smører anhængertrækket
Fra : KO

Dato : 09-04-06 00:58

Hvad vil i anbefale at smører anhængertrækket med?

Piver når jeg kører med trailer fra trækket!!!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-04-06 01:14

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse news:44384e25$0$184

> Hvad vil i anbefale at smører anhængertrækket med?

Kaaassikeren er jo molybdæn, grafit-fedt, men det har været døden for mangt
en buks ;).

> Piver når jeg kører med trailer fra trækket!!!
Sprøjte WD40 op i trailer"koppen" efter behov?, el. Tectyl ML, det tynde til
hulrum?.

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 09-04-06 08:18

Jørgen M. Rasmussen fik sine fingre den 09 apr 2006 til at
fremtrylle følgende i dk.fritid.bil:

> Kaaassikeren er jo molybdæn, grafit-fedt, men det har været døden
> for mangt en buks ;).

> Sprøjte WD40 op i trailer"koppen" efter behov?, el. Tectyl ML, det
> tynde til hulrum?.

Læs så lige der her: http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=73#anh
Og sad og læste BT på vej til fynsland, og der var endda i
bilsektionen, noget om det. Og der havde de garvede campingfolk skrevet
ind til at man ikke smurte kuglen på trækket, da det ødelægger noget i
koblingskuglen på selv anhængeren/campingvognen.

Fra : Galaxy

Dato : 09-04-06 08:25

Formentlig garvede campister der kører med slingrekobling på campingvognen.
Hvis kuglen er fedtet ind virker slingrekoblingen ikke efter hensigten.

Tror ikke at det gælder for almindelig koblinger på trailere/campingvogne
osv...

Lars.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-04-06 08:57

> Formentlig garvede campister der kører med slingrekobling på
> campingvognen. Hvis kuglen er fedtet ind virker slingrekoblingen ikke
> efter hensigten.

Lige præcis

> Tror ikke at det gælder for almindelig koblinger på trailere/campingvogne
> osv...

Yep de skal stadig have noget fedt.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-04-06 00:04

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4438be71$1$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Lige præcis

> Yep de skal stadig have noget fedt.

Men hvis du en dag skal køre med en anhænger med slingrekobling =
"friktionsdæmpende indretning" (?) - altså groft sagt bremseklodser mod
kuglen for at dæmpe slingre- og nikke-bevægelser så HUSK at affedte kuglen
med noget, der fjerner ALT fedt fra kuglen. Det er faktisk noget
bremse-belægnings-ting, der gir virkningen og det tåler ikke fedt og olie.
Dels kommer det til at knirke (!), dels virker systemet ikke - og ligesom
bremseklodser skal du faktisk skifte belægningen - du kan ikke få olien af !
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Leif Neland

Dato : 17-04-06 17:17

> [...]
> kuglen for at dæmpe slingre- og nikke-bevægelser så HUSK at affedte kuglen
> med noget, der fjerner ALT fedt fra kuglen.

Genialt princip -- not.

Så skal man have løst træk, og to kugler, een til trailer, og en til
campingvogn med slingrekobling.

Så hellere en bil og campingvogn, der passer sammen og er lastet korrekt, så
man ikke behøver det pjat.

Leif

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-04-06 22:11

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> campingvogn med slingrekobling.
>
> Så hellere en bil og campingvogn, der passer sammen og er lastet korrekt,

Fuldstændigt enig - jeg er også ret mistroisk overfor nye cv'er, der er født
med stabilisator....det burde ikke være nødvendigt.
På den anden side havde vi i 13 måneder en ny cv med dobbeltseng for,
siddegruppe midt og køkken + "bad" bagi. Indvendig længde på 4,3 meter -
passende størrelse til os3. Det, fabrikken havde gjordt, for at udbalancere
endekøkkenet var at flytte akselen bagud. Det virkede sådan set meget fint -
borset fra at cv'en havde en tendens til at nikke temmeligt tungt på små,
meget ujævne veje. Ikke noget, der påvirkede vor gamle, tunge og stive Volvo
på nogen farlig måde, men jeg ku ikke lade være med at tænke på hvordan en
lettere bil ville styre det.
Sidste efterår skiftede vi så cv'en ud med en helt traditionelt indrettet
Hymer Futre 480T - stor siddegruppe for, køkken og "bad" midt samt lille
siddegruppe bag. Under vor hidtil eneste tur med den mærkede jeg en stor
forskel i cv'ens påvirkning af bilen; cv'en er åbenbart i meget bedre
balance end den gamle. Men under rangering af den ny cv kom den store
overraskelse; jeg kan uden videre med en hånd løfte næsen ! Det var bare
ikke muligt med den gamle og det undrer mig meget. Den gamle cv havde jo
godt nok havde forskudt akselen for balancens skyld men foran akselen var
der jo kun en ½ siddegruppe, 2 højskabe + dobbeltsengen oglidt overskabe -
altsammen i letvægts-konstruktion. Altså sku man tro at den ville være
ligeså let at løfte næsen på, men nej - sådan var det ikke.
For at gøre det mere uklart har den nye cv ca 100 kg større egenvægt, så det
er ikke der, foklaringen ligger.
Jeg kan ikke se andet end den gode, gamle opskrift på læsning af cv gør sig
gældende allerede på tegnebrædtet; saml al vægt over akselen - så lavt som
muligt !

Forresten er det lidt af en forandring at køre med sådan en "klapvogn" - med
en total-højde på 2 meter og en meget vind-venlig front får man faktisk
hurtigt et lidt anstrengt forhold til hastighed; det er pludseligt ganske
let at køre for hurtigt - selv i solid modvind. Og aero-dynamikken på cv'en
kan åbenbart også gøre en stor forskel på sideværts påvirkninger; pludselig
kan jeg ikke længere mærke noget til f.eks. overhalende lastvogne.

Nu skal vi så bare lige ha pakket cv'en ud af vinterhiet,så vi kan komme ud
og prøve den efter vor "nye" bil - og jo; vi ved godt at mange af jer
startede sæsonen i påsken. Der var vi dog lige nogle "få" hundrede km nordpå
og lege lidt i sneen

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-04-06 13:37

> Fuldstændigt enig - jeg er også ret mistroisk overfor nye cv'er, der er
> født
> med stabilisator....det burde ikke være nødvendigt.
> På den anden side ... [... cut ..]

De kloge siger at sådan en stabilisator virker. Har du prøvet forskellen på
at køre med og uden stabilisator på den samme campingvogn - altså uden at
bukke armen ned?

Prøv at forestille dig at det er muligt at skubbe campingvognen sideværts,
når den er monteret på bil - det kunne f.eks. foregå på en 4-hjulet vogn i
passende størrelse. Forestil dig at skubbe med og uden stabilisator strammet
til.

Jeg kan ikke forestille mig at så´en et par små bremsebelægninger kan betyde
ret meget andet end i pengepungen ... belær mig :)

--
Per, Esbjerg
lige hjemvendt i går fra Pompei med cv på slæb :)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-04-06 17:59

> [...]
>
> --
> Per, Esbjerg
> lige hjemvendt i går fra Pompei med cv på slæb :)

Næh - jeg har også tænkt lidt over netop det. Hvis sådan et par 5'ere (der
jo trods alt har en endnu mindre anlægsflade mod trækkuglen) af et par
bremseklodser skal ha reel effekt skal de da spænder _ret_ hårdt mod
trækkuglen.
Næste problem er så lige påvirkningen af træktøjet. De fleste træktøj er vel
beregnet til til et kugletryk på 50-100 kg - lodret belastning.Men hvordan
er det så med vandret belastning - f.eks. når vogtoget drejer ? Jeg har læst
at man f.eks. ikke må bruge "friktionsdæmpende indretninger" på trækkugler,
der er skruet fast, da de kan drejes løs af belastningen fra trækket.
Jeg har ikke selv prøvet forskellen - jeg satser mere på at holde vogntoget
"selvoprettende"; fornuftige dæk med korrekt tryk, korrekt læsning af cv'en
(og det er IKKE overlæs) samt at holde den trækkende bils undervogn i god
stand.
Har dog oplevet en væsentlig forskel ved skift af min gamle bils temmelig
bløde bagfjedre til nye "campingfjedre" - det gav altså en vis ro over
vogntoget.

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-04-06 20:10

> [...]
>
> Jeg kan ikke forestille mig at så´en et par små bremsebelægninger kan
> betyde ret meget andet end i pengepungen ... belær mig :)

Hej Per.
Du kender mit vogntog, og jeg kan godt mærke forskel på om armen er nede
eller ej.

Men jeg kan uden problemmer køre omkring 95-100 uden koblingen, men den er
meget mere stail med kobling.
Hilsen Jørgen