Kadetten ryger
Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 07-05-06 06:57

Fyldte olie på kadetten og kørte glad hjem. Den 20 år gamle spand kører
fejlfrit. Ryger som ind i helvede, da jeg parkerer den står der røg ud af
motorrummet, selvfølgelig fordi jeg glemte at sætte låg på olierummet, så
den varme olie er sprøjtet ud over hele motorrummet.

Motorrens på og spuling med haveslange, derefter ny olie på, for at dømme
efter sporet i indkørslen har jeg mistet det påfyldte.

Kadetten kører igen fint, men efter en kilometer kommer der pludselig en
vældig hvid røgsky ud af udstødningen, den ryger en del, men det værste er
de pludselige hvide skyer - kommer også af og til ved motorstart. Hvad har
jeg gjort galt mod fiskebilen, og hvad skal jeg gøre for den?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-05-06 07:21

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kadetten kører igen fint, men efter en kilometer kommer der pludselig en
> vældig hvid røgsky ud af udstødningen, den ryger en del, men det værste er
> de pludselige hvide skyer -

Hvid røg er vanddamp, enten fra kondens v. start en kold morgen, eller fra
kølevand. Når det kommer pludseligt, tror jeg på det sidste :(. Du har kørt
den tør for olie og smadret toppakningen el eller flækket topstykket,
blokken. Hvorfor checkede du ikke olieniveauet med oliepinden?, den er der
for det samme ;).

Fra : Basil

Dato : 07-05-06 07:16

3140 Bjørgheim kom med denne ide:
> [...]
> pludselige hvide skyer - kommer også af og til ved motorstart. Hvad har jeg
> gjort galt mod fiskebilen, og hvad skal jeg gøre for den?

Du har fået spulet vand i motoren, den hvide sky er damp.
Du kan tappe olien af, og hælde noget nyt på.
(Jeg havde sikkert bare kørt videre med sådan en spand, og toppet op
med olie et par gange)
Kai

Fra : alexbo

Dato : 07-05-06 08:32

"3140 Bjørgheim" skrev

> derefter ny olie på, for at dømme efter sporet i indkørslen har jeg mistet
> det påfyldte.

Vil det at du gættede dig til hvor meget olie den havde mistet og fyldte det
på?

mvh
Alex Christensen

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 07-05-06 10:09

alexbo wrote:
> "3140 Bjørgheim" skrev

> Vil det at du gættede dig til hvor meget olie den havde mistet og
> fyldte det på?

Hældte bare en ny flaske på.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-05-06 10:22

On Sun, 7 May 2006 11:08:41 +0200, "3140 Bjørgheim"
<pialykke@SLETget2net.dk> wrote:

>Hældte bare en ny flaske på.

Det vil sige at du ikke engang har haft pinden oppe for at kontrollere
niveauet?!?

Fra : Møller

Dato : 07-05-06 10:26

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> wrote in message

> Hældte bare en ny flaske på.

Det kan være, at den ældre kadet hat taget skade, men du skulle ikke havde
kunne smide al olie ud ved at glemme oliedæksel.

Men som der er skrevet:

Ved du hvorfor der er en oliepind i motoren?
Ved du hvor meget olie der skal i kareten, og hvor det skal stå på
oliepinden.
Har du spulet vand ind i motoren ?

1. se efter hvor meget olie der er i motoren nu.
2. se om der er spor af kondensvand på oliepåfyldningsdækslet
3. For en sikkerheds skyld: skift olie og oliefilter: Kadet 1980 1,2-1,4
skal have ca.3 l men check det på oliepinden, 1,5.1,8 skal have ca. 4
Hvis du er heldig, så har du "kun" kommet vand i motoren, ellers har du
ødelagt toppakningen. heldig følger jo de tossede.

Møller

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 07-05-06 16:17

Møller wrote:

> [...]
> have ca. 4 Hvis du er heldig, så har du "kun" kommet vand i motoren,
> ellers har du ødelagt toppakningen. heldig følger jo de tossede.

1. Oliestanden er højere end max.
2. Ingen spor af vand.
3. Finder et retroværksted, der kan håndtere biler uden anvendelse af
computer.

Hvorfor skulle der være kommet vand ind i motoren? Jeg har jo ikke spulet
den indvendig.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]