Batteri kaput?
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 15:09

Sidste weekend fik jeg repareret generatoren i min Toyota Carina II 1991.
Siden har jeg kørt i den hver dag uden problemer, lige indtil i aftes, hvor
den bare var helt død, når jeg drejede nøglen.

Jeg har lånt sådan en "start-Børge" af en kammerat. Så snart jeg sætter
kablerne på batteriet og drejer nøglen, starter svinet. Efter nogle
kolimeters kørsel skulle der vel igen være strøm nok til at starte? Nix,
den er død som en sild.

Ladelampen lyser ikke, så man må vel formode at generatoren en OK?

Skal der nyt batteri i? Jeg aner ikke hvor gammelt det er og jeg kan ikke
se det, da der ikke er klippet i måned/år på etiketten.

Jeg kører ikke ret meget, som regel kun i weekenderne. Et billigt batteri
(Bilka, eller hvor - jeg bor i Viborg?) er vel godt nok?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 30-04-06 15:31

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kablerne på batteriet og drejer nøglen, starter svinet. Efter nogle
> kolimeters kørsel skulle der vel igen være strøm nok til at starte? Nix,

Hvad er "nogle kilometers kørsel"? Der skal trods alt en del strøm til at
starte, og det hælder man ikke på ved bare at suse "op og ned ad vejen".
Hvis batteriet har været helt fladt skal det af og i en lader natten over.

> Ladelampen lyser ikke, så man må vel formode at generatoren en OK?

Mon dog ikke.

> Skal der nyt batteri i? Jeg aner ikke hvor gammelt det er og jeg kan ikke
> se det, da der ikke er klippet i måned/år på etiketten.

Hvor længe har du kørt i bilen? (så længe har det vel siddet i)
Der er stor forskel på erfaringerne med holdbarheden af batterier her i
gruppen.

> Jeg kører ikke ret meget, som regel kun i weekenderne. Et billigt batteri
> (Bilka, eller hvor - jeg bor i Viborg?) er vel godt nok?

Det er der også delte meninger om her i gruppen. Min erfaring er at hvis man
skal bruge meget strøm skal det være et "ordentligt" batteri. Jeg har
kolleger der har sparet på batteriet og senere fortrudt det - men i en taxa
er der altså også altid meget belastning på batteriet. Så meget at selv de
såkaldte mærkevarer ikke altid når at blive 2 år før de skal skiftes.
I tidligere diskussioner har flere anbefalet Harald Nyborgs batterier -
sådan en biks har I vist også i Viborg ik?

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 16:02

On Sun, 30 Apr 2006 16:31:07 +0200, Ole Gaarde Kristensen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er "nogle kilometers kørsel"?

Ca. 20.

> Hvis batteriet har været helt fladt skal det af og i en lader natten over.

Er der nogen her der har en forlængerledning jeg kan låne natten over?

> I tidligere diskussioner har flere anbefalet Harald Nyborgs batterier -
> sådan en biks har I vist også i Viborg ik?

Yep, så jeg køber det der, hvis der skal nyt batteri til, men hvordan
pokker konstaterer jeg det? Er der nogen her der har noget målegrej jeg kan
låne natten over?

Nå, hva' fa'en, et batteri kan vel fåes for et par hundrede hos hr. Nyborg.
Der er dog ingen priser på deres netbutik
(http://www.harald-nyborg.dk/batteri.asp?n=60100).

Mit nuværende batteri fylder ikke hele "bakken". Er dimensionerne
underordnede, når bare det kan monteres forsvarligt? Højere AH er vel
bedst?

Der er vel ingen ben i selv at montere det, forudsat at jeg sørger for at
kablernes poler ikke rører ved hinanden og at jeg monterer plus-til-plus og
minus-til-minus?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-04-06 18:10

> [...]
>
> Mit nuværende batteri fylder ikke hele "bakken". Er dimensionerne
> underordnede, når bare det kan monteres forsvarligt? Højere AH er vel

Jeg tror Harald Skrald har en bog/hæfte, hvar der står hvilket der passer i
din bil, +/- kan sidde forskelligt. Eller er det rigtigt, stort er godt, man
skal bare passe på med, om det er så højt, at fronthjelmen kan lukke ned og
kortslutte det :((((. Så det er nok bedst at få fat i noget info. ;).

