dk.fritid.bil er truet
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-06 06:23

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4039287
Hvis udviklingen fortsætter, så kan vi snart vinke farvel til denne gruppe,
men så istedet sige goddag til dk.fritid.helikopter

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 06:33

Per Beer Hansen skriver:

> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4039287
> Hvis udviklingen fortsætter, så kan vi snart vinke farvel til denne gruppe,
> men så istedet sige goddag til dk.fritid.helikopter

Citat
"Et firma kan drive en helikopter for de samme årlige omkostninger som
en Audi A6."

Det er eddermanme løgn.

En helikopter er noget af det mest vedligeholdelseskrævende jeg kender.
De er pissehamredyre at bruge og servicere. Selv SMC kan ikke skrive
_så_ dyre regninger ud.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-06 06:49

> En helikopter er noget af det mest vedligeholdelseskrævende jeg kender.
> De er pissehamredyre at bruge og servicere.

Kig på Robinson Helicopters eksempel.. Robinson er jo specielle fordi de
ikke bruger turbinemotorer.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 07:01

Selv SMC kan ikke skrive
> _så_ dyre regninger ud.

Har du checket dagens priser?, det kan der hurtigt laves om på ;).

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-05-06 07:11

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> En helikopter er noget af det mest vedligeholdelseskrævende jeg kender.
> De er pissehamredyre at bruge og servicere. Selv SMC kan ikke skrive

Jeg så også lidt af udsendelsen hvor de også sagde at den koster ca.
6kr/km, det må jo antages at være inkl. service og lign? Hvis det er
lykkedes nogen at lave simple helikoptere der bare flyver uden det store
service, så er det jo lidt interessant, specielt hvis man skal indregne
tidsforbrug på vejene og lign.

Der er på http://www.robinsonheli.com/pdf_files/raviopercosts.pdf en
udregning i omkostninger pr. time, baseret på 500 flyvetimer/år, og der
ligger det i 140$/time, ca 850kr/time, de påstår den flyver
130mph->210km/t i cruise, dvs. ca. 4kr/km i luftlinie, ikke så galt
igen, det er så US tilstande, det er nok lidt dyrere herhjemme så de
6kr/km er vel ikke helt så skævt?

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 07:47

Thomas Rasmussen skriver:

> [...]
> lykkedes nogen at lave simple helikoptere der bare flyver uden det store
> service, så er det jo lidt interessant, specielt hvis man skal indregne

Roterende dele kræver meget service. Lovene i Dk er meget strammere end
i USA.

> [...]
> 130mph->210km/t i cruise, dvs. ca. 4kr/km i luftlinie, ikke så galt
> igen, det er så US tilstande, det er nok lidt dyrere herhjemme så de

En fyr overvejer at købe brugte helikoptere fra forsvaret. De er næsten
umulige at få lov til at flyve med i DK, fordi det kræver en masse
certifikater til piloten og service. Samme mand ejer et russisk jetfly,
der næsten ingen polemik er omkring (reference Randers amtsavis og sikke
rogså stiften fra i forgårs).

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 10-05-06 08:20

> Roterende dele kræver meget service. Lovene i Dk er meget strammere end
> i USA.

*suk * ... ja det kan vel dårligt undre nogen...

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 08:43

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> *suk * ... ja det kan vel dårligt undre nogen...

Ja heldigvis, når man ser/ læser folks indstilling til deres bil. Jeg skal
fa... ikke have deres lo... i hovedet, der er trods alt lidt styr på det,
når det holder sig på jorden ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 08:54

Kim Frederiksen skriver:

> *suk * ... ja det kan vel dårligt undre nogen...

Du skal ikke sukke tvært imod være glad.

En helikopter der styrter ned i dit hus er du ikek glad for.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 08:49

> En fyr overvejer at købe brugte helikoptere fra forsvaret. De er næsten
> umulige at få lov til at flyve med i DK, fordi det kræver en masse
> certifikater til piloten og service.

Også for at få styr på hvem som køber, bliver bruger. Det er fx. ikke
politisk korrekt at staten sælger til en bananrepublik, hvor de ender op med
at flyve for en narko-bagmand ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 08:53

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Også for at få styr på hvem som køber, bliver bruger. Det er fx. ikke
> politisk korrekt at staten sælger til en bananrepublik, hvor de ender op med
> at flyve for en narko-bagmand ;).

Det kan de vel altid komme til ??

Det er ikke her problematikken ligger..... Men vedligeholdet.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 09:16

> Det er ikke her problematikken ligger..... Men vedligeholdet.

For forsvaret er det også, jvf. den ballade der var med de gl.
scanlines-færger ;).

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 20:14

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Thomas Rasmussen skriver:
>
> Roterende dele kræver meget service. Lovene i Dk er meget strammere end
> i USA.

Ikke desto mindre

Jeg husker daværende CD-politiker Asger Lindinger citeret for at være
den dengang (omkring '80) eneste herhjemme der havde et
helikoptercertifikat uden at udnytte det erhvervsmæssigt, og dét er jo
så ikke tilfældet længere!
De mange certifikathavere i dagens Danmark tyder på at der må være sket
en (økonomisk) opblødning indenfor branchen siden da :-|

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 10-05-06 10:59

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>
>En helikopter er noget af det mest vedligeholdelseskrævende jeg kender.
>De er pissehamredyre at bruge og servicere. Selv SMC kan ikke skrive

Rolig nu, Klaus
Tingene har ændret sig en hel del, så det er ret tæt på sandheden i
dag.

Men der nævnes så ikke noget om at det koster en ny Skoda at få
certifikat så man må flyve.

Forøvrigt en spændende tanke, hvis reglerne for at beholde et
certifikat til fly/helikopter blev overført til biler.
For alm. motorfly er de:
12 timers flyvning om året, 1 time med en instruktør hvert andet år.
Mindst 3 landinger de seneste 90 dage før der må medbringes
passagerer.
Lægetjek hvert 5. år indtil man er 30 år,
hvert 2. år indtil man er 50 og
hvert år derefter.
Et lægetjek omfatter en hel del mere end blot at kunne dreje hovedet
og sige sit navn

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-06 08:14

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> certifikater til piloten og service. Samme mand ejer et russisk jetfly,
> der næsten ingen polemik er omkring (reference Randers amtsavis og sikke

Har du et link, da jeg meget gerne vil se om det omhandler noget med
flyvepladsen ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-06 08:17

Christian B. Andresen wrote:

> Har du et link, da jeg meget gerne vil se om det omhandler noget med
> flyvepladsen ?

Behøves ikke:
http://amtsavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060508/RANDERS/105080579/0/RANDERS&SearchID=73244133251674

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 08:22

"Christian B. Andresen" skriver:

> Har du et link, da jeg meget gerne vil se om det omhandler noget med
> flyvepladsen ?

Rooolig nu, det har intet med din baghave at gøre.......

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-06 08:34

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Rooolig nu, det har intet med din baghave at gøre.......

Det fandt jeg ud af.
Jeg har ikke samme passionerede forhold til jetfly i min baghave som du
evt. ville have til en togbane i din baghave

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-06 08:35

Kim Frederiksen wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> *suk * ... ja det kan vel dårligt undre nogen...

Det er vel egentligt også godt nok, er der nogen som er int. i at der
dratter fly ned på må og få ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk