Hopper ved hjulspind
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-04-06 19:02

Hej!

Min Escort '96 hopper når jeg rigtigt vil trække fra land med hjulspind (og det
er jo et stort problem i 0.01% af drifttiden ). Det føles som om hjulene er
ovale, men det tror jeg nu ikke er tilfældet Det sker på både sommer- og
vinterdæk... Mine støddæmpere (Monroe Sensatrack), forfjedre, bærearme er næsten
nye og styrkugler er iorden. Der er intet slør i styrtøjet og mine trækaksler er
også iorden.

Gode idéer til hvad problemet er vil være kærkomne!

Kan det evt. være slappe/defekte motorophæng der er synderen? Den kører med de
originale og de er jo 10 år gamle efterhånden...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-04-06 19:47

> Kan det evt. være slappe/defekte motorophæng der er synderen? Den kører
> med de originale og de er jo 10 år gamle efterhånden...

Godt forslag, Skodaaen går også i selvsving når jeg lægger hårdt ud. Det kan
helbredes hvis jeg skifter det midterste, strammer det lidt op. Men et
minimalt problem, så det gider jeg ikke ;).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-04-06 20:53

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
>
> Kan det evt. være slappe/defekte motorophæng der er synderen? Den kører
> med de originale og de er jo 10 år gamle efterhånden...

Tja.. min gjorde det med vinterdæk men efter en sænkning og 17" ruller
stoppede det helt.

Min egen teori er "slasket" undervogn kombineret med nogle hjul som
bilen ikke helt kan finde ud af om den skal lade slippe eller stå fast.

MVH

Fra : Thomas Krath

Dato : 10-04-06 22:47

> Min egen teori er "slasket" undervogn kombineret med nogle hjul som
> bilen ikke helt kan finde ud af om den skal lade slippe eller stå
> fast.

Kan du så forklare mig hvorfor en Focus ST 225hk m. 18" hjul og fast
undervogn gør det samme? :)

--
Mvh/TK
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/performance-vectra.wav

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-04-06 08:42

Thomas Krath skrev:

> Kan du så forklare mig hvorfor en Focus ST 225hk m. 18" hjul og fast
> undervogn gør det samme? :)

Fordi det er en Ford? :) hehe

Nej det kan jeg ikke forklare. Det var som sagt også kun min egen teori
og problemt forsvandt med sænkning og 17", selvom den stadig trækker
hjul rundt i 2.gear helt nede fra.

MVH

Fra : Klaus G.

Dato : 11-04-06 14:27

> Kan du så forklare mig hvorfor en Focus ST 225hk m. 18" hjul og fast
> undervogn gør det samme? :)

Antispin(ESP knappen)?:)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 13-04-06 18:56

> Antispin(ESP knappen)?:)

Den bevirker at du ikke kan, så den er selvfølgelig slået fra.

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-04-06 10:39

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Min egen teori er "slasket" undervogn kombineret med nogle hjul som bilen
> ikke helt kan finde ud af om den skal lade slippe eller stå fast.

Det er sku mangel på motorkraft

OZ3BTO

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-04-06 11:48

OZ7PUS skrev:

> Det er sku mangel på motorkraft
>
> OZ3BTO

Haha... drøm du bare videre :)

Tror du selv det er mangel på motorkraft når den med 17" sætter hjulene
rundt ved 2000 omdrejninger i 2. gear?

MVH

Fra : T

Dato : 10-04-06 20:58

On Mon, 10 Apr 2006 20:01:44 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan det evt. være slappe/defekte motorophæng der er synderen? Den kører med de
>originale og de er jo 10 år gamle efterhånden...

Hvor mange HK har den?
Har den for baghjuls træk?
Letter hjulene, eller kun spinner lidt og så får fat i vejen igen, så
kunne det vel godt være som du beskriver?
Hvad med lufttrykket?

Se topfuel biler der bliver dækkene også ovale, og noget større i
diameter pga rotation.

Torben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-04-06 19:12

Hej!

T wrote:
> Hvor mange HK har den?

90 stks :)

> Har den for baghjuls træk?

Forhjulstræk!

> Letter hjulene, eller kun spinner lidt og så får fat i vejen igen, så
> kunne det vel godt være som du beskriver?

Nu har jeg jo ikke just kigget efter, men det føles som om den hopper... Med
forbehold.

> Hvad med lufttrykket?

Skulle være iorden - kører med 2.2 bar i alle fire hjørner.

> Se topfuel biler der bliver dækkene også ovale, og noget større i
> diameter pga rotation.

Det er mit problem - helt afgjort

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 11-04-06 21:51

> [...]
trækaksler er
> også iorden.
>
> Gode idéer til hvad problemet er vil være kærkomne!

Støddæmpningen! Det kan også opleves en gang imellem på min egen bil.

Uden at vide om det er slid osv. er det et generelt problem på mange biler
og det hænger sammen med at dæmpningen i støddæmperen er forskellig i "ind-
og ud" retningen også kaldet "jounce" og "rebound".

Det der er vigtigt når man sætter hurtigere biler op er at rebound har en
højere dæmpning end jounce - ellers kan hjulet ved høje hastigheder begynde
at hoppe op og ned og dermed miste kontakten til asfalten. Jeg har ikke helt
styr på hvorfor - men jeg kan tænke mig det er noget med egenfrekvensen for
affjedring som kommer til at passe med vejforstyrrelserne så det hele kommer
i svingninger. Det samme gør sig simpelt hen gældende når du forsøger at
overføre stort moment til hjulene.

Omvendt må rebound ikke være for høj for kører man over en ujævn vej med
flere humper i træk ender det med at affjedringen bliver presset helt i bund
fordi hjulet ikke når tilbage i normal position mellem bumpene.

Så der er tale om et fint kompromis hvor man ikke altid kan opfylde alle
betingelser medmindre man har adaptiv dæmpning a la Volvos Four-C system
eller lignende hvor støddæmpernes dæmpning kan reguleres i forhold til
vejen.

VH Esben

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 22:25

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> betingelser medmindre man har adaptiv dæmpning a la Volvos Four-C system
> eller lignende hvor støddæmpernes dæmpning kan reguleres i forhold til

Var også min tanke at de ellers annerkendte monroe dæmpere simpelthen ikke
er afstemt til bilen og derfor mister hjulet kontakt med underlaget.

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-04-06 00:17

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
>
> Kan det evt. være slappe/defekte motorophæng der er synderen? Den
> kører med de originale og de er jo 10 år gamle efterhånden...

Det gjorde min 1,8 Escort sænket med 15" dæk/fælge også, fandt aldrig
udaf hvorfor, men min mondeo kan trække mine 17" rent igennem uden nogen
hoppen overhovdet.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.