Over hovedet ikke, det er PnP :).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-05-06 01:07

Kurt Hansen skrev:
> Ca. 20.

Havde fået min tappet for strøm i aftes da jeg skulle hjem. (Sådan noget
ser sker når man "muter" radioen og derfor glemmer at slukke den.) Efter
ca. 80 km kørsel var jeg ret sikker på at den ikke var ladet helt op
igen, så den fik lige laderen med det samme.

> Er der nogen her der har en forlængerledning jeg kan låne natten over?

Kan 50 m gøre det? Og kommer du selv og henter?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-04-06 16:14

> [...]
>
> Jeg kører ikke ret meget, som regel kun i weekenderne. Et billigt batteri
> (Bilka, eller hvor - jeg bor i Viborg?) er vel godt nok?

Hvis du har et voltmeter kan du tjekke både batteri og generator.
I givet fald mål spænding på batteriet med bilen stoppet og startet og skriv
det her, så kan vi hjælpe yderligere.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 17:05

On Sun, 30 Apr 2006 17:13:44 +0200, Niels Bengaard wrote:

> [...]
[klip]

> Hvis du har et voltmeter kan du tjekke både batteri og generator.
> I givet fald mål spænding på batteriet med bilen stoppet og startet og skriv
> det her, så kan vi hjælpe yderligere.

På den der dims jeg har lånt (2 in 1 Jumperstart) er der et voltmeter.
Kablerne er kun 30 cm lange og forsynet med de samme greb/poler som
startkabler.

Når jeg monterer kablerne på batteriet med slukket motor, viser den 0 og
den flytter sig ikke en milimeter, når motoren derefter startes. Nu har jeg
sat et ladeapparat til bateriet. på en skala fra 0 til 5, slår den ud på
ca. 1,5.

Jeg har kigget lidt på generatoren. Under gummeimanchertterne sidder der
nogle plasticstik, så jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal kunne komme til
at montere de store "tænger" og måle? Men tyder de andre oplysninger ikke
også på, at det er batteriet det er galt med? Skulle ladeapparatet ikke
give fuldt udslag og falde gravist, hvis batteriet er helt fladt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 18:02

> [...]
> jeg
> sat et ladeapparat til bateriet. på en skala fra 0 til 5, slår den ud på

Det lyder mere som et amperemeter, det kan du ikke bruge til en fis i den
sam-
menhæng, ud og lån et rigtigt voltmeter og så måler du over polerne både ved
slukket, og startet motor og også gerne med lidt omdrejninger på 2000 skulle
kunne gøre det.

> [...]
> også på, at det er batteriet det er galt med? Skulle ladeapparatet ikke
> give fuldt udslag og falde gravist, hvis batteriet er helt fladt?

Glem de stik du skal bruge polerne, nej amperemeteret viser hvor mange
ampere
der lades med, og ja amperene falder efterhånden som batteriet lades op.

--
Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 18:55

On Sun, 30 Apr 2006 19:01:44 +0200, Dannie wrote:

> [...]
> slukket, og startet motor og også gerne med lidt omdrejninger på 2000 skulle

Der *er* et voltmeter (DC VOLTS) Skalaen går til 15 og der er grønt til og
med 12, såden skulle være god nok.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 19:10

> Der *er* et voltmeter (DC VOLTS) Skalaen går til 15 og der er grønt til og
> med 12, såden skulle være god nok.

Ok du skrev blot skala fra 1-5 så derfor formodede jeg, at det var et
amperemeter. My bad

Ja men med omdrejningerne på omkring 2000 o/min. skal bilens egen generator
gerne lade med omkring 14 volt.

--
Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 19:35

On Sun, 30 Apr 2006 20:10:04 +0200, Dannie wrote:

> Ok du skrev blot skala fra 1-5 så derfor formodede jeg, at det var et
> amperemeter. My bad
>
> Ja men med omdrejningerne på omkring 2000 o/min. skal bilens egen generator
> gerne lade med omkring 14 volt.

Tamam, det vil jeg prøve i morgen. Foreløbig lader jeg den stå natten over
med ladeapparat på batteriet. Efter at den nu har ladet et par timer,
starter den fint.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-04-06 20:24

> Tamam, det vil jeg prøve i morgen. Foreløbig lader jeg den stå natten over
> med ladeapparat på batteriet. Efter at den nu har ladet et par timer,
> starter den fint.
> --
HUSK at belaste samtidig ved fx at tænde fjernlyset.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-04-06 17:50

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

.. Efter nogle
> kolimeters kørsel skulle der vel igen være strøm nok til at starte? Nix,
> den er død som en sild.

Det tager ~50 km. at lade et helt afladet batt. op.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-04-06 18:09

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det tager ~50 km. at lade et helt afladet batt. op.

Mindst da!

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 18:57

On Sun, 30 Apr 2006 19:08:50 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Mindst da!

Nå jadda, men efter 20 km skulle der vel være nok til at jeg kan starte
motoren? Det er ikke tilfældet, så enten lader generatoren ikke, eller også
er batteriet dødt. problemet 8for mig) er så at finde ud af hvad jeg står
over for.

Så snart jeg sætter "start-Børgen" til, springer motoren igang og jeg kan
uden problemer køre de 20 km. Hvis batteriet var fladt og generatoren død,
ville dytten vel ikke rokke sig ud af stedet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-04-06 20:27

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Nå jadda, men efter 20 km skulle der vel være nok til at jeg kan starte
> motoren?

Nææ, been there - det var ikke fordi jeg havde lyst til en debat, jeg skrev
50 km :-/.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-06 17:52

Kurt Hansen skriver:

> Ladelampen lyser ikke, så man må vel formode at generatoren en OK?

Eller at den er helt døs, så den ikke kan få lampen til at lyse.

Er der en ordentlig stelforbindelse ?

> Jeg kører ikke ret meget, som regel kun i weekenderne. Et billigt batteri
> (Bilka, eller hvor - jeg bor i Viborg?) er vel godt nok?

Ja.

Men start nu med at find en der har et voltmeter, eller kør i "Harald
skrald" og køb deres multimeter til 39,50 - det er alle pengene værd.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 19:04

On Sun, 30 Apr 2006 18:51:55 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kurt Hansen skriver:

> Eller at den er helt døs, så den ikke kan få lampen til at lyse.

Ja, se det er jo svært for mig at afgøre om generatoren ikke lader, eller
batteriet ikke tager imod strømmen. Men strøm må der vel være, siden
matoren starter så snart jeg sætter Børge-kablerne på. Det "stød" den får i
det korte øjeblik kan jeg vel ikke køre 20 km på, så enten fortsætter
generatoren med at lade, eller også er der rigeligt med strøm på batteriet.

Men hvordan er det nu lige: kan generatoren holde bilen kørende, uden at
der er strøm på batteriet?

> Er der en ordentlig stelforbindelse ?

Tø-hø, godt spørgsmål. Jeg ved godt hvad stelforbindelse betyder, men hvor
den sidder i en Toyota har jeg ikke det fjerneste begreb om

> Men start nu med at find en der har et voltmeter, eller kør i "Harald
> skrald" og køb deres multimeter til 39,50 - det er alle pengene værd.

39,50 er jo ikke mange penge, men jeg aner ikke hvad jeg skal bruge sådan
fætter til bagefter (ka' den ta' Sverige og ka' den bore huller i væggene
f.eks.?), så det må betragtes som en engangsomkostning
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-06 19:38

Kurt Hansen skriver:

> [...]
> det korte øjeblik kan jeg vel ikke køre 20 km på, så enten fortsætter
> generatoren med at lade, eller også er der rigeligt med strøm på batteriet.

Når du sætter laderen på, lader du på batteriet. er det en "jumpstarter,
er der intet der begrænser strømmen og den lader fuld knald på
batteriet. Jeg formoder at det gnistrer gevaldigt når du sætter den til
???

> Men hvordan er det nu lige: kan generatoren holde bilen kørende, uden at
> der er strøm på batteriet?

Ja

> Tø-hø, godt spørgsmål. Jeg ved godt hvad stelforbindelse betyder, men hvor
> den sidder i en Toyota har jeg ikke det fjerneste begreb om

Sidder generatoren skruet mekanisk fast på motoren med elektrisk (jern)
forbindelse, eller er der gummibøsninger imellem. Gummibøsninger =
isolering.

Stelforbindelse er også den tykke flettede leder der går mellem motor og
chassis, samt chassis og minuspolen på batteriet.

> 39,50 er jo ikke mange penge, men jeg aner ikke hvad jeg skal bruge sådan
> fætter til bagefter (ka' den ta' Sverige og ka' den bore huller i væggene
> f.eks.?), så det må betragtes som en engangsomkostning

Næste gang du har problemer med bilen, eller i hjemmet.

Får du ført lært at bruge sådan en "fætter" er der utallige muligheder.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 20:07

On Sun, 30 Apr 2006 20:37:38 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> er der intet der begrænser strømmen og den lader fuld knald på
> batteriet. Jeg formoder at det gnistrer gevaldigt når du sætter den til

Næh, det gør det nu ikke. jeg opfatter ikke "Jump" som en "lynlader", men
hvad forstand har bønder på agurkesalat?

Tak for indspark so far. jeg leger videre i morgen og kigger nærmere på
stel og generator.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : alexbo

Dato : 30-04-06 18:23

"Kurt Hansen" skrev
>Efter nogle kolimeters kørsel skulle der vel igen være strøm nok til at
>starte? Nix,
> den er død som en sild.

Hvis død som en sild betyder, at den ikke engang kan tænde lamperne er
generatoren defekt,
og har sandsynligvis været det lige fra den blev lavet, du har bare kunne
køre på batteriet der sikkert blev ladet op samtidig med generatoren blev
"lavet".

Du skriver at ladelampen ikke lyser, betyder det så også at den slet ikke
tænder?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 19:13

On Sun, 30 Apr 2006 19:23:03 +0200, alexbo wrote:

> "Kurt Hansen" skrev

> Du skriver at ladelampen ikke lyser, betyder det så også at den slet ikke
> tænder?

Der er lys i alle kontrollamper (incl. ladelampen) når jeg slår tændingen
til og den går ud når motoren starter.

I skrivende stund har ladeapparatet snurret et par timer og jeg har netop
testet: Yahoo, motoren startede som en mis. Jamen hallo, så var batteriet
vel helt fladt? Og hallo, så er det vel generatoren der ikke lader, right?
Jamen hvorfor hulen lyser lampen på instrumentpanelet så ikke?

jeg forstår mindre og mindre og jeg forstod ikke ret meget i forvejen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : alexbo

Dato : 30-04-06 19:26

"Kurt Hansen" skrev
> Der er lys i alle kontrollamper (incl. ladelampen) når jeg slår tændingen
> til og den går ud når motoren starter.

Det vil sige at når du skriver "helt død" i dit første indlæg, så var det
ikke helt død.

> I skrivende stund har ladeapparatet snurret et par timer og jeg har netop
> testet: Yahoo, motoren startede som en mis. Jamen hallo, så var batteriet
> vel helt fladt?
Det kan am ikke bedømme, du har ladet på batteriet, det fortæller da
ingenting om hvorvidt batteriet var helt eller halvt fladt.
Forøvrigt kan lamperne ikke lyse hvis batteriet er helt fladt.

