"!#¤%&/() lastbiler
Fra : Broegger

Dato : 01-04-06 14:10

Hej

Kommer kørende fra Fyn og skal nordpå af E45 mod Århus.

I inderbanen ligger der en lastbil. Vi passerer 1200 m til afkørslen og
han bliver liggende. Jeg ligger selv i midterbanen for at komme forbi og
er nu sikker på at han også skal nord på. Pludseligt, da der er langt
under 100 meter, begynder fjolset at blinke til venstre. Og så drejer han
ellers. jeg kommer helt op at stå på bremsen og han trækker ud lige i
snotten på mig. Fortsætter over spærrefladen for at komme i det sydgående
spor. Resultat en pokkers masse biler der pludseligt skal panikbremse.
Magen til klaphat skal man da lede længe efter. Med størrelsen på de
skilte der annoncerer udfletningen kan man da ikke være i tvivl.
Da idioten endeligt vågnede burde han have indset at det var for sent. Så
kunne han have fortsat til næste afkørsel (ved Vejle *gnæk* *gnæk*) og
have sat snuden syd på.

Nej, forbyd lastvogne på de danske motorveje og lad dem køre på de
almindelige landeveje istedet for at have dem til at ødelægge flowet på
motorvejene! Eller endnu bedre, få al lasten over på jernbanen. Så er
der da kun nærtrafik med lastbiler.
Så ville vi også slippe for de klaphatte der bare overhaler for at få ny
udsigt

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-04-06 14:48

On 01 Apr 2006 13:10:23 GMT, Broegger
<thomas@removethisbroeggerklanen.dk> wrote:

> [...]
>der da kun nærtrafik med lastbiler.
>Så ville vi også slippe for de klaphatte der bare overhaler for at få ny

Den arme mand har jo ikke haft andre muligheder.

Han har siddet og kigget i spejlet siden Odense Vest, for at finde en
mulighed for at skifte bane, men der har ligget en tumbe i 2. spor
hele vejen.

Det har tumben nok gjort, fordi han skulle delagtiggøre de øvrige
passagerer i bilen om sin uforgribelige mening om lastbilchauffører i
en grad, så hvis solen havde været på himmelen, var hans tunge blevet
forfærdeligt solskoldet:

Hvad fanden ligger du i øvrigt og snøvler rundt med under 90 km/t. for
- i 2. vognbane? *LOL*

Jeg orienterer lige Jan W., så får du lige besked.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Broegger

Dato : 01-04-06 15:20

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev

> Den arme mand har jo ikke haft andre muligheder.

Masser!

> Han har siddet og kigget i spejlet siden Odense Vest, for at finde en
> mulighed for at skifte bane, men der har ligget en tumbe i 2. spor
> hele vejen.

Så kunne han have trukket ud og gjort anstalter til det 500 meter før.
Det var der masser af plads til. Og min erfaring med det sted er at
lastbiler ellers er rimeligt gode til at få måslet sig på plads i god
tid.

> [...]
> passagerer i bilen om sin uforgribelige mening om lastbilchauffører i
> en grad, så hvis solen havde været på himmelen, var hans tunge blevet

Desuden blev der kørt pænt og ikke tæt.

> Hvad fanden ligger du i øvrigt og snøvler rundt med under 90 km/t. for
> - i 2. vognbane? *LOL*

Det er da ikke noget jeg selv bestemmer... Det afgøres af trafikken som
en helhed.

> Jeg orienterer lige Jan W., så får du lige besked.

Ok... ???

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-04-06 21:54

> Ok... ???

Den skal bare have noget pedal - og så ind til højre igen efter overhaling..
)

--
/Jan W Nielsen

Fra : JS

Dato : 02-04-06 11:31

Jeg har generelt ikke problemer med lastbiler. Jeg har stor forståelse for
at de skal frem for at "holde hjulene i gang" i det danske erhvervsliv, men
kan du ikke lige fortælle mig hvorfor et tiltagende antal chauffører nærmest
opfatter overhalingsophørsskiltene som et påbud om at lægge sig ud i
overhalingsbanen med +1 km/t i forhold til den lastbil de overhaler og uden
at tjekke om der kommer en ensom billist i overhalingsbanen, hvorefter der
er fri bane? Hvis man gjorde noget tilsvarende i bil var man dødsens. De/I
kan sgu da vente de 20 sek. før der er fri bane?

Jo, et problem har jeg: er der ikke skraldespand og askebæger i sådan en
lastbil? Hold kæft hvor der ryger meget lort ud af vinduerne og ofte ryger
der et cigaretskod ud på forbikørende biler. Det er altså noget
(miljø)svineri.

Nå men det skal jo ikke gå ud over dig Folmer, men det er ikke så tit man
får lejligheden til at tale med en rigtig trucker

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 13:31

JS skrev:
> [...]
> er fri bane? Hvis man gjorde noget tilsvarende i bil var man dødsens. De/I
> kan sgu da vente de 20 sek. før der er fri bane?

Desværre gøres der ikke noget overfor de af vores "kolleger" der anser
det for god skik at nedsætte hastigheden når de kommer ind i zonerne,for
at hæve den igen lige efter zonens ophør.

Når du har ligget de sidste 10 km bag sådan en tumbe kommer det altså
til at gå ud over nogen når du skal forsøge at indhente noget af
forsinkelsen igen.

På den anden side må det jo være personbilernes problem at de ikke har
kunnet udnytte den frihed overhalingsforbudet har givet dem. (Bl.a.
fordi der, hver gang trafikken nærmer sig tæt, er personbiler der gør
akkurat det samme som lastbilerne, og ophæver alle de fordele forbudet
ellers gav.

Men hvis jeg venter 20 sek på dig kommer jeg jo også til at vente 20 sek
på den næste. Osv.

Så til sidst kunne jeg jo lige så godt blive hjemme. (Det ville så
selvfølgelig hurtig løse et andet problem. For max en uge efter at
lastbilerne holdt stille ville der ikke være mange personbiler tilbage
på vejene.)

> [...]
> lastbil? Hold kæft hvor der ryger meget lort ud af vinduerne og ofte ryger
> der et cigaretskod ud på forbikørende biler. Det er altså noget

I den afdeling tror jeg ikke personbilerne skal råbe op. Jeg ser langt
oftere noget blive smidt ud fra *højre* side af en personbil end jeg ser
noget blive smidt ud fra en lastbil.

> Nå men det skal jo ikke gå ud over dig Folmer, men det er ikke så tit man
> får lejligheden til at tale med en rigtig trucker

Jeg er overbevist om at Folmer er chauffør og ikke trucker.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-04-06 13:44

Finn Guldmann used his keyboard to write :
> På den anden side må det jo være personbilernes problem at de ikke har kunnet
> udnytte den frihed overhalingsforbudet har givet dem.

Hvordan skal jeg kunne udnytte overhalingsforbuddet når jeg først
indhenter dig 100m efter det slutter ? :)

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 13:50

Henrik Stidsen skrev:
> Hvordan skal jeg kunne udnytte overhalingsforbuddet når jeg først
> indhenter dig 100m efter det slutter ? :)

Så må du jo bare vente. Det må vi jo på dig.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-04-06 14:22

Finn Guldmann expressed precisely :

> Så må du jo bare vente. Det må vi jo på dig.

Som vi har diskuteret det før - jeg venter gerne hvis du trækker ud i
god tid.

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 14:41

Henrik Stidsen skrev:
> Som vi har diskuteret det før - jeg venter gerne hvis du trækker ud i
> god tid.

Og som vi er kommet frem til tidligere, er du ret alene med den
holdning.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : JS

Dato : 02-04-06 13:57

> Men hvis jeg venter 20 sek på dig kommer jeg jo også til at vente 20 sek
> på den næste. Osv.

Hvis der er meget trafik er der selvfølgelig ikke andet at gøre, men det
skal nok lige overvejes om der vindes så meget tid ved det at det kan betale
sig. Den situation jeg tager udgangspunkt i er den at vi kommer 2-3 biler
hvorefter der er stort hul ned til næste flok. Dér bør man vente IMO.

> I den afdeling tror jeg ikke personbilerne skal råbe op. Jeg ser langt
> oftere noget blive smidt ud fra *højre* side af en personbil end jeg ser
> noget blive smidt ud fra en lastbil.

Næ, du har nok ret. Det er simpelthen forkasteligt.

> Jeg er overbevist om at Folmer er chauffør og ikke trucker.

Er det vægten, overskægget eller lugten der afgør om man er det ene eller
det andet?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 14:41

JS skrev:
> [...]
> sig. Den situation jeg tager udgangspunkt i er den at vi kommer 2-3 biler
> hvorefter der er stort hul ned til næste flok. Dér bør man vente IMO.

Det gør jeg da også. Men jeg sidder også ofte og bander over bilister
der, når de er kommet så langt op at de kan se at lastbilen ikke trækker
ud, pludselig har knap så travlt og dermed gør at hullet bag dem bliver
for lille.

> Er det vægten, overskægget eller lugten der afgør om man er det ene eller
> det andet?

Nærmere tøjet, musikken og indstillingen til jobbet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-04-06 11:45

> Nærmere tøjet, musikken og indstillingen til jobbet.

Træskoenes, hængerøvens og tegnebogens størrelse er altså uden betydning?

Me don´t think so :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-06 14:03

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Træskoenes, hængerøvens og tegnebogens størrelse er altså uden betydning?
> Me don´t think so :)

Træskoene er en praktisk foranstaltning så de er nemme at komme ud af,
på øverste trin, når man stiger ind i bilen. Du beholder jo heller ikke
dit udendørsfodtøj på ind i stuen.

Hængerøven er en naturlig følge af jobbet, uanset indstilling ellers.

Og tegnebogens størrelse er (var) en praktisk foranstaltning for at
kunne adskille alle de forskellige møntsorter vi skal (skulle) bruge.

("var" og "skulle" fordi indførelsen af Euroen har sænket antallet
betydelig.)

Men med jeans, lædervest, hat, countrymusik, kæde (synlig) i tegnebogen
og en "her kommer jeg" attitude er den ved at være det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Broegger

Dato : 02-04-06 21:45

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev

<snip>
> [...]
> selvfølgelig hurtig løse et andet problem. For max en uge efter at
> lastbilerne holdt stille ville der ikke være mange personbiler tilbage

Alternativet er at man indfører overhaling forbudt for lastbiler på alle
motorveje. Så kan i blive i jeres bane i en lang række der kører med 89
kmt. Det ville ikke betyde det store for jer med de afstande der er i DK.

Det skal jo selvfølgeligt være sådan at I (som idag) kan overhale
særtransporter.

Og det ville gøre at vi andre kunne køre 109 kmt.

<snip>

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : JS

Dato : 02-04-06 22:16

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særtransporter.
>
> Og det ville gøre at vi andre kunne køre 109 kmt.

Helt ærligt. Er det så slemt at vente 1 min på at en lastbil overhaler en
anden. Det er meget få sekunder du mister i den anden ende ved at køre 90
frem for 110. For lastbilen er tid imidlertid penge. Gensidig respekt ville
hjælpe meget på det. Der er både kegler i lastbiler og i personbiler og det
er dem der ødelægger billedet og skaber irritationsmomenter.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-04-06 06:24

> Helt ærligt. Er det så slemt at vente 1 min på at en lastbil overhaler en
> anden.

Ja, det gør det faktisk. Udover at det er irriterende, skaber det "klumper"
i trafikken, som man ved skaber flere farlige situationer i trafikken, når
bilisterne igen skal til at afvikle "klumpen".

> Det er meget få sekunder du mister i den anden ende ved at køre 90 frem
> for 110.

Så regn du lidt på, hvor meget tid en lastbilchauffør vinder for eksempel
ved otte timers kørsel ved at overhale en anden lastbil med en hastighed,
der er så lidt højre, at en overhaling varer 60 sekunder.

Her taler vi måske en hastighedsdifference på ½ km/t.

Nej du - der er desværre for mange halvhjerner i førerhusene på lastbilerne,
der ødelægger det for de andre lastvognschauffører.

Halvhjernene er både dem der overhaler, og dem der ikke slår fartpiloten fra
4 sekunder, når den anden halvhjerne overhaler.

Resultatet er stadig flere overhalingsforbud - og lad dem bare komme med det
samme.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Broegger

Dato : 04-04-06 19:28

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev

> [...]
> respekt ville hjælpe meget på det. Der er både kegler i lastbiler og i
> personbiler og det er dem der ødelægger billedet og skaber

Nej, men det er hamrende irriterende og farligt at man er nødt til at
klodse bremserne fordi lastbilen ikke kan vente til der bliver lavet
plads!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : JS

Dato : 05-04-06 09:01

Broegger wrote:
> Nej, men det er hamrende irriterende og farligt at man er nødt til at
> klodse bremserne fordi lastbilen ikke kan vente til der bliver lavet
> plads!

Den situation du beskriver ved motorvejskrydset er selvfølgelig fuldstændig
vanvittig. Der ville jeg også blive pissed!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 05:24

Broegger skrev:
> Alternativet er at man indfører overhaling forbudt for lastbiler på alle
> motorveje. Så kan i blive i jeres bane i en lang række der kører med 89
> kmt. Det ville ikke betyde det store for jer med de afstande der er i DK.

De 89 km/t du lokker med ville hurtig blive til 75 km/t.

> Det skal jo selvfølgeligt være sådan at I (som idag) kan overhale
> særtransporter.

Blot vi kan få lov at regne alt under 85 km/t til det vil det være ok
med mig.

> Og det ville gøre at vi andre kunne køre 109 kmt.

Og for det er du villig til at betale det ekstra det koster at en
lastbil kun kan nå 3 gange Padborg-Kbhstrup og retur om ugen i stedet
for de 5 der kan klares nu?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Broegger

Dato : 04-04-06 19:30

> Og for det er du villig til at betale det ekstra det koster at en
> lastbil kun kan nå 3 gange Padborg-Kbhstrup og retur om ugen i stedet
> for de 5 der kan klares nu?

Kan du lige lave den beregning. Det vil garanteret IKKE ændre på antallet
af ture om man kører 87 eller 89!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-06 20:40

Broegger skrev:
> Kan du lige lave den beregning. Det vil garanteret IKKE ændre på antallet
> af ture om man kører 87 eller 89!

Nej, jeg snakker de 87-90 km/t lastbilerne kører nu op mod de 75-85 km/t
der vil blive følgen af et totalt overhalingsforbud.

Turen Pb-Kbh vil tage i omegnen af ½ time ekstra (og det samme retur).
Og det er mere end der er plads til i den daglige køretid.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Broegger

Dato : 04-04-06 21:33

> Nej, jeg snakker de 87-90 km/t lastbilerne kører nu op mod de 75-85
> km/t der vil blive følgen af et totalt overhalingsforbud.

Og hvorfor skulle I køre langsommere?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 06:27

Broegger skrev:
> Og hvorfor skulle I køre langsommere?

Fordi erfaringerne viser at hver gang der er et overhalingsforbud er der
en eller flere der lige skal se hvor langt de kan trække kollegernes
tålmodighed.

Ikke at glemmer lille Frk. Jensen der mener at det er vigtigere at
hendes hest køres med 70 km/t end at trafikken på motorvejen kan
afvikles i et nogenlunde acceptabelt tempo.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Broegger

Dato : 05-04-06 06:35

> Fordi erfaringerne viser at hver gang der er et overhalingsforbud er
> der en eller flere der lige skal se hvor langt de kan trække
> kollegernes tålmodighed.

Nååå ja så er det jo selvfølgeligt ALTID sådan!

> Ikke at glemmer lille Frk. Jensen der mener at det er vigtigere at
> hendes hest køres med 70 km/t end at trafikken på motorvejen kan
> afvikles i et nogenlunde acceptabelt tempo.

Så kan hun sg* stille bilen, tage krikken ud af vognen og så ride på
markerne istedet.
Brug hornet... Hestene holder så meget af det.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 16:02

Broegger skrev:
> Nååå ja så er det jo selvfølgeligt ALTID sådan!

Ikke 'altid'. Om natten kan man godt køre lange stræk uden at antræffe
sådan en båtnakke. Men i dagtimerne sker det næsten hver gang man kommer
til en forbudszone.

> Så kan hun sg* stille bilen, tage krikken ud af vognen og så ride på
> markerne istedet.
> Brug hornet... Hestene holder så meget af det.

Nu ejer jeg jo evnen til ikke at lade min surhed over hestens ejer gå ud
over hesten.

At høre på de kolleger der har prøvet den med hornet har den nu heller
ikke den bedste virkning på opretholdelsen af en acceptabel hastighed.
Nærmest tværtimod.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : JS

Dato : 05-04-06 17:16

Finn Guldmann wrote:
> At høre på de kolleger der har prøvet den med hornet har den nu heller
> ikke den bedste virkning på opretholdelsen af en acceptabel hastighed.
> Nærmest tværtimod.

De er sgu da også nogle klaphatte så. Er det de typer med hængerøv, kæde til
punge og sur armsved der gør den slags?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 18:06

JS skrev:
> De er sgu da også nogle klaphatte så. Er det de typer med hængerøv, kæde til
> punge og sur armsved der gør den slags?

Muligheden forligger.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-04-06 19:04

Finn Guldmann explained :

> Fordi erfaringerne viser at hver gang der er et overhalingsforbud er der en
> eller flere der lige skal se hvor langt de kan trække kollegernes
> tålmodighed.

Hvilket jo så blot viser hvor lav intilligens nogen lastbilchauffører
er udstyret med - de burde helt ærligt henvises til nærmeste
campingplads til øjeblikkelig pension for egen regning. Kort process -
lær det eller forsvind.

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 20:05

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> udstyret med - de burde helt ærligt henvises til nærmeste campingplads
> til øjeblikkelig pension for egen regning. Kort process - lær det eller

Det er jo svært når myndighederne godter sig over den generelle
nedsættelse af hastigheden det giver, og skynder sig at lav flere
forbud.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : JS

Dato : 06-04-06 10:19

Finn Guldmann wrote:

> Det er jo svært når myndighederne godter sig over den generelle
> nedsættelse af hastigheden det giver, og skynder sig at lav flere
> forbud.

Men hvis skyld er det så. Det er vel ikke politikernes skyld at
lastbilchaufførerne ikke formår at optimere indenfor de givne rammer?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-04-06 14:28

JS skrev:
> Men hvis skyld er det så. Det er vel ikke politikernes skyld at
> lastbilchaufførerne ikke formår at optimere indenfor de givne rammer?

Det kan man jo nok sige, men jeg mener også man kan forlange at de
sætter sig ind i det de lovgiver om. I stedet for blot at lytte til
"eksperter" og politiske ideologier.

I øvrigt vil de fleste nok have problemer med rammer når de har en
tendens til regelmæssigt at blive ændret til noget værrere; Lige når man
er begyndt at kende dem som de er.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-06 15:29

On Thu, 06 Apr 2006 15:27:36 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det kan man jo nok sige, men jeg mener også man kan forlange at de
>sætter sig ind i det de lovgiver om. I stedet for blot at lytte til
>"eksperter" og politiske ideologier.

>--

Hvem vil du foreslå at de spørger til råds?

Sårn en 8-10 chauffører rundt om et langbord på Transitgården? )

> [...]

>I øvrigt vil de fleste nok have problemer med rammer når de har en
>tendens til regelmæssigt at blive ændret til noget værrere; Lige når man

Du har ret.

Man skal godt nok passe på alt det der nymodens som bliver forsøgt
sneget ind allevegne.

Jeg personligt ville gerne tilbage til de tider da chauffører rendte
rundt med 50 kg's sække på ryggen, nede i kældre der manglede
ståhøjde.

Tilbage med de dobbelte udkoblinger.

Ud med air-condition og oliefyr

Man bliver forskrækket af alt nyt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-04-06 15:42

Folmer Rasmussen skrev:
> Hvem vil du foreslå at de spørger til råds?

Som minimum dem af vores repræsentanter der selv kører på vejene i
lastbiler/busser.

Dem de spørger ved forbundet (hvis de spørger der) ved jo ikke andet om
chaufførere end at det er sådan nogle mærkelige mennesker der tøffer
rundt på vejene.

> Sårn en 8-10 chauffører rundt om et langbord på Transitgården? )

Det ville da, om ikke andet, give nogle anderledes input.

> [...]
> Jeg personligt ville gerne tilbage til de tider da chauffører rendte
> rundt med 50 kg's sække på ryggen, nede i kældre der manglede

Sig mig; Hvor gammel er det lige du er?

Og er du begyndt som "læredreng" ved en chauffør inden du kunne få
kørekort selv?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-06 16:26

On Thu, 06 Apr 2006 16:42:23 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Som minimum dem af vores repræsentanter der selv kører på vejene i
>lastbiler/busser.

>--

Hva' er det for nogen repræsentanter du hentyder til?

Er det landsklubmedlemmer? Og fagforeningspampere og socialkammerater?

Er det tilfældet, vil jeg gerne bare passe mig selv.

> [...]

>rundt på vejene.

>Det ville da, om ikke andet, give nogle anderledes input.

Jow. )

>--

>Sig mig; Hvor gammel er det lige du er?

>--

Alt for gammel.

>--

>Og er du begyndt som "læredreng" ved en chauffør inden du kunne få
>kørekort selv?

>--

Det er jeg faktisk.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-04-06 17:46

Folmer Rasmussen skrev:
> Hva' er det for nogen repræsentanter du hentyder til?
> Er det landsklubmedlemmer? Og fagforeningspampere og socialkammerater?

De første. De to sidste er jo dem jeg mener længere nede.

> Er det tilfældet, vil jeg gerne bare passe mig selv.

Ja, der findes jo stadig dem der mener der er bedst hyttet ved at klare
tingene selv.

Finder det lidt påfaldende at man tit hører om folk der nok skal klare
tingene selv, men sjældent om at de har gjort det med positiv resultat.

(Dem her jvf længere oppe.)

> Alt for gammel.

Tænkte det nok. Og med alt det du har oplevet må du da være gammel nok
til at gå på pension.

> Det er jeg faktisk.

Med min opfattelse af hvor gammel du er må det også være nødvendig for
at du har nået at opleve det du omtaler længere oppe.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-06 18:58

On Thu, 06 Apr 2006 18:46:01 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>De første. De to sidste er jo dem jeg mener længere nede.

>--

Alle tre kategorier er synonyme.

> [...]

>Finder det lidt påfaldende at man tit hører om folk der nok skal klare
>tingene selv, men sjældent om at de har gjort det med positiv resultat.

Jeg betaler mit fagforeningskontingent hver måned, og oppebærer
overenskomstmæssig løn (helt ned i detaljerne).

I bare taknemmelighed leverer jeg til gengæld et stykke uovertruffent
chaufførarbejde.

>--

>Tænkte det nok. Og med alt det du har oplevet må du da være gammel nok
>til at gå på pension.

>--

Jeg har kørt bil i erhvervsmæssigt øjemed siden 1967.

Så kan du jo selv gætte på hvor gammel jeg var dengang.

>--

>Med min opfattelse af hvor gammel du er må det også være nødvendig for
>at du har nået at opleve det du omtaler længere oppe.

>--

I begyndelsen af 70'erne havde jeg kolleger i et kolonial en
gros-firma, der bl.a. bragte mel og sukker ud til bagerne i
Storkøbenhavn. Jeg kan godt fortælle dig at det var ikke nogen spøg.
Det gjaldt også dem som hentede kaffe og den slags nede i havnen.

Vi andre, der kørte med rullebure, levede et liv i den vildeste
luksus, sammenlignet med dét. Også selv om de små ismejerier skulle
have burene tømt, fordi de ikke havde tilstrækkeligt med lagerrum.

Iøvrigt tilbragte jeg mine ferier fra skolen som betalt "dreng" på
flere forskellige transporter fra jeg var 11 år gammel.

Jeg hører til dem der har fået flere tæsk end jeg har fået kartofler -
i Danmark!! *LOL*

Iøvrigt synes jeg selv jeg er kommet helt godt efter det der med at
køre lastbil, både forlæns og baglæns. Sommer og vinter - også i
Tyskland. *LOL*

Var der ellers noget du ville vide?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-04-06 19:45

Folmer Rasmussen skrev:
> Alle tre kategorier er synonyme.

Kun næsten.

Ok den væsentligste forskel er at de første ved noget om at køre
lastbil. Det gør de to sidste ikke.

Men vi har dem jo ikke bedre.

> Jeg betaler mit fagforeningskontingent hver måned, og oppebærer
> overenskomstmæssig løn (helt ned i detaljerne).
> I bare taknemmelighed leverer jeg til gengæld et stykke uovertruffent
> chaufførarbejde.

Og du er berettiget til hjælp hvis du får problemer med en vognmand.

Det har jeg selv haft brug for. Overfor dem der står nævnt til hhv. 2 og
2½ år i Lastbilmagasinet. :-/

> Jeg har kørt bil i erhvervsmæssigt øjemed siden 1967.
> Så kan du jo selv gætte på hvor gammel jeg var dengang.

Du er så en af dem der er ligeglad med efterlønsreformen hvis ellers de
holder sig til oplæget.

> [...]
> Storkøbenhavn. Jeg kan godt fortælle dig at det var ikke nogen spøg.
> Det gjaldt også dem som hentede kaffe og den slags nede i havnen.

Det er såmen ikke så mange år siden ølkudskene blev fri for slæberiet.

> [...]
> Iøvrigt tilbragte jeg mine ferier fra skolen som betalt "dreng" på
> flere forskellige transporter fra jeg var 11 år gammel.

Så kommer man jo i tvivl om om du er ældre eller yngre end een selv.

> Jeg hører til dem der har fået flere tæsk end jeg har fået kartofler -
> i Danmark!! *LOL*

Dem må du godt holde for dig selv.

> Iøvrigt synes jeg selv jeg er kommet helt godt efter det der med at
> køre lastbil, både forlæns og baglæns. Sommer og vinter - også i
> Tyskland. *LOL*

Det sidste er vist afhængig af hvem der skal afgøre det.

> Var der ellers noget du ville vide?

Ja, hvad er lottotallene til på lørdag?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-06 20:06

On Thu, 06 Apr 2006 20:44:59 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Kun næsten.
>
>Ok den væsentligste forskel er at de første ved noget om at køre
>lastbil. Det gør de to sidste ikke.
>
>Men vi har dem jo ikke bedre.

>--

Nej, og det er langt fra godt nok.

>--

>Og du er berettiget til hjælp hvis du får problemer med en vognmand.

>--

Ja, og en smule vederlag, hvis han ikke er tilfreds med mine ydelser,
og bærer mig i hoved og bag ud på gaden.

>--

>Det har jeg selv haft brug for. Overfor dem der står nævnt til hhv. 2 og
>2½ år i Lastbilmagasinet. :-/

>--

Dem der med "apotekervarerne"?

>--

>Du er så en af dem der er ligeglad med efterlønsreformen hvis ellers de
>holder sig til oplæget.

>--

Jow.

>--

>Det er såmen ikke så mange år siden ølkudskene blev fri for slæberiet.

>--

Nej, det er rigtigt.

> [...]

>Dem må du godt holde for dig selv.

>Det sidste er vist afhængig af hvem der skal afgøre det.

Det var den eneste måde jeg kunne bruge til at få klemt ud mellem
sidebenene, at "visse kolleger" er noget selektive mht. hvad og hvor
de vil køre. )

>--

>Ja, hvad er lottotallene til på lørdag?
>

>--

2-7-11-15-23-28 og 34 - Tillægstal 14 og 35

Hvor svært kan det være?

Det koster iøvrigt 20% af enhver gevinstsum, og det er dybt hemmeligt.
)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-06 06:13

Folmer Rasmussen skrev:
> Nej, og det er langt fra godt nok.

Nej det er vi enig om. Men; vi har dem jo ikke bedre.

> Ja, og en smule vederlag, hvis han ikke er tilfreds med mine ydelser,
> og bærer mig i hoved og bag ud på gaden.

Det er jo altid noget.

Men med de udsigter der er for vognmanden får han jo nok brug for de
lovlige chaufførere han har. Så det bliver nok ikke aktuelt.

> Dem der med "apotekervarerne"?

Det ved jeg ikke om det også kaldes. Men det er nu dumt at køre rundt
med 217 kg "avanceret havehæk" i hytten når man (dog uden at vide det)
har politiets fulde opmærksomhed.

> Det var den eneste måde jeg kunne bruge til at få klemt ud mellem
> sidebenene, at "visse kolleger" er noget selektive mht. hvad og hvor
> de vil køre. )

"Er" eller "var" er der vel ikke den store forskel på. :-/

> 2-7-11-15-23-28 og 34 - Tillægstal 14 og 35

Øv de står ikke på min kupon.

> Hvor svært kan det være?
> Det koster iøvrigt 20% af enhver gevinstsum, og det er dybt hemmeligt.
> )

Så kommer du vel også med 20% af indskudet?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-04-06 07:35

On Fri, 07 Apr 2006 07:13:11 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Men med de udsigter der er for vognmanden får han jo nok brug for de
>lovlige chaufførere han har. Så det bliver nok ikke aktuelt.

>--

Lad os nu se hvad det ender med.

> [...]

>Det ved jeg ikke om det også kaldes. Men det er nu dumt at køre rundt
>med 217 kg "avanceret havehæk" i hytten når man (dog uden at vide det)

Opmærksomhed eller ej. Jeg synes det er usædvanligt dumt under alle
omstændigheder.

>--

>Øv de står ikke på min kupon.

>--

Du kan jo nå det endnu.

>--

>Så kommer du vel også med 20% af indskudet?

>--

Det er s'gu det jyskeste jeg længe har set.

Her giver man råd i million-klassen, til næsten ingen penge, og så
skal man oven i købet blokkes for iværksætterstøtte.

Dine bukser må være udstyret med både livrem og seler, og dertil en
kraftig elastik i bukselinningen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-06 15:49

Folmer Rasmussen skrev:
> Opmærksomhed eller ej. Jeg synes det er usædvanligt dumt under alle
> omstændigheder.

Det kan vi kun være enige om.

> [...]
> skal man oven i købet blokkes for iværksætterstøtte.
> Dine bukser må være udstyret med både livrem og seler, og dertil en

Livrem? Nej.
Seler? Nej.
Elastik? Ja.

Og du tro da vel ikke at jeg er så dum at spille på de tal du har
offentliggjort her?

Det gør alle andre jo også, og så bliver der jo ikke en s*id til den
enkelte.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-04-06 16:14

On Fri, 07 Apr 2006 16:48:48 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Livrem? Nej.
>Seler? Nej.
>Elastik? Ja.

>--

Hvad fanden? *LOL*

Render du rundt i campinghabit og ødelægger vores image?

Er du også iført hvide tennissokker, på trods af at din kropsbygning
indikerer at al unødvendig bevægelse så vidt muligt skal undgås? )

>--

>Og du tro da vel ikke at jeg er så dum at spille på de tal du har
>offentliggjort her?

>--

Jo.

>--

>Det gør alle andre jo også, og så bliver der jo ikke en s*id til den
>enkelte.

>--

Har du glemt den olympiske grundidé? Du er ikke med for at vinde, men
for at deltage.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 07-04-06 16:19

Folmer Rasmussen wrote:

> Render du rundt i campinghabit og ødelægger vores image?
>
> Er du også iført hvide tennissokker, på trods af at din kropsbygning
> indikerer at al unødvendig bevægelse så vidt muligt skal undgås? )

Lyder som min opfattelse af en trucker i dagens Danmark

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-06 17:48

Brian skrev:
> Lyder som min opfattelse af en trucker i dagens Danmark

Den med hvide sokker er ikke specielt "trucker". Men sammen med sorte
kappeløse træsko kendetegner de en dansk chauffør.

Det er mange år siden en kollega grinte af mig da han måtte forklare
den. Jeg så undrende ud ad vi kom ind et sted og han sagde "Kig på
fødderne". Og så måtte han jo forklare.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-06 17:44

Folmer Rasmussen skrev:
> Hvad fanden? *LOL*
> Render du rundt i campinghabit og ødelægger vores image?

Så længe det er det der "trucker-image" kan jeg ikke se nogen fejl ved
at ødelægge det.

> Er du også iført hvide tennissokker, på trods af at din kropsbygning
> indikerer at al unødvendig bevægelse så vidt muligt skal undgås? )

Tanurligvis. Og hvid t-shirt.

> Jo.

Den gik ikke!

> Har du glemt den olympiske grundidé? Du er ikke med for at vinde, men
> for at deltage.

Jamen det er jo sprot. Det har ikke noget med mig at gøre.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Leonard

Dato : 03-04-06 08:15

Broegger <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> wrote:

>Og det ville gøre at vi andre kunne køre 109 kmt.

Næh, det ville gøre at personbilerne kom til at køre 91 km/t, og det
endda kun sålænge lastbilerne kan holde de 89 km/t, men det vil også
hurtigt falde til 75 km/t og så bliver personbilerne trukket med ned
til ca. 77 km/t.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-04-06 14:49

Broegger skrev:
> [...]
> almindelige landeveje istedet for at have dem til at ødelægge flowet på
> motorvejene! Eller endnu bedre, få al lasten over på jernbanen. Så er

Så ville der da være mere logik i at sende personbilerne over på
landevejene.

Men har man, med tysk forbillede, den holdning at lastbilerne er grunden
til alle problemerne i trafikken er der jo ikke noget der kan gøres for
at løse problemerne.

For så vil lastbilerne jo få skylden selvom de ikke kører.

> Så ville vi også slippe for de klaphatte der bare overhaler for at få ny
> udsigt

Hvor langt må vi så gå for at slippe af med de personbiler der blot er
ude at køre for at vise at de har en bil?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 01-04-06 15:07

> [...]
>
> For så vil lastbilerne jo få skylden selvom de ikke kører.

> Hvor langt må vi så gå for at slippe af med de personbiler der blot er ude

Du er altså ligeglad med at en lastbil slider veje og forurener miljø?
Er godt klar over det er jeres levevej, men lidt fornuft må i da kunne
frembringe?
Gods på jernbaner og så kun nærtransport med bil er da den bedste løsning?
Er godt klar over at det vil tage længere tid, og hvad så? Vi er blevet så
forvænte med "dag til dag" levering, men er det ikke en for høj pris at
betale med trafikdræbte og miljøbelastning?

/Carsten

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-04-06 15:18

On Sat, 1 Apr 2006 16:07:26 +0200, "Carsten Hjorth"
<carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote:

> [...]

>forvænte med "dag til dag" levering, men er det ikke en for høj pris at
>betale med trafikdræbte og miljøbelastning?

Hvor skal alle de futtog køre henne?

Spørg Bjørn J. om han ser med milde øjne på at skulle ofre store
summer på udvidelse af sit lager, fordi han ikke kan få dag til dag
levering.

For ikke at tale om byggetilladelse til udvidelsen.

Er DSB begyndt at anvende partikelfiltre på lokomotiverne?

Eller hvis de kører elektrisk, er kraftværkerne så gået væk fra
kulfyring?

Der er "dræbt" langt flere mennesker ved kulminedrift, end alle
verdens lastbiler nogensinde når at få has på.

Jeg tænker både på mineulykker og lungesygdomme.

Og jeg kunne blive ved!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens...

Dato : 01-04-06 15:58

> Og jeg kunne blive ved!

Men du må meget gerne stoppe nu med det vrøvl der.
Der ER lavet undersøgelser af transportmulighederne, og jernbanen
er den samfundsmæssige bedste løsning på fragtområdet...

Fra : Møller

Dato : 01-04-06 17:30

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> [...]
> Der ER lavet undersøgelser af transportmulighederne, og jernbanen
> er den samfundsmæssige bedste løsning på fragtområdet...

En post-and. Bare den ikke har H5N1. host host )
Og så kan mælken nå at modne undervejs

Og for øvrigt mener jeg, at coastertrafikken skal genindføres, det er da den
mindst forurenende, og ikke generer på motorvejene eller andre veje for
øvrigt.
Og så væk med alle dieseltaxaer i byen, folk kan sku gå kan de, det er kun
godt for folkesundheden

Og bare vent til de nye maxi-vogntog kommer på vejene, så skal Folmer nok
viser jer, hvor David købte øllet.
De kommer snart. I div. logistikblade er de omtalt og vist find dem
selv.

Møller

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-04-06 18:01

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der ER lavet undersøgelser af transportmulighederne, og jernbanen
> er den samfundsmæssige bedste løsning på fragtområdet...

Og - med dens nuværende kapacitet kan den klare 4-5 % af godsmængden der nu
fragtes på lastvogne.

Og du vil jo ikke betale mere fordi stumper af den grund skal placeres
decentralt (mange flere lagre).

Undersøgelser kan bestilles til at tage højde for det ønskede resultat.

MVH Hans

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-04-06 18:23

On Sat, 01 Apr 2006 14:57:45 GMT, "Mogens..."
> [...]

>Der ER lavet undersøgelser af transportmulighederne, og jernbanen
>er den samfundsmæssige bedste løsning på fragtområdet...

Jeg har ingensinde postuleret eller udtalt mig om, hvilken
transportform der er den bedste.

Jeg har bare i al ydmyghed sagt at jeg ikke mener at banerne kan magte
opgaven.

I tillæg dertil har jeg gjort opmærksom på at jernbanedrift ikke er
forureningsfrit. I hvert fald ikke i DK.

Du må meget gerne stoppe nu med din forudindtagethed af mig, fordi du
véd jeg tjener min utilstrækkelige hyre i lastvognsbranchen.

Desuden har din koncern så mange varer på hylden, at selv om salget af
lokomoyiver skulle falde lidt, så sker der nok ikke så meget ved det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-06 18:58

Folmer Rasmussen skriver:

> Jeg har bare i al ydmyghed sagt at jeg ikke mener at banerne kan magte
> opgaven.

Enig.

> I tillæg dertil har jeg gjort opmærksom på at jernbanedrift ikke er
> forureningsfrit. I hvert fald ikke i DK.

Nej, men betaler så mange afgifter og km penge, så lastbilerne måske har
fordele af det.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Mogens...

Dato : 01-04-06 19:10

> Enig.

Hvad meenr du?

Hvis du tager fragttransporter længere end Hamborg, er banen endda
hurtigst grundet køre-/hviletidsbestemmelserne. Banernes problem er
regionaliteten - at de ikke kan hente og bringe godset on location. Men
kunne et samarbejde mellem lastvogn og bane etableres fornuftigt,
ville dette heller ikke være noget problem....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-04-06 19:39

On Sat, 01 Apr 2006 18:10:25 GMT, "Mogens..."
> [...]

>kunne et samarbejde mellem lastvogn og bane etableres fornuftigt,
>ville dette heller ikke være noget problem....

Jeg gider ikke at begynde at lede efter tal der siger, at der ikke
tilnærmelsesvis skinner nok i Europa til at flytte alle de pakker der
er ude at køre hver dag.

Sådan er det bare.

Det er ganske enkelt ikke realistisk at tro at det kan lade sig gøre.

Et eksempel.

Der afgår hver eneste eftermiddag 350 25.25 meter vogntog fra
Stockholm og nordud, og kun nordud - med drikkevarer.

Og her taler vi kun om ikke-alkoholiske drikke.

Nyttelasten på hvert af disse vogntog er ca. 40 tons.

Et andet eksempel.

Posten.

Posten er DK's største ejer af lastbiler, og de har over et
tilsvarende antal lejet ind hver eneste dag.

Der går fandme ikke engang et regulært nattog fra København til Oslo!

Det gør vores 4 Oslobiler derimod. De kører som klokkeværker.

De ca. 300 biler vi har forbruger ca. 1.3 mill. liter diesel hver
måned, og jeg kan godt betro dig at det er ikke på tomkørsel.

Desuden har vi Nordeuropas bedste udnyttelsesgrad af materiellet.

På under 36 timer leverer vi frisk fisk fra Norges vestkyst til Paris.
Enten til fly, eller direkte til torvehallerne.

Hvis folk skulle spise fisk fremsendt med jernbanen, så ville den
sorte død blegne i forhold til hvad vi så ville opleve af dødsfald.

Alle de der terrængående M-B'er der bliver samlet i Østrig på den
gamle Daimler-Steyr-Puch fabrik, dem henter vi i stumper i Oslo,
hvortil de bliver sendt med fly fra USA, hvor bilerne egentlig
fremstilles.

Hvis det skulle sendes med bane, så ville du ikke kunne nå at få en
M-B leveret inden du var for gammel til at køre bil.

Vi har ikke nogensomhelst problemer med hviletiderne.

I tilfældet med M-B er der en kusk fra Oslo til Greve, én fra Greve
til Kassel og den sidste fra Kassel til fabrikken.

Vi har lejligheder over 70 steder i Europa.

Derfor.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens...

Dato : 01-04-06 20:43

> Posten.
> Posten er DK's største ejer af lastbiler, og de har over et
> tilsvarende antal lejet ind hver eneste dag.

Ja, det var et ringe træk - at man dengang som statslig virksomhed
blæste højt og flot på samfundets tarv og købte lastbiler.

> Der går fandme ikke engang et regulært nattog fra København til Oslo!

Der er jo en årsag til døden, Folmer - at åbenbare samarbejdspartnere
som netop Posten grinagtigt flyttede fra skinner til vej...

> [...]
> Hvis folk skulle spise fisk fremsendt med jernbanen, så ville den
> sorte død blegne i forhold til hvad vi så ville opleve af dødsfald.

Jeg ser ikke tingen sort/hvidt -> der ér transporter, der ikke ér egnede til
jernbanen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 00:04

Mogens... skrev:
> [...]
> Der er jo en årsag til døden, Folmer - at åbenbare samarbejdspartnere
> som netop Posten grinagtigt flyttede fra skinner til vej...

Hvem tror du var storforbruger af lastbiltransport dengang der stadig
var faste godstog mellem landsdelene? Netop DSB Gods.

Allerede for 20+ år siden havde de fundet ud af at de ikke kunne klare
sig på transpormarkedet hvis de skulle holde sig til banetransport alene.

> Jeg ser ikke tingen sort/hvidt -> der ér transporter, der ikke ér egnede til
> jernbanen.

Der findes ikke så meget gods der er rentabel at fragte med bane. Det er
kun hvor, f.eks., en fabrik skal bruge meget store mængder råvarer over
lang tid.

Nogle af de få steder hvor jeg kan se det kan bruges er ved forsyning af
kul og olie til kraftværker og varmeværker. Sådan nogle flytter jo ikke
så meget rundt. Og de skal have en løbende forsyning over lang tid.

Men det er åbenbart for dyrt at etablere skinnenet så det kan lade sig gøre.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-06 20:42

Folmer Rasmussen skriver:

> Jeg gider ikke at begynde at lede efter tal der siger, at der ikke
> tilnærmelsesvis skinner nok i Europa til at flytte alle de pakker der
> er ude at køre hver dag.

Det bliver du nødt til, for det tror jeg ikke på.

> Der afgår hver eneste eftermiddag 350 25.25 meter vogntog fra
> Stockholm og nordud, og kun nordud - med drikkevarer.
>
> Og her taler vi kun om ikke-alkoholiske drikke.
>
> Nyttelasten på hvert af disse vogntog er ca. 40 tons.

Og grunden til at de ikke kan transporteres på tog er ???

> På under 36 timer leverer vi frisk fisk fra Norges vestkyst til Paris.
> Enten til fly, eller direkte til torvehallerne.

Det kan også gøres med tog.

> Hvis folk skulle spise fisk fremsendt med jernbanen, så ville den
> sorte død blegne i forhold til hvad vi så ville opleve af dødsfald.

Absolut sludder.

> [...]
>
> Hvis det skulle sendes med bane, så ville du ikke kunne nå at få en
> M-B leveret inden du var for gammel til at køre bil.

Næppe

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-04-06 21:11

On Sat, 01 Apr 2006 21:42:05 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Folmer Rasmussen skriver:

>Det bliver du nødt til, for det tror jeg ikke på.

>Og grunden til at de ikke kan transporteres på tog er ???

>--

Det er for det første ca. 8500 meter tog der skal frem og tilbage.

Havde det været muligt, og havde økonomien været i orden for
transportkøberen, så havde de gjort det.

>--

>Det kan også gøres med tog.

>--

Det er muligt, men da min tidligere arbejdsgiver prøvede at sende
containere fra Milano til Köln med tog, fandt man containerne 6 dage
senere i Bolzano!!

>--

>Absolut sludder.

>--

Hvis banerne skulle levere fisk over samme strækning, er det min
påstand at den vil være fordærvet når den når frem. Det er ikke
frostvarer vi taler om.

Nå, det har du dog forstået. *LOL*

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 00:13

Folmer Rasmussen skrev:
> Det er for det første ca. 8500 meter tog der skal frem og tilbage.
> Havde det været muligt, og havde økonomien været i orden for
> transportkøberen, så havde de gjort det.

De 8,5 km tog fandt de nok plads til. Problemet er nok nærmere at de der
350 vognladninger skal op omkring 200 forskellige steder hen. Og der
er det banen får nogle alvorlige problemerne med at kunne være med.

> Det er muligt, men da min tidligere arbejdsgiver prøvede at sende
> containere fra Milano til Köln med tog, fandt man containerne 6 dage
> senere i Bolzano!!

Ikke noget nyt der.

Heller ikke med at temperaturfølsom gods har fået lov at stå på en
banegård i flere dage uden opsyn fordi der altså ikke lige var plads på
togstammen den planlagte dag.

> Hvis banerne skulle levere fisk over samme strækning, er det min
> påstand at den vil være fordærvet når den når frem. Det er ikke
> frostvarer vi taler om.

Jeg ville da også gerne se det tog der kunne afgå fra Padborg fredag
eftermiddag og levere fersk fisk 5-8 steder i Nordspanien om mandagen.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-06 06:59

Finn Guldmann skriver:

> De 8,5 km tog fandt de nok plads til. Problemet er nok nærmere at de der
> 350 vognladninger skal op omkring 200 forskellige steder hen. Og der
> er det banen får nogle alvorlige problemerne med at kunne være med.

Jeps, roadrailers er ordet...

> Jeg ville da også gerne se det tog der kunne afgå fra Padborg fredag
> eftermiddag og levere fersk fisk 5-8 steder i Nordspanien om mandagen.

Turens længde er ikke noget problem, men aflæsningen i den sidste ende
er.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 09:27

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jeps, roadrailers er ordet...

Og det er?

> Turens længde er ikke noget problem, men aflæsningen i den sidste ende
> er.

Det er nu ikke kun længden. Bliver en af de lastbiler, der skal forsyne
eksportlastbil og tog med fisk fra Nordjylland, forsinket blot 10
minutter undervejs kan det betyde at den fisk der sendes med tog ikke
når frem fordi toget er kørt. For lastbilen vil det højest betyde en
tilsvarende forsinkelse i den anden ende.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-06 19:25

Finn Guldmann skriver:

> Og det er?

Sættevogne på tog.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 20:25

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Sættevogne på tog.

Kender kun til "RoLa" og det er hele lastvognstog på tog. Og med en
kupevogn til chaufførerne.
--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-06 20:30

Finn Guldmann skriver:

> Kender kun til "RoLa" og det er hele lastvognstog på tog. Og med en
> kupevogn til chaufførerne.

Det kan man også gøre, men der sender du trækkraften med toget, det er
IMHO uøkonnomisk

Roadrail er den amerikanske betegnelse, men systemet findes også i
europa (endda i Danmark)
http://www.donsdarkroom.com/images/BNSF%20Photos/roadrailer-away.jpg

Her bruger man traileren som vogn og sætter hjul mellem de enkelte
trailere.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 04:45

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det kan man også gøre, men der sender du trækkraften med toget, det er
> IMHO uøkonnomisk

Når det er stykgodstransport kan det være en fordel at den der har
læsset bilen også er den der læsser den af.

> [...]
> http://www.donsdarkroom.com/images/BNSF%20Photos/roadrailer-away.jpg
> Her bruger man traileren som vogn og sætter hjul mellem de enkelte

Nu er billedet jo fra United Bluff. Jeg har da heller ikke set den model
brugt i DK.

Men den betinger jo også at traileren er specialindrettet til det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-04-06 01:17

on 01-04-2006, Folmer Rasmussen supposed :
> Det er muligt, men da min tidligere arbejdsgiver prøvede at sende
> containere fra Milano til Köln med tog, fandt man containerne 6 dage
> senere i Bolzano!!

Og det ved vi jo er standarden for togtrafik...ligesom det er normalen
at man ender i Aalborg hvis man sætter sig på toget i Holstebro med
kurs mod København...

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-06 06:58

Folmer Rasmussen skriver:

> Det er for det første ca. 8500 meter tog der skal frem og tilbage.

Intet problem, I danmark er længest etoglængde 1200 mter, det vil sige
ca 7 tog.

> Havde det været muligt, og havde økonomien været i orden for
> transportkøberen, så havde de gjort det.

Helt enig, specielt det med økonomien.

> Det er muligt, men da min tidligere arbejdsgiver prøvede at sende
> containere fra Milano til Köln med tog, fandt man containerne 6 dage
> senere i Bolzano!!

Da en kollega forsøgte at få sent noget testudstyr fra Århus til
Spanien, havdnede det i Amsterdam, for senere at blive væk (man fandt
det såmænd i Århus igen). Det var væk i 1 måned.

> Hvis banerne skulle levere fisk over samme strækning, er det min
> påstand at den vil være fordærvet når den når frem. Det er ikke
> frostvarer vi taler om.

Det er blot et spørgsmål om planlægning.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-04-06 10:44

> Det er blot et spørgsmål om planlægning.

Og lige bestemt der har DSB vist at det evner de absolut ikke. Ikke at det
alene er DSB som bærer skylden herfor, men det er typisk sådan det går når
der skal iblandes politik.

MVH Hans

Fra : Lars

Dato : 02-04-06 19:25

> Folmer Rasmussen skriver:

> Intet problem, I danmark er længest etoglængde 1200 mter, det vil sige
> ca 7 tog.

Nej - 835 meter...

- Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-06 19:25

Lars skriver:

> Nej - 835 meter...

Korrekt....

My mistake..

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-06 20:39

"Mogens..." skriver:

> Hvad meenr du?

At godstrafikken på skinner i Danmark er ødelagt gennem de sidste 20 års
nedskræinger.

Fra : Mogens...

Dato : 01-04-06 21:05

> At godstrafikken på skinner i Danmark er ødelagt gennem de sidste 20 års
> nedskræinger.

He he dét er faktisk ikke rigtigt. Banen har af flere omgange fået
stillet flere milliarder til en genoprettelsesplan i udsigt, men det er
ikke lykkedes at få skabt en fornyelse grundet politiske hensyn
og ikke mindst dårlig ledelse...

Man kan få en lille forsmag her, selv om det er en farvet beretning,
der næppe omtaler hele sandheden (jeg gider ikke læse den igennem
for at se, hvad de har med/om de har det hele med)
www.bane.dk/publ/2003/aarsregnskab_2002/html/chapter07.htm
www.bane.dk/1024/publikation.asp?publikationID=85

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-06 07:01

"Mogens..." skriver:

> He he dét er faktisk ikke rigtigt.

Jo

> Banen har af flere omgange fået
> stillet flere milliarder til en genoprettelsesplan i udsigt, men det er
> ikke lykkedes at få skabt en fornyelse grundet politiske hensyn
> og ikke mindst dårlig ledelse...

Netop.

Det er internt i DSB/Banestyrelsen man har brugt pengene forkert.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-04-06 23:34

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Mogens..." skriver:
> At godstrafikken på skinner i Danmark er ødelagt gennem de sidste 20 års
> nedskræinger.

For 20 år siden var den kapacitet banerne havde ikke over 5% af hvad der
var nødvendig.

> Enig.

Det ville ikke give mindre trafik. Men blot kræve op til 25% flere folk
til at håndtere godset.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-04-06 23:28

Mogens... skrev:
> [...]
> kunne et samarbejde mellem lastvogn og bane etableres fornuftigt,
> ville dette heller ikke være noget problem....

Kan vi ikke lige få de parametre du bruger for at få banen til at være
hurtigere end lastbilerne til på den anden side af Hamborg?

Jeg er da ret sikker på jeg hurtig kan pille dem ned.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Mogens...

Dato : 02-04-06 04:57

> Kan vi ikke lige få de parametre du bruger for at få banen til at være
> hurtigere end lastbilerne til på den anden side af Hamborg?

Det er ikke nogen undersøgelse, JEG har gjort.
Det er en undersøgelse, som et eksternt firma blev sat til at udføre

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 09:18

Mogens... skrev:
> Det er ikke nogen undersøgelse, JEG har gjort.
> Det er en undersøgelse, som et eksternt firma blev sat til at udføre

Så måder jo ligge nogle tal et eller andet sted der kan findes frem.

Jeg har blot svært ved at se hvordan toget kan følge med lastbilen
indenfor de første 9 timers kørsel. (Fra Jylland til et stykke på den
anden side af Hildesheim syd for Hannover.)

Men stiller man de rigtige parametre op kan man jo sagtens få det
resultat man ønsker.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Mogens...

Dato : 02-04-06 09:58

> Så må der jo ligge nogle tal et eller andet sted, der kan findes frem.

Helt sikkert, men jeg arbejder ikke for Trafikministeriet mere...

Ja, sandheden er sgu ilde hørt... :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 13:09

Mogens... skrev:
> Helt sikkert, men jeg arbejder ikke for Trafikministeriet mere...
> Ja, sandheden er sgu ilde hørt... :)

Sandheden? Jamen hvilken sandhed? Den rigtige eller den nogen, af
politiske grunde, ønsker skal være den rigtige?

Hvis det lader sig gøre at afhente en transport hos et firma i
Nordjylland og levere den hos et andet firma 10 timer senere i
Hildesheim, når banetransport er involveret, vil jeg da godt høre noget
om hvordan man gør.

Herunder også hvad man så gør når varen ikke er klar til aftalt tid.

Problemet, i al sin korthed, er at godstogene kører til bestemte tider
uanset om godset er der eller ej. Lastbilerne kan umiddelbart indrette
sig efter godset.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Mogens...

Dato : 02-04-06 15:24

> Sandheden? Jamen hvilken sandhed? Den rigtige eller den nogen, af
> politiske grunde, ønsker skal være den rigtige?

Som jeg skrev, blev rapporten ikke udarbejdet in-house !

> [...]
> Problemet, i al sin korthed, er at godstogene kører til bestemte tider
> uanset om godset er der eller ej. Lastbilerne kan umiddelbart indrette sig

Som sagt, hvis man VIL det her, kan det nemt lade sig gøre. Citat:
"Banernes problem er regionaliteten - at de ikke kan hente og bringe
godset on location. Men kunne et samarbejde mellem lastvogn og
bane etableres fornuftigt, ville dette heller ikke være noget problem...."

:)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 18:55

Mogens... skrev:
> Som jeg skrev, blev rapporten ikke udarbejdet in-house !

Det er jo ikke afgørende hvem der laver den. Man siger man vil have en
undersøgelse af det og det, og så fortæller man undersøgerne hvilket
resultat man ønsker de kommer frem til. Og kun hvis man er helt ude i
hampen med sine ønsker får man ikke det man vil.

> [...]
> godset on location. Men kunne et samarbejde mellem lastvogn og
> bane etableres fornuftigt, ville dette heller ikke være noget problem...."

Jamen problemet er da slet ikke at få godset transporteret. Hvis vi
fylder banerne *helt* op med den mængde gods de kan transportere vil
lastbilerne alligevel ikke mangle gods om 2-4 år.

Problemet er at banerne ikke kan transportere godset til nogle tider der
kan regnes med. Fem minutters forsinkelse et sted kommer hurtig til at
betyde et døgn eller en uges forsinkelse i ankomsten til modtageren. Og
det er der altså ikke mange virksomheder der kan eller vil leve med.

Som tingene er kørt op i dag skal godset helst ankomme indenfor de
sidste 10 minutter inden det fastsatte tidspunkt.

Det kaldes "Just in time", og har du lyster om at skyde det princip i
sænk skal jeg nok komme og hjælpe dig.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : MK

Dato : 02-04-06 20:04

> [...]
> resultat man ønsker de kommer frem til. Og kun hvis man er helt ude i
> hampen med sine ønsker får man ikke det man vil.

Det hænger ikke sådan samen, men det kan vi selvfølgelig skrive
"sammen" om de næste 30-40 postings :)

> Jamen problemet er da slet ikke at få godset transporteret. Hvis vi fylder
> banerne *helt* op med den mængde gods de kan transportere vil lastbilerne
> alligevel ikke mangle gods om 2-4 år.

Nej, de skal jo supplere banen, som jeg har skrevet nogle gange...

> [...]
> betyde et døgn eller en uges forsinkelse i ankomsten til modtageren. Og
> det er der altså ikke mange virksomheder der kan eller vil leve med.

Der skal selvfølgelig være styr på det...

> [...]
> 10 minutter inden det fastsatte tidspunkt.
> Det kaldes "Just in time", og har du lyster om at skyde det princip i sænk

Du kan ikke lære mig noget på dét punkt!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 20:36

MK skrev:
> Det hænger ikke sådan samen, men det kan vi selvfølgelig skrive
> "sammen" om de næste 30-40 postings :)

Man kan jo også vælge at tro på politikernes reelle hensigter. Men man
kan heldigvis også lade være.

> Nej, de skal jo supplere banen, som jeg har skrevet nogle gange...

Og hvor havde du lige tænkt dig at alt det gods skulle være?

Reelt svarer den mængde gods der transporteres på banen til ca. 5% af
den mængde gods der transporteres på lastbilerne.

Prognoserne for udviklingen i den samlede godsmængde fortæller at det
indenfor en overskuelig årrække kun vil 2½%.

Så du skal ud og finde plads på skinnerne til 20-40 gange mere gods end
der er i dag.

Men da du ikke kan det bliver spørgsmålet så om varerne skal henligge
hos afsenderen indtil der bliver en plads på toget?

> Der skal selvfølgelig være styr på det...

Det er der ikke, har aldrig været og ud fra alt forudsigeligt vil der
aldrig blive det.

> Du kan ikke lære mig noget på dét punkt!

Det var nu ikke for at lære dig noget, mere blot for at hjælpe dig.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : MK

Dato : 02-04-06 20:49

> Reelt svarer den mængde gods der transporteres på banen til ca. 5% af den
> mængde gods der transporteres på lastbilerne.

Kan du dokumentere noget af det?

> Det er der ikke, har aldrig været og ud fra alt forudsigeligt vil der
> aldrig blive det.

Du har alt for traditionel en tanke gang, kan jeg "mærke".
Det ere Opel-sagen om igen - at man tror, en Opelruster trods det
faktum, at Opel leverer noget af det mest rustmodstandsdygtige,
der findes på markedet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 05:18

MK skrev:
> Kan du dokumentere noget af det?

Ja. <http://www.ebst.dk/publikationer/rapporter/godstransport/kap01.htm>

Men de 5% viser sig at være forkert. For hele EU er det ca 18,5% (Fig.
1.2). Men for Danmark er det 1,45% ved national og 18,2% ved
international transport. Totalt national og international for dansk
transport udgør banens andel så 2,7%. (Fig 1.5)

(Og jeg ved godt at fakta er dræbende for en god debat.)

> [...]
> Det ere Opel-sagen om igen - at man tror, en Opelruster trods det
> faktum, at Opel leverer noget af det mest rustmodstandsdygtige,

Da jeg ikke har en dybere indsigt i fremtiden kan jeg jo kun svare udfra
det jeg ser nu og det jeg har kendskab til fra fortiden..

Og du må da medgive mig, hvis du altså har kendskab til det, at banen
aldrig har været en transportpartner man tidsmæssig har kunnet regne med.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : MK

Dato : 03-04-06 06:26

> [...]
> medgive mig, hvis du altså har kendskab til det, at banen aldrig har været
> en transportpartner man tidsmæssig har kunnet regne med.

Og det er så den indstilling, der skal ændres. Jeg kan godt se, at
hvis du er et godt eksempel på, hvor meget "man" interesserer
sig for at få omlagt godstrafikken, så er der ikke mindst mentalt
set et stykke vej endnu... :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 14:40

MK skrev:
> [...]
> hvis du er et godt eksempel på, hvor meget "man" interesserer
> sig for at få omlagt godstrafikken, så er der ikke mindst mentalt

Jamen naturligvis interesserer jeg mig for at få omlagt godstrafikken.
Og naturligvis så der kommer så meget som muligt på lastbilerne

Som lastbilchauffør ville det jo være ulogisk om jeg havde en anden
indstilling.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : MK

Dato : 03-04-06 18:32

> [...]
> naturligvis så der kommer så meget som muligt på lastbilerne Som
> lastbilchauffør ville det jo være ulogisk om jeg havde en anden

Jeg interesserer mig for biler og synes, at "banetrafik" er dybt go'nat.
Efter over 30 år på de europæiske motorveje, kan jeg imidlertid se,
at banen er vejen frem vedr. godstransport !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 20:30

MK skrev:
> Jeg interesserer mig for biler og synes, at "banetrafik" er dybt go'nat.
> Efter over 30 år på de europæiske motorveje, kan jeg imidlertid se,
> at banen er vejen frem vedr. godstransport !

Næh du, smid menneskene ind i de tog der kører på de spor der ofres
mollioner af euro/kroner på.

Lastbilerne får alligevel ikke lov at blive sendt den vej. :-/

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 12:01

"Finn Guldmann" <mailto:n@a.invalid> skrev i en meddelelse
"Re: "!#¤%&/() lastbiler"

> Næh du, smid menneskene ind i de tog der kører på de spor der ofres
> mollioner af euro/kroner på.
> Lastbilerne får alligevel ikke lov at blive sendt den vej.

Der står en del om emnet i "Børsen" idag. Bla. at der opstartes
en TGV-godsrute, hvor der køres 300 km/t !

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-06 13:43

"Mogens (pt. München)" skriver:

> Der står en del om emnet i "Børsen" idag. Bla. at der opstartes
> en TGV-godsrute, hvor der køres 300 km/t !

TGV La poste har kørt i mange år. Posttog med 300 km/t.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 16:06

Mogens (pt. München) skrev:
> Der står en del om emnet i "Børsen" idag. Bla. at der opstartes
> en TGV-godsrute, hvor der køres 300 km/t !

Link?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : MK

Dato : 07-04-06 17:24

> Link?

