Elektrode-svejser - meget svær at bruge?
Fra : Morten

Dato : 08-05-06 22:15

Hej

Jeg har købt en 230v elektrodesvejser, men jeg synes den er meget svær at
bruge!

Det er 2 beslag jeg skulle svejse sammen (små metal-plader) men så snart jeg
sætter elektroden på så brænder den sig fast så jeg skal flå den af igen, og
sådan bliver det ved ... kun efter mange forsøg svejser den uden at sidde
fast, så man kan svejse ordentligt ...

Er der nogen tricks som kunne hjælpe mig lidt?

Udover dette synes jeg også at det er meget svært at bruge svejsehjelmen, da
glasset er så mørkt at jeg først kan se noget når svejsningen er igang, og
så er det ret svært at begynde uden at kunne se hvor jeg rammer ... samme
spørgsmål her?

(PS: Jeg ved godt at mange nok vil skrive at det er en dårlig svejser og jeg
skulle købe CO2 i stedet for osv. - men det var nu engang det der var muligt
indenfor mit budget)

/Morten

Fra : B.S.

Dato : 08-05-06 22:44

Morten skrev:
> [...]
> skulle købe CO2 i stedet for osv. - men det var nu engang det der var muligt

Så skulle du nok have ladet helt være med at købe og vente til du havde
råd til mere.
Tricket er øvelse. Det er en af de sværeste "alm" svejse former. Co2 er
nemmere at gå til og umiddelbart vil jeg også mene det er den du skal
bruge til dine beslag med mindre det er nogen kraftige beslag.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Morten

Dato : 08-05-06 23:17

"B.S." <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nemmere at gå til og umiddelbart vil jeg også mene det er den du skal
> bruge til dine beslag med mindre det er nogen kraftige beslag.

Skrev netop dette for at der ikke skulle blive snakket om CO2 ... faktum er
at jeg naturligvis ikke gidder "spare sammen" til et dyrt svejseanlæg for at
svejse 2 beslag sammen ....

Men det kunne da være at jeg bare skulle tage en håndfuld elektroder og så
gå i gang til jeg syntes at jeg havde lært det...

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-05-06 23:27

Først og fremmest må man sige, at du har gjort en fejl investering, der er
ikke meget i en bil du kan svejse med elektroder, og noget andet er, at de
små billige kræver en helvedes dygtig svejser, at bruge, kort sagt de er
intet værd

Jørgen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-05-06 00:49

"Jørgen Nielsen" <jo@gg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> intet værd
>
> Jørgen
>

> Sikke noget sludder,det er vel bare et spørgsmål om at bruge de rigtige
elektroder og strømstyrke,jeg har skiftet en hel front på en Mazda pick up
og lavet en del pladearbejde på andre biler med et gammelt
"elektrodeværk",klart at en co2 er lettere at bruge ,men det kan altså lade
sig gøre )

Steen

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 00:56

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> og lavet en del pladearbejde på andre biler med et gammelt
> "elektrodeværk",klart at en co2 er lettere at bruge ,men det kan altså lade

Gu' kan det lade sig gøre.
220V svejseværkers største problem er tomgangsspændingen som sjældent
forslår til at slå en ordentlig elektrode igang - Heller ikke om man går
under normalen á ø2,5 mm elektroder.
At få slået en elektrode, der klistrer til emnet p.g.a. for lav
tomgangsspænding, igang er dét der kræver viden og rutine. Men den
efterfølgende svejsning er heller ikke barnemad:
- Man skal vide hvorledes at elektroden skal føres.
- Hvad man skal holde øje med i smeltebadet for at sagerne løber sammen.
- Have en god motorik for både at bevæge elektroden hen over emnet, mens
den skal sænkes vedvarende p.g.a. afsmeltningen.

Netop dét at elektrodesvejsning består af hhv. metal og
belægning/slagge, som indbyrdes skal løbe homogent under svejsningen for
ikke at danne huller og lommer med slagge i, gør elektrodesvejsning til
en kunst i forhold til CO2-svejsning, der langt mere kan sammenlignes
med en bollesprøjte :-|

--
Armand.

Fra : B.S.

Dato : 08-05-06 23:24

Morten skrev:
> Skrev netop dette for at der ikke skulle blive snakket om CO2 ... faktum er
> at jeg naturligvis ikke gidder "spare sammen" til et dyrt svejseanlæg for at
> svejse 2 beslag sammen ....

Du køber heller ikke en skoda 105 for at køre 220km/t på motorvejen.
Rette ting til rette opgave.

> Men det kunne da være at jeg bare skulle tage en håndfuld elektroder og så
> gå i gang til jeg syntes at jeg havde lært det...

Lyder som en god plan. For lærer man det har man nemmere ved at klare
flere opgaver med det.
Held og lykke med det.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 09-05-06 12:50

> Hej
>
> Jeg har købt en 230v elektrodesvejser, men jeg synes den er meget svær
> at bruge!

Det har noget at gøre med at de små er lidt underdimensionerede og derfor
kan være svære at starte. Øv dig øv dig.
Og brug jern der er rent ingen rust, ingen maling og absolut ingen
galvanisering.

> [...]
> den af igen, og sådan bliver det ved ... kun efter mange forsøg
> svejser den uden at sidde fast, så man kan svejse ordentligt ...

Er metalpladerne rene.
Find en gammel skruestik eller en gammel tyk jernplade som du starter
elektroden på, når først den sveser der er den nemmere at starte på selve
svejse emnet. Evt. trækker du spidsen/gnister hen over den tykke jernplade
til elektroden svejser med normal lysbue.
Lad være at bruge stel-klemmen. Det ser så u-proffesionelt, og grimt
ud ....

> [...]
> svejsningen er igang, og så er det ret svært at begynde uden at kunne
> se hvor jeg rammer ... samme spørgsmål her?

Elektrode lysbuen er skarp MEGET MEGET SKARP. Du brænder din øjne i stykker
hvis du benytter et svejseglas til CO2 (som du til nød kan kigge igennem)
Det hedder svejseøjne og føles som sand i øjnene og det er UBEHAGELIGT.
2 til 3 kraftige glimt, som du kigger direkte ind i uden skærm og du har
problemet.

> (PS: Jeg ved godt at mange nok vil skrive at det er en dårlig svejser
> og jeg skulle købe CO2 i stedet for osv. - men det var nu engang det
> der var muligt indenfor mit budget)

Tja. Når du nu har lært at svejse og kommer over en rigtig elektrode
svejser, så lærer du at prioritere......

Elektrode duer ikke under 1 mm pladetykkelse helst minimum 3 mm.
Især med det der billige anlæg. og hold det rent.
Men lær dets begrændsninger at kende og du skal nok få fornøjelse af det.

mvh Jens

Fra : tb

Dato : 09-05-06 16:40

"Jens Borchert Pedersen" <> Elektrode duer ikke under 1 mm pladetykkelse
helst minimum 3 mm.
> Især med det der billige anlæg. og hold det rent.
> Men lær dets begrændsninger at kende og du skal nok få fornøjelse af det.

men når i siger co2, mener i så det der olsenbanden noget med to store
flasker, eller snakker vi elektrode med co2 flaske (hvilket er indenfor
rimelig gør-del-selv-mands budget)

Fra : Q

Dato : 09-05-06 21:48

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> men når i siger co2, mener i så det der olsenbanden noget med to store
> flasker, eller snakker vi elektrode med co2 flaske (hvilket er indenfor
> rimelig gør-del-selv-mands budget)

Det du tænker på med 2 flasker og åben flamme er Ilt/Gas..

Når man snakker om CO2 svejsning er der kun een flaske ( kaldes også MIG
eller MAG svejsning altefter hvilken gas man bruger - det behøver nemlig
ikke at være CO2 )

MIG/MAG svejsnings virkemåde kan vel bedst sammenlignes med en lim- eller
fugepistol.. CO2 eller andre gasser anvendes for at fortrænge ilten fra
svejsezonen, så korrosion og porøsitet mindskes.. Visse andre gastyper
virker rensende og kan fjerne oxideringer i emnet..

/peter

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 10-05-06 09:20

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in

> [...]
> flasker, eller snakker vi elektrode med co2 flaske (hvilket er
> indenfor rimelig gør-del-selv-mands budget)

CO2 er besvaret (MIG/MAG.)
Jeg har prøvet både en 380 volts og en 220 volts og vil helt klart
foretrække den dyrere 380volts maskine (starter ved 4000,- og op)

220 volts maskinerne kræver typisk 16 amp forsikring og kan derfor sjældent
benyttes med fuld effekt i en alm stikkontakt der typisk kun har 10-13 amp
sikringer foran.

