Xenon/HID-lys
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 15:18

Hej folkens,

Ja, så oprandt dagen hvor jeg fik sat et 6000k xenon hid-sæt på min gamle
Astra fra '91. Godt nok ikke i de gamle lygter med H4-fatninger, men derimod
i mine klarglas-lygter, hvor nærlyset bliver sendt gennem en linse (og en
H1-pære). Det fungerer supergodt og lyset er meget afgrænset.

Har kørt med sættet en masse i går, både i dagtimerne og efter mørkets
frembrud - og ingen af de modkørende har blinket ad mig =) wee... så blænder
det åbenbart ikke.

I det hele taget synes jeg kun, at blænde-problemet opstår, når bilen uden
linse-lygter får monteret hid/xenon. Specielt i H4-lygterne, hvor lyset
spredes enormt meget.

Påtænker at lave et par billeder af den glade bil med xenon-lys...

Go påske!

Jacob

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 13-04-06 15:35

Så må vi jo ikke håbe for dig, at du ryger i en påske razzia fordi så ryger
du forhåbenlig til syn

/Claus

Fra : Kim

Dato : 13-04-06 17:06

> Så må vi jo ikke håbe for dig, at du ryger i en påske razzia fordi så
> ryger
> du forhåbenlig til syn

Tror næppe de laver sådan en serviceeftersyn på alle biler de stopper, og
kigger efter 100vis af ting som kan være ulovlig på en bil
Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-06 17:28

Kim skriver:

> Tror næppe de laver sådan en serviceeftersyn på alle biler de stopper, og
> kigger efter 100vis af ting som kan være ulovlig på en bil

Jo, men de der lygter er det første de ser, når bilen kommer mod dem....

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:24

> Kim skriver:

> Jo, men de der lygter er det første de ser, når bilen kommer mod dem....

Jeg har smuttet lige igennem flere kontroller og det endda når man tænker på
at de selv kører rundt i mondeo

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:34

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:443E7BFB.61AC9357@du.kan.finde.den...

> Jeg har smuttet lige igennem flere kontroller og det endda når man tænker
> på at de selv kører rundt i mondeo

Bruger du også 6000k?

Har du linselygter?

Fra : BJ

Dato : 13-04-06 19:45

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bruger du også 6000k?

For god ordens skyld står k for 'kelvin' og har ikke ret meget med
lysstyrken at gøre, dog er 4.000k/4200 det bedste og nærmest hvidt, hvor
6000/8000K er blåligt og derover rødligt.

Men alt det vidste du jo.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 13-04-06 20:24

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> For god ordens skyld står k for 'kelvin' og har ikke ret meget med
> lysstyrken at gøre, dog er 4.000k/4200 det bedste og nærmest hvidt, hvor
> 6000/8000K er blåligt og derover rødligt.

Naaah, jo højere grader kelvin, jo mere blåt. Fra ca. 5600K til omkring
7000K regnes for dagslys-farve. 2800K til ca. 3800K er normalt farven på
almindelige el-pærer.

/Asger

Fra : Madsen

Dato : 13-04-06 21:35

BJ wrote:
> [...]
> lysstyrken at gøre, dog er 4.000k/4200 det bedste og nærmest hvidt,
> hvor 6000/8000K er blåligt og derover rødligt.

Rødligt bliver det ikke, da det er i den anden ende af skalaen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Farvetemperatur

--
Hilsen Madsen

Fra : BJ

Dato : 13-04-06 22:06

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Rødligt bliver det ikke, da det er i den anden ende af skalaen.
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Farvetemperatur

Du har naturligvis ret.

Hvad skal jeg sige ... tyrkfejl..?..

Bortset fra det er omkring 4.000 til 4.500K, der hvor der kommer mest lys.

Jo højere k-tal, des mindre lys på vejen.

Jeg har mulighed for at sammenligne 4.200k med ca. 6.000k og forskellen er
enorm.

4.200k giver betragtelig mere lys.

Den diskussion har vi i øvrigt haft før i NG´en.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 22:21

> [...]
>
> Bortset fra det er omkring 4.000 til 4.500K, der hvor der kommer mest lys.
>
> Jo højere k-tal, des mindre lys på vejen.

Ikke i teorien.
Kelvin er kun et udtryk for farven på lyset og intet andet.

Lysstyrke opgives/måles i Calenda, Lux.......

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 13-04-06 22:39

KLIP

> Ikke i teorien.

Det gør det i praksis, ved simpel måling.

> Kelvin er kun et udtryk for farven på lyset og intet andet.

Det vil sige, disse blåfavede forlygtepærer ikke dæmpes af den blå farve..?

> Lysstyrke opgives/måles i Calenda, Lux.......

Jep, og en 4.200k afgiver betragtelig flere lumen end en eks. 6.000k.

http://www.victek.co.kr/hid/eng/hidkit.html

PS: Calenda er nok en trykfejl for candela.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:47

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse

> Bruger du også 6000k?
>
> Har du linselygter?

Nej til det hele...(tror jeg nok)
Kender faktisk ikke farvetemp på min pærer

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:23

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tror næppe de laver sådan en serviceeftersyn på alle biler de stopper, og
> kigger efter 100vis af ting som kan være ulovlig på en bil

De kigger stort set ikke på det tekniske ved en bil. Sikkert også fordi de
slet ikke ved nok om de forskellige biler.
Jeg er blevet standset sådan jævnligt (ca. 1 gang årligt). Det eneste de
intresserer sig for er om man har kørekort med og om man har nydt spiritus.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:20

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Så må vi jo ikke håbe for dig, at du ryger i en påske razzia fordi så
> ryger du forhåbenlig til syn

hehe, så kan han jo bare skifte tilbage til de alm GULE pærer igen...tager
ca. 5 min

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:27

> [...]
> derimod i mine klarglas-lygter, hvor nærlyset bliver sendt gennem en linse
> (og en H1-pære). Det fungerer supergodt og lyset er meget afgrænset.

Det er ulovligt !!

Ellers skal du bare spørge BJ om strølys m.m. som blænder andre vildt meget
når det er med eftermonteret HID.

> Har kørt med sættet en masse i går, både i dagtimerne og efter mørkets
> frembrud - og ingen af de modkørende har blinket ad mig =) wee... så
> blænder det åbenbart ikke.

I flg andre her i gruppen så bliver de blændet, de vil bare ikke blinke
tilbage fordi de frygter at du så gør det samme

> [...]
> spredes enormt meget.
>
> Påtænker at lave et par billeder af den glade bil med xenon-lys...

I lige måde og nyd det gode lys som mange misunder dig

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 13-04-06 19:35

KLIP

> Ellers skal du bare spørge BJ om strølys m.m. som blænder andre vildt
> meget når det er med eftermonteret HID.

Jeg finder det vildt morsomt, når alle Briannerne (det er udelukkende dem og
så de alm. tosser) blinker af mig i S40.

Jeg blinker gerne igen med hele lejrbålet, det plejer at hjælpe.

S40 er monteret med original bi-zenon, tågelygter samt fjernprojektører.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:39

> [...]
>
> Jeg blinker gerne igen med hele lejrbålet, det plejer at hjælpe.
>
> S40 er monteret med original bi-zenon, tågelygter samt fjernprojektører.

Ja der kan du bare se hvad der sker når man ikke aktiverer
lygtevaskerne...STRØLYS )

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 13-04-06 19:42

KLIP

> Ja der kan du bare se hvad der sker når man ikke aktiverer
> lygtevaskerne...STRØLYS )

Jeg ved ikke hvad strølys er..;)...men det er nu ikke, det der er årsagen
blinkeriet.

De er bare fordumme og de samme som blinker af tågelygter og det uanset om
de blænder eller ej.

Så snart de ser et xenonlys på andre potter end en Porsche Cayenne, _MÅ_ det
være ulovligt eftermonteret.

Sikke nogen skvadderhoveder, men hvis tisse manden er lille, kan det måske
hjælpe på ego at lege "politier"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~