:
>
> Mener jeg nu der er, ellers er noget af det sidste selvfølgelig at
> skifte dyser i EFI eller måske bare få lavet en Bosch motortest. Den
> kan jo lynhurtigt fortælle om det er fordi motoren kører med for
> mager blanding eller om der er tændingsfejl,

Han har haft kontakt til et Bosch center og de siger at bilens
indsprøjtningssystem er for gammelt til at de kan udlæse noget nyttigt fra
det

> eller måske utætte ind-
> udstødningsventiler samt meget andet.

Der er nyslebet ventiler og for resten også ny knast og løftere.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Ukendt (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-06 21:28


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:zRp8g.112$ct6.100@news.get2net.dk...
> Tom wrote:
>>
>> Mener jeg nu der er, ellers er noget af det sidste selvfølgelig at
>> skifte dyser i EFI eller måske bare få lavet en Bosch motortest. Den
>> kan jo lynhurtigt fortælle om det er fordi motoren kører med for
>> mager blanding eller om der er tændingsfejl,
>
> Han har haft kontakt til et Bosch center og de siger at bilens
> indsprøjtningssystem er for gammelt til at de kan udlæse noget nyttigt fra
> det

Så skal han kontakte et andet sted hvor de forstår at bruge systemet. En
Bosch motortester skal slet ikke læse noget fra motorstyringen. Den kan
bruges på alle benzinbiler, selv med kaburator og platiner.
Sådan en motortester går ind selv og overtager kontrollen med tændingen
samtidig med at den har en sonde i udstødningen hvor den måler en masse
ting. Det er intet mindre end imponerende hvad den kan fortælle. Den kan
endda sige hvilken cylinder der måtte være en lille fejl på.

Jeg har på mine gamle øser fået lavet denne test adskillige gange. Den har
fundet lige fra tilstoppet luftfilter, til løstsiddende elektronisk
tændingsanlæg, til utætte ventiler og fejljusteret blanding osv osv osv

--
Tom



Brian (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-05-06 21:47

Tom wrote:

> Jeg har på mine gamle øser fået lavet denne test adskillige gange.
> Den har fundet lige fra tilstoppet luftfilter, til løstsiddende
> elektronisk tændingsanlæg, til utætte ventiler og fejljusteret
> blanding osv osv osv

Det samme kan gamle motortestere fra 80'erne, men de har
efterhånden overlevet sig selv. Man skal ud på bøhlandet og de
små værksteder, for at finde den slags. Men du har ret - at se en
dygtig mekaniker fejlfinde med sådan er imponerende.

/Brian



Per Beer Hansen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 12-05-06 11:38

Tom wrote:
>
> Så skal han kontakte et andet sted hvor de forstår at bruge systemet.
>

Han har været på et autoriseret Bosch værksted, men de kunne ikke hjælpe og
Ford siger det samme.
Han må bare rode lidt videre indtil han falder over fejlen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Ukendt (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-06 15:29


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:SzZ8g.29$MM5.2@news.get2net.dk...
> Tom wrote:
>>
>> Så skal han kontakte et andet sted hvor de forstår at bruge systemet.
>>
>
> Han har været på et autoriseret Bosch værksted, men de kunne ikke hjælpe
> og Ford siger det samme.
> Han må bare rode lidt videre indtil han falder over fejlen.

Jeg giver ikke en bønne for mærkeværksteder som sådan. Det han skal, er at
have fat i en mekaniker der har FORSTAND på fejlfinding i motorer og ikke
bare en der arbejder på et værksted.
Jeg kendte for et par år siden en mekaniker ude på landet som jeg altid
kørte til. For søren hvor han kunne trylle. Den ene gang gad han ikke engang
at bruge motortesteren, han tog bare en lang skruetrække og lagde op mod
hver cylinder og pressede øret mod skaftet... efter 4 min. kom diagnosen med
at det var for lille spillerum på ventilerne ved cyl. 3 og at de derfor ikke
lukkede tæt når de skulle. En halv time efter var ventilerne justeret og
bilen kørte perfekt igen og sådan har han fundet mange fejl i mine gamle
biler utallige gange da jeg intet kunne selv.

Som en sidste udvej kan jeg anbefale at kontakte Ford i Sønderborg.....ikke
fordi jeg bruger det da jeg er raget uklar med værkføreren, men de har en
mekaniker Kim som også er eminent god til at fejlfinde i motorer.....han har
en 3. plads i DM inden for noget intern konkurrence blandt værkstederne.

--
Tom



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408604
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste