Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4
Fra : Klaus Jensen

Dato : 27-03-06 22:14

Hej

Jeg står og skal ha en ny slæde, og jeg vil bruge omkring 125.000kr på det.

Den fornuftige side af mig siger VW Golf 4 2,0 1999-2000 De har i den
prisklasse typisk kørt 125.000km.

Den knap så fornuftige side siger...: Alfa Romeo 156 2,0 1999-2000. De har
også typisk kørt 125.000km i det prisleje.

Med Golfen ved jeg hvad jeg får: Lidt kedelig bil, kedeligt design, god
brugtpris, billige reservedelspriser, stabil, tysk kvalitet...

Med Alfaen ved jeg: Topdollar design, fremrangende køreegenskaber - og hvad
med resten? Hvor solide er den? Hvordan ser det ud med reservedele? Skal man
holde sig fra brugte Alfaer?

Ud over at spørge her, hvordan finder jeg så ud af mere?

Mvh. Klaus

Fra : Allan Klausen

Dato : 27-03-06 22:24

Køb en Alfa, det fortryder du aldrig... Jeg har kørt 185.000km i Alfa og
elskede den bil. Jeg havde kun almindelig slitage. Golf er nok verdens
kedeligste bil og totalt overvurderet (derfor får du selvfølgelig en bedre
pris når den sælges igen)

Hilsen Allan

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-03-06 22:56

> Køb en Alfa, det fortryder du aldrig...

Neeej, da....

(Tjek lige det her link, Klaus, før du køber Alfa til det danske klima...:
http://tinyurl.com/c8eyq )

Lad mig gøre opmærksom på, at 156'eren generelt er håbløst rustbeskyttet, og
at Golf 4 er blandt de bedste, der nogensinde er konstrueret på dét punkt.

Desuden er kabinen skod i en 156 - også her er Golf 4 forrest - og jeg
fravalgte en 156 som gratis lånebil for kun en uge siden til fordel for en
Avensis......, og det er bestemt ikke fordi, jeg er Avensis-fyr.

Golf 4 er borteset fra et par småting en knaldhamrende god bil - jeg tog den
alle dage foran en knaldhat af en 156 anytime - i hvert fald hvis jeg selv
skulle betale.

(Ville dog KLART gå efter en 1,8T, der havde været kørt af en "voksen".
1,8T' eren er 2,0' eren langt overlegen, og den er ekstremt slidstærk.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 10:23

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4"

> (Tjek lige det her link, Klaus, før du køber Alfa til det danske klima...:
> http://tinyurl.com/c8eyq )

Ligener noget jeg tidligere har sendt...

> Lad mig gøre opmærksom på, at 156'eren generelt er håbløst rustbeskyttet, og
> at Golf 4 er blandt de bedste, der nogensinde er konstrueret på dét punkt.

Du maler fanden på væggen !

> Desuden er kabinen skod i en 156 - også her er Golf 4 forrest - og jeg
> fravalgte en 156 som gratis lånebil for kun en uge siden til fordel for en
> Avensis......, og det er bestemt ikke fordi, jeg er Avensis-fyr.

Jeg tror faktisk du er en Toyota-type :)

> Golf 4 er borteset fra et par småting en knaldhamrende god bil - jeg tog den
> alle dage foran en knaldhat af en 156 anytime - i hvert fald hvis jeg selv
> skulle betale.

Som jeg har sagt tidligere - en Alfa købes med hjertet.
Du bør holde dig langt væk, Jan W...

> (Ville dog KLART gå efter en 1,8T, der havde været kørt af en "voksen".
> 1,8T' eren er 2,0' eren langt overlegen, og den er ekstremt slidstærk.)

Jeg ville gå efter en Alfa Romeo 156 2,0, hvor ejeren
har været medlem af www.alfaklub.dk og gerne deltaget
www.cuoresportivo.dk

/Mogens
tidligere ejer af en bunke store Alfa's

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : TDN

Dato : 28-03-06 11:12

<Mogens (München)> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Re: Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4"

> Ligener noget jeg tidligere har sendt...

I JP's test at rustbeskyttelsesfirmaer var en af testbilerne en Alfa 156 og
det firma der behandlede den fik smæk for ikke at gøre ejeren opmærksom på
gennemtæringer og rustangreb, så en der er flere eksempler på at ubehandlede
Alfa 156 ruster i bunden. Det er for dårligt at en 6-8 år gammel bil
allerede er gennemtæret, beskyttet eller ej...., men okay en 156'er er
billig brugt, mon ikke det har noget med ry og kvalitet at gøre...dermed
ikke sagt den ikke kører godt, men der er andre muligheder der kører næsten
ligeså godt og kan holde til at blive brugt

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 13:21

"TDN" <mailto:tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> allerede er gennemtæret, beskyttet eller ej...., men okay en 156'er er
> billig brugt, mon ikke det har noget med ry og kvalitet at gøre...

