Hjulskift på passat
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 14-04-06 13:17

Hej med jer

Nu ville jeg jo lige skifte fra vinter- til sommerhjul på Passat'en, men
der er vist ikke liiiiige som vores gamle Fiat Brava. Ud over de 5
almindelige hjulmøtrikker sidder der en møtrik i midten af hver af
forhjulene. Hvad gør jeg med denne?

Hvis jeg løsner de 5 møtrikker på en af de bagerste hjul og hæver
donkraften, så jeg kan simpelthen ikke flå hjulet af. Er der en teknik, som
jeg ikke kender til? Manualen beskriver det ikke så voldsomt godt.

Hvad når jeg skal have dem på igen - igen en special teknik?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 14-04-06 13:26

Sidst jeg var udsat for samme problem, blev det klaret med en mukkert & et
bræt!

Sandpapir & kobberfedt, når fælgen skal på igen.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : John Sahl

Dato : 14-04-06 13:27

Bo Kamp Dudek wrote:
> Hvis jeg løsner de 5 møtrikker på en af de bagerste hjul og hæver
> donkraften, så jeg kan simpelthen ikke flå hjulet af. Er der en
> teknik, som jeg ikke kender til?

Løs alle skruerne til hjulene med bilen på jorden, tril så lidt i den og
brems hårdt, så løsner du nemlig hjulet! Den bolt i centrum er ligemeget,
den holder ingenting, men er kun til pynt.

Men, løsn kun lige boltene 3-5 mm ellers falder hjulet af

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : OZ7PUS

Dato : 14-04-06 14:51

> [...]
> den holder ingenting, men er kun til pynt.
>
> Men, løsn kun lige boltene 3-5 mm ellers falder hjulet af

Eller find en stor gummihammer til at banke lidt på fælgen med
Det SKAL være en gummihammer!!!!!!!

OZ3BTO

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-04-06 15:09

Hej!

John Sahl wrote:

> Løs alle skruerne til hjulene med bilen på jorden, tril så lidt i den og
> brems hårdt, så løsner du nemlig hjulet! Den bolt i centrum er ligemeget,
> den holder ingenting, men er kun til pynt.

Hvis det altså ikke er bolten som holder f.eks. trækaksel eller bremsetromle
fast

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : OZ7PUS

Dato : 14-04-06 20:29

> Hej!

> Hvis det altså ikke er bolten som holder f.eks. trækaksel eller
> bremsetromle fast
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Ænder ikke på at den ikke skal løsnes :P

OZ3BTO

Fra : SKR

Dato : 14-04-06 13:33

Løsn møtrikkerne 1/4 omgang og kør en tur med lidt sving, og så er den
klaret.
Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-06 22:39

Bo Kamp Dudek skriver:

> [...]
> der er vist ikke liiiiige som vores gamle Fiat Brava. Ud over de 5
> almindelige hjulmøtrikker sidder der en møtrik i midten af hver af

Lader den sidder for guds skyld...

> Hvis jeg løsner de 5 møtrikker på en af de bagerste hjul og hæver
> donkraften, så jeg kan simpelthen ikke flå hjulet af. Er der en teknik, som
> jeg ikke kender til? Manualen beskriver det ikke så voldsomt godt.

Vold !

Havde samme problem da jeg rykkede sommersutterne af her til vinter,
formoder at de har siddet på bilen i knapt 2 år.

> Hvad når jeg skal have dem på igen - igen en special teknik?

Afrensning af rust og påsmøring af ruststoppende materiale med smøring i
(kobberfedt er fint).

Da du nu skal skifte hvert ½ år, kommer det til at gå let.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-04-06 21:05

> [...]

> jeg ikke kender til? Manualen beskriver det ikke så voldsomt godt.
>
> Hvad når jeg skal have dem på igen - igen en special teknik?

Jeg kører selv i en Passat st. car (2001), så du får lige beretningen om en
oplevelse, jeg havde i sidste uge:

Jeg skulle skifte fra vinter- til sommerdæk. Dækkene var monteret af en
mekaniker den 23. december, så de havde ikke siddet på så længe. Jeg
startede med venstre baghjul, løsnede boltene mens bilen stod på jorden og
hævede den efterfølgende i donkraften. G'dammit jeg kunne ikke få det hjul
af! Da jeg ikke havde WD 40 eller andet inden for rækkevidde, opgave jeg.
Jeg smed de fire sommerhjul i bagagerummet og kørte mod Fåborg (fra Odense).
10 km uden for Fåborg begyndte bilen at banke underligt, og det lod til at
tage til. Lyden forsvandt, hvis jeg accelererede eller bremsede og syntes
således at være kraftigst, når der ikke var træk på. Mystisk. Efter at have
gået en tur rundt om bilen samt flået lidt i bremserne på alle 4 hjul
besluttede jeg at liste til Fåborg.
Et opkald til Falck dagen efter og en samtale med et ualmindeligt
serviceminded VW i Fåborg opklarede mysteriet: Det venstre forhjul var ved
at falde af!!! Værkstedet sleb og smurte alle fire nav og monterede de fire
sommerhjul (fandt selv specialboltene sammen med reservehjulet) samt pakkede
vinterdækkene i poser. I tilgift gjorde de opmærksom på, at en manchet
skulle skiftes ved højre forhjul. Pris 465,- inkl. moms!

Moraler:

1) Køb dig en momentnøgle, så du kan spænde og efterspænde dine hjul med det
rigtige moment (test af nøgler i seneste nummer af Motor (Biltema vinder til
500 kr)).
2) Husk, at ikke alle bolte passer til alle hjul.
3) VW i Fåborg kan hermed anbefales (en skam, jeg bor i Kbh

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-06 21:12

"Peter Ingsø Laursen" skriver:

> 1) Køb dig en momentnøgle, så du kan spænde og efterspænde dine hjul med det
> rigtige moment (test af nøgler i seneste nummer af Motor (Biltema vinder til
> 500 kr)).

Biltema til 449 er den bedste, men læs artiklen. HN modellen til billige
penge er mest præcis i det arbejdsområde en "dækspænder" skal bruge den.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/202BA1F0-ECCA-4E0D-9800-C59B75EB1940/0/8689.pdf

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-04-06 22:18

> Biltema til 449 er den bedste, men læs artiklen. HN modellen til billige
> penge er mest præcis i det arbejdsområde en "dækspænder" skal bruge den.

> [...]

Ja, 449,- - jeg kunne ikke lige huske prisen.

Fra : MK

Dato : 16-04-06 22:40

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, 449,- - jeg kunne ikke lige huske prisen.

Varenummer 5071 hos Harald N er ganske udemærket - pris 169 kr

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-04-06 09:54

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Varenummer 5071 hos Harald N er ganske udemærket - pris 169 kr

Danke. Hvis det blot er til bilens hjul, ligner det en god ide.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-06 23:30

> "Peter Ingsø Laursen" skriver:

> Biltema til 449 er den bedste, men læs artiklen. HN modellen til billige
> penge er mest præcis i det arbejdsområde en "dækspænder" skal bruge den.

Øv biltema er sådan ca. lige så relevant som et tysk værksted er for en
københavner.
Biltema sender ikke pr postordre og har kun to butikker

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-06 23:38

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Øv biltema er sådan ca. lige så relevant som et tysk værksted er for en
>københavner.
>Biltema sender ikke pr postordre og har kun to butikker

Du glemmer sgu'da stafetten ;)

--
jan@stevns.net

Hvem dælen har nu stillet en Nissan i min carport ???

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-06 23:48

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Du glemmer sgu'da stafetten ;)

Den funker glimragende

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-06 06:18

Tom skriver:

> Øv biltema er sådan ca. lige så relevant som et tysk værksted er for en
> københavner.
> Biltema sender ikke pr postordre og har kun to butikker

Derfor går du i HN og køber deres til næsten ingen penge (har været på
bud til 99), som ved 126Nm er mere præcis en Biltema modellen. Altså
lige i omtrådet, man bruger til at spænde hjul med....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : MK

Dato : 16-04-06 21:18

> pakkede vinterdækkene i poser.

Forhåbentligt blev dækkene fjernet fra poserne igen og lagret
på den normale og bedste måde: Stablet ovenpå hinanden eller
i en fælgreol?

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-04-06 22:19

> Forhåbentligt blev dækkene fjernet fra poserne igen og lagret
> på den normale og bedste måde: Stablet ovenpå hinanden eller
> i en fælgreol?

Hmm, de ligger nu oven på hinanden i hver deres pose. Poserne er dog åbne,
men det kunne være, jeg skulle fjerne dem helt?

Fra : MK

Dato : 16-04-06 22:37

> Hmm, de ligger nu oven på hinanden i hver deres pose. Poserne er dog åbne,
> men det kunne være, jeg skulle fjerne dem helt?

Ja, det ville jeg gøre, idet der skal være luft omkring dækkene
således, at forrådnelsesprocessen ellimineres...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-04-06 09:54

> Ja, det ville jeg gøre, idet der skal være luft omkring dækkene
> således, at forrådnelsesprocessen ellimineres...

Giver god mening. Tak