Øhhh et svejseværk?
Fra : Martin Nielsen

Dato : 19-04-06 22:55

Skulle klatte lidt på bilen og købte bare derfor det billigste hos
haraldnyborg og kører hjem for at gå i gang. Det virkede sgu ikke. Ringe til
mekaniker-ven.

"Du skal bruge nogen pinde jo den er jo uden co2 det er en elektrodesvejser"
siger han så.

Okay... Hvor finder jeg så sådan noget så jeg kan komme til at svejse? Og
hvorfor FANDEN gør de ikke en opmærksom på sådan noget i harald søm/skruer?
(ja ved det godt fordi det er en studerende tøs på 17 som er sælger der men
alligevel....!)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-04-06 23:10

Martin Nielsen wrote:

> [...]
> harald søm/skruer? (ja ved det godt fordi det er en studerende tøs på
> 17 som er sælger der men alligevel....!)

Ok, du er godt nok den første jeg har hørt om der har forventet faglig
betjening i Harald-Fiks

Men hvad er det for en svejser du har købt? Et elektrodesvejs? Eller et
trådsvejseanlæg uden beskyttelsesgas?

Et elektrodesvejs vil jeg IKKE anbefale til pladearbejde.

Og ja, Harald forhandler både elektroder og tråd.

Hvis du i øvrigt ikke selv kan se hvilken type svejseværk du har fået fat i,
vil jeg stærkt anbefale dig at prøve at svejse lidt på lidt pladerester
inden du skrider til værket med bilen

Mvh. Uffe Ravn

Fra : NS

Dato : 20-04-06 09:25

Uffe Ravn skrev:

> [...]
> vil jeg stærkt anbefale dig at prøve at svejse lidt på lidt pladerester

Dem med tråd uden gas er heller ikke så nemme at
svejse med, selv om det er lettere end med en
elektrodesvejser. Man skal nemlig gøre det rigtigt
første gang, for det kan godt blive lidt bøvlet at
skulle svejse om, hvis man laver noget galt da der
dannes slagger.

NS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-06 23:11

Martin Nielsen skriver:

> Okay... Hvor finder jeg så sådan noget så jeg kan komme til at svejse?

Hos HN selvfølgelig.

> Og
> hvorfor FANDEN gør de ikke en opmærksom på sådan noget i harald søm/skruer?

Fordi du lignede en der vidste, hvad sådan et apprat skal bruges til.

For øvrigt: Har du ikke "pindsvjset" før, så øv dig lidt. "Bilblik"
buler nemt og er IMHO lettest med tråd og ikke pind.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Nielsen

Dato : 19-04-06 23:24

> Hos HN selvfølgelig.

Ok, men så må jeg jo retur imorgen. Hvad skal jeg mon spørge efter? Det er
den i deres årskatalog til 698 kr. Skal jeg spørge efter "pinde"
"elektroder" eller skal jeg skrive et modelnr før i ved det (den er ude i
bilen nu så det blir først imorgen formiddag hvis der er nødvendigt)

> For øvrigt: Har du ikke "pindsvjset" før, så øv dig lidt. "Bilblik"
> buler nemt og er IMHO lettest med tråd og ikke pind.

Jeg jeg fik foræret 4 andre døre til dytten så den grimmeste af dem havde
jeg tænkt mig at "øve" mig på så jeg lige sådan kan lære hvordan maskinen
opfører sig. Det er temmeligt begrænset hvor meget jeg har svejset før ;)

Er der egenligt noget i vejen for at skære småbidder ud af den dør til at
lave hullerne i panelerne med - de passer jo i farven osv?

Seføli kan man ikke forvente faglig betjening i HN men de burde da oplære
dem bare en anelse - de går jo glip af et mersalg. Det er jo lidt ligesom at
sælge en limstift og så glemme at spørge kunden om det nu også er meningen
der skal være lim i eller om man vil købe det ved siden af - latterligt
hehe ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-06 23:29

Martin Nielsen skriver:

> Ok, men så må jeg jo retur imorgen. Hvad skal jeg mon spørge efter? Det er
> den i deres årskatalog til 698 kr.