220 volt billige maskiner stiller også store krav til rent jern at svejse
i. Og ingen træk for så blæser CO2 gasssen væk fra svejsningen der så ikke
er beskyttet, hvilket medfører dårlig/uholdbare svejsninger.
De har heller ikke den store gennembrændingskraft, som de flere amp i 380
modellerne kan stille op med.

Du risikerer derfor at stå med klumpede svejsninger der alligevel ikke
binder de to materialer sammen, og det ser så klodset ud.

Men igen - med erfaring og masser af rutine - kan du få meget ud af en
220volt CO2 svejser.

Har du mulighed så prøv at få en prof svejser til at hjælpe dig med at
svejse med en prof maskine. Mærk forskellen og vurder så om de billige
egentlig er pengene værd....

God fornøjelse
Jens

Fra : Aksel

Dato : 10-05-06 16:49

> men når i siger co2, mener i så det der olsenbanden noget med to store
> flasker, eller snakker vi elektrode med co2 flaske (hvilket er indenfor
> rimelig gør-del-selv-mands budget)

Svejsning med to store flasker har intet med co2 eller elektrodesvejsning
at gøre, det er Acetylensvejsning hvor man laver en meget varm flamme af en
blanding af ilt og acetylen som bruges til at smelte emnerne og en
svejsetråd sammen.

Samme grej brugte Olsenbanden som skærebrænder, så tilsætter man mere ilt så
metalemnet brændes væk.

Hilsen Aksel

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 00:46

Morten skrev:

> [...]
> skulle købe CO2 i stedet for osv. - men det var nu engang det der var muligt

Svejser er en uddannelse som tager ugevis af undervisning og øvelse og
ikke automatisk følger med et apparatur fra Harald Nyborg :-|

--
Armand.

Fra : tb

Dato : 10-05-06 06:35

> Svejser er en uddannelse som tager ugevis af undervisning og øvelse og
> ikke automatisk følger med et apparatur fra Harald Nyborg :-|

fint nok - er det kun for smede, eller er det noget der findes på aof eller
lignende ? jeg har ikke kunnet finde noget, men kan sagtens affinde mig med
at ting først skal læres...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 08:11

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

det noget der findes på aof eller
> lignende ? jeg har ikke kunnet finde noget, men kan sagtens affinde mig
> med at ting først skal læres...
Det gør der, afh. hvor du bor udbydes det. Det kan fx hedde noget med
metalsløjd etc... . Men du kan lære det selv, børn/unge kan lære det, jeg
var ikke mere end 16- da jeg lavede en autobuk med elektrode - men Co2 er nu
nemmere ;). Start med noget tykt V.profil, hvor du fylder bunden, til du
får taget på at få det til at "flyde" pænt uden huller.
BTW. Brug for "#¤%!§ skærm og svejsehandsker, du risikere at blive blind af
grå-stær og få brandsår :(. Og helst også ventilation, svejserøg er giftigt.

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 20:38

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> det noget der findes på aof eller
> Det gør der, afh. hvor du bor udbydes det. Det kan fx hedde noget med
> metalsløjd etc... .

Svejsekurser er almindeligt tilgængelige faglig efteruddannelse, som end
ikke kræver at man er ansat i metalbranchen.
Om din arbejdsgiver så synes at et svejsekursus er så relevant at du kan
få fri til det er en anden sag.
Går man arbejdsløs er der til gengæld ingen hindring for at tilmelde sig!

--
Armand.

Fra : tb

Dato : 10-05-06 20:56

> [...]
> få fri til det er en anden sag.
> Går man arbejdsløs er der til gengæld ingen hindring for at tilmelde sig!

Enhver kontormand kan da ha brug for at kunne svejse lidt

Jeg vil straks undersøge. Takker

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 23:05

tb skrev:

> Enhver kontormand kan da ha brug for at kunne svejse lidt
> Jeg vil straks undersøge. Takker

http://www.efteruddannelse.dk/!

- Klik på teksten til venstre under kronen og du kommer på en søgeside!
- Lad feltet "alle" stå og søg på "lysbuesvejsning"!
- "kantsømme" er obligatorisk kom-igang-kursus!

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-05-06 06:31

> Går man arbejdsløs er der til gengæld ingen hindring for at tilmelde sig!

