Til Holten ang. fjerne bremser på trailer
Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-05-06 20:51

Har i dag undersøgt sagen nærmere.

Det kan ikke umiddelbart laves lovligt, da traileren mister sin
typegodkendelse/indentitet.

Der er så tale om et syn uden nogen reel info om trailerens indentitet da
typegodkendelsen ikke længere gælder for traileren.

Bekræftet af en bilsagkyndig.

MVH Hans

Fra : Holten

Dato : 09-05-06 21:30

"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er så tale om et syn uden nogen reel info om trailerens indentitet da
> typegodkendelsen ikke længere gælder for traileren.

Det kan jeg så modbevise, se svar i min tidl. tråd.

Inden jeg lavede traileren om, talte jeg med færdselsstyrelsen, som også
sagde ok til det.

Der er ikke typeattest på en trailer men en dataerklæring, og du må faktisk
lave næsten lige så meget om på en trailer du vil, blot du ikke opgraderer,
og naturligvis overholder alm. regler om påhængskøretøjer.

Reglen er i øvrigt også at totalvægt skal være minimum 1,5 X egenvægt,
hvilket jeg naturligvis nemt kunne overholde.

Færdselsstyrelsen er nok også dem der er mest kyndige i råd og vejledning,
da de jo skriver ud til synsstederne med nye love, bekendtgørelser og
ændringer o.s.v.

Som sagt og bevist ikke noget problem, man tak for interessen alligevel

MVH

Holten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-05-06 22:16

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke typeattest på en trailer men en dataerklæring,

Ja idag - men sådan har det jo ikke altid været.

> og du må faktisk lave næsten lige så meget om på en trailer du vil, blot
> du ikke opgraderer, og naturligvis overholder alm. regler om
> påhængskøretøjer.

Ska' satme godt love for der blæser nye vinde derfra, absolut ikke den
oplevelse jeg har med dem i det daglige - tværtimod. Nu kan formulering af
spørgsmål jo også skabe forskellige svar.

Men i sidste ende er det dig som har modificeret køretøjet/traileren som
skal føre bevis for det korekte i de ændringer du har foretaget, og dem
kontrolerer ingen i færdselsstyrelsen, men derimod synsvirksomhederne. Og
skal påse at ændringer ligger inden for lovens rammer samt de retningslinier
de skal overholde.

> Reglen er i øvrigt også at totalvægt skal være minimum 1,5 X egenvægt,
> hvilket jeg naturligvis nemt kunne overholde.

Den kender jeg også.

> Færdselsstyrelsen er nok også dem der er mest kyndige i råd og vejledning,
> da de jo skriver ud til synsstederne med nye love, bekendtgørelser og
> ændringer o.s.v.

Det skulle man jo mene....

Det ideelle regelsæt kan ikke tolkes, hvilket man dagligt ser praktiseret,
og hvad fortæller det så, jo - at et sådant regelsæt ikke findes. Det er
sådan noget der giver konsulenter mad på bordet, samt giver dommere arbejde
)

> Som sagt og bevist ikke noget problem, man tak for interessen alligevel

Det vil altså sige du har fået den godkendt, i så fald tillykke....

MVH Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-05-06 23:13

Holten skrev:

> [...]
> lave næsten lige så meget om på en trailer du vil, blot du ikke opgraderer,
> og naturligvis overholder alm. regler om påhængskøretøjer.

Bliver spændende hvad det ender med. Jeg har før set vage og forkerte
svar fra visse personer i færdselsstyrelsen. Min trailer har en
typegodkendelse med nøje beskrivelser. De oplysninger Hans kommer med
passer meget godt sammen med arbejdsgang så jeg så for nogle måneder siden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : 51@mail.dk

Dato : 10-05-06 11:55

Hans L. Jørgensen skrev:

> [...]
> oplevelse jeg har med dem i det daglige - tværtimod. Nu kan formulering af
> spørgsmål jo også skabe forskellige svar.

Helt enig, men nu snakkede jeg vel i 10 minutter med fyren, og jeg
forklarede grundigt hvad jeg ville lave om.

> [...]
> skal påse at ændringer ligger inden for lovens rammer samt de retningslinier

Ja.

> [...]
> )

> Det vil altså sige du har fået den godkendt, i så fald tillykke....

Ja og den ene synsmand skulede lidt,men den anden bekræftede hvad jeg
havde fået at vide hos færdselsstyrelsen. Jeg fortalt naturligvis
ikke noget inden, for skulle lige se om de også var inde i
paragrafferne

Tak

MVH

Holten