St.car (diesel / benzin) årg. '94 - '97 (f~
Fra : Ronnie Tarkas

Dato : 29-03-06 09:53

Dav igen allesammen...

Jeg har, efter at have opgivet den Ford Mondeo jeg talte om igår,
begyndt at lede efter en god, pålidelig st.car.

Mit bedste bud er denne her:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=664100197&page=1

men hvis i kender noget til andre mærker/modeller som kan hamle op med
yderligere komfort, og gerne noget økonomi (12 - 13 km/l) må i gerne
sige frem.
Jeg læste i en tråd fra sidste år at Peugeot 405 skulle være meget
pålidelige, og at man skulle få meget for pengene.
Er dette stadig det aktuelle, eller er der kommet andet på
brugtbilmarkedet som kan hamle op med Peugeot?
Det gør ikke noget hvis bilen er nem at gå til, for en
hobby-mekaniker, med hænderne skruet rigtigt på...

Hvad med Ford Escort/Mondeo fra samme årgange?
Er der problemer med rust, det mekaniske eller andet, man skal kende
noget til når man kigger på bilen første gang?

Taknemmelig for svar.

Ronnie Tarkas

Fra : Christopher Stein

Dato : 29-03-06 10:35

Ronnie Tarkas skrev:
> [...]
> Er der problemer med rust, det mekaniske eller andet, man skal kende
> noget til når man kigger på bilen første gang?

Mondeo fejl kan være:

-Bærearmsbøsninger der er løse i vulkaniseringen
-Rust... (kig den godt igennem på lift)
-Det vandrør der løber til højre for bundkarret (er skruet på med et
beslag) har en tendens til at tære..
-En benziner har tendenser til slidte hydrauliske
ventilspillerumsudlignere hvis ikke den rigtige olie (5w30) er blevet
brugt.. (den der tik-tik-diesel lyd) - ikke noget farligt, men kan være
irriterende at høre på.
-Fjedrene (de originale) har en tendens til at knække-især de forreste.
-Temperaturmåleren er nogen gange defekt (mindre detalje)
-Det ALLER største problem (om man vil) er de skrøbelige kofangere.. du
skal nærmest puste til dem for at de flækker..
-tærede bremserør kan også være et problem, især i førersiden over
benzintanken
-defekt T-stykke (gummi) i motorrum der kan give åndssvag kængurukørsel
og ujævn tomgang.. (det koster 50,- hos ford - så det er et godt middel
at få afslag i prisen på uden at man skal være bekymret for at det er
noget stort.....)
-det ER set at der er brændt en udstødningsventil eller to..

det skulle være de meste...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-03-06 17:01

Ronnie Tarkas skrev:

> Dav igen allesammen...
>
> Jeg har, efter at have opgivet den Ford Mondeo jeg talte om igår,
> begyndt at lede efter en god, pålidelig st.car.

Måske en Xantia? Deler motorer med 405, skulle være relativt
rustresistent, og priserne lave pga mærkes tvivlsomme rygte. Xantia
skulle være en af Citroëns bedre frembringelser

Til den pris ville jeg i øvrigt overveje at finde noget privat, men
det er smag og behag.

Eller tænk anderledes og køb en MB type w123, måske en 230TE fra
først i 80erne?

Holder du den kan den sælges for det samme om 5 år, ingen
afskrivning, og skulle være nem at skrue på selv.

mvh

Martin