> Og hallo, så er det vel generatoren der ikke lader, right?
Sandsynligvis, men det kan også skyldes en dårlig celle i batteriet, det er
svært at bedømme, dine fejlbeskrivelse er mere præget af ord uden mening end
af faktisk oplysning.

> Jamen hvorfor hulen lyser lampen på instrumentpanelet så ikke?
Tja, de er ikke altid lige pålidelige, det er også muligt at generatoren
lader nok til at slukke lampen, men ikke nok til at lade batteriet op.
En løs generatorrem ville have den effekt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 20:12

On Sun, 30 Apr 2006 20:25:38 +0200, alexbo wrote:

> Det kan am ikke bedømme, du har ladet på batteriet, det fortæller da
> ingenting om hvorvidt batteriet var helt eller halvt fladt.
> Forøvrigt kan lamperne ikke lyse hvis batteriet er helt fladt.

Okay, det lyder rimeligt.

> Sandsynligvis, men det kan også skyldes en dårlig celle i batteriet, det er
> svært at bedømme, dine fejlbeskrivelse er mere præget af ord uden mening end
> af faktisk oplysning.

Jeg kan bygge en nacelle til en 2 megawatt vindmølle og holde ild i en pibe
i næsten en halv time, men biler har jeg absolut ingen forstand på. Jeg
forsøger af bedste evne at beskrive det jeg ser og oplever

> Tja, de er ikke altid lige pålidelige, det er også muligt at generatoren
> lader nok til at slukke lampen, men ikke nok til at lade batteriet op.
> En løs generatorrem ville have den effekt.

I forbindelse med reparation af generatoren i sidste uge, blev
generatorremmen udskiftet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : alexbo

Dato : 30-04-06 20:27

"Kurt Hansen" skrev

> I forbindelse med reparation af generatoren i sidste uge, blev
> generatorremmen udskiftet.

Det forhindrer ikke at den er løs, den bedste måde at konstatere det er at
tage fat i den.
Du har ikke skrevet noget om hvorfor og hvordan generatoren blev rep., jeg
formoder det skyldes at du er helt sikker på at det ingen sammenhæng har med
dine nuværende strømproblemer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-04-06 22:05

> I forbindelse med reparation af generatoren i sidste uge, blev
> generatorremmen udskiftet.

Det bringer tankerne hen på en ål i et saltkar den ka' satme også vride sig.

Ta' dig nu sammen kurt, hent en ny aku ved enten Bilka eller Harald Nyborg.
)

Det kan max. koste 6-700 kr. hvis du kan får plads til en stor 88 amph.
aku.. En lille 60 amph. koster vel omkring 3-400 de omtalte steder, det er
nok mest sandsynligt at det er den du skal have i din benzin bil.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-05-06 01:15

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> Jamen hvorfor hulen lyser lampen på instrumentpanelet så ikke?
> jeg forstår mindre og mindre og jeg forstod ikke ret meget i forvejen

Så er du kommet tættere på at have det samme problem som jeg havde.

Så prøv at kontrollere stelforbindelsen til generatoren. Det gør du ved
at forbinde stel på generatoren med stel på bilen mens motoren er i
gang. Hvis du ikke kan lide gnister så hold en pære i mellem en ledning
og stel det ene sted. Kommer der lys i pæren har du fundet dit problem,
og skal have en kraftig ledning sat mellem generator og stel på bilen,
et sted hvor du er sikker på der er ordentlig forbindelse.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-05-06 01:00

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> Jeg kører ikke ret meget, som regel kun i weekenderne. Et billigt batteri
> (Bilka, eller hvor - jeg bor i Viborg?) er vel godt nok?

For en tid siden havde jeg et lignende problem. Det viste sig at være
stelforbindelsen til generatoren det var galt med.

Hvis du, f.eks., holder en skruetrækker på hvor generatoren er skruet
fast, og der kommer gnister, har du fundet problemet. Løsningen er så at
genskabe en ordentlig forbindelse.

(Der var forbindelse nok til at instrumenter ikke viste noget, men ikke
nok til at lade på batteriet.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86