Tikken/kølervæske -i MB 230TE
Fra : Ann & Helge

Dato : 18-04-06 21:37

Hej NG

Vi er ejere af en MB 230TE (benzin) fra 1989 - glimrende køretøj. Vi har
købt maskinen i oktober 2005. Den har pt. kørt 160.000 km.

Da vi købte bilen, havde den kørt 146.000 og kørte glimrende. Vi noterede os
dog derefter en række småskavanker som løbende er blevet udbedret.

Ved 150.000km eftersynet på værksted 1 noterede vi os, at der i forbindelse
med olieskiftet, var anvendt "1 liter Tilsætning" men tænkte ikke mere over
dette.
Ved 157.000km på værksted 2, fik vi bla. skiftet olie igen, og konstaterede
herefter en udtalt "tikken" fra motoren - en tikken der kom og gik
uregelmæssigt. Værksted 2 konstaterede også denne "tikken" og indtil videre
er den "afhjulpet" ved at tilsætte en god klat "No Smoke" additiv (en tyk,
gul, sirup) til olien ved olieskift/tilsætning af mere olie. Ikke en optimal
løsning, men mislyden forsvinder af det. Det blev også konstateret at
kølervæsken forsvandt ud, så over flere besøg blev vandpumpe, slanger,
spændebånd og køler skiftet ud, dog kun med meget ringe effekt, kølervæsken
fortsatte med at forsvinde.

Vi har kontaktet forhandleren som solgte os bilen, og vi fik denne
forklaring på mislyden: "Med tiden vil motoren efterhånden få en lidt mere
karakteristisk tikkende lyd fra ventilerne, hvilket skyldes en lille smule
slup i forhold til ventilerne. Dette har ingen betydning." Dette kan vi som
lægfolk ikke vurdere om er korrekt, eller konsekvenserne heraf, så derfor
gjorde vi ikke noget...vi har talt med anden mekaniker som nævner noget om
en "slidt knast"?! Vi kan dog konstatere, at værksted 1 = forhandleren har
vidst problemet med mislyden har været der ved salgstidspunkt, da der er
tilsat "1 liter Tilsætning" til olien ved 150.000km....

Indtil videre var så idag, da bilen var til 160.000km eftersyn på værksted
2. Der blev det konstateret, at der var et meget højt niveau af kulilte i
kølervæsken (bare ved 2 pust blev væsken lysegul, præcis som ved at tage en
test direkte fra udstødningen), samt at der ved næsten alle spændebånd på
kølersystemet var små udtrædninger af kølervæske (tørret). Endvidere var der
meget "oliesnask" i luftfilteret!

Diagnosen lyder på overkompression i motoren, hvilket kan skyldes defekt
toppakning, eller endda ødelagt motor.

Så vores spørgsmål lyder:

1. Hvad er det for en tikken der kommer fra motoren, er det en mislyd, eller
er den bare "karakteristisk" og hvad er konsekvensen af denne lyd?
2. Lyder diagnosen på kølervæske-problemet plausibel (det mener vi nok den
gør), og kan den have indflydelse på spørgsmål 1?
3. Hvad koster en ny toppakning?
4. Hvad koster en ny/anden motor?

Vi har været rigtigt uheldige med værksted 1 - de havde også fyldt
hydraulikolie-beholderen op til max, hvilket betød et stort svineri og
motorvask, da det selvfølgelig "kogte over" og lækkede/sprøjtede ud i
motorrum og ned over spoileren foran. De klarede også at montere forkert
oliefilter (Purlux LS118), istedet for korrekt Purlux eller bare et
originalt! Højtalerne har også været en kilde til svære problemer -
kontakterne til elruderne satte sig på skift i "nede" positionen (med 3
dages mellemrum her i vinters), vi kunne blive ved - og med seneste melding,
er vi ved at være lidt "slidte i lakken" overfor vores (troede vi) gode MB
køb. Vi har brugt næsten 18.000 på reperationer alene siden købet i oktober,
det synes vi er meget, selvom bilen er fra 1989, hvad synes i?

Al input velkomment,
Ann & Helge

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 23:52

> Så vores spørgsmål lyder:
>
> 1. Hvad er det for en tikken der kommer fra motoren, er det en mislyd,
> eller er den bare "karakteristisk" og hvad er konsekvensen af denne lyd?

Der har været problemer med slidte knaster, i hvert fald på 2,6L motoren.
Det kunne være samme problem på din eller at de hydrauliske ventilløftere er
slidte. Det med knasten har jeg flere gange set har ført til at ventilen
taber hovedet hvilket medfører smadret motor. Jeg ville nok få den knasten
checket og løfterne.

> 2. Lyder diagnosen på kølervæske-problemet plausibel (det mener vi nok den
> gør), og kan den have indflydelse på spørgsmål 1?

Det ved jeg ikke, men jeg tror ikke at den har noget med 1) at gøre.

> 3. Hvad koster en ny toppakning?
> 4. Hvad koster en ny/anden motor?

Umiddelbart dyrt.

Du burde kunne se hvis toppakningen er defekt. Enten at den sætter tryk i
vandet eller at den når motoren er varm, ryger hvid røg. Lyder måske mest
som det første da der ved slanger osv. er "indtørret" kølervæske/korrosion.
Du har ikke lagt mærke til om den spilder vand ved f.eks. en tæret køler?

Noget andet er at hvis bilen er købt ved en forhandler så er der vel 6 mdr.
garanti - ret mig hvis jeg tager fejl.

Mvh. Ulrich

Fra : Ann & Helge

Dato : 19-04-06 05:51

Hej Ulrich

Tak for dine svar.

Vi har fået skiftet vandpumpe og køler, samt slanger og spændebånd på
systemet, da der var utætheder ved de gamle enheder (fremprovokeret af for
højt tryk i kølersystemet jf. overkompression).

Ja, der er garanti, vi ville bare gerne have lidt baggrundsviden inden vi
gik videre, og hvor bedre end her!

/A&H

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-04-06 06:37

"Ulrich Sørensen" <ulrich dot sorensen at mailme dot dk> skrev i en
meddelelse

> Noget andet er at hvis bilen er købt ved en forhandler så er der vel 6
> mdr. garanti - ret mig hvis jeg tager fejl.

Jeg er enig i det øvrige, det lyder rigtigt. Men ovenstående; der er pr.
definition ikke noget der hedder garanti på en bil, hverken ny el. gl., med
mindre forhandleren lover andet - kun reklamationsret, ret til at brokke
sig. I de først 6 md. skal han så bevise fejlen IKKE var der ved købet, men
er sket pga. naturlig slitage, dårlig vedligehold, misbrug etc. etc. . Det
opgiver de fleste, og giver. garanti fra starten, men han bestemmer
betingelserne, det er ingen ret. Bilen skal vurderes ud fra
pris,alder&stand, du kan ikke købe et gl. vrag og få det shinet efterflg....
.. Det at der på 1. faktura figurere et fluidum, som bilen ikke kan undvære,
viser han ikke er helt "fin" i kanten, og I vil stå stærkt i tilf. af
retssag. For det ligner en dyr omgang, men man skal være sikker på at vinde,
det er også dyrt at køre en "sag", du kan let bruge 20.000,- :(.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-04-06 10:26

> [...]
> etc. . Det opgiver de fleste, og giver. garanti fra starten, men han
> bestemmer betingelserne, det er ingen ret.

Jeg har ellers hørt at fejl der findes pr. definition er der ved købet og at
forhandleren skal lave dem hvis der bliver reklameret over dem (jeg tænker
ikke her på slitage og lignende) - og at det først er efter 6 måneder
forhandleren skal bevise som du påstår ovenfor ...

> [...]
> kanten, og I vil stå stærkt i tilf. af retssag. For det ligner en dyr
> omgang, men man skal være sikker på at vinde, det er også dyrt at køre en

Kan du sige: Indboforsikring og retshjælp?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-04-06 12:37

> Jeg har ellers hørt at fejl der findes pr. definition er der ved købet

Så har du hørt/ tror forkert, ifg. købeloven forholder det sig som
beskrevet. Den omhandler ikke garanti, kun reklamationsret og bevisbyrder.

> [...]
> forhandleren skal bevise som du påstår ovenfor ...
>

> Kan du sige: Indboforsikring og retshjælp?

Pas på der ikke er forbh. ifbm. brugte biler. Det er jo kilden til evigt
ævl&kævl :(.

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 19-04-06 06:15

Hej,

Har I fået kilometergaranti på bilen - har ofte set mercere som folk siger
har gået under 200kkm, hvor rattet er helt blankslidt - Såfremt at det er
korrekt, at den kun har gået 160kkm, så har den kun kørt 9500 km om året og
det er de færreste biler der har det. Mit råd ville være at kontakte FDM, da
de kan undersøger motoren indvendig med et meget lille kamera

/claus

Fra : Andreas Jensen

Dato : 19-04-06 07:21

Hejsa

Jeg har selv en 230TE (dog fra -87). Jeg er enig i de andre indlæg.

1) Km-tallet lyder mærkværdigt lavt.
2) Tjek toppakningen (igen ?)
3) 230-motoren fra 85 til 89 havde svag (relativt) knastaksel. Den holder
typisk kun ca. 250.000, hvilket således også tyder på, at der er skruet på
Km-tælleren.

Så mit råd er også - tilbage til forhandleren )-.

Min egen fik skiftet knastakslen ved 265.000 og har nu kørt med 370.000 på
uret og ingen problemer.

M.v.h.
Andreas Jensen

Fra : jfo

Dato : 19-04-06 12:48

"Ann & Helge" <ann_helge@tengstedt.dk> wrote in message
> [...]
> 2. Lyder diagnosen på kølervæske-problemet plausibel (det mener vi nok den
> gør), og kan den have indflydelse på spørgsmål 1?
Fik skiftet motor på MB 260E. Den renoverede motor havde angiveligt kørt
100.000 km.
Det kostede 30.000 kr. alt inklusive. hos Gørløse.

Fra : Ann & Helge

Dato : 19-04-06 18:54

Hej igen!

Tak for alle jeres svar - der er mange guldkorn i mellem.

Vi har i kontrakten en passus som hedder: "Der ydes 1 års 100% garanti på
motor, gearkasse samt bagtøj (Inklusive arbejdsløn)". Så må vi se hvor langt
den holder. Endvidere er der kilometer-garanti.

Vi har nu en plan for hvordan vi går videre.

Igen - tak for jeres tid,

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 19-04-06 10:28

"Ann & Helge" <ann_helge@tengstedt.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP en ærgelig historie]

> Så vores spørgsmål lyder:
>
> 1. Hvad er det for en tikken der kommer fra motoren, er det en mislyd,
eller
> er den bare "karakteristisk" og hvad er konsekvensen af denne lyd?

Den har Ulrich svaret på og jeg er enig.

> 2. Lyder diagnosen på kølervæske-problemet plausibel (det mener vi nok den
> gør), og kan den have indflydelse på spørgsmål 1?

Ja den er bestemt plausibel. Hvis der ikke umiddelbart kommer vand nogen
steder - og det skulle der ikke gerne gøre når i har fået skiftet køler,
slanger, vandpumpe o.s.v - er der efterhånden kun toppakningen tilbage.
Prøv eventuelt at kigge rundt på motoren ved toppakningen og se om der er
spor af vand - eller nærmere spor af det kalk der er i vandet. Hvis der er
hvide aflejringer på motorblokken er det formentlig en utæt vandgang (I
skriver ikke noget om hvorvidt det ser ud som om der er vand i olien så det
er formentlig omkring en vandgang i toppen at pakningen er utæt, men det kan
være andre steder).

> 3. Hvad koster en ny toppakning?

Pakningen i sig selv er ikke den dyrestel, men hvis det skal gøres
ordentligt skal topstykket af og planslibes, og så løber det hurtigt op. Mit
bud (og jeg har kun set det lavet på MB's dieselbiler hvor det er noget mere
besværligt) vil være at det vil koste i omegnen af 10-15.000 kr.
Det kommer naturligvis an på hvor længe jeres mekaniker skal bruge på at
skille motoren ad og samle den igen samt hvor dyr den lokale
planslibnings-guru er. Med nedenstående historie om oliefilter og
hydraulikvæske i baghovedet ville jeg nok finde nogen andre til at lave det.
Husk i den forbindelse at hvis der skal ny knast på ved samme lejlighed -
hvilket andre indlæg tyder på - så skal den regnes med. Det er dog mere
eller mindre kun reservedelsprisen på en sådan der skal medtages da det hele
er skilt ad i forvejen.

> 4. Hvad koster en ny/anden motor?

Det kommer for det meste an på kilometerstanden. Prøv evt. at spørge Gørløse
Autoimport - de skulle gerne kunne komme med et kvalificeret bud. De er ikke
specielt billige, men deres ting plejer til gengæld at være i orden. Husk i
den forbindelse igen at være opmærksom på det med knasten så I ikke bare får
det samme problem en gang til.

> [...]
> motorrum og ned over spoileren foran. De klarede også at montere forkert
> oliefilter (Purlux LS118), istedet for korrekt Purlux eller bare et

Ja det lyder virkelig som nogen gode mekanikere - og så måske alligevel
ikke!

> [...]
oktober,
> det synes vi er meget, selvom bilen er fra 1989, hvad synes i?

Det lyder måske umiddelbart af meget, men I har faktisk også fået lavet
meget - og jeg gætter på at det hele ikke engang er nævnt her.
Man kan altid diskutere om det er meget eller lidt I har brugt. Det er svært
at vurdere umiddelbart, men hovedparten af det har formentlig været
arbejdsløn. Det plejer at være den største post på mine værkstedsregninger -
heldigvis er MB ikke så dyre i reservedele. At det så er en ringe trøst er
en anden sag - pengene er jo ude af lommen alligevel

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Ann & Helge

Dato : 19-04-06 20:55

Hej Ole

Tak for indslag.

Vi skal lige præcisere, at vi har været i kontakt med 2 værksteder - det
første var det som desværre har lavet alle bommerterne, det andet er det der
så fremstår som frelsende engle i sammenligning....Mærkeligt, da det første
værksted reklamerer med at være "Special-værksted for Mercedes og er aut.
Mercedes værksted"....

Vi har fattet os en god plan nu og kommer videre!

Mvh
A&H

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-04-06 02:07

"Ann & Helge" <ann_helge@tengstedt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ole
>
> Tak for indslag.

Bare i orden - glad for at kunne hjælpe

> [...]
første
> værksted reklamerer med at være "Special-værksted for Mercedes og er aut.

Ja så meget for fine tekster på skilte
Er det her på øen det værksted ligger? Og i givet fald hvilken by?

> Vi har fattet os en god plan nu og kommer videre!

Super - sådan skal det lyde - håber I får den ud at køre igen. Vend gerne
tilbage med den endelige "dom" så vi andre også kan lære lidt nyt (jeg
*hader* at jeg ikke ved lige så meget om benzin-udgaverne som om
diesel-udgaverne

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jens Frandsen

Dato : 25-04-06 00:34

Jeg ved ikke meget om biler, men en toppakning skiftet hos Mercedes
koster ca 11.000 ( Min blev skiftet efter at bilen var begyndt at bruge
kølervæsken.)

Jens
MB 230 E fra 1990

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 17:38

"Jens Frandsen" <frandsen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke meget om biler, men en toppakning skiftet hos Mercedes koster
> ca 11.000 ( Min blev skiftet efter at bilen var begyndt at bruge
> kølervæsken.)

incl. topstykke

--
Tom