HDI drypper diesel fra toppen af motoren.
Fra : Jens

Dato : 24-04-06 23:23

Hej

Min Xsara Weekend SX HDI 90hk, årg. 04-2000, er begyndt at lække diesel fra
toppen af motoren, oppe ved indsprøjtningsdelen.

Når jeg tager plasticskjoldet af toppen af motoren, så man kan se rørerne
til indsprøjtningssystemet, ligger der dieselolie i nogle små fordybninger i
topstykket, og tører jeg det op, ligger der nyt efter næste køretur.

Det er nu også blevet så meget, at der kommer små dryp af olie op på
bagsmækken når jeg kører. Måske et dryp hvert 10. sekund, måske mere. Den
har lækket i et stykke tid, men jeg tror det er blevet lidt værre på det
seneste.

Kort tid efter købet havde den en indkaldelse fra Citroen, til at få
efterspændt dyserne, men de var som de skulle være, da jeg var til
kontrollen dengang.

Hvad kan det være der lækker diesel?

Er det en kendt problemstilling?

Jeg håber lidt det er en kendt problemstilling, så et mærkevareværksted kan
rette fejlen uden at bruge timer på at finde ud af hvor den er. Det lyder
desværre dyrt...

Er der chance for kulance-betaling, delvist kulance-betaling, af et sådan
problem?

Vi skal på ferie i Tyskland i næste uge, og da værkstedspriserne skulle være
mere rimelige dernede, er det vel bare med at få den ind på et
mærkevare-værksted dernede, og få det lavet?
Også lidt derfor jeg spurgte til kulance i DK, for det er der vel intet af i
Tyskland...

Mvh og pft.
Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 06:09

Jens skriver:

> [...]
> har lækket i et stykke tid, men jeg tror det er blevet lidt værre på det

Af med plastic'en og kig på den i tomgang, hvad sker der da ?

> Er der chance for kulance-betaling, delvist kulance-betaling, af et sådan
> problem?

På en 6 år gammel bil - næppe...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Basse

Dato : 25-04-06 07:58

On 25-Apr-2006, "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>
wrote:

> Af med plastic'en og kig på den i tomgang, hvad sker der da ?

Lige lidt generelt sikkerheds-piveri i forbindelse med diesel indsprøjtning:
Tag briller på når du kigger derned. Lad være med at føle efter med fingrene
medens motoren kører.
Der er så meget tryk på dieselolien at den kan skydes ind under huden, hvis
man får fingrene i vejen for en tynd stråle.

Der sker nok ikke noget...
Men hvis man tager sine forholdsregler sker der helt sikkert ikke noget.

Hygge,
Basse

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-04-06 20:43

"Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev
> Der er så meget tryk på dieselolien at den kan skydes ind under huden,
hvis
> man får fingrene i vejen for en tynd stråle.

Ja, diesel går hurtigt i blodet på folk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-04-06 07:36

> Min Xsara Weekend SX HDI 90hk, årg. 04-2000, er begyndt at lække diesel
> fra toppen af motoren, oppe ved indsprøjtningsdelen.

Det er 90 % sikkert pakningerne omkring dyserne, rørene fra commonrail-baren
til dyserne eller på selve commonrail-baren som er utætte. Man skifter de
fem tynde rør (et rør fra højtrykspumpen op til commonrailbaren og fire rør
fra baren til hver dyse) og så er problemet løst. Mener rørene koster 300kr
som reservedele og det tager en halv time at skifte dem, så det er ikke
nogen alvorlig omkostning. Der er dog en lille risiko for, at en af dyserne
har en defekt og skal den skiftes bliver det en del dyrere. Mener en dyse
står til ca. 5k + montering hos Citróen. Men der er ingen grund til at tage
sorgerne på forskud.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv.