Bøde i Tyskland
Fra : Kostas

Dato : 27-04-06 18:32

Min kære svoger har lige været en tur i Tyskland i forbindelse med sit
arbejde.

Det firma han er ansat i har kontor i Hamborg og derfor biler på tyske
plader.

Han lånte så en af dem og i en zone med 100 km/t tilladt bliver han blitzet
med ca 140-150 km/t.

Tyskere får åbenbart taget kortet ved 130 km/t hvor man må køre 100.

Nu kommer det store spørgsmål så. Hvad sker der med ham ?

Der kommer helt sikkert en bøde til firmaet i Hamborg - men kan han
frakendes sit danske kørekort ?

mvh

Kostas

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 27-04-06 18:39

Det er vel sådan, at han får køreforbud i Tyskland i en periode (dækkende
den frakendelse som en tysker ville få)?

mvh

JV

Fra : MK

Dato : 27-04-06 18:45

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel sådan, at han får køreforbud i Tyskland i en periode (dækkende
> den frakendelse som en tysker ville få)?

Han gør ingenting andet end at holde sig ude af Tyskland
i 3 måneder. Herefter sletter de nemlig bøden

Fra : Kostas

Dato : 27-04-06 18:50

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in

> [...]
>
> Han gør ingenting andet end at holde sig ude af Tyskland
> i 3 måneder. Herefter sletter de nemlig bøden

Når det er i en tysk indregistreret bil ?

Jeg forestiller mig da de sender et brev til firmaet i Hamborg.

Men kan de ligesom herhjemme ikke "bare" nægte at fortælle hvem der har
kørt bilen så de får en bøde og så slut ?

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 18:58

> [...]
>
> Men kan de ligesom herhjemme ikke "bare" nægte at fortælle hvem der har
> kørt bilen så de får en bøde og så slut ?

Det ville da være dumt. Overtræder man fartgrænserne er man fuldstændig klar
over det, og det ville da være totalt taber-agtigt ikke at tage sin
bøde/straf...

Fra : Kostas

Dato : 27-04-06 19:02

> Det ville da være dumt. Overtræder man fartgrænserne er man
> fuldstændig klar over det, og det ville da være totalt taber-agtigt
> ikke at tage sin bøde/straf...

Nu gik spørgsmålet ikke så meget på hvad der er dumt og eller taber agtigt.
Det har vi ligesom konstateret i og med han kørte ca 150 hvor man må køre
100.

Så hvis vi ser bort fra dumheden og prøver at finde juraen frem. Har du så
et svar der kan hjælpe ?

Mvh

Kostas

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 19:13

> [...]
> 100.
>
> Så hvis vi ser bort fra dumheden og prøver at finde juraen frem. Har du så

Ikke nøjagtig samme situation, men alligevel:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-723.html

Fra http://www.dr.dk/trafikradio/index.asp?function=sporg&action=vis&id=444
:
"- Bliver en udenlandsk bilist fotograferet i en fotofælde, gør politiet
ikke mere ved sagen, hvis de kan se, at der er tale om en bil med ikke-tyske
nummerplader. Werner Jaudt har spurgt også i Hannover, hvorfra flere
bilister har modtaget breve. Her og i øvrigt i hele Tyskland har man samme
praksis.

Fordi:

- Et kørselsforbud gælder under alle omstændigheder kun i Tyskland og ikke i
Danmark.

- Man kan ikke gennemtrumfe et bødeforlæg uden for Tyskland (medmindre der
findes en særlig aftale med det andet land, og det gør der ikke med Danmark)

- En "normal" hastighedsovertrædelse går i Tyskland som det de kalder en
"ordnungswidrigkeit" - en færdselsforseelse - og ikke et som et egentligt
lovbrud. Det betyder, at sagen forældes allerede efter tre måneder. Og så er
den ikke mere registreret nogen steder. En fartbøde og et brev fra
f.eks.vinterferien i februar betyder altså ikke noget for danskeren, der
igen kører gennem Tyskland i sommerferien.

- Hvis man inden for disse tre måneder kommer til Tyskland og tilfældigt
stoppes af politiet, kan man højst risikere et krav om at betale en dobbelt
bødetakst. Kørekortet vil ikke blive inddraget - man skal kunne køre tilbage
til Danmark."

Fra : Kostas

Dato : 27-04-06 19:21

> Ikke nøjagtig samme situation, men alligevel:
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-723.html

Ja den lugter lidt af det...

> [...]
> med ikke-tyske nummerplader. Werner Jaudt har spurgt også i Hannover,
> hvorfra flere bilister har modtaget breve. Her og i øvrigt i hele

Her må jeg så igen sige at der jo er tale om en tysk indregistreret bil så
den kan nok ikke helt bruges i sammenligningen.

mvh

Kostas

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-04-06 00:41

jacob skrev:
> [...]
>>

> Det ville da være dumt. Overtræder man fartgrænserne er man fuldstændig klar
> over det, og det ville da være totalt taber-agtigt ikke at tage sin

Vrøvl, hvis man kan slippe for en bøde så gør man da hvad man kan uanset
om man er skyldig eller ej, alt det der "politiske korrekte" pis som
nogle folk her i gruppe lukker ud er lige til at kaste op over.
Men nu syntes jeg så at du skulle notere hver gang du kører 5km/t for
stærkt og så går du op og melder dig selv på din lokale politistation
for at få dine bøder, så er DU jo ikke en taber, som mig F.eks.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-04-06 13:05

Martin Vollert skrev:

> Vrøvl, hvis man kan slippe for en bøde så gør man da hvad man kan uanset
> om man er skyldig eller ej, alt det der "politiske korrekte" pis som
> nogle folk her i gruppe lukker ud er lige til at kaste op over.

Jeg tænkte det - du skrev det.

Helt enig!

Ville virkelig gerne se om folk af og til gjorde som de skrev... jeg
tvivler i 99% af tilfældene når vi kommer til den slags "hellighed".

MVH

Fra : MK

Dato : 27-04-06 19:02

"Kostas" <email@supertips.dk> skrev i en meddelelse

> Når det er i en tysk indregistreret bil ?

Beklager - havde ikke læst den sætning i dit skriveri.
Han hænger helt klart på den....

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 09:59

"Kostas" <email@supertips.dk> wrote in message
> [...]
>
> Tyskere får åbenbart taget kortet ved 130 km/t hvor man må køre 100.
>
> Nu kommer det store spørgsmål så. Hvad sker der med ham ?

forhåbentligt kører han galt og brænder op i sin bil uden andre kommer
tilskade....

Fra : JS

Dato : 28-04-06 10:07

Cyber. wrote:
> "Kostas" <email@supertips.dk> wrote in message

> forhåbentligt kører han galt og brænder op i sin bil uden andre kommer
> tilskade....

Stop nu med de der moraliserende kommentarer. Det er da sket for mig i
Tyskland at jeg er kørt forbi et 100 km/t ophørsskilt uden at have set
påbudsskiltet. Hvis der ingen trafik er på vejen er det jo altså ikke
nødvendigvis morderisk at køre 140 km/t

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 10:36

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Tyskland at jeg er kørt forbi et 100 km/t ophørsskilt uden at have set
> påbudsskiltet. Hvis der ingen trafik er på vejen er det jo altså ikke

jeg prøver ikke at moralisere,-jeg siger jo hvad han burde, mere hvad jeg
håber!.

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 10:38

glemte lige 'IKKE'...

jeg prøver ikke at moralisere,-jeg siger jo IKKE hvad han burde, mere hvad
jeg
håber!.

Fra : JS

Dato : 28-04-06 10:48

Cyber. wrote:

> glemte lige 'IKKE'...
>
> jeg prøver ikke at moralisere,-jeg siger jo IKKE hvad han burde, mere
> hvad jeg
> håber!.

Fedt at gå og håbe på at ens medmennesker dør, tsk tsk

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 10:56

> Fedt at gå og håbe på at ens medmennesker dør, tsk tsk

ja dem som bevidst med deres handliger groft tilsidesætter og overtræder
regler og påbud der er lavet for at undgå at uskylde bliver dræbt eller
invalideret....dem har jeg ikke høje tanker om...

Fra : JS

Dato : 28-04-06 11:20

Cyber. wrote:
> [...]
> overtræder regler og påbud der er lavet for at undgå at uskylde
> bliver dræbt eller invalideret....dem har jeg ikke høje tanker om...

Er du aldrig "kommet til" at overskride den tilladte hastighed med 40%? Ved
du at der var potentielle ofre i nærheden da han praktiserede sin
dødskørsel?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-04-06 15:06

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> skrev :

>ja dem som bevidst med deres handliger groft tilsidesætter og overtræder
>regler og påbud der er lavet for at undgå at uskylde bliver dræbt eller
>invalideret....dem har jeg ikke høje tanker om...

Du er da noget enøjet ;/
--
jan@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !

Fra : John Sahl

Dato : 28-04-06 16:41

jan@stevns.net wrote:

> Du er da noget enøjet ;/

Han kom til at kigge for langt efter en flot tøs på gaden, og af ren
retfærdighed overfor hans kone, så måtte han jo ofre et øje for det.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-04-06 11:20

Cyber. skrev:
> "Kostas" <email@supertips.dk> wrote in message

> forhåbentligt kører han galt og brænder op i sin bil uden andre kommer
> tilskade....

Godt at høre at der er danskere der går ind for sharia lov, 40/50km/t
forstærkt skal give dødsstraf, og ved en ulovlig parkering får man
begge ben hugget af ?.
Men ellers en utrolig lam kommentar.

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 12:18

> Godt at høre at der er danskere der går ind for sharia lov, 40/50km/t
> forstærkt skal give dødsstraf, og ved en ulovlig parkering får man begge
> ben hugget af ?.
> Men ellers en utrolig lam kommentar.

Der står intet om at andre skal gøre noget ved vedkommende,det er jo ikke
lov.-der står faktisk at jeg håber på at vedkommende ved sine egne tåbelige
personlige handliger udsætter andre for fare,-selv betaler den højeste pris.

Fra : JS

Dato : 28-04-06 12:21

Cyber. wrote:

> Der står intet om at andre skal gøre noget ved vedkommende,det er jo
> ikke lov.-der står faktisk at jeg håber på at vedkommende ved sine
> egne tåbelige personlige handliger udsætter andre for fare

Ved du at han udsætter andre for fare?

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 12:36

> Ved du at han udsætter andre for fare?
Det er jo svært at sige,-da jeg har ikke bevis for dette. Men vi kan jo
bruge en formodning,-set i lyset af at vedkommende er taget med en
hastigheds overskridelse på ca 40-50%,-viser det at man har respekt for de
regler som skal bane vej for at gøre trafikken sikker?, viser det at man
bare har overvejet om hvorfor der de regler?, og at man har respekt for sine
medtrafikanter?,-hvis man mener at disse sprøgsmål er mindre vigtige end at
man selv kommer hurtigere frem,-ja så har man da valgt at udsætte andre for
fare, eller i det mindste valgt en vej hvor man udsætter andre for mere
fare, end man SELV kunne vælge at gøre,-dvs. man sætter sig selv som laveste
fællesnævner.

ydremere vil en 40-50% fartforøgelse jo bevirke at energien i køretøjet er
steget med kvadratet, dvs bremselængden er stærkt forøget, så bare det vil
jo forhøje den risiko man udsætter andre for...

men jeg kan jo spøge om det samme...ved du om han ikke udsætter andre for
fare?.

Fra : JS

Dato : 28-04-06 13:07

Cyber. wrote:
> [...]
> hastigheds overskridelse på ca 40-50%,-viser det at man har respekt
> for de regler som skal bane vej for at gøre trafikken sikker?,

Du ved ikke om det var bevidst. Jeg synes tit at skiltningen i Tyskland er
lidt misvisende.

> [...]
> valgt en vej hvor man udsætter andre for mere fare, end man SELV
> kunne vælge at gøre,-dvs. man sætter sig selv som laveste

Nu ved jeg ikke hvor meget du kører i tyskland, men det kan jo være at han
har kørt et sted hvor der normalt er fri hastighed (eller 130) men at der
har været midlertidig skiltning som han ikke har været opmærksom på fordi at
de øvrige faktorer (trafik, vejforhold m.m.) ikke umiddelbart har krævet en
lavere hastighed.

> [...]
> køretøjet er steget med kvadratet, dvs bremselængden er stærkt
> forøget, så bare det vil jo forhøje den risiko man udsætter andre

Korrekt men så længe du ikke ved om medtrafikanterne er udsatte i det
pågældende tilfælde er det jo ligegyldige faktorer.

> men jeg kan jo spøge om det samme...ved du om han ikke udsætter andre
> for fare?.

Nix, men jeg lader tvivlen komme ham til gode før jeg kører guillotinen i
stilling.

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 13:33

> Du ved ikke om det var bevidst. Jeg synes tit at skiltningen i Tyskland er
> lidt misvisende.

ja hvis man er i tvivl så burde den fornuftige billist tænke sig om...det
svare jo lidt til at jeg piller byskiltene op hvor jeg bor, så kan jeg
retfærdigegøre at jeg kom til at kørte 80+ igennem byen...

> [...]
> har været midlertidig skiltning som han ikke har været opmærksom på fordi
> at de øvrige faktorer (trafik, vejforhold m.m.) ikke umiddelbart har

Nok derfor der stod en måler der tog foto.....hvis man overser noget,-så
viser det jo at man burde sætte farten ned...igen jeg overså nu kun
byskiltet...man må formode at i det du teoretisk formoder som en skiltning
må have en årsag feks visuelt vejarbejde etc...

> Korrekt men så længe du ikke ved om medtrafikanterne er udsatte i det
> pågældende tilfælde er det jo ligegyldige faktorer.

selv i teorien er folk jo mere udsat ved højere hastighed, risikoen er
forøget, at så blive taget enddag hvor der måles, indikere jo at der er
enddag en stor risiko...

> Nix, men jeg lader tvivlen komme ham til gode før jeg kører guillotinen i
> stilling.

hvad er det som ser ud til at være et tvivls spørgsmål, fotoet?,
hastigheden?...der er vel foto der viser en grov overskridelse af
hastigheden på et sted som hvor man er særlig opmærksom på høj hastighed...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-04-06 17:49

Cyber. skrev:
> [...]
> hastigheden?...der er vel foto der viser en grov overskridelse af
> hastigheden på et sted som hvor man er særlig opmærksom på høj hastighed...

For tyskerne er ATK, ganske ligesom herhjemme, ikke et spørgsmål om
trafiksikkerhed, men om at slå fast at når der er regler SKAL de
overholdes. Uanset hvor tåbelige de end måtte syntes at være i situationen.

Og ganske ligesom herhjemme mangler de penge og bruger derfor fartbøder
til at lappe lidt på en skrantende økonomi.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Cyber.

Dato : 28-04-06 18:32

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Og ganske ligesom herhjemme mangler de penge og bruger derfor fartbøder
> til at lappe lidt på en skrantende økonomi.

Jamen selv i dette tilfælde syntes jeg det er OK, så er det jo for en gang
skyld dem som er dumme der får lov til at betale...og ikke som idag hvor det
er de kloge som betaler mest til den fælles kasse...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-04-06 22:17

Cyber. skrev:
> Jamen selv i dette tilfælde syntes jeg det er OK, så er det jo for en gang
> skyld dem som er dumme der får lov til at betale...og ikke som idag hvor det
> er de kloge som betaler mest til den fælles kasse...

For mig er det i samme klasse som ting man i fordums tid blev dyppet i
tjære og rullet i fjer for. Jeg kan kun betragte det som legaliseret
uhæderlighed.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-04-06 18:45

Finn Guldmann wrote:

> Og ganske ligesom herhjemme mangler de penge og bruger derfor
> fartbøder til at lappe lidt på en skrantende økonomi.

De mangler sgu´tte nogen penge herhjemme. De vil bare have fyldt statskassen
til dårligere tider ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-04-06 22:18

Per Henneberg Kristensen skrev:
> De mangler sgu´tte nogen penge herhjemme. De vil bare have fyldt statskassen
> til dårligere tider ...

Der er måske flere skattelettelser til de rige og velbjergede på vej?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86