Gode råd og erfaringer med landcruiser
Fra : KJ

Dato : 15-04-06 18:24

Jeg går og overvejer, om jeg skal tage springet og skifte den lille getz
ud med en 4wd. Selv om jeg af og til triller rundt på diverse mark- og
skovveje og kører i sne i norge, så er det nok lysten mere end behovet,
der styrer, men det tæller vel også

Det gør ikke noget, det bliver på gule plader, når blot jeg ikke skal
betale den ekstra afgift. Det er vist noget med at den skal være fra 98
eller tidligere?

Mit ugentlige kørselsbehov er vel 5-20 småture på 3-15 km og så normalt
2 ture a' 100 km. Bør jeg vælge en benzindrevet?

Egentlig er jeg mest tændt på en Landrover defender, men da jeg ikke har
så gode muligheder (og måske evner for at lave større reparationer
selv, skal jeg nok ikke have fat i en af de ældste modeller.

Min mekaniker rådede mig imidlertid til at kigge lidt på Toyota
Landcruiser, som han mente var lettere og billigere at have med at gøre
reparationsmæssigt. Dem kender jeg ikke så godt, men de bliver da brugt
til lidt af hvert rundt omkring. Er der nogen, der har erfaringer med
disse, som de vil dele? Hvilke modeller kan anbefales, hvad skal man
passe på osv?

Vh. KJ

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-04-06 19:01

KJ wrote:
> [...]
> da brugt til lidt af hvert rundt omkring. Er der nogen, der har
> erfaringer med disse, som de vil dele? Hvilke modeller kan anbefales,

Hvilke årgange snakker vi om?
Eller hvor mange penge regner du med at sætte i det?

Fra : KJ

Dato : 15-04-06 19:24

Morten Fruergaard skrev:

> Hvilke årgange snakker vi om?
> Eller hvor mange penge regner du med at sætte i det?

Nu er det ikke sådan, at jeg farer ud og køber noget i morgen, så
egentlige tilbud er jeg ikke så interesseret i.

Men det er vel et godt spørgsmål. Det skal være noget rimelig
driftsikkert, så under 50k bliver det vel ikke. Omvendt koster en
gulpladebil fra 98 eller tidligere vel ikke millioner, så maks. er vel
100k. Er det realistisk?

Vh. KJ

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-04-06 20:39

KJ wrote:
> Morten Fruergaard skrev:
> Nu er det ikke sådan, at jeg farer ud og køber noget i morgen, så
> egentlige tilbud er jeg ikke så interesseret i.

Det kommer jeg heller ikke med...

> [...]
> driftsikkert, så under 50k bliver det vel ikke. Omvendt koster en
> gulpladebil fra 98 eller tidligere vel ikke millioner, så maks. er vel

Ja, det er det...

Nu nævner du selv driftsikker...

Så ville jeg nok finde en, som ikke har kørt alt for langt - de fleste har
kørt over 150.000=>200.000 km.
Kig også efter fx Mitsubishi Pajero eller Nissan Patrol.
Om det skal være diesel eller benz. er en smagssag, men med dit
kørselsmønster mener jeg ikke at du skal vælge benzin fra...
Men prøv at se, hvad du kan finde af 97 => 2/6-1998...

Jeg har selv bl.a. en Mitsubishi Pajero 3,0 V6 aut samt en Nissan Patrol 2,8
TD.
Det er to forskellige biler. Pajeroen er den jeg er mest glad for/sjovest at
køre. Patrol'en er også fin - men skal blot passe på topstykket.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 15-04-06 23:15

On Sat, 15 Apr 2006 19:24:01 +0200, KJ <mail@nowhere.not> wrote:

>Egentlig er jeg mest tændt på en Landrover defender, men da jeg ikke har
> så gode muligheder (og måske evner for at lave større reparationer
>selv, skal jeg nok ikke have fat i en af de ældste modeller.

Hvis det er en Defender, du har lyst til - SÅ KØB DEN. De er rimeligt
nemme at skrue i, den er høj nok til at du ikke behøver at løfte den
op, for at komme ind under den. Der er ikke noget plastik-pis, der
skal pilles af, for at komme til de ædlere dele og hvis du ikke bruger
den til hård terrænkørsel går den ikke mere i stykker end andre biler.
Jeg laver de fleste ting på min ude på græsplænen, du kommer langt med
et topnøglesæt, et sæt ring-gaffelnøgler og en 2 kgs justeringshammer
(mukkert). Det eneste specialværktøj der kræves er en 52 mm rørnøgle
når der skal skiftes hjullejer.

Nå ja, så er der jo også muligt at komme ud af lege med danmarks
største mærkebilklub (www.dlrk.dk), hvis du vælger at købe kongebilen.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87