Som Jeg skriver: Børsen den 5. april 2006 ! :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-06 17:52

MK skrev:
> Som Jeg skriver: Børsen den 5. april 2006 ! :)

Nu køber jeg ikke papirnyhedder, og dermed heller ikke omtalte blad.

Men kan det passe at de slet ikke har noget om det på nettet?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-04-06 20:18

> [...]
> betyde et døgn eller en uges forsinkelse i ankomsten til modtageren. Og
> det er der altså ikke mange virksomheder der kan eller vil leve med.

Bare rolig chafutter, i bliver ikke arbejdsløse.

Når "slagter Hansen" (Jesper Hansen) overtager førersædet ved DSB starter
han nok endnu et udsalg, i stil med "Peder Pårs" og Niels Klim".

Så der er nok ikke så meget umiddlbart at frygte fra den side.

Og tro mig om i vil, han har været min arbejdgiver 3½ år.

MVH Hans

Fra : Lars

Dato : 02-04-06 19:28

> Problemet, i al sin korthed, er at godstogene kører til bestemte tider
> uanset om godset er der eller ej.

Ikke helt korrekt - man kan godt afvente med godstog...

- Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 20:26

Lars skrev:
> Ikke helt korrekt - man kan godt afvente med godstog...

Og forvente at der så er plads på skinnerne hele vejen ned gennem Europa
på de deraf forsinkede tidspunkter?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Lars

Dato : 03-04-06 15:08

> Og forvente at der så er plads på skinnerne hele vejen ned gennem Europa
> på de deraf forsinkede tidspunkter?

Det er an på forsinkelsens størrelse, man kan godt hente tid som det er
idag. Hvis man bliver håbløst forsinket kan man naturligvis ikke nå det til
tiden, men det kan lastbilerne heller ikke. (Med mindre chaufføren er en
(tøsedreng) der lader sig presse af en emsig arbejdsgiver. )

- Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 16:57

Lars skrev:
> [...]
> tiden, men det kan lastbilerne heller ikke. (Med mindre chaufføren er en
> (tøsedreng) der lader sig presse af en emsig arbejdsgiver. )

Men lastbilen kan klare kun at have den samme forsinkelse ved ankomsten
som ved afgangen. Kan toget det?

Kan du, f.eks., få et tog igennem fra Padborg med afgangen er mellem
20:00 og 23:00 fredag og ankomst i Irun i Nordspanien søndag 18:30?

Og hvad vil det betyde for transporten hvis afgangen en gang forsinkes
til midnat?

Det skal lige med at godset skal distribueres til 4-8 steder i løbet af
mandagen.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-04-06 22:19

Finn Guldmann skriver:

> Men lastbilen kan klare kun at have den samme forsinkelse ved ankomsten
> som ved afgangen. Kan toget det?

Er der gods nok på skinner kan du køre et tog i timen.

Vælg selv, hvilket du vil med på og spring de 4 timers kø på motorvejen
over, fordi "Hansi" ikke kunne styre sin Porsche.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : MK

Dato : 04-04-06 05:27

?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-06 06:11

MK skriver:

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> ?

Problemet er at i dag er der for lidt gods gennem Danmark til at du kan
få en ordentlig drift i gang. Men det skal nok komme når vejene bliver
alt for overbelastet...

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : MK

Dato : 04-04-06 18:32

> Problemet er at i dag er der for lidt gods gennem Danmark til at du kan
> få en ordentlig drift i gang. Men det skal nok komme når vejene bliver
> alt for overbelastet...

Så på dén baggrund "eet tog i timen" ?

Der er ikke basis for godstransport regionalt (DK)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-06 18:59

MK skriver:

> Så på dén baggrund "eet tog i timen" ?

Nej,det er til "ned gennem europa" turen

> Der er ikke basis for godstransport regionalt (DK)

Nej, men export....

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-06 13:43

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Er der gods nok på skinner kan du køre et tog i timen.

Og det er du sikker på der er materiel, og plads på skinnerne, til?

(Ved med "RoLa" fra Manching til Brenner er det betydelige forsinkelser
der opstår hvis afgang til tiden ikke passes. Noget med et antal ekstra
stop fordi toget ikke nåede det "hul" der var bestilt.)

> Vælg selv, hvilket du vil med på og spring de 4 timers kø på motorvejen
> over, fordi "Hansi" ikke kunne styre sin Porsche.

Med lidt forudseenhed og erfaring kommer man jo ikke i den situation.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-06 15:18

Finn Guldmann skriver:

> Og det er du sikker på der er materiel, og plads på skinnerne, til?

Yes

> (Ved med "RoLa" fra Manching til Brenner er det betydelige forsinkelser
> der opstår hvis afgang til tiden ikke passes. Noget med et antal ekstra
> stop fordi toget ikke nåede det "hul" der var bestilt.)

Der skal bare være bestilt hul hver time....

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-06 17:17

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Yes
>
> Der skal bare være bestilt hul hver time....

Og hvis der hverken er materiel eller "gods" (lastbiler) til at køre
hver time, hvad skal man så med de tider der bliver til overs?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-06 18:08

Finn Guldmann skriver:

> Og hvis der hverken er materiel eller "gods" (lastbiler) til at køre
> hver time, hvad skal man så med de tider der bliver til overs?

Betale for dem...

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-06 20:25

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Betale for dem...

Se, det er jo en alvorlig ekstra omkostning at have for at være beredt.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-06 20:31

Finn Guldmann skriver:

> Se, det er jo en alvorlig ekstra omkostning at have for at være beredt.

Jeps, havd kom først hønen (den megen lastbiltransport over på skinner)
eller ægget (de mange ture der gør togtransporten fleksibel).

Ingen tør tage chancen, derfor bliver det aldrig til noget.

Så helere kvæles i lastbiltrafik.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 06:23

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jeps, havd kom først hønen (den megen lastbiltransport over på skinner)
> eller ægget (de mange ture der gør togtransporten fleksibel).

Er det en fejl ved mig der gør at det, for mig, mere ser ud til at være
ideologi end godt er?

> Ingen tør tage chancen, derfor bliver det aldrig til noget.

For de to stræk jeg kender til at "RoLa" kører, Manching-Brenner og
Wörgel-Verona,mangler lastbilerne mulighed for at blive transporteret.

M.a.o. var der mere plads på skinnerne ville flere lastbiler blive
transporteret med tog. Men det er kun lige til øllet at der er plads
tilde afgange der allerede er.

> Så helere kvæles i lastbiltrafik.

Man kunne jo også prøve at rydde lidt op på vejene ved at mindske
antallet af personbiler på vejene, specielt i myldretiderne. Men det er
jo ikke politisk korrekt at sige den slags.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 05-04-06 07:51

Finn Guldmann wrote:

> Man kunne jo også prøve at rydde lidt op på vejene ved at mindske
> antallet af personbiler på vejene, specielt i myldretiderne. Men det
> er jo ikke politisk korrekt at sige den slags.

Nej, for hvis vi ikke er ude at tjene penge, har vi ikke nogen penge
at købe varer for. Kan vi ikke købe varer, har lastbilerne ikke noget
at bringe ud... sjovt som det går i ring

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 16:04

Brian skrev:
> Nej, for hvis vi ikke er ude at tjene penge, har vi ikke nogen penge
> at købe varer for. Kan vi ikke købe varer, har lastbilerne ikke noget
> at bringe ud... sjovt som det går i ring

Du tjener da ikke mindre ind til staten fordi du påtvinges at samkøre
med en af dine naboer.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 05-04-06 18:31

Finn Guldmann wrote:

> Du tjener da ikke mindre ind til staten fordi du påtvinges at samkøre
> med en af dine naboer.

Indirekte gør jeg, der mangler nogle kroner fra diesel/benzin salg.

Men det er da fint med mig hvis de "opfordrer" til samkørsel via
diverse goder - jeg skal alligevel ikke på motorvejen for at komme på job

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-06 18:59

Brian skrev:
> Indirekte gør jeg, der mangler nogle kroner fra diesel/benzin salg.

De kommer indirekte ind igen ved at lastbilerne kan nå noget mere.

> Men det er da fint med mig hvis de "opfordrer" til samkørsel via
> diverse goder - jeg skal alligevel ikke på motorvejen for at komme på job

I mit oplæg er det ikke kun motorvejene, men al kørsel ind til de byer
der har problemer med kø.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-04-06 23:15

Mogens... skrev:
> [...]
> Der ER lavet undersøgelser af transportmulighederne, og jernbanen
> er den samfundsmæssige bedste løsning på fragtområdet...

Det er fordi man beregner ud fra den ideelle verden hvor man forudsætter
at skinnenet og materiel er til stede. Da dette ikke er tilfældet vælter
regnestykker hurtigt når det holdes op mod den virkelige verden.

Men på den anden side er den bedste samfundsmæssige løsning på
persontransport jo også at alle kørte med kollektiv transport. Men det
må der vist ikke snakkes så højt om.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-06 16:06

Folmer Rasmussen skriver:

> Og jeg kunne blive ved!

Prøv at smut en tur over i dk.fritid.jernbaner.

Der er der et par stykker der mener at lastbiltrafikken ligefrem får
statstilskud.
(gør det lige tak, jeg savner lidt medspillere)

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-04-06 22:50

Carsten Hjorth skrev:
> [...]
> Du er altså ligeglad med at en lastbil slider veje og forurener miljø?
> Er godt klar over det er jeres levevej, men lidt fornuft må i da kunne

Lige så ligeglad med det ja, som personbilbilisterne er med at de ligger
og fylder op på vejen i tide og utide.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-04-06 22:53

Carsten Hjorth skrev:
> [...]
> forvænte med "dag til dag" levering, men er det ikke en for høj pris at
> betale med trafikdræbte og miljøbelastning?

(Og her kommer resten.) ;-$

Og menneskene ind i bus og tog. Den største samlede miljøbelastning
kommer dog fra personbilerne kvag deres antal.

Så i stedet for at hakke på lastbilerne skulle du hellere arbejde for at
få 2-3 mennesker ind i hver personbil morgen og aften. *Det* ville
betyde noget for miljøet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Broegger

Dato : 01-04-06 15:23

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev

<snip>

> Så ville der da være mere logik i at sende personbilerne over på
> landevejene.

Nej. For der ville være masser af plads til dem på motorvejen hvis
lastbilerne var smidt på skinnerne.

> Men har man, med tysk forbillede, den holdning at lastbilerne er
> grunden til alle problemerne i trafikken er der jo ikke noget der kan
> gøres for at løse problemerne.

Jeg elsker de tyske holdninger til trafik.

> For så vil lastbilerne jo få skylden selvom de ikke kører.

Ikke af mig. Hvis de bare holder stille langt væk fra motorvejene vil jeg
blive lykkelig.

> Hvor langt må vi så gå for at slippe af med de personbiler der blot er
> ude at køre for at vise at de har en bil?

De prøver da meget godt med de afgifter der efterhånden er på brændstof

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-04-06 23:08

Broegger skrev:
> Nej. For der ville være masser af plads til dem på motorvejen hvis
> lastbilerne var smidt på skinnerne.

Danmark er for lille til at du overhovedet vil være med til at betale
det det koster at få gods i national trafik over på togene.

Som Folmer er inde på vil det koste et nationalbudget flere gange at
lave de lagre der skal til for at virksomhederne stadig kan holdes i
gang uden at skulle vente på råvarer eller på at komme af med deres
produkter.

Derudover skal der investeres yderligere et statsbudget eller to i
udvidelser af skinnenettet, og indkøb af rullende materiel til at
gennemføre transporterne med.

Og slutteligen vil du ende med at skulle ud og finde 10-20% flere
mennesker til at håndtere godset end der er om det i dag.

> Jeg elsker de tyske holdninger til trafik.

Fri mig for dem!

> Ikke af mig. Hvis de bare holder stille langt væk fra motorvejene vil jeg
> blive lykkelig.

Den tyske model siger at det også er lastbilernes skyld at der er
megakøer på motorvejene om søndagen. Den dag hvor lastbilerne har
kørselsforbud i Doskland.

Men åbenbart ikke nok.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-04-06 20:27

> Kommer kørende fra Fyn og skal nordpå af E45 mod Århus.

Lyder usundt. Sænk farten inden du sådan kører af E45.

> [...]
> der da kun nærtrafik med lastbiler.
> Så ville vi også slippe for de klaphatte der bare overhaler for at få ny

Det lyder da ikke for heldigt, men omvendt er det sq lidt drastisk at ønske
ALLE lastbiler væk fra motorvejene p.g.a. en episode. Jeg kører
1.000-1.500km på motorvejen hver uge og det er faktisk særdeles sjældent at
det er lastbilerne der generer mig. Ofte er de sq de venligste bilister og
dem der viser størst taknemlighed når man giver dem plads. Til gengæld ser
jeg sq hver eneste gang jeg tager turen op og ned ad E45 en masse klaphatte
blandt førerne af personbilerne. Således også i dag. Af en eller anden grund
er 130km/t mere end rigeligt for de fleste, så 120-125km/t er en passende
hastighed. Men de samme mennesker mener åbenbart, at 110km/t er alt for
lidt, så her skal der også køres 120-125km/t. Resultatet er, at man ved
130km/t overhaler den ene bil efter den anden, for derefter at blive
overhalet af de samme når man senere kører 110km/t. Når det går rigtigt god
bliver man overhalet 2 km inde i en 110km/t-zone hvorefter klovnen opdager
at han ikke må køre så stærkt, så straks efter overhalingen sænker han
farten til en fart der er lavere end min. Endeligt er der også mange der er
så forhippede på at bryde de 110km/t, at de tillader sig at lægge sig helt i
røven af en mens man overhaler en lastbil. Når man så efter endt overhaling
trækker ind, så har den bagvedkørende pludseligt ikke så travlt med at
overhale, men bruger de næste par kilometer på at slæbe sig forbi, evigt
hængende i venstre spor. Suk. KT er hersker af vores motorveje.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-04-06 01:21

Thomas Landberg expressed precisely :
> [...]
> næste par kilometer på at slæbe sig forbi, evigt hængende i venstre spor.

Den oplevelse af motorvejen kan jeg godt genkende - selvfølgelig er der
undtagelser og lastbilchauffører der ikke burde have kørekort, men det
er jo heller ikke til at undgå.

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Lars

Dato : 02-04-06 19:33

> Den oplevelse af motorvejen kan jeg godt genkende - selvfølgelig er der
> undtagelser og lastbilchauffører der ikke burde have kørekort, men det
> er jo heller ikke til at undgå.

Er det ikke? - Gud og hver mand kan sguda få stort kørekort...

- Lars

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-04-06 20:14

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse

> Er det ikke? - Gud og hver mand kan sguda få stort kørekort...

Og det er ik' engang løw'n.

Men hvem ka' bruge sådan nogler "teoretikkere".

Udtalt af en af de virkelige tunge drenge (læs dygtig vognmand) på området.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 20:27

Lars skrev:
> Er det ikke? - Gud og hver mand kan sguda få stort kørekort...

Ganske ligesom de kan få lille kørekort. Og fordelingen mellem tåber og
acceptable vil nok være den samme begge steder.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 02-04-06 20:39

> Ganske ligesom de kan få lille kørekort. Og fordelingen mellem tåber og
> acceptable vil nok være den samme begge steder.

Du har helt ret, men der er altså forskel på brian der kører i sin fiat uno
og laver kogerere, og så ham der kører i en 40 tons fætter med defekte
bremser... (bare lige for at overdrive lidt).
Har i ikke noget som helst moralsk ansvar når i kører rundt i noget der er
potentielle massedødsmaskiner?
Jeg er ved at lægge en dej når jeg ser chaufører med benene oppe og helt
tilbagelænet ligge og styre.
Men det er som om at når det er en levevej så er alle moralbegreber
tilsidesat, i er vejenes Thulin Kød.

/Carsten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 04:54

Carsten Hjorth skrev:
> Du har helt ret, men der er altså forskel på brian der kører i sin fiat uno
> og laver kogerere, og så ham der kører i en 40 tons fætter med defekte
> bremser... (bare lige for at overdrive lidt).

Hvorfor ikke "Brian" med de defekte bremser og 40-tonneren der laver
kogerene?

> Har i ikke noget som helst moralsk ansvar når i kører rundt i noget der er
> potentielle massedødsmaskiner?

Akkurat det samme som Jer der kører rundt i de små dødsmaskiner.

Og ganske forudsigeligt har man totalt glemt at snakke om hvor mange der
dør i personbilulykker fordi det er sjovere at hakke på lastbilerne.

> Jeg er ved at lægge en dej når jeg ser chaufører med benene oppe og helt
> tilbagelænet ligge og styre.

Og hvis jeg skulle gøre det samme hver gang en personbil trækker ind
foran mig alt for tæt på ville jeg hurtig forsvinde.

> Men det er som om at når det er en levevej så er alle moralbegreber
> tilsidesat, i er vejenes Thulin Kød.

Må jeg så til gengæld generalisere personbilbilister som hjernedøde idioter?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : JS

Dato : 03-04-06 13:52

Finn Guldmann wrote:

> Hvorfor ikke "Brian" med de defekte bremser og 40-tonneren der laver
> kogerene?

Det går sjældent ud over andre end ham selv hvis han kvajer sig. 40 tons
laver væsentligt mere ravage.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-04-06 19:43

Lars explained on 02-04-2006 :
> Er det ikke? - Gud og hver mand kan sguda få stort kørekort...

Ja lige præcis, derfor er det umuligt at undgå at der er nogen idioter
der ikke burde have haft kortet.

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-04-06 10:45

Thomas Landberg wrote:
> [...]
> 130km/t overhaler den ene bil efter den anden, for derefter at blive
> overhalet af de samme når man senere kører 110km/t.

He, he. Det er dem jeg kalder for "gennemsnitsbillister". Dem oplever
jeg hver gang jeg kører tilbage til København fra Sydsjælland.

Jeg har en teori om at det osse er dem der kører 65 på landevejen og
fortsætter med det når de rammer en byzone.

Ebbe

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-04-06 12:57

Så skulle du prøve at køre lidt i Jylland. Der synes jeg fænomenet er langt
værre. F.eks. må man her i Aalborg kun køre 90km/t på motorvejen de første
mange kilometer ud af Limfjordstunnellen i nordlig retning. Hvis man kører
de 90km/t bliver man stensikkert overhalet af alt og alle. Når de 90km/t
ophører må man køre 130km/t og hvis man så øger hastigheden fra 90km/t til
130km/t er det næsten lige så sikkert, at alle dem der har overhalet en hvor
man måtte køre 90km/t nu ligger og ruller afsted med 100-110km/t. Skiltene
ændrer IKKE hastigheden for 80 % af bilisterne.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-04-06 15:02

> [...]
> man måtte køre 90km/t nu ligger og ruller afsted med 100-110km/t. Skiltene
> ændrer IKKE hastigheden for 80 % af bilisterne.

Det vil måske sige at de afpasser hastigheden efter forholdene?

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-04-06 19:44

Leif Neland has brought this to us :

> Det vil måske sige at de afpasser hastigheden efter forholdene?

Nok nærmere at deres biler ikke kan køre hurtigere - 120 er fuld gas

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : JS

Dato : 04-04-06 08:42

Henrik Stidsen wrote:
> Leif Neland has brought this to us :

> Nok nærmere at deres biler ikke kan køre hurtigere - 120 er fuld gas

Eller er miljøbevidste, økonomiske, eller også kører de i en bil hvor det
bare ikke er behageligt at køre mere end 120.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-06 18:20

JS explained on 04-04-2006 :

> Eller er miljøbevidste, økonomiske, eller også kører de i en bil hvor det
> bare ikke er behageligt at køre mere end 120.

Hvis det er fordi de er miljøbevidste så burde de køre 100-110 og
undlade at overhale...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-04-06 13:35

Finn Guldmann wrote:

> Hvorfor ikke "Brian" med de defekte bremser og 40-tonneren der laver
> kogerene?

> Akkurat det samme som Jer der kører rundt i de små dødsmaskiner.

Hvem laver mest skade hvis den kører op bag i en kø af biler ?
Lastbilen på 40 tons eller Fiat Uno'en ?

> Og ganske forudsigeligt har man totalt glemt at snakke om hvor mange der
> dør i personbilulykker fordi det er sjovere at hakke på lastbilerne.

Lastbiler er overrepræsenteret i dødsulykkerne.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-04-06 16:20

Christian B. Andresen skrev:
> Hvem laver mest skade hvis den kører op bag i en kø af biler ?
> Lastbilen på 40 tons eller Fiat Uno'en ?

Men hvem laver flest skader og dræber flest mennesker?

> Lastbiler er overrepræsenteret i dødsulykkerne.

Er 182 ulykker ud af 3485 at være overrepræsenteret? (Tal for 2004)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-04-06 09:40

Finn Guldmann wrote:

> Men hvem laver flest skader og dræber flest mennesker?

Totalt set personbiler, men pr køretøj lastbiler.

> Er 182 ulykker ud af 3485 at være overrepræsenteret? (Tal for 2004)

Ja når man tager antallet af køretøjer med.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk