Hvilken (diesel) bil?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 29-03-06 20:41

Hejsa.

Tøffer for tiden rundt i en Renault Laguna 1,8 benzin, men vi skal til
at skifte vores anden bil (Fiat Punto) ud med en nyere.

Iogmed jeg er noget utilfreds med benzinøkonomien og støjen ved
marchfart i Lagunaen, overvejer jeg om den lille ny ikke skal være til
mig, og så kan kæresten køre i Lagunaen - jeg kører ca. 30.000 km om
året og hun kører ca. 5.000. Vi kan ikke bare skille os af med Lagunaen
som sådan, da vi har brug for pladsen ind imellem (børn).

Hvad jeg ikke er vild med i Lagunaen ifht mit kørselsbehov:

- Den kører ca. 11 km literen (hovedsageligt motorvej/landevej)
- Den går 4000 rpm v/ 140 km/t

Til gengæld er klima, sædevarme osv. virkeligt nyttigt. Det er ikke
Lagunaen egentlig jeg er træt af, det er blot for lille en (benzin)
motor til den størrelse bil.

Vi kigger altså efter en nyere, mindre bil - Citroën C2 ville passe
fint i størrelsen. Kravene er mindre støj og bedre økonomi. Måske 2000
rpm v/ 140, er det utopi i en lille bil? Det behøver ikke være en
raket, men den skal have lidt kraftoverskud (det er der ikke meget af i
Laguna 1,8). Brændstoføkonomi, gerne 15-17 km/l, pris 100-140 kkr.

Citroën C2 ville opfylde kravene i en HDi version vil jeg mene, men
hvor økonomisk er den 1,4 som er den eneste diesel C2 er lavet med? Har
den noget bundtræk (jeg synes normalt man advarer om de små dieseler,
da de generelt er lidt svage)? Jeg gider ikke automatgear, hvilket de
fleste C2 på brugtmarkedet desværre er med.

Andre forslag?

Mvh
Steen

Fra : KASO

Dato : 29-03-06 22:02

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fint i størrelsen. Kravene er mindre støj og bedre økonomi. Måske 2000
> rpm v/ 140, er det utopi i en lille bil?

Helt og aldeles utopi!!!! Selv langt større og dyrere biler har ikke så høj
en gearing - typisk ligger de højst gearede omkring 50-55km/t v. 1000 Rpm i
topgear - og du ønsker en lille bil med 70km/t v. 1.000Rpm?!?!?

Lyddæmpningen er desuden sjældent imponerende i de mindste biler....

> Det behøver ikke være en
> raket, men den skal have lidt kraftoverskud (det er der ikke meget af i
> Laguna 1,8). Brændstoføkonomi, gerne 15-17 km/l, pris 100-140 kkr.

Kan en gulplade klare det?

I så fald giver det lidt flere muligheder for at gå op i størrelse (og
dermed lyddæmpning) - og stadig bevare en fornuftig brændsstoføkonomi. En
Scénic på gule plader kunne være en mulighed (17,2km/l, 120hk, 300Nm og ca.
53 km/t i 6.gear v. 1.000 Rpm + fremragende lyddæmpning).

Fra : Steen Schmidt

Dato : 29-03-06 22:34

KASO wrote:

> Helt og aldeles utopi!!!!

Tænkte det nok.

> [...]
> de højst gearede omkring 50-55km/t v. 1000 Rpm i topgear - og du
ønsker
> en lille bil med 70km/t v. 1.000Rpm?!?!?

Åbenbart ikke Jeg har kørt i en Octavia II 2,0 diesel - den gik
vist 2500 rpm v/ ca. 140 km/t og havde godt med kraftoverskud. Det var
egentlig ganske passende, og så tænkte jeg at en mindre bil ville kunne
det samme med en lidt mindre motor - men du har ret, der er jo lige
støjdæmpningen herudover. Det havde jeg ikke taget med i beregningen.

> Kan en gulplade klare det?

Desværre ikke.

Men hvordan er Renaults dieselmotorer? En Clio 1,5dci ser ud til at
være ret økonomisk, men én ting er jo hvad der står på papiret, og
noget andet er i praksis. Jeg synes også at have hørt at 1,5'eren
støjer ret meget?

Eller ville det være mere fornuftigt at skifte Lagunaen ud med en
tilsvarende (2002) 1,9 dci? Er den kraftig nok til vognen? Og støjsvag
og økonomisk...

Mvh
Steen

Fra : tb

Dato : 30-03-06 06:31

> [...]
> være ret økonomisk, men én ting er jo hvad der står på papiret, og
> noget andet er i praksis. Jeg synes også at have hørt at 1,5'eren

Bemærk lige, at tidligere har Clioen haft et ret seriøst værditab (se hvad
ex en 2002 koster sammenlignet med andre 2002'ere)

Fra : KASO

Dato : 30-03-06 07:04

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Bemærk lige, at tidligere har Clioen haft et ret seriøst værditab (se hvad
> ex en 2002 koster sammenlignet med andre 2002'ere)
Sådan går det jo altid, når der kommer en ny model - hvilket lige er
sket....

Fra : KASO

Dato : 30-03-06 07:03

> [...]
>
> Åbenbart ikke Jeg har kørt i en Octavia II 2,0 diesel - den gik
> vist 2500 rpm v/ ca. 140 km/t og havde godt med kraftoverskud.

Den kører 52km/t v. 1.000rpm = 2692rpm v. 140km/t

> [...]
> være ret økonomisk, men én ting er jo hvad der står på papiret, og
> noget andet er i praksis. Jeg synes også at have hørt at 1,5'eren

Hmm - 1.5dCi findes i temmeligt mange varianter. Jeg har kun prøvet 105hk
versionen i en Grand Scénic (der er særdeles godt lyddæmpet) - her klarede
den sig egentlig OK - også m. kræfter (i en 1550kg. tung bil m. 4 personer
om bord). Jeg valgte dog at købe samme bil med 1.9dCi for at have lidt
større overskud.

Clio findes pt. i en ny og en gl. version - den nye skulle være markant
bedre lyddæmpet - men også langt dyrere....

> Eller ville det være mere fornuftigt at skifte Lagunaen ud med en
> tilsvarende (2002) 1,9 dci? Er den kraftig nok til vognen? Og støjsvag
> og økonomisk...

Også 1.9 dCi findes i flere variationer: 105, 120hk/270nm, 120hk/300nm,
130hk/300nm (med partikelfilter - kun nyeste, faceliftede version). 120hk
versionerne har rigeligt med kræfter - bl.a. i kraft af det høje moment
allerede v. 2.000 omdrejninger og er ganske kultiveret. Min egen kørte i
sommerperioden 16-17km/l (ikke tilkørt) og pt. ligger den på godt 16km/l i
en væsentlig tungere bil (1550kg egenvægt) med et stort frontareal - dog ved
pæn kørsel. Laveste forbrug endnu har i vinterperioden været ca. 14,5km/l.

Jeg har ikke de store erfaringer med motoren i Laguna'en - her må du prøve
en tur et sted....

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-03-06 08:04

KASO wrote:

> Den kører 52km/t v. 1.000rpm = 2692rpm v. 140km/t

Så huskede jeg meget rigtigt. Dvs min Laguna kører 35 km/t v/ 1000 rpm
- det var ikke meget.

> Clio findes pt. i en ny og en gl. version - den nye skulle være
> markant bedre lyddæmpet - men også langt dyrere....

Med den nye, mener du da den der er introduceret i år (eller var det
sidste efterår)?

Det kunne være jeg skulle se på en Clio 1,5 dci - de passer meget fint
til prisen også.

Tak for info indtil videre.

Mvh
Steen

Fra : Brian

Dato : 30-03-06 13:31

KASO wrote:

> Clio findes pt. i en ny og en gl. version - den nye skulle være
> markant bedre lyddæmpet - men også langt dyrere....

Den "gamle" får dog tit ros for at have komfort der er en
større bil værdig - desværre sælges den kun med en bette
udgave af 1,5'eren.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-06 09:26

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> - Den kører ca. 11 km literen (hovedsageligt motorvej/landevej)

Golf III TDI 110 HK:
Hovedsageligt hovedvej: 24.5 km/literen
Motorvej 120 km/t jævn fart hel tankfuld målt flere gange: 18.75 km på
literen.

> - Den går 4000 rpm v/ 140 km/t

3.000 rpm.

> Andre forslag?

Golf V Plus, 140 HK, samme omdrejninger som du kørte i Oktavia, 6 gear. Fås
på gule plader hvis det har interesse :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-03-06 22:04

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Golf III TDI 110 HK:
> Hovedsageligt hovedvej: 24.5 km/literen
> Motorvej 120 km/t jævn fart hel tankfuld målt flere gange: 18.75 km
> på literen.

Hmm, 100k for en 10 år gammel bil? Nej tak

> Golf V Plus, 140 HK, samme omdrejninger som du kørte i Oktavia, 6
> gear. Fås på gule plader hvis det har interesse :)

Så hellere Octaviaen. Jeg synes virkelig VW er alt for overvurderet -
alt for dyre ifht hvad man får for pengene når man kigger på
konkurrenterne.

Mvh
Steen