Lidt stenet
Fra : AT

Dato : 04-04-06 16:37

Hej

I dag kørte jeg bag en lastbil på motorvejen.

Fra lastbilen faldt der en masse meget små sten og det lød nærmest som meget
fint sand og ikke så slemt som når det hagler kraftigt.

Da jeg kom hjem opdagede jeg at der var fyldt med små stenslag i forruden -
altså tusindvis. Der var en flænge i ruden i forvejde og den skal skiftes,
men det er da vildt stenet at køre med noget sådant.

Jeg kan ikke vurdere lakken, men den har højst sandsynligt også fået en
omgang.

Pas på derude

/AT

Fra : Peter Frost - Gregan~

Dato : 04-04-06 16:55

Vil en vognmand ikke være ansvarlig ?

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : MK

Dato : 04-04-06 18:47

"Peter Frost - Gregand" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

> Vil en vognmand ikke være ansvarlig ?

Jow, det vil han være.

For nogle år siden var jeg on tour med et selskab i en bus. På vanlig
vis placerede jeg mig forrest i bussen således, at jeg kunne tale lidt
automotivt med chaufføren. På spørgsmålet vedr. bilens forrude, der
havde en flænge på tværs nævnte han, at de normalt fik en tilfældig gut
til at betale ruden.

Forklaring: Når de en dag kørte bag en lastvogn, der kørte grus, note-
rede de blot tid, sted og nr. plade, hvorefter skaden blev anmeldt til for-
sikringsselskabet. Efterfølgende tog forsikringen fat i vognmandense
selskab og skaden blev betalt den vej...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-06 20:31

MK skrev:
> [...]
> sikringsselskabet. Efterfølgende tog forsikringen fat i vognmandense
> selskab og skaden blev betalt den vej...

Se det er jo svindel. Og den slags skal man passe på med.

Og kan vognmanden finde een person der vil sige at han har set revnen i
bussen inden den pågældende tur kan det godt gå hen og blive bekostelig
for busselskabet.

Det er i øvrigt en del brugt i Doskland. Men mange af dem dernede
glemmer at lastbiler er udstyret med fartskriver så man, indenfor få
minutter, kan rekonstruere hvor lastbilen har været hvornår.

Og bliver det sandsynliggjort at det er et forsøg på svindel giver det
kraftig bagslag.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 04-04-06 17:18

"AT" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal skiftes, men det er da vildt stenet at køre med noget sådant.
>
> Jeg kan ikke vurdere lakken, men den har højst sandsynligt også fået en

Har prøvet det samme, kørte efter lastbilen der kørte for en entrepenør og
sagde hvad der var sket, han var total ligeglad og grinte af mig og jeg
kunne jo ikke bevise det var hans skyld min forrude var revnet.
Det er ikke noget der øger ens tolerance for de lastbiler der kører rundt og
smider alt muligt lort fra sig, bevidst eller ubevidst...
Så jeg kører altid mindst 100m efter en lastbil og helst foran dem.
Næste gang du ser en lasbil der ikke er rengjordt til at køre på offentlig
vej, så ring til politiet, måske redder du en forrude...

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 17:35

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Næste gang du ser en lasbil der ikke er rengjordt til at køre på offentlig
> vej, så ring til politiet, måske redder du en forrude...

Godt jeg ALTID har min kamera-mobiltelefon med mig. Jeg kan tage billeder,
optage lyd og videosekvenser omend en skodkvalitet så alligevel sådan at man
godt kan se hvad der er foreviget elektronisk.

--
Tom

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 17:25

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote in message

> Så jeg kører altid mindst 100m efter en lastbil og helst foran dem.
> Næste gang du ser en lasbil der ikke er rengjordt til at køre på offentlig
> vej, så ring til politiet, måske redder du en forrude...

Bar et spørgsmål? hvordan kan de ellers flytte jord og andet godt???

Men var faktisk ved at ringe, da der var pænt pløret på roskildevej fra
noget jordkørsel ud langs motorvejen og der stod ikke skilte med jordkørsel
eller andet og det stykke fra byggegrund til motorvej var ca. 100meter og
der var pænt glat og pløret, men efter flere dages regn er det da ved at
være væk.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-04-06 17:56

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Bar et spørgsmål? hvordan kan de ellers flytte jord og andet godt???

Chaufføren er ansvarlig for at sikre sit gods, lige som du&jeg, vognmanden
hæfter for det bliver gjort. Det er kun et sprgs. om vidner...., evt flere
på samme sted/ strækning som er ramt under lign omstændigheder.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-04-06 18:50

> Bar et spørgsmål? hvordan kan de ellers flytte jord og andet godt???

Er der fare for at det blæser af ladet skal der, svjv. tildækkes med en
pressening

> [...]
> jordkørsel eller andet og det stykke fra byggegrund til motorvej var ca.
> 100meter og der var pænt glat og pløret, men efter flere dages regn er

De har ligesom bønderne og forsvaret, ja for den sags skyld alle der sviner
på en vej pligt til at feje vejen efter sig. I gamle dage da vi havde
kampvogne på kasernen, havde vi altid en fejetraktor med på øvelse.

MVH Niels

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 04-04-06 19:43

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> De har ligesom bønderne og forsvaret, ja for den sags skyld alle der
> sviner på en vej pligt til at feje vejen efter sig. I gamle dage da vi
> havde kampvogne på kasernen, havde vi altid en fejetraktor med på øvelse.

Det har "vi" også idag, når der er større øvelser i f.eks oksbøl, og
kampvognene ligger og krydser vejene ´5 dage i træk, så er der som regel
også en rendegraver med kost med til at feje op når øvelsen er slut....

--
Mvh Jacob
Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-06 21:44

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Det har "vi" også idag, når der er større øvelser i f.eks oksbøl, og
> kampvognene ligger og krydser vejene ´5 dage i træk, så er der som regel
> også en rendegraver med kost med til at feje op når øvelsen er slut....

Ja - og f.eks. landmanden der har slæbt jord/mudder ud på en vejstrækning er
forpligtiget til at foranstalte rengøring/fejning af vejen. Gør han det ikke
og f,eks. politiet kalder en entrepenør eller komunen ud til oprensning får
landmanden regningen.

Det samme gælder også entrepenørkørsel som sviner og slæber jord ud på
vejen.

MVH Hans

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-04-06 20:39

"Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oprensning får landmanden regningen.
>
> Det samme gælder også entrepenørkørsel som sviner og slæber jord ud på

Det var jo det jeg skrev i det indlæg som Bjørn svarede på. Men nu er det
måske blevet dobbelt så rigtigt? ;op he he.

MVH Niels der elsker at drille.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-06 18:19

> [...]
>
> Fra lastbilen faldt der en masse meget små sten og det lød nærmest som
> meget fint sand og ikke så slemt som når det hagler kraftigt.

For at gøre en lang snak lidt kortere, hidrører småstenene fra lasbilens
lad/last er vognmandens forsikring den der skal punge ud. Chaufføren bærer
ansvaret for at læsset er tilstrækkeligt sikret/suret. Kører han eksempelvis
med groft grus der er tørt kan dette godt blæse af ladet, og kan i så fald
kommer til at virke som en slags "sandbæsning" på lak og ruder.

Er der derimod tale om genstande (sten) der hænger fast i dækkenes mønster
og derfra ryger op og smadrer din forrude, er det din egen ansvarsforsikring
som skal i brug.

MVH hans

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-04-06 18:45

> [...]
> eksempelvis med groft grus der er tørt kan dette godt blæse af ladet, og
> kan i så fald kommer til at virke som en slags "sandbæsning" på lak og

I sådan et tilfælde mener jeg at det er lovbefalet at tildække med en
pressening.

MVH Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-06 19:14

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse
>
> I sådan et tilfælde mener jeg at det er lovbefalet at tildække med en
> pressening.

Hvad er det jeg skriver Niels, gentagelse gør det nok ikke dobbelt så
rigtigt.

MVH Hans

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-04-06 20:33

> Hvad er det jeg skriver Niels, gentagelse gør det nok ikke dobbelt så
> rigtigt.

Jeg skriver jo også kun hvad jeg mener. ;op Men du befinder dig måske i
Ekkodalen? ;op
Det var jo kun sagt for at bakke op om din mening

MVH Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-04-06 20:45

> "Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skriver jo også kun hvad jeg mener. ;op Men du befinder dig måske i
> Ekkodalen? ;op
> Det var jo kun sagt for at bakke op om din mening

Takker ærbødigst ;-/

MVH Hans

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-06 18:19

Hans L. Jørgensen wrote:
> Er der derimod tale om genstande (sten) der hænger fast i dækkenes mønster
> og derfra ryger op og smadrer din forrude, er det din egen ansvarsforsikring
> som skal i brug.

Det er nu godt nok kaskoforsikringen, men det var sikkert også det du mente.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-04-06 19:21

Hans L. Jørgensen wrote:

> Er der derimod tale om genstande (sten) der hænger fast i dækkenes
> mønster og derfra ryger op og smadrer din forrude, er det din egen
> ansvarsforsikring som skal i brug.

Hmm, jeg tror at det bliver svært, at få ens egen ansvarsforsikring til at
betale en ny rude på sin egen bil

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-06 19:55

on 04-04-2006, Per Beer Hansen supposed :

> Hmm, jeg tror at det bliver svært, at få ens egen ansvarsforsikring til at
> betale en ny rude på sin egen bil

Men hvor tit ryger der sten fra dine egne dæk op og smadrer ruden på
bilen ? :) Vil vel som regel være bilen bagved det går ud over...

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-06 21:40

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> on 04-04-2006, Per Beer Hansen supposed :

> Men hvor tit ryger der sten fra dine egne dæk op og smadrer ruden på bilen
> ? :) Vil vel som regel være bilen bagved det går ud over...

Hvilket ikke ændrer ved at det er hans egen kaskoforsikring der må træde
til.

MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-06 21:37

> Hmm, jeg tror at det bliver svært, at få ens egen ansvarsforsikring til at
> betale en ny rude på sin egen bil

Øv Per - igen den skarpe iagtager. Jeg mente naturligvis Kaskoforsikringen.
Ku' du vel tage af dig selv, nej nu bød chancen sig

MVH Hans