Du har X timer på "klippekortet", og får lov til selv at betale
brugergebyret, som Fjog & Co. indførte- din arb.giver binder X,- i rø... på
dig når du tager på kursus, hvis du ingen har betaler du selv. Samtidig med
at de jamre sig over for lidt/dårligt uddannet arbejdskraft, er det ikke et
luksusproblem: De kan ikke få dem de vil have - det er i orden du uddanner
dig, bare det er for egen regning og i fritiden :(((.

Fra : Morten

Dato : 10-05-06 08:02

> Svejser er en uddannelse som tager ugevis af undervisning og øvelse og
> ikke automatisk følger med et apparatur fra Harald Nyborg :-|

.... og andre herinde sammenligner det med en en bollesprøjte ....

Men der er vel heller ingen der har påståed det du skriver ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 21:22

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har købt en 230v elektrodesvejser, men jeg synes den er meget svær at
> bruge!

Jeg synes du skulle smide denne svejser væk. Den er fuldstændig ubrugelig
til at svejse i plader på en bil med.
Elektroder har aldrig været til at svejse i plader med, det er til tykke
jernstykker.

Til plader er Co2 eller TIG det bedste. For de få som mestrer teknikken så
kan acetylen også være en mulighed....men det er knagme svært. Jeg var på 3
ugers svejsekursus og lærte aldrig at styre svejsningerne med acetylen
(siger måske mere om mine evner)

Jeg kan til husbehov svejse med co2 efter 3 ugers kursus, så jeg skønner
dine muligheder for et hæderligt resultat til at være 0 med det forkerte
udstyr og manglende uddannelse.

Du må ud og købe noget brugt udstyr eller finde andre løsninger, det med den
lille tudeborg-svejser bliver man kun sur over.

Til plader kan man faktisk lige så godt popnitte pladerne på som at forsøge
sig med en skrabet elektrodesvejser

--
Tom

Fra : Morten

Dato : 10-05-06 23:14

> [...]
> til at svejse i plader på en bil med.
> Elektroder har aldrig været til at svejse i plader med, det er til tykke

Den skal ikke bruges til plader ...

> [...]
>
> Du må ud og købe noget brugt udstyr eller finde andre løsninger, det med
> den lille tudeborg-svejser bliver man kun sur over.

Jeg kan stadig ikke tro på at det er fornuftigt at "investere" i mere
professionelt udstyr, for at svejse et enkelt beslag ... det svarer til at
købe en projektør med benzingenerator, fordi du skal slå strømmen fra hjemme
i 10 minutter ...

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 11-05-06 13:30

> Den skal ikke bruges til plader ...

Øhh nu er det mest plader folk her i dk.fritid.bil svejser i....

> [...]
> professionelt udstyr, for at svejse et enkelt beslag ... det svarer
> til at købe en projektør med benzingenerator, fordi du skal slå

Holder du godstykkelsen over 2 mm så har du købt noget af det rigtige....
Til at bruge en gang imellem.

Hilsen Jens

Fra : Christopher Stein

Dato : 11-05-06 13:44

Jens Borchert Pedersen skrev:
> "Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote in

> Øhh nu er det mest plader folk her i dk.fritid.bil svejser i....

især når man som Tom har mondeo..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-05-06 06:27

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> især når man som Tom har mondeo..

Er en Co2 ikke org. tilbehør til sån' en Fårdvogn?. Så kan han sagtens være
langhåret, og si' det er det eneste som dur :)).

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 15:18

> "Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Er en Co2 ikke org. tilbehør til sån' en Fårdvogn?. Så kan han sagtens
> være langhåret, og si' det er det eneste som dur :)).

Gulp da jeg tankede i dag opdagede jeg små bobler omkring tankpåfyldningen,
så inden der er gået et år bliver den sendt afsted til maleren igen (for 9.
gang).

Det er FANDME ekstremt som sådan en mondeo ruster....godt nok er der kun
tale om bitte små rustskader, men hvis de ikke bliver lavet så ((((

--
Tom

Fra : Morten

Dato : 11-05-06 14:16

"Jens Borchert Pedersen" <jensbp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Øhh nu er det mest plader folk her i dk.fritid.bil svejser i....

Netop derfor sørgede jeg for at skrive det i indlæget...

> Holder du godstykkelsen over 2 mm så har du købt noget af det rigtige....
> Til at bruge en gang imellem.

Det lyder godt !