Primer til metal
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-04-06 07:31

Hej Derude,

Jeg har opdaget at der er et hjørne på min bagdør der har fået en omgang
rust... det bryder jeg mig jo ikke om, så det skal laves. Planen er at
slibe rusten ned og noget af den sunde maling for at være sikker på at
jeg kommer i bund. Men hvad skal jeg så behandle det blotlagte metal med
efterfølgende? Min mekker (som nok kommer til at hjælpe mig lidt) siger
at hans standard primer ikke holder ret godt på metal der har været
angrebet af rust, så jeg er ude efter en metode som kan anvendes uden at
frygte opblomstring af ny rust inden alt for længe.

Jeg har kigget lidt på nettet for at finde noget der skulle virke, men
det er primært kun alm. salgsmateriale. Dog har jeg fundet noget hos
Borup Kemi som måske kan anvendes:

Plasti-Kote Metal Primer
er en effektiv, ikke slibbar primer, der giver optimal rustbeskyttelse.
Varmebestandig op til 150 grader.

Eller

PK Metal Protect Zink Primer 599
Rusthindrende grundmaling til jern indeholdende ca. 93% Zink. Mat
lysegrå i farven.

Alternativt kan man måske male med Hammerite eller lign. og
efterfølgende supplere med maling og til sidst klarlak (maling+klarlak
er indkøbt).

Men hvad siger folket derude? Hvad bruger I når der skal slibes rust ned
og males igen? Området er vel ca. 10x10cm.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-04-06 08:07

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har kigget lidt på nettet for at finde noget der skulle virke, men det
> er primært kun alm. salgsmateriale. Dog har jeg fundet noget hos Borup
> Kemi som måske kan anvendes:

Jeg plejer at slibe, rense til rent metal, måske bruge en rustopløser
baseret på fosforsyre, og så zinkgrunder - Biltema sælger begge. De sælger
og så noget "rustomdanner", jeg har bare ingen erfaring, men tror det virker
ok. .

> [...]
>
> Alternativt kan man måske male med Hammerite eller lign. og efterfølgende
> supplere med maling og til sidst klarlak (maling+klarlak er indkøbt).

Til begge skal alt rust være væk først, ellers kommer den HURTIGT igen, been
there :(.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-04-06 08:16

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> og så noget "rustomdanner", jeg har bare ingen erfaring, men tror det virker

OK, det kunne være jeg skulle kigge forbi biltema næste gang jeg kommer
til Aalborg. Jeg har selv haft brugt noget rustomdanner (et eller andet
Høyer, samt også POR15) men ofte giver det ikke en særlig pæn overflade
at arbejde videre med, så hvis det skal være pænt skal man også igang
med spartel udenpå. Ved ikke om det er særlig optimalt.

> Til begge skal alt rust være væk først, ellers kommer den HURTIGT igen, been
> there :(.

De påstår ellers at hammerite kan males direkte på rustent metal dog
skal det naturligvis renses for løstsiddende rust.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 08:15

Thomas Rasmussen skriver:

> De påstår ellers at hammerite kan males direkte på rustent metal dog
> skal det naturligvis renses for løstsiddende rust.

Som POR.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-04-06 08:42

> [...]

men ofte giver det ikke en særlig pæn overflade
> at arbejde videre med, så hvis det skal være pænt skal man også igang med

Så skal du bruge fosfor-rustfjerner, det giver BLANKT metal, følg
brugsforvirringen - det er syre. Tror rustomdanner er rustomdanner, uanst
hvor den er købt.

> De påstår ellers at hammerite kan males direkte på rustent metal dog skal
> det naturligvis renses for løstsiddende rust.

Ja de påstår, men den forhindre ikke rust nedenunder, og rigtig pænt bliver
det ikke :(. Rent metal + zinkgrunder er det bedste.

Fra : Mogens Larsen

Dato : 20-04-06 19:22

Jeg plejer selv at bruge et produkt der hedder "Rust master". Det smøres på
efter at løstsiddende rust er slebet
væk. Midlet får den resterende rust til at "hærde op" hvorefter det aldrig
ruster igen. Herefter kan du grunde og male og rusten kommer aldrig
igen......

Mvh
Mogens Larsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-04-06 19:51

Mogens Larsen wrote:
> [...]
> væk. Midlet får den resterende rust til at "hærde op" hvorefter det aldrig
> ruster igen. Herefter kan du grunde og male og rusten kommer aldrig

Jeg har selv brugt noget lign. på min gamle golf2 hvor udseende var
ligemeget... Men med den 'nye' bil her vil jeg gerne lave det pænt så
det skal altså også kunne lakeres efterfølgende. Har du prøvet det med
det produkt? For hvis man går igang med at slibe det ned for at få en
glat overflade, så sliber du jo beskyttelsen væk?

Frygter lidt at begynde med spartel ovenpå behandlede områder, der
kan/vil vel komme en forhøjning der hvor spartlen er, for man kan jo kun
slibe den ned indtil man begynder at komme ned til det behandlede metal?

Selvom det er et hjørne af en dør vil det se rimelig dumt ud hvis det er
helt nubret efter behandlingen...

Er ved at overveje at anskaffe noget fosforsyre, og så slibe ned, vaske
af i syren (efter forskrifterne) grunde med en zink-grunder, male og
slutte af med klarlak... vil jeg kunne få et godt resultat der holder i
mange år efterfølgende?

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:46

> [...]
> vel komme en forhøjning der hvor spartlen er, for man kan jo kun slibe den
> ned indtil man begynder at komme ned til det behandlede metal?

Min mondeo er for kort tid siden blevet behandlet mod røde hunde på
bagklappen.

Værkstedet har sandblæst klappen og derefter har de ladet rustomdanner
siddende i 24 timer. Oven på dette er der så blevet spartlet og grundet.
Bilen røg derefter til autolakeren som har finpusset og malet. Bagklappen
ser ud som NY igen.
Det er prof. folk der har lavet alt arbejdet så jeg håber det holder resten
af bilens levetid nu

--
Tom

Fra : Christian Flasche

Dato : 20-04-06 20:04

"Mogens Larsen" <mogens.larsen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> væk. Midlet får den resterende rust til at "hærde op" hvorefter det aldrig
> ruster igen. Herefter kan du grunde og male og rusten kommer aldrig

Hej Mogens

Hvor kan man købe Rust master?
Har du evt. et link?

--