Ny Skoda Fabia Combi 1.4 - 75 eller 101hk?
Fra : CGH

Dato : 05-04-06 14:34

Hej gruppe

Ser på en ny Skoda Fabia Combi i 1,4 benzin. Den fås med 75hk eller 101hk.
Har I nogle for/imod til disse to motorudgaver? Gammel/ny teknik etc?

Der er ikke behov for træk. Kørselsbehov er forholdsvis mest motorvej.

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-04-06 16:16

On Wed, 5 Apr 2006 15:34:26 +0200, "CGH" <visitor@null.net> wrote:

>Hej gruppe
>
>Ser på en ny Skoda Fabia Combi i 1,4 benzin. Den fås med 75hk eller 101hk.
>Har I nogle for/imod til disse to motorudgaver? Gammel/ny teknik etc?

75HK er mest harmonisk. Den trækker meget jævnt/ensartet gennem hele
omdrejningsregisteret. En rigtig dejlig maskine i hverdagen, endda med
et rimeligt kraftoverskud.

101HK blev oprindeligt lavet som en "Mini GTI" maskine til Polo'en.
Den er ikke så harmonisk som 75'eren. Dens moment topper omkring 4500
rpm, og kan virke lidt død herunder. I det øverste omdrejningsfelt går
den dog ret frisk til bidet!
Denne maskine har også en lidt speciel speederrespons. Det er ligesom
der er en lille forsinkelse fra man træder på pedalen til maskinen
beslutter sig for at gøre noget ved det. Dette kræver lidt tilvænning.

For begge maskiner gælder det at gearkassen er virkelig velfungerende,
med nogle korte og præcise bevægelser.

>Der er ikke behov for træk. Kørselsbehov er forholdsvis mest motorvej.

Prøv begge maskiner. Det er helt op til dit temperament hvad der er
bedst. Motorvej klarer de sagtens begge to.

/Kent Glerup

Fra : Anders Majland

Dato : 05-04-06 21:03

> Prøv begge maskiner. Det er helt op til dit temperament hvad der er
> bedst. Motorvej klarer de sagtens begge to.

Kbh myldertids motorvej eller jyske med plads til at køre efter
hastighedsgrænserne ?
"Behov" for friske accelerationer ?
Hvorfor ikke en lille diesel ?

Jeg var lige i Århus idag (til/fra Hobro på motorvej) og synes egenligt også
den helt lille 64hk gør det ok. Fartpiloten på hendholdsvis 120 og 140km/t
og så ligger hastigheden lige over det tilladte. Prøv den og se om du synes
merprisen for de andre motorer er givet godt ud.... Skulle jeg køre
strækningen dagligt ville jeg helt sikkert kigge på en diesel, men det meste
af vores kørsel er landevej og så er den relativt billig i grøn afgift

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~44000km

Fra : CGH

Dato : 06-04-06 12:47

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4434be00$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Kbh myldertids motorvej eller jyske med plads til at køre efter
> hastighedsgrænserne ?
> "Behov" for friske accelerationer ?
> Hvorfor ikke en lille diesel ?

Det er motorveje omkring København, og antal km er ikke helt deroppe hvor en
diesel rent prismæssigt kan betale sig.

Selvfølgelig er der efterhånden andre faktorer end de rent økonomiske, når
man kigger benzin/diesel, og de gode mellemaccelerationer er da også
lokkende, men jeg tror, at vi mest er til benzin i denne omgang.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-06 08:42

> Det er motorveje omkring København
Så er effekten ligegyldig hvis du arbejder samtidig med "alle de andre" -
til gengæld ville jeg kigge efter biler med automatgear

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-04-06 09:39

"CGH" <visitor@null.net> skrev i en meddelelse

> Det er motorveje omkring København, og antal km er ikke helt deroppe hvor
> en diesel rent prismæssigt kan betale sig.

Det er variable P.pladser m. forbindelses veje ;). Gå efter et rimeligt
moment v. lavest mulige omdr.= "75hk.", så får du ikke stress af at skifte
gear.

Fra : CGH

Dato : 07-04-06 11:16

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Det er variable P.pladser m. forbindelses veje ;). Gå efter et rimeligt
> moment v. lavest mulige omdr.= "75hk.", så får du ikke stress af at skifte
> gear.

Tror efterhånden også at 75hk versionen ville være fin til os. De skal
selvfølgelig prøves, men det skader jo aldrig med lidt research inden :)

Og så skader det selvfølgelig heller ikke at Skoda vælger at køre med tilbud
på Fabia i øjeblikket.

Fra : martin

Dato : 06-04-06 09:48

"CGH" <visitor@null.net> wrote in message
> [...]
> Har I nogle for/imod til disse to motorudgaver? Gammel/ny teknik etc?
>
> Der er ikke behov for træk. Kørselsbehov er forholdsvis mest motorvej.

det kommer an på..

jeg har en polo 101HK, det er en hurtig lille bybil.
men den er u-udholdelig på motorvej, den er forlavt gearet 110kmt @4100,
giver en
irreterende larm i bilen.

så hvis du skal køre langt tager du en 75 HK ( 8 ventiler giver træk ).
hvis du vil have en ( hurtig ) by bil .... 101 HK ( 16 V giver
omdrejninger og HK )

Jeg vill nok vælge 75hk i dag..

Martin

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-04-06 10:40

On Thu, 06 Apr 2006 08:47:49 GMT, "martin" <nej@mail.dk> wrote:

>"CGH" <visitor@null.net> wrote in message

>det kommer an på..
>
>jeg har en polo 101HK, det er en hurtig lille bybil.
> [...]

Sådan er den så ikke gearet i Fabia'en. (heldigvis!)

/Kent Glerup

Fra : CGH

Dato : 06-04-06 12:53

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> Sådan er den så ikke gearet i Fabia'en. (heldigvis!)

Ja, det var bla. sådanne faktorer jeg tænkte på. Er der nogen forskel på
gearingen i 75 og 101 hk udgaverne? Hvilke omdrejninger ligger de med ved
110km/t?

> så hvis du skal køre langt tager du en 75 HK ( 8 ventiler giver træk ).
> hvis du vil have en ( hurtig ) by bil .... 101 HK ( 16 V giver
> omdrejninger og HK )

Hmm... 75 modellen er da også en 16V?

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-04-06 13:28

On Thu, 6 Apr 2006 13:52:30 +0200, "CGH" <visitor@null.net> wrote:

> [...]
>gearingen i 75 og 101 hk udgaverne? Hvilke omdrejninger ligger de med ved

Jeg har googlet ret intensivt, men ikke kunnet finde nogen specs på
det.. Jeg skal se om jeg kan få det prøvet iaften (101 HK'er)

>Hmm... 75 modellen er da også en 16V?

Jep. De eneste 1,4 8V Fabia'er er 60 og 68 HK'erne. 75 og 101 HK 16V
er ret nært beslægtede.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-04-06 15:48

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Jeg har googlet ret intensivt, men ikke kunnet finde nogen specs på
> det.. Jeg skal se om jeg kan få det prøvet iaften (101 HK'er)

Ikk nødvendigt med google, skoda.dk er din ven, undtagelsesvis. Gode biler -
normalt lousy support :(.

101hk: Max v. 6000 omdr, max moment 126Nm/4400omdr
75hk: Max v. 5000 omdr, max moment 126Nm/3000omdr
75hk er meget mere "omgængelig", brugbar, hvis den skal bruget til andet end
boulevard-race ;).

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-04-06 18:15

On Thu, 6 Apr 2006 16:48:03 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>75hk: Max v. 5000 omdr, max moment 126Nm/3000omdr
>75hk er meget mere "omgængelig", brugbar, hvis den skal bruget til andet end

Det var mere gearingen jeg jagtede..
Har dog fået regnet mig frem til tallene nu

Ved 110 går den med ca. 3400 rpm.

/Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-04-06 18:14

> [...]

>"CGH" <visitor@null.net> wrote in message

>det kommer an på..
>
>jeg har en polo 101HK, det er en hurtig lille bybil.

Rimeligt røv med en topfart på 170 km/t alligevel...

Med 110 km/t går vores Fabia med ca. 3400 rpm.

>så hvis du skal køre langt tager du en 75 HK ( 8 ventiler giver træk ).
>hvis du vil have en ( hurtig ) by bil .... 101 HK ( 16 V giver
>omdrejninger og HK )

Både 75HK og 101HK er 16V'ere.

/Kent Glerup