Hvor længe holder en udstødning ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-06 12:06

Min udstødning er knækket og skal skiftes - forreste del til og med
katalysatoren. Den er 6 år gammel (regner med det stadig er den
oprindelige der sidder på) men hvor længe kan man egentlig forvente
at sådan en holder ? Det er vel primært "tidens tand" og vejret der
slider på den - med mindre man begynder at sænke bilen og køre over
høje fartbump...

Fra : Klaus G.

Dato : 12-04-06 13:33

> [...]
>at sådan en holder ? Det er vel primært "tidens tand" og vejret der
>slider på den - med mindre man begynder at sænke bilen og køre over

På firmabilen, en MB Sprinter 213 CDI, der holdt udstødningen ca. 2-2½år, så
det er meget forskelligt. Bilen køre lige godt 50kkm om året...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-06 13:40

Tænkte nok det var svært at generalisere sådan...

Min er fra 2000, jeg har kun haft den siden januar. Den havde kørt
148.000 da jeg købte den, den runder 158.000 i denne uge.

Men jeg kan forstå jeg ikke behøver føle mig snydt fordi den har
valgt at gå i stykker nu ? :)

Fra : Klaus G.

Dato : 12-04-06 13:45

> [...]
>148.000 da jeg købte den, den runder 158.000 i denne uge.
>
>Men jeg kan forstå jeg ikke behøver føle mig snydt fordi den har
Jeg vil blive glad hvis min kan holde 6år ihvertfald :)

Men jeg ved ikke, om der er noget at hente på garantien, hvis bilen er købt
ved en forhandler? Må der være nogen her som kan svare på!

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-06 16:11

After serious thinking Klaus G. wrote :
> Men jeg ved ikke, om der er noget at hente på garantien, hvis bilen er købt
> ved en forhandler? Må der være nogen her som kan svare på!

Jeg tror næppe brugtvognsgarantien dækker for sådan noget. Iflg. min
slutseddel dækker den for "...pludseligt opståede fejl og mangler, der
ikke åbenbart skyldes brugerens anvendelse eller manglende
serviceeftersyn hos forhandleren." - jeg er ikke engang sikker på det
vil være at regne som en pludseligt opstået skade, jeg kan - efter jeg
har fået den skiftet - fornemme at det nok har været undervejs i noget
der ligner en måned eller halvanden.

Og reklamationsretten - der skal nok mere end et sødt smil og pæne øjne
til før den kan komme derunder...

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 12-04-06 13:51

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Tænkte nok det var svært at generalisere sådan...
>
>Min er fra 2000, jeg har kun haft den siden januar. Den havde kørt
>148.000 da jeg købte den, den runder 158.000 i denne uge.

Jeg skal lige til at skifte min nu ... den har kørt 200.000 km! ... det er
Walker/Remus der sidder på.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : MacX

Dato : 12-04-06 16:18

Har kørt 200.000 med samme udstødning (bagpotte dog skiftet til race
type), og det ser stadig ud til der er mange km i den endnu... Dejligt
med original rustfri udstødning :)

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 17:17

Min udstødning er knækket og skal skiftes - forreste del til og med

Alfa Romeo 146 1.6TS er tæt på sit 10. år.
Flot egentlig. Af en udstødning.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-04-06 21:36

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Alfa Romeo 146 1.6TS er tæt på sit 10. år.
> Flot egentlig. Af en udstødning.
Ja, det er lige ved det overgår resten af bilen ;))).

Fra : MK

Dato : 13-04-06 05:29

> Ja, det er lige ved det overgår resten af bilen

Nu er det jo ikke en Skoda Rapid 130, der er tale om :)

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 09:00

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det jo ikke en Skoda Rapid 130, der er tale om :)

Men har sådn en Rapid knastforstiller ?
For den er skiftet 2 gange i Alfredo'en nu.,o)

Fra : Søren Kristensen

Dato : 12-04-06 20:34

> [...]
>at sådan en holder ? Det er vel primært "tidens tand" og vejret der
>slider på den - med mindre man begynder at sænke bilen og køre over

Min holdt 8 år (320000 km) dog var det kun bagpotten som skulle skiftes.

Mondeo fra 97

Søren

Fra : Deaster

Dato : 13-04-06 18:24

Søren Kristensen skrev:

> Min holdt 8 år (320000 km) dog var det kun bagpotten som skulle skiftes.
>
> Mondeo fra 97

Min har foreløbigt holdt 11 år, og 2500000 km, det er en Corolla fra 95.

Mvh
Jesper

Fra : MK

Dato : 13-04-06 18:27

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Min har foreløbigt holdt 11 år, og 2.500.000 km, det er en Corolla fra 95.

Damm, det var ikke så lidt. Bor du i bilen

Fra : Deaster

Dato : 13-04-06 18:56

MK skrev:
> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Damm, det var ikke så lidt. Bor du i bilen

Uups, syntes ellers jeg var så forsigtig med nullerne, meen der er jo
altså lige kommet et nul for meget med. Den har kun kørt 250.000km.

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:08

> Uups, syntes ellers jeg var så forsigtig med nullerne, meen der er jo
> altså lige kommet et nul for meget med. Den har kun kørt 250.000km.

ja så er sagen jo en ganske anden. Men det er jo svært at vurdere
holdbarheden når bilen/udstøding er næsten nyt

--
Tom
mondeo 312.000 Km med samme udstødning

Fra : Deaster

Dato : 13-04-06 19:15

Tom skrev:
> [...]
>
> ja så er sagen jo en ganske anden. Men det er jo svært at vurdere
> holdbarheden når bilen/udstøding er næsten nyt

Hey hey, den er da ihvertfald ældre end din.

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 19:00

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Damm, det var ikke så lidt. Bor du i bilen

hehe, det er jo bedre end Volvo'en der kører rundt i sydamerika jeg mener
kun den har 2 mil. km på tælleren

--
Tom

Fra : Verner Johnsen

Dato : 18-04-06 14:55

On Thu, 13 Apr 2006 19:59:30 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>hehe, det er jo bedre end Volvo'en der kører rundt i sydamerika jeg mener
>kun den har 2 mil. km på tælleren

Hvis det er Irv Gordons røde P1800, du tænker på, så er det altså 2
millioner miles (for 4 år siden), men jeg ved ikke om det er på samme
udstødning

Og så bor han altså i USA
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Søren Pedersen

Dato : 13-04-06 20:46

[...]

Det kommer an på hvordan bilen bliver brugt.
Primært lange ture, holder den længe, og mange km.
Primært korte ture uden at blive gennemvarm holder den ikke til. Hvis du er
uheldig kan du skifte udstødning hver 2. år og ganske få km. Det skyldes den
syre der dannes af vand og udstødningsgasser. Hvis udstødningssystemet ikke
bliver så varmt at det fordamper og bliver blæst ud, ligger det i bunden og
æder potten op.

Mvh
Søren

Fra : Jan H Larsen

Dato : 14-04-06 09:08

On Thu, 13 Apr 2006 21:46:16 +0200, "Søren Pedersen" <smp@munchweb.dk>
wrote:

> [...]
>bliver så varmt at det fordamper og bliver blæst ud, ligger det i bunden og

Hej.

Det passer ikke, har en kammerat der primært kører lange ture, han
skifter ca. hvert 2. år, jeg selv har haft et udstødning der holdt i 5
år, og jeg kører mange små ture hvor bilen ikke når at blive varm, så
det er ikke der det er afgørende hvor længe de holder.

Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 14-04-06 17:07

"Jan H Larsen" <larsen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år, og jeg kører mange små ture hvor bilen ikke når at blive varm, så
> det er ikke der det er afgørende hvor længe de holder.

Nu skriver du jo ikke om det er de samme biler, der er stor forskel på
kvaliteten af de fabriksmonterede udstødninger!

/Carsten

Fra : Jan H Larsen

Dato : 15-04-06 08:33

On Fri, 14 Apr 2006 18:06:45 +0200, "Carsten Hjorth"
<carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote:

>Nu skriver du jo ikke om det er de samme biler, der er stor forskel på
>kvaliteten af de fabriksmonterede udstødninger!
>
>/Carsten

Nu bliver der også nævnt flere biler, modeller, årgange, og nej det er
ikke de samme biler, men derfor er oplysningen stadig til at man kan
bedømme udstødning ud fra det han skrev, nemlig at et udstødning
holder længere hvis det bliver varm på længere ture, og den påstand
skriver jeg ikke passer.

Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Søren Pedersen

Dato : 15-04-06 15:03

> [...]
> bedømme udstødning ud fra det han skrev, nemlig at et udstødning
> holder længere hvis det bliver varm på længere ture, og den påstand

.....Og der er jeg så ikke enig med dig.....Jeg holder fast i min påstand om
at hvis du tager 2 ens biler, og sender den ene på bykørsel, og den anden på
landevejen, giver udstødningen på by-bilen op først pga. syre.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-06 15:20

"Søren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> ....Og der er jeg så ikke enig med dig.....Jeg holder fast i min påstand
> om at hvis du tager 2 ens biler, og sender den ene på bykørsel, og den
> anden på landevejen, giver udstødningen på by-bilen op først pga. syre.

Hmm jeg tror ikke det med syre i udstødningen er så meget et problem mere
som det var på gamle biler.
I hverdagen kører min mondeo 97' KUN til og fra arbejde, hvilket er ca. 5 Km
hver vej (og nej jeg har ingen cykel og der er ingen cykelhandler i
nærheden). Mit udstødning er for det meste stadig det 1. og har kørt 312.000
Km, kun bagpotten er skiftet til en dobbelt.
Sammenlignet med de gamle kasser jeg kørte rundt i, så holdt de kun et par
år til min kørsel, mens mondeo'en stadig har det originale på.

--
Tom