seat altea 2,0 fsi?
Fra : fagus

Dato : 17-04-06 19:47

vi skal til at skifte bilen ud og er blevet lidt intreseret i seat altea 2,0
fsi da det er en høj bil med en nogenlunde kvik motor (iflg.
specifikationerne) og at den ikke ligner en postbil .
vi har tidligere haft gode erfaringer med et andet VW produkt (skoda
octavia 1,8 20v )
er der nogle i gruppen der har erfaringer med ovennævnte
har bemærket at flere forhandlere har sat dem ned med over 30.000 kr.
har de for mange og for gamle biler på lager?
står produktions datoen på typeskiltet.
P.F.H tak
fagus

Fra : Brian Skaarup

Dato : 18-04-06 06:48

fagus wrote:
> er der nogle i gruppen der har erfaringer med ovennævnte
Tag et kig på http://seatclub.dk. Der er mange der har erfaring med
netop den bil (dog flest 2.0 TDI)
Jeg har selv en TDI og den er rigtig fin - dog er der en del hjul- og
vindstøj (selvom de nye er blevet bedre lydisoleret)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-06 07:04

fagus skriver:

> vi skal til at skifte bilen ud og er blevet lidt intreseret i seat altea 2,0
> fsi da det er en høj bil med en nogenlunde kvik motor (iflg.
> specifikationerne) og at den ikke ligner en postbil .

Angående FSI motorene skal du huske at de kun overholder ydelse og km/l,
hvis du tabker 98 Oktan blyfri....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Skinfakse

Dato : 19-04-06 08:15

> Angående FSI motorene skal du huske at de kun overholder ydelse og km/l,
> hvis du tabker 98 Oktan blyfri....

Jeg har netop spurgt Henrik Hagen (Informationschef fra SMC) om noget
tilsvarende!

Hvis nogle skulle være interesseret i at læse hvad han skriver,
poster jeg her mit spørgsmål og hans svar!

---

Hej Henrik!

Jeg har et spørgsmål vedr. FSI-motorerne!

Jeg har bestilt en Seat Leon 2.0 TFSI til levering omkring 1. april
(ingen aprilsnar... men vil gerne ha´ den nye bil på sommerdæk og
når vinteren er på retur) og ser naturligvis frem til dette!

Nu har jeg i den seneste tid været lidt rundt på nettet for at finde
oplysninger om netop FSI-motorerne og deres krav til brændstoftype! -
Her har jeg så fundet ud af, at FSI-teknologien yder bedst jo højere
oktantallet er... men at man i princippet sagtens kan kører på 95
oktan!

Jeg kører på nuværende tidspunkt altid med Shell´s V-Power 97 oktan
(selvom det nok ikke gør den store forskel) og havde egentligt tænkt
mig at fortsætte med dette i Leon´en... så det skulle jo være lige
en lille tand bedre i netop denne bil! - På Seat.com har jeg også
set, at TFSI-motoren står angivet til at kunne køre på både 95 og
98 oktan.

Dog er jeg kommet til at tænke på, at hvis der er forskel i hvor
meget motoren yder ifht. hvad der er af oktantal i benzinen (så vidt
jeg har surfet mig frem til på et væld af fora og lign. er det
faktisk ikke så lidt forskel der er i brugen af 95, 97, 98 og endog
100 oktan! - Dette dog som regel på Golf V GTI da den jo endnu - så
vidt jeg ved - er den mest udbredte model med TFSI-motoren!), ved
hvilket oktantal er antallet af Hk i TFSI-motoren i "min" bil så
opgivet?

Altså; Eksempelvis er TFSI-motoren opgivet til at yde 185hk/270nm...
men er det så ved brug af 95 oktan eller 98 oktan?

Det vil jo være lidt "ærgerligt" (forstå mig ret) hvis man tror, at
der på dansk "standard 95 benzin" er 185 hk til rådighed... men
tallet reelt er en del lavere!

Det er ikke fordi jeg ser et problem i det... jeg kan sagtens overleve
de kroner de ekstra oktaner koster... jeg vil bare gerne vide, om jeg
bliver nødt til at fylde 97 eller 98 oktan på for at opnå "fuld
effekt"! - Eksempelvis kunne det jo også være dejligt at vide, om man
rent faktisk får flere hk end de lovede 185 ved brug af 97 eller 98
oktan end ved brug af 95 oktan!

Til sidst... Nu har jeg som sagt tænkt mig at bruge Shell´s V-Power
97 oktan, da det jo efter sigende skulle være helt ok til denne type
motor... men vil det det være bedre hvis jeg bruger 98 oktan som jo er
det der er opgivet til Motoren!? - Eller er forskellen reelt så lille,
at det vil være umærkeligt?

Mvh

Anders T

---

Svar:

Hej Anders

Tak for din hyggelige mail. Du sætter dig grundigt ind i tingene, kan
man læse. Og den var helt fin at læse. Det er derfor ikke det, der
får mig til at springe direkte frem til din sidste linie. Men det er
faktisk nemt at besvare dit spørgsmål. Der er nemlig ingen
nævneværdig forskel på, om du bruger den ene eller den anden benzin
til din nye bil. Forudsat min. oktan 95 altså!

Og grunden til det, er bl.a. at SEAT har ændret på
indsprøjtningsstrukturen i FSI-motoren. I stedet for den lagdeling af
indsprøjtningen, der får FSI-teknologien til at præstere en særlig
effektiv brændstofudnyttelse, benyttes nu en såkaldt "homogen"
indsprøjtning. Den fylder brændstofkamret på en mere traditionel
måde, og er til gengæld ikke så oktan-følsom.

Der er dog næppe nogen, der vil påstå, at et højere oktantal ikke
også vil medføre en bedre ydelse i en FSI motor. Men forskellen er
minimal - ja vel nærmest marginal. Så du behøver altså ikke at
bruge oktan 97.

Jeg ved ikke, om Shells V-power er udviklet siden lancering for et par
år siden (altså udover det højere oktantal). Men da V-power blev
lanceret, var det især et additiv, der er sundt for
indsugningsventilerne, der var dette brændstofs særlige fordel. Hvis
det forsat er sådan, skal du blot have med i dine overvejelser - inden
du spenderer flere penge end højst nødvendigt på brændstof - at på
en motor med FSI-teknologi kommer brændstoffet ikke forbi
indsugningsventilerne, men sprøjtes direkte ind i cylinderens
forbrændingskammer. Det er kun luften, der tilføres igennem
indsugningsventilerne, og blandingen af luft og brændstof sker
således inde i forbrændingskammer (- i modsætning til de
traditionelle motorer, hvor blandingen finder sted i
indsugningsmanifolden).

Fik du den? Var det til nogen hjælp?

Med venlig hilsen / Kind regards

Henrik Hagen
Informationschef / PR Manager
Skandinavisk Motor Co. A/S
Tlf. (dir.) +45 4328 8174
Mob. +45 2146 4404
Fax +45 43 63 63 38

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-06 08:18

Skinfakse skriver:

> [...]
> også vil medføre en bedre ydelse i en FSI motor. Men forskellen er
> minimal - ja vel nærmest marginal. Så du behøver altså ikke at

Aha, det lyder spændende, så boksen i en VW og en SEAT er ikke den
samme. Ellers ville VW vel ikke specificere at den skal have 98 oktan
for at yde efter specifikationerne.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen: