Lidt OT: Navigation til mobiltelefon
Fra : Martin

Dato : 16-04-06 11:53

Hej

Vil lige fortælle om min seneste "begejstring". Har lang tid været
interesseret i muligheden for en GPS i bilen, men med mit relativt lille
kørselsbehov og at jeg plejer at vide hvor jeg skal hen (gør vi mænd jo!),
så har jeg ikke villet ofre 2-3 tusinde kroner på det projekt....

Men faldt her den anden dag over et nyt produkt der hedder nav4all. Det er
et javaprogram du installerer på din mobil og anvender den som planlægger.
Den fungerer ved, at du indtaster din rute på mobilos og den henter så
"vejen" fra nav4all ved at bruge GPRS. Hvis du investerer i en GPS-receiver
(forbindes via bluetooth) så har du et fuldt funktionsdygtigt
navigationsanlæg. Du får ikke de fine 3-dimensionelle kort som i de dyre
anlæg, men tydelige pile anvisninger på displayet og, hvis det ønskes, dansk
tale.

Jeg har downloaded programmet til min SE K750i og det ser fornuftigt ud, dog
ikke super brugervenligt ala Windows, men til at gå til. Uden GPS har jeg
prøvet at planlægge en rute (her kan systemet så ikke vide hvor langt og
hvor du er), og det virker fint med anvisninger i tale og pile.

Programmet er indtil medio august gratis at anvende. Herefter vil det, iflg
firmaet, koste op til ca 2 EURO/md. Derudover det GPRS-brug, men det er kun
i forbindelse med planlægningen af rejsen, eller hvis man ændrer ruten, at
det skal i brug. De forsøg jeg har lavet siger <10 kB for Lyngby-Odense, så
det er jo peanuts (men kan selvfølgelig koste i udlandet).

Jeg har bestilt en GPS-receiver fra firmaets hjemmeside (70 EURO inkl
forsendelse) og jeg glæder mig til at modtage den, så jeg rigtigt kan prøve
det af.

Når jeg har modtaget GPS'en og prøvet systemet af, skal jeg nok vende
tilbage med en vurdering.

Mvh Martin

P.S. Selvom ovenstående kan virke vel optimistisk, så er jeg på ingen måde
relateret til selskabet - jeg er bare ret begejstret for idéen.

Fra : MK

Dato : 16-04-06 12:26

"Martin" <@mail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg er bare ret begejstret for idéen.

Helt enig - så noget tilsvarende "Route" a la Tomtom hosden
lokale "telefonsælger" - så fantastisk smart ud :)

Fra : Thomas J.

Dato : 16-04-06 12:41

Den Sun, 16 Apr 2006 12:53:09 +0200 sendte "Martin" <@mail.dk>
følgende røgsignaler:

> [...]
>kørselsbehov og at jeg plejer at vide hvor jeg skal hen (gør vi mænd jo!),
>så har jeg ikke villet ofre 2-3 tusinde kroner på det projekt....

Men hvis man alligevel er på jagt efter en ny mobiltelefon med
megapixelkamera og gps, så er Mitac Mio A701 også en klar mulighed.

Der er hele møget integreret....ulempen er så at den koster 4800-5000
kr. pt. men det er så også uden abo.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-04-06 15:48

Takker for info! Har just afprøvet det med min bluetooth GPS og det
var sgu en "ud af kroppen oplevelse"! Virker virkelig godt.
Opsætningen var en leg, og vejledningerne er gode, præcise og
tydelige.

\Mandal

Fra : Martin

Dato : 16-04-06 16:14

"Brian Fisker [8900]" <Brian.Fisker@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det var rart at høre. Det virker også som en spændende løsning på mig, men
indtil man har haft "fingrene i bolledejen" er det jo lidt svært at vide!

Mvh Martin

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-04-06 18:47

> Det var rart at høre. Det virker også som en spændende løsning på mig, men
> indtil man har haft "fingrene i bolledejen" er det jo lidt svært at vide!

Jeg bliver mere og mere imponeret... Efter endt kørsel præsenteres man for
status (distance, tid, gennemsnitshastighed, topfart, m.m). Og skidtet knyr
ikke ved f.eks at planlægge en tur til Italien :D (noget bl.a min TomTom5
ikke helt formår).

\Mandal, der uden tvivl vil ofre de par basseører et månedligt abb. koster

Fra : MK

Dato : 16-04-06 19:06

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@edbFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Og skidtet knyr ikke ved f.eks at planlægge en tur til Italien :D (noget
> bl.a min TomTom5 ikke helt formår).

Det gør min Tomtom 3 ellers !

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-04-06 19:20

MK wrote:

> Det gør min Tomtom 3 ellers !

Ja, men ikke på husnummer/små veje niveau...
Den går det på det store veje...

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-04-06 19:25

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> Det gør min Tomtom 3 ellers !

TomTom3 har vel kun "Major Roads of..." - Måske jeg ikke har kigget
ordentligt efter, men kan det i TomTom5 lade sig gøre at planlægge en tur
fra Danmark til Italien, uden løbende at skulle skifte kort m.m?

\Mandal

Fra : Broegger

Dato : 16-04-06 19:38

> TomTom3 har vel kun "Major Roads of..." - Måske jeg ikke har kigget
> ordentligt efter, men kan det i TomTom5 lade sig gøre at planlægge en
> tur fra Danmark til Italien, uden løbende at skulle skifte kort m.m?

Det er så ikke et problem med GO 700. Den har jeg lige brugt i Frankrig
uden at skulle installere/loade noget som helst!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-04-06 19:59

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> Det er så ikke et problem med GO 700. Den har jeg lige brugt i Frankrig
> uden at skulle installere/loade noget som helst!

Nej, med GO700 er det en anden sag...

\Mandal

Fra : MK

Dato : 16-04-06 20:09

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@edbFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> TomTom3 har vel kun "Major Roads of..."

Kun? - Hvad vil du bruge husnummerniveau til mellem afgangssted
og ankomstland?

Inden jeg fik DVD-navi i bilen, anvendte jeg TT3 på den måde,
at "Major roads..." blev anvendt mellem min bolig og ferielandet,
hvor jeg så skiftede til det aktuelle ferielandkort på grænsen...

Nu er TT3'en smidt om på bagsædet, så de déromme kan boltre
sig med PDA- navi'en, mens vi kører der-ud-af

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-04-06 20:18

> Inden jeg fik DVD-navi i bilen, anvendte jeg TT3 på den måde,
> at "Major roads..." blev anvendt mellem min bolig og ferielandet,
> hvor jeg så skiftede til det aktuelle ferielandkort på grænsen...

Sådan gør jeg også - og vil da også gøre det fremover. Jeg er blot imponeret
over, hvad man kan få ud af en almindelig mobiltelefon, et 250 KB java
program og en bluetooth GPS :D

\Mandal

Fra : MK

Dato : 16-04-06 20:26

> Sådan gør jeg også - og vil da også gøre det fremover. Jeg er blot
> imponeret over, hvad man kan få ud af en almindelig mobiltelefon, et 250
> KB java program og en bluetooth GPS :D

Som jeg skrev tidligere - jeg er helt enig. Vildt imponerende,
men næppe anvendelig for chaufføren i en bil...

Fra : Eliasen

Dato : 16-04-06 20:14

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@edbFJERNES.dk> wrote in message
> [...]
> ordentligt efter, men kan det i TomTom5 lade sig gøre at planlægge en
> tur fra Danmark til Italien, uden løbende at skulle skifte kort m.m?

Jeps. Har det "sømløse" kort liggende på min Qtek S200 og navigerer uden
problemer fra Nordkap til Madrid uden at skifte andet end underbukser.

I min GO 910 kan jeg sågar krydse Atlanten og dermed lade mig navigere
fra Århus til Los Angeles uden at skifte.

--
Eliasen
www.tomtom-user.dk - Europas største TomTom-forum.

Fra : Eliasen

Dato : 16-04-06 20:15

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in message

> I min GO 910 kan jeg sågar krydse Atlanten og dermed lade mig navigere
> fra Århus til Los Angeles uden at skifte.

Og til den historie hører selvfølgelig at det ikke er TT5, men TT6.

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 20-04-06 10:58

> [...]
> ordentligt efter, men kan det i TomTom5 lade sig gøre at planlægge en tur
> fra Danmark til Italien, uden løbende at skulle skifte kort m.m?

Jeg kunne på adressen Marilleva 1400 i italien, fra min privat adresse i
Odder, i tomtom5 i uge 5 - den kan godt - det kræver dog et solidt
ramkort.....

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 29-05-06 21:53

"Martin Rise Christensen" <martin.sletslet.dette@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:44475b38$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg kunne på adressen Marilleva 1400 i italien, fra min privat adresse i
> Odder, i tomtom5 i uge 5 - den kan godt - det kræver dog et solidt
> ramkort.....

Vil du fortælle hvordan? Det er endnu ikke lykkedes mig :( (alle kort ligger
på et 2 GB ramkort).

\Mandal

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 29-05-06 22:09

> [...]
> meddelelse news:44475b38$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Vil du fortælle hvordan? Det er endnu ikke lykkedes mig :( (alle kort

Installer + kortet for det område du vil til - i mit tilfælde tror jeg nok
det hed italien + - vælg det kort - og fin destinationen - og så har den
alle nødvendige veje i resten af europa med.

--
mvh,

Martin Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski
www.bamsealpin.dk www.houmi.dk www.rise.dk

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-05-06 17:45

"Martin Rise Christensen" <martin.sletslet.dette@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:447b62dd$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> Installer + kortet for det område du vil til - i mit tilfælde tror jeg nok
> det hed italien + - vælg det kort - og fin destinationen - og så har den
> alle nødvendige veje i resten af europa med.

Ahh, takker :D

\Mandal