Nåååh, den, har den et varenummer ?

Formoder at det er denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1235&n=10&KundeID=

Så skal du som minimum bruge:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5812&n=10&KundeID=

Har du handsker, tænger, svejsebriller forklæde osv ?

> Er der egenligt noget i vejen for at skære småbidder ud af den dør til at
> lave hullerne i panelerne med - de passer jo i farven osv?

Når først du har svejst er der ikke noget der passer i farven....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-04-06 23:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:

En hel masse.

Du er svær at blive uenig med idag

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 05:42

Uffe Ravn skriver:

> Du er svær at blive uenig med idag

Tjah

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-06 11:48

> Når først du har svejst er der ikke noget der passer i farven....

Hvorfor fremhæve farven?

Jeg vil hellere sige følgende:
Når først du har svejst er der ikke noget der passer.

Det hele bliver forvandlet til Gamle Danmark,
der bugter sig i bakkedal.....

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-04-06 23:45

Martin Nielsen wrote:

> Ok, men så må jeg jo retur imorgen. Hvad skal jeg mon spørge efter?

SVEJSEELEKTR.2M/M PK.100STK

Bøhler Fox OHV 2 mm., pakke med 100 stk

Kr 119,00

best.nr 5812

> eller skal jeg skrive et modelnr før i ved det

Jeg går ud fra at det er denne:

"TELWIN ELEKTRODESVEJSER FUTURA

Reparer havelågen, børnenes gyngestativ, trillebøren eller andre
metalgenstande. Det eneste man skal benytte er en stikkontakt med 230 volt
og en elektrode på enten 2,0 mm eller 2,5 mm. Tænd på knappen og indstil
maskinen efter hvilke elektrode man benytter, og svejsningen kan begynde.
Nemt, bekvemt og ikke mindst billigt.
Tekniske data: 230 Volt. 2,5 KW max. Vægt 9 kg. Mål 28 x 17,5 x 20 cm.

Kr 698,00
best.nr 1235"

Besemt ikke et svejseværk jeg vil anbefalt til pladearbejde

Hvis det SKAL være billigt så prøv i stedet med dette:

"TELWIN BIMAX 105 SVEJSER

Svejseren er en hel ny serie CO2 svejsere der ikke behøver CO2 for at
svejse. I stedet svejses med en turbotråd, der gør svejsningen utrolig nem -
selv for ikke øvede. Dvs. denne svejser bare behøver strøm og tråd, så man
kan svejse, man sparer dermed dyre flasker og påfyldning af disse.
Kr 1.498,00
best.nr 1249"

Husk at købe specialsvejsetråd med til den.

Jeg gentager lige: Husk at købe SPECIALsvejsetråd med til den.

> Jeg jeg fik foræret 4 andre døre til dytten så den grimmeste af dem
> havde jeg tænkt mig at "øve" mig på så jeg lige sådan kan lære
> hvordan maskinen opfører sig.

God idé

> Er der egenligt noget i vejen for at skære småbidder ud af den dør
> til at lave hullerne i panelerne med - de passer jo i farven osv?

Bare de er uden rust, og bare du sliber malingen af hvor du skal svejse.

Du ved godt at du skal have en svejseskærm,ikke?

Mvh. Uffe Ravn

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Martin Nielsen

Dato : 20-04-06 01:27

> SVEJSEELEKTR.2M/M PK.100STK
>
> Bøhler Fox OHV 2 mm., pakke med 100 stk
>
> Kr 119,00
>
> best.nr 5812

Cool sådan nogen må jeg jo have. Bare belastende at jeg har 30 km derud ;)
men så ku jeg jo lære det.

> "TELWIN ELEKTRODESVEJSER FUTURA

> Besemt ikke et svejseværk jeg vil anbefalt til pladearbejde

Øv, nu har jeg jo lige købt den? Hvad fejler den til det? Der stod at den
netop var velegnet til lettere opgaver på biler fx...

> Hvis det SKAL være billigt så prøv i stedet med dette:
>
> "TELWIN BIMAX 105 SVEJSER

Nu har jeg jo købt den anden og har ikke 800 mere at kaste efter det...? Mon
ikke det går?

> God idé

> Bare de er uden rust, og bare du sliber malingen af hvor du skal svejse.

Jeps så langt er jeg med ;) Har også købt glasfiberspartel og maling til
"projektet"

> Du ved godt at du skal have en svejseskærm,ikke?

Jojo - den fulgte med til svejse-fætteren. Men forklæder og handsker? Er det
nu også nødvendigt til den smule ;) Kunne forstå det hvis man svejsede 8
timer om dagen ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 05:46

Martin Nielsen skriver:

> Øv, nu har jeg jo lige købt den? Hvad fejler den til det? Der stod at den
> netop var velegnet til lettere opgaver på biler fx...

I tykkere plade end det der blik der er yderst på din bil.....

Det første du oplever er at alt du svejser på at yderplade fordamper...

> Nu har jeg jo købt den anden og har ikke 800 mere at kaste efter det...? Mon
> ikke det går?

Når først du har teget det i brug, er det svært at få pengene igen. Det
er ellers aldrig noget problem hos HN.

> Jojo - den fulgte med til svejse-fætteren. Men forklæder og handsker? Er det
> nu også nødvendigt til den smule

Handsker som minimum.

Første gang du har fået et sprøjt slagger på hånden fortryder du at du
ikek har handsker. Husk at tage noget tøj på der ikke kan brænde/smelte.
Nylon er forbudt - det smelter fast i huden....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-04-06 09:38

Martin Nielsen skrev:

> Men forklæder og handsker?
> Er det nu også nødvendigt til den smule ;) Kunne forstå det hvis man
> svejsede 8 timer om dagen ;)

I hvert fald ved CO2 får du flotte, solbrændte hænder - på 10 min; ved ikke
lige hvor sundt det er!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : JBH

Dato : 20-04-06 01:13

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
søm/skruer?
> (ja ved det godt fordi det er en studerende tøs på 17 som er sælger der

Martin for helvede... du vil vel ikke til at svejse på en bil uden at vide
noget om svejsning. ? At svejse, er ikke noget man sådan bare gør. For det
første skal du have det rigtige grej, dvs en CO2 svejser med tråd ca 0,8mm.
Og glem alt om dem uden gasflaske, de sælger i HaraldSkrald, Sådan en
svejser er kun til at lukke op og skide i. Hvis du absolut skal prøve selv,
så køb eller lån/lej en lidt bedre CO2 svejser med gasflaske. Så skal du
have noget til at fjerne rust/maling med, en boremaskine eller vinkelsliber
med en grov slibeskive kan bruges. Det er vigtigt at metallet er rent der
hvor du svejser. Husk også beskyttelsesbriller og husk at afdække især
ruder/spejle/glas. Vinkelsliber og svejsegnister brænder fast i overfladen.
Pladestykker hæftes fast med enkelte svejseklatter og rettes/hamres til,
Fuldsvejs derefter, men varm ikke for længe i det samme område. Metallet
slår sig ad helvede til og det kommer til at ligne kong Volmers røv. Du kan
køle området ned en gang i mellem med trykluft

Og pas nu på når du svejser. Gammelt tectyl, sikkerhedsseler, ledninger og
andet som findes i diverse hulrum, har det med at smelte/brænde når man
svejser tæt på disse.Og pas på diverse slanger under bunden (bensin, bremse
osv) Hav en pulverslukker klar og parker evt bilen så den er hurtig at få
ud/væk fra bygninger

mvh
JBH

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-04-06 07:53

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bremse
> osv) Hav en pulverslukker klar og parker evt bilen så den er hurtig at få

Og gør dig selv den tjeneste at tage (-) af batteriet, så der ikke er strøm
til NOGET SOM HELST :(.

Fra : NS

Dato : 20-04-06 09:34

JBH skrev:
> [...]
> osv) Hav en pulverslukker klar og parker evt bilen så den er hurtig at få

Sikke et farverigt sprog :).

Men ja, det er meget svært at svejse med en
svejser uden gas som f.eks. Telwin Bimax. Har selv
gjort forsøget og det er sgu ikke
anbefalelsesværdigt. Men man kan altså få et
gassæt til dem så de kan svejse med almindelig
tråd og beskyttelsesgas. Problemet er
slakkedannelsen. Man kan ikke se om man har
svejset emnet sammen med slagger eller med metal
mens man svejser :).

PS. En bil holdt sammen af svejseslagger holder
ikke så godt ;).

NS

NS

Fra : Møller

Dato : 20-04-06 12:17

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
søm/skruer?
> (ja ved det godt fordi det er en studerende tøs på 17 som er sælger der

Alt tyder på, at du ikke aner en skid om svejsning, og heller ikke har søgt
oplysning før du købte .
Du har fået det du købte, og kan se idioten i et spejl

Forventer du, at de hos supermarkedet spørger hvad du skal bruge en
barbermaskine til?

Du kan kun takke dig selv, og bør, i dette tilfælde, ikke lade din
frustration over din uvidenhed gå ud over sagesløse ekspedienter.

Det fremgår overhovedet ikke af dit indlæg at du har søgt oplysninger.

Møller

Fra : Martin Nielsen

Dato : 20-04-06 19:01

Til oplysning har jeg i dag fået "pinde" til dyret og er begyndt at øve mig.
Jo det var sgu pissesvært i starten at få et nogenlunde resultat ud af men
jeg startede med at øve mig på en gammel fælg og så gik det nu hæderligt
alligevel - selvom jeg godt kan se at den er noget mere besværlig en en alm
co2-fætter. Men herregud det er højt 1-2 gange om året jeg skal svejse noget
så det går vist med den lille her.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-04-06 19:38

Martin Nielsen skrev:

> [...]
> noget mere besværlig en en alm co2-fætter. Men herregud det er højt
> 1-2 gange om året jeg skal svejse noget så det går vist med den lille

Der er forskel på at svejse i "tyndplade" (0,8-1mm) og så på tykt gods - i
tyndt materiale brænder du hurtigt hul.

Prøv evt. på den dør du har til overs.

Læg også mærke til hvordan det er at svejse dér hvor materialet er (mere
eller mindre) rustent.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Leif Neland

Dato : 20-04-06 20:33

> [...]
>
> Prøv evt. på den dør du har til overs.
>
> Læg også mærke til hvordan det er at svejse dér hvor materialet er (mere

Måske kunne du få nogle krøllede ting fra en hugger at øve dig lidt mere
på...

Jeg har googlet lidt, men der ser ikke ud til at være et aftenskolekursus i
svejsning, kun AMU-kurser og lign..

Leif

Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-04-06 12:27

Jeg har 4 andre døre til den hvoraf jeg kun har tænkt mig at bruge den ene
på bilen - så jeg har masser af skrot at øve mig på ;) Og det er kun den
ene skærmkant jeg vil lave med den så mon ikke det kan hænge sammen. Den
skal trods alt kun køre dette syn ud så ryger den ad H til.

Fra : Q

Dato : 20-04-06 21:27

> [...]
søm/skruer?
> (ja ved det godt fordi det er en studerende tøs på 17 som er sælger der

Når du nu alligevel var i Harald Billigbras stoppede du forhåbentlig ved et
supermarked og købte et sæt kvajebajere?..

Elektrode- og "No Gas" svejsere er ubrugelige til pladearbejde på biler..

1: Begge typer "brænder" så varmt at det ikke er til at styre, og du ender
med et større hul i pladen end du startede med

2: Begge typer efterlader en sværm af "lopper" som er en bitch at rydde op
efter med vinkelsliberen..

3: Begge typer lægger en slagge ovenpå svejsesømmen som a: er glimrende til
at holde på fugt. b: ikke holder metallet sammen

4: Den elektrodesvejser du har købt er der ganske simpelt ikke nok drøn i..
En større og kraftigere svejser er nemmere at starte..

Skal du derimod fuske en havelåge sammen, svejse i 3-5mm gods osv. er den
fin..

Hvis du er i det nordjyske, så smid en mail - jeg skal gerne holde beskyttet
værksted for dig i omegnen af 9000 dobbelt-A - un1813@gmail.com

/p

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 21-04-06 09:47

Q wrote:

> Hvis du er i det nordjyske, så smid en mail - jeg skal gerne holde beskyttet
> værksted for dig i omegnen af 9000 dobbelt-A - un1813@gmail.com

Var det et generelt tilbud om et DKFB, Afdeling 9000 dobbelt-A
svejsekursus ?

/Jan "Der gerne vil med på kursus"

Fra : martin bjerre

Dato : 21-04-06 17:14

....og om 3 uger kan vi så læse om "en fuldstændig hjernedød synsmand" der
ikke ville godkende en rustreparation

Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-04-06 17:34

martin bjerre skrev:

> ...og om 3 uger kan vi så læse om "en fuldstændig hjernedød synsmand"
> der ikke ville godkende en rustreparation

Ved ikke hvordan de er i dag - men for 20 år siden var glasfiberreparationer
af skærmkanter okay hos Statens Bilinspektion (ikke at jeg exelerede i det
)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 17:51

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ved ikke hvordan de er i dag - men for 20 år siden var glasfiberreparationer
> af skærmkanter okay hos Statens Bilinspektion (ikke at jeg exelerede i det
> )

for mange år siden forsøgte min bror sig med beton. Men ok, han stillede
ikke til syn med det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-04-06 18:05

Finn Guldmann skrev:

> for mange år siden forsøgte min bror sig med beton.

Forhåbentlig armeret!

> Men ok, han
> stillede ikke til syn med det.

Fik selv godkendt en bil med flossede skærmkanter engang - men fik at vide
at jeg skulle reppe det, så det ikke virkede som et "råkost-jern" ifald jeg
snittede en fodgænger!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 20:34

Hans Paulin (6310) skrev:
> Forhåbentlig armeret!

Nej.

Han havde fået et hul i bunden foran, husker ikke om det var fører-
eller passagersædet. Dertil lavede han en forskalling og støbte en flise
der var noget størrere end hullet.

Hvor længe det holdt ved jeg ikke, men bilen blev skrottet den dag han
blev "overhalet" af flisen.

Og jeg skal huske at gentage at det er *mange* år siden.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-04-06 23:08

Finn Guldmann skrev:

> Han havde fået et hul i bunden foran, husker ikke om det var fører-
> eller passagersædet. Dertil lavede han en forskalling og støbte en
> flise der var noget størrere end hullet.

Sådan!

> Hvor længe det holdt ved jeg ikke, men bilen blev skrottet den dag han
> blev "overhalet" af flisen.

Min onkel blev engang overhalet af sit ene baghjul!

> Og jeg skal huske at gentage at det er *mange* år siden.

Dengang var Verden sjovere!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-04-06 02:35

Hans Paulin (6310) skrev:
> Sådan!
> Min onkel blev engang overhalet af sit ene baghjul!

Det blev min også. Heldigt for ham var det det venstre, og han havde min
far til at sidde foran i højre side. så den holdt balancen.

> Dengang var Verden sjovere!

Det her var endnu sjovere. Jeg kan ikke huske hvad bil (Den der tabte
hjulet) det var (Jeg var 4 år) Men noget lignende en Ford A Sedan 1929.
Men den havde kuffert bag på.

Mener det blev sagt at det var en Renault. Men der kan jeg ikke finde
noget der ligner det jeg husker.

(Den med flisen var en MB)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-04-06 14:43

Finn Guldmann skrev:

> [...]

> Jeg kan ikke huske hvad bil (Den der tabte
> hjulet) det var (Jeg var 4 år) Men noget lignende en Ford A Sedan

Var ofte passager i min gudfars Ford B (faktisk den første bil jeg styrede -
på skødet af min far)

Den havde sådan en nedklappelig rist til bagagen bagpå

Var med til et lille sammenstød mellem dén og en VW1200 - der var ikke noget
at se på Forden bagefter - men folkevognen så ikke godt ud
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Q

Dato : 21-04-06 21:17

"Jan Mikkelsen" <jhm@FJERN.kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Var det et generelt tilbud om et DKFB, Afdeling 9000 dobbelt-A
> svejsekursus ?
>
> /Jan "Der gerne vil med på kursus"

Hvad vil du lære at svejse i?..

smid mail!