Blæser eller blæserkontrol - Peugeot 406 1~
Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 16:36

Kender nogen til et sted på internettet, hvor man kan købe en varmeblæser
eller styringen til samme.
Peugeot vil have henholdsvis ca. 2.000/1.000 for delene og en brugt skal
koste 550,-

Mvh
Henning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-06 16:35

"Henning Sørensen" skriver:

> [...]
> eller styringen til samme.
> Peugeot vil have henholdsvis ca. 2.000/1.000 for delene og en brugt skal

Vil du have begge dele, eller kun den del der er defekt ??

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 16:58

> "Henning Sørensen" skriver:

> Vil du have begge dele, eller kun den del der er defekt ??
>

> Klaus
> --
> Pænt pynt i stuen:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

Blæseren virker fint - dog har den kun kørt fuld speed det sidste ½ års tid

Har du sådan en styring liggende ?

Mvh
Henning

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-04-06 17:13

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Blæseren virker fint - dog har den kun kørt fuld speed det sidste ½ års
> tid
> Har du sådan en styring liggende ?

Styring?, symptomerne passer på en def. formodstand. Prøv en hugger.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 18:22

> Styring?, symptomerne passer på en def. formodstand. Prøv en hugger.

Selve reguleringen virker ok - altså skydemodstanden(e).
Problemet er den styring der sidder i blæseren.
Den kan købes ved Peugeot for ca. 800 + moms og en komplet blæser (inkl.
styring) for ca. 1600 + moms...
Ved huggeren skal de have ca. 550 - men har ikke nogen hjemme pt.

Mvh
Henning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-06 19:03

"Henning Sørensen" skriver:

> Selve reguleringen virker ok - altså skydemodstanden(e).
> Problemet er den styring der sidder i blæseren.

Trinløs variabel ?

Så kører den PWM og transistoren er kortsluttet.

Kan du adkille og komme ind til "elektronikken" og tage et billede ?

Bor du evt i nærheden af mig, skal jeg med glæde mokke et multimeter på
og finde fejlen.....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 19:24

> "Henning Sørensen" skriver:

> Trinløs variabel ?

Ikke helt trinløs - der er en række modstande i skyderen....

> Så kører den PWM og transistoren er kortsluttet.

Men der sidder ihvertfald en transistor, så den lodder jeg lige af -
- hmmm - hvordan er det nu lige man måler på sådan en svend..?

> Kan du adkille og komme ind til "elektronikken" og tage et billede ?
>
> Bor du evt i nærheden af mig, skal jeg med glæde mokke et multimeter på
> og finde fejlen.....
>
> Klaus

Jeg bor på Sydfyn i nærheden af Svendborg.

Mvh
Henning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-06 19:33

"Henning Sørensen" skriver:

> Ikke helt trinløs - der er en række modstande i skyderen....

Den lige inden "fuld knald" er brædt over ?

> Men der sidder ihvertfald en transistor, så den lodder jeg lige af -
> - hmmm - hvordan er det nu lige man måler på sådan en svend..?

Diodemåling mellem de 3 ben. Som regel 0,7 volts spændingsfald.

Er der kortslutning melem nogle ben, er den død...

> Jeg bor på Sydfyn i nærheden af Svendborg.

Lige i overkanten langt væk til at være i nærheden af Hammel....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 19:48

> "Henning Sørensen" skriver:

> Den lige inden "fuld knald" er brædt over ?

Nej - jeg målte på udgangen (stikket), hvor spændingen ændrede sig (blev
mindre) for hvert trin, indtil den var 0V ved fuld (i den stilling hvor
blæseren gerne vil køre)

> Diodemåling mellem de 3 ben. Som regel 0,7 volts spændingsfald.

Har lige målt (uden at få transistoren ud...)
Mit (billige) multimeter sig 0,63V (diodemåling) mellem hvad jeg regner med
må være basis - emittor
ellers ingen forbindelse - ovenstående er da OK (sådan som jeg husker
teorien om transistorer..).. ?

> Er der kortslutning melem nogle ben, er den død...

> Lige i overkanten langt væk til at være i nærheden af Hammel....

Ja - det må man sige

> Klaus

Mvh
Henning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-06 19:50

"Henning Sørensen" skriver:

> Nej - jeg målte på udgangen (stikket), hvor spændingen ændrede sig (blev
> mindre) for hvert trin, indtil den var 0V ved fuld (i den stilling hvor
> blæseren gerne vil køre)

Okay

> Har lige målt (uden at få transistoren ud...)
> Mit (billige) multimeter sig 0,63V (diodemåling) mellem hvad jeg regner med
> må være basis - emittor

Hvad med C-E strækningen ?

> ellers ingen forbindelse - ovenstående er da OK (sådan som jeg husker
> teorien om transistorer..).. ?

Normalvis er det 2 diodesrækninger du skulle kunne måle....

Afhænger selvfølgelig af transistortypen...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 20:16

> "Henning Sørensen" skriver:

> Okay

> Hvad med C-E strækningen ?

På collector-emittor er der ingen forbindelse.
Men jeg mener nu også bestemt, at jeg kun skal kunne måle de 0,7V -
spændingsfaldet over emittor-basis,
og først hvis der er spænding på denne åbner collector-emittor(- basis)

Jeg antager at skydemodstanden(e) laver en spændingsdeler=transistorens
forstærkning.
(Er det ikke noget med Ic = Ie * (Uce / Ueb) ???)

Hvorom alting er, så har jeg nu erklæret styringen for "død", jeg tror
fejlen ligger i den samling mini-kredse, der er indstøbt i plastic på
printet.
Så jeg må - snøft - nok hoste op med penge til en ny...

> Klaus
> --
> Pænt pynt i stuen:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

Nydeligt !

Mvh
Henning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-06 19:01

"Henning Sørensen" skriver:

> Blæseren virker fint - dog har den kun kørt fuld speed det sidste ½ års tid

Uanset stillingen på regulatoren ?

> Har du sådan en styring liggende ?

Desværre (eller heldigvis) nej

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 19:07

> "Henning Sørensen" skriver:

> Uanset stillingen på regulatoren ?

Nej blæseren kører kun når skyderen er på max.

> Desværre (eller heldigvis) nej

... desværre..

> Klaus

Mvh
Henning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-06 19:11

"Henning Sørensen" skriver:

> Nej blæseren kører kun når skyderen er på max.

Er det variabelt trinløs ?

Er det i trin, er det en modstand der er røget.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-04-06 19:42

> "Henning Sørensen" skriver:

> Er det variabelt trinløs ?
>
> Er det i trin, er det en modstand der er røget.

> [...]

Jeg har målt skyderen og spændingen ændrer sig ved hvert trin, så
modstandende er åbenbart i orden.

Imens bander jeg over det ford... print, hvor det sidder en ordentlig gan
loddetin på bagsiden (hvor man ikke kan komme til), som skal væk, inden jeg
kan få transistoren ud....

Mvh
Henning.