Der findes et have af ejere, som ikke oplever ovenstående.
Du finder dem på det forum, jeg tidligere henviste til

> dermed ikke sagt den ikke kører godt, men der er andre muligheder
> der kører næsten ligeså godt og kan holde til at blive brugt

Du tager helt fejl - der er ikke noget, der matcher
køreegenskaberne, men som sagt er en Alfa ikke for
den store skare, der blot skal ha' en bil at køre i

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 11:24

"Mogens (München)" skriver:

> Du maler fanden på væggen !

Er det sandt eller falsk ??

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
Alfa 156 GTA Sportwagon - 2002
Rosttestad: 2002
Rostgaranti: 8

Rostskydd:

Alfa Romeos rostskydd finner ingen nåd hos Vi Bilägares expert på
området, Thomas Widström. Bilen belönas med sämsta tänkbara betyg.

Orsakerna är främst att bilen totalt saknar invändig behandling i balkar
och hålrum. Alfa litar uppenbarligen helt på galvaniseringen. Men vid
tidigare undersökningar av 156-modellen har rostangrepp på huvudbalken
konstaterats, både av Vi Bilägare och Korrosionsinstitutet.

Skärmkanterna bak är av rostkänslig konstruktion och dessutom täckta med
innerskärmar av ett filtmaterial, som riskerar samla fukt. Fogarna i
dörrarnas nederkant är också bristfälliga.

Det som är bra på Alfan är slitskyddet under bilen och att den har en
bränsletank i plast, som inte kan rosta.

Karakter 1 ud af 5

Alfa Romeo 156 2,0 T. Spark 1998
Rosttestad: 1998
Rostgaranti: 8

Rostskydd:
Karossen är helgalvaniserad till över 80 procent och importören lämnar
åtta års garanti mot genomrostning Men invändig vaxbehandling i
hålrummen saknas. År 2000 sågades delar av karossen på vår testbil (från
1998) isär i Italien och analyserades av Svenska Korrosionsinstitutet.
Rost konstaterades. Trots Alfas garantier om ett effektivt rostskydd
ställer sig Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström tveksam till
metoden att utelämna vaxbehandlingen. Angreppet på huvudbalken,
analyserat av Korrosionsinstitutet, stärker hans uppfattning.
– Vaxet tränger in i alla skrymslen och vrår. Grundfärgen täcker
sällan alla skarvar perfekt. Och när salt och fukt letar sig fram mot
plåten är det bara en tidsfråga innan galvaniseringen sakta men säkert
äts upp.

Karakter 2 ud af 5

> Som jeg har sagt tidligere - en Alfa købes med hjertet.

Det gør en Gofl såmænd også. Smag er heldigvis forskellig.

> Jeg ville gå efter en Alfa Romeo 156 2,0, hvor ejeren
> har været medlem af www.alfaklub.dk og gerne deltaget
> på www.cuoresportivo.dk

Hvorfor ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 13:24

"Klaus D. Mikkelsen" <mailto:Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse
"Re: Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4"

> Er det sandt eller falsk ??

Jeg kender en række personer, som ikke oplever rust på deres 156'ere.
Jeg har selv her i gruppen henvist til et eksempel MED rust - dette
for ikke at være enøjet i denne her sammenhæng.
Jeg har selv ejet 3 Alfa Romeo's, hvor rust ikke var noget tema,
idet bilerne er galvaniserede.

En Alfa køber man, fordi man sætter pris på italiensk skønhed
og rå køreglæde. Den køber man ikke, fordi man blot skal trans-
proteres.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 13:36

"Mogens (München)" skriver:

> [...]
> for ikke at være enøjet i denne her sammenhæng.
> Jeg har selv ejet 3 Alfa Romeo's, hvor rust ikke var noget tema,

Olesens 20 år gamle Sierra er også rustfri, selvom den ikke er
galvaniseret.....

> En Alfa køber man, fordi man sætter pris på italiensk skønhed
> og rå køreglæde. Den køber man ikke, fordi man blot skal trans-
> proteres.

Vi er heldigvis forskellige. En Alfa køber man fordi man vil have en
Alfa, en VW køber man fordi man vil have en VW. Begge biler har mangler
og man må opveje, hvilke mangler man bedst kan leve med.

Men Alfa er svage rent rustmæssigt.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 15:33

> [...]
meddelelse
"Re: Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4"

> Olesens 20 år gamle Sierra er også rustfri, selvom den ikke er

Har du set den? - eller danner du en mening ud fra
de fotoshop-billeder, som er vist i binaergruppen?

> Vi er heldigvis forskellige. En Alfa køber man fordi man vil have en
> Alfa, en VW køber man fordi man vil have en VW. Begge biler har mangler
> og man må opveje, hvilke mangler man bedst kan leve med.

Det har du sikkert ikke ret i...

> Men Alfa er svage rent rustmæssigt.

Hvor mange Alfa'er har du haft/ejet?

Jeg danner mening på baggrund af egne oplevelser

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 16:22

"Mogens (München)" skriver:

> Har du set den? - eller danner du en mening ud fra
> de fotoshop-billeder, som er vist i binaergruppen?

Det påstår han jo selv.

> Det har du sikkert ikke ret i...

Jo

> Hvor mange Alfa'er har du haft/ejet?

0, har kørt et par stykker, har 2 kollegaer, hvor den en blev træt af at
køre i konens polo, mens hans alfa var på værksted og købte sig en Pug
307. Dena nden kommer regelmæssigt i en Lanca Ypsilon (lånebil på
Alfaværkstedet)

> Jeg danner mening på baggrund af egne oplevelser

Hovr mange Golf IV har du haft/ejet ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 16:37

"Klaus D. Mikkelsen" <mailto:Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse
"Re: Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4"

> Det påstår han jo selv.

Kan vi ikke bruge til noget

> 0

Bad...

> [...]
> køre i konens polo, mens hans alfa var på værksted og købte sig en Pug
> 307. Dena nden kommer regelmæssigt i en Lanca Ypsilon (lånebil på

Altså een "erfaring" ?

> Hovr mange Golf IV har du haft/ejet ?

Jeg kender ikke modelrækkefølgen - og har ejet
en Golf Variant i '94...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:06

> Jeg kender ikke modelrækkefølgen - og har ejet
> en Golf Variant i '94...

Kan på INGEN måde sammenlignes med en Golf IV.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 18:11

"Mogens (München)" skriver:

> Kan vi ikke bruge til noget

Men en til han kender har det samme. Nu er vi på 2 og du kendte til 3
Alfa'er....

> Jeg kender ikke modelrækkefølgen - og har ejet
> en Golf Variant i '94...

Golf III.

Jeg har kørt i en Alfasud, tæller det for at have kørt i en 156'er ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 18:25

> [...]
"Re: Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4"

> Men en til han kender har det samme. Nu er vi på 2 og du kendte til 3

Tæller væsentligt mere.
Kig/søg nu på det fora, jeg nævnte tidligere.

> Jeg har kørt i en Alfasud, tæller det for at have kørt i en 156'er ?

Jeg mener stadig at et personligt ejerskab af en bil er mere
værd end en mindre test i et lånt køretøj...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 18:30

"Mogens (München)" skriver:

> Tæller væsentligt mere.
> Kig/søg nu på det fora, jeg nævnte tidligere.

Kig på rostregisteret. Du mener at de tager fejl, når de giver Alfa lave
karakterer ?

> Jeg mener stadig at et personligt ejerskab af en bil er mere
> værd end en mindre test i et lånt køretøj...

Hvis jeg havde ejet en Alfasud, ville det tælle som at have personlig
erfaring med en 156'er ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:05

> Olesens 20 år gamle Sierra er også rustfri, selvom den ikke er
> galvaniseret.....

*ROFL*

Ser først dette nu - efter jeg skrev det andet indlæg om en gammel Sierra..
)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 28-03-06 20:22

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Olesens 20 år gamle Sierra er også rustfri, selvom den ikke er
> galvaniseret.....

Joeh, men den er vist ikke til salg.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 20:59

> Joeh, men den er vist ikke til salg.

Nej - er du tosset - sådan en vogn går man ikke af med..

(Har i øvrigt stor respekt for den måde, han holder den på.)

(Mindre dog for hans måde at skille sig af sit affald på, når han er ude at
lufte den.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-03-06 10:07

Jan W Nielsen wrote:
> (Har i øvrigt stor respekt for den måde, han holder den på.)
>
> (Mindre dog for hans måde at skille sig af sit affald på, når han er ude at
> lufte den.)

Alt er relativt - den bliver kønnere når omgivelserne bliver grimmere

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 28-03-06 15:49

Mogens (München) wrote:

> En Alfa køber man, fordi man sætter pris på italiensk skønhed
> og rå køreglæde. Den køber man ikke, fordi man blot skal trans-
> proteres.

Ro på Mogens - vi snakker en simpel Alfa 156 2.0 som hænger
på hvert gadehjørne, og ikke Alfa'er af den type som du har ejet.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 16:38

"Brian" <mailto:nej@tak.du> skrev i en meddelelse
"Re: Ny brugt bil - Alfa 156 eller Golf 4"

> Ro på Mogens - vi snakker en simpel Alfa 156 2.0 som hænger
> på hvert gadehjørne, og ikke Alfa'er af den type som du har ejet.

Ja, det er ikke noget jég ville eje - mindst
en 2,5 V6 og gerne en GTA

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Brian

Dato : 28-03-06 17:54

Mogens (München) wrote:

> Ja, det er ikke noget jég ville eje - mindst
> en 2,5 V6 og gerne en GTA

Lige netop min pointe - der er ikke meget af den Alfa
ånd over det, som der var i dine Alfa'er.

I det hele taget synes jeg ikke der er meget ved den nye
generation af Alfa'er - de er flotte, og så er alt sagt, IMO.

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:05

> Jeg kender en række personer, som ikke oplever rust på deres 156'ere.

Sådan har vi det alle sammen - jeg kender også en, der har en Sierra 1,6 fra
1957, der kan kan køre fra potente sportsvogne, og som aldrig har haft rust.

Den slags kan man ikke "rådgive" på baggrund af, IMO.

> En Alfa køber man, fordi man sætter pris på italiensk skønhed
> og rå køreglæde. Den køber man ikke, fordi man blot skal trans-
> proteres.

Fair nok at mange Alfa-ejere elsker deres bil - men derfor er der vel ingen
grund til at fortie faktuel information - eller hvad..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 18:31

> [...]

> 1957, der kan kan køre fra potente sportsvogne, og som aldrig har haft rust.

"Stop nu alle vrøvlerierne" - som du skriver et andet sted :)

> Den slags kan man ikke "rådgive" på baggrund af, IMO.

LOL

> Fair nok at mange Alfa-ejere elsker deres bil - men derfor er der vel ingen
> grund til at fortie faktuel information - eller hvad..?

Hvis du nu læser, hvad jeg skriver, har jeg tidligere sendt et
bevis på, hvad man KUNNE opleve med en vogn - denne gang en
Alfa 156. Du anvender efterfølgende dette link som værende
et kendetegn for samtlige Alfa's - uden at kende til behand-
lingstype og -form endsige mekanikerens kompetence.

Linket var en test af dig - og du faldt pladask igennem :)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 19:00

> Hvis du nu læser, hvad jeg skriver, har jeg tidligere sendt et
> bevis på, hvad man KUNNE opleve med en vogn - denne gang en
> Alfa 156.

Jeg har ikke klikket på nogen links - for jeg er skam ikke i tvivl om, at
der findes 156' ere, der ikke er pilrådne.

> Du anvender efterfølgende dette link som værende
> et kendetegn for samtlige Alfa's - uden at kende til behand-
> lingstype og -form endsige mekanikerens kompetence.

Du tager fejl.

Jeg anvendte linket med den rustne Alfa som eksempel på et generelt problem,
der til fulde er dokumenteret i statistikkerne.

> Linket var en test af dig - og du faldt pladask igennem :)

Uddyb venligst.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-03-06 23:51

> Jeg har selv ejet 3 Alfa Romeo's, hvor rust ikke var noget tema,
> idet bilerne er galvaniserede.

Det vil være naivt at lægge sin lid 100% til en galvanisering. Svenskerne
påpeger jo netop, at der er endog meget stor forskel på de forskellige
mærkers galvanisering. Og der er nok en grund til, at nogle producenter
laver yderligere hulrumsbeskyttelse, til trods for galvanisering.

Husk på: En rusten Fiat Tipo er skam også galvaniseret. )

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-03-06 10:29

> Det vil være naivt at lægge sin lid 100% til en galvanisering.

Det må man sige.

Allerede mindre end 3 år efter at modellen var kommet på gaden, begyndte de
første skriverier om, at der var rust i bilerne.

Her er, hvad FDM skrev om rust i 2000:

"Både 156 og 166 er galvaniserede, men [...] en detaljeret undersøgelse hvor
visse dele af korrosseriet blev skåret op, kunne teknikerne konstatere
rust..

Om Audi skrev de: "Et forbillede!"

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 10:31

Jan W Nielsen skriver:

> [...]
> visse dele af korrosseriet blev skåret op, kunne teknikerne konstatere

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/371F4FCC-7CD1-46F2-93B9-5C937C1FDE1E/0/022025.pdf

Renault har lært noget siden da...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-03-06 11:56

Jan W Nielsen wrote:

> Om Audi skrev de: "Et forbillede!"

Og statistisk ubrugeligt eller ej - min (eks. tyske) Audi 80 fra '92
står fejlfri i vanger og i døre. Kun på påboltede udsatte undervognsdele
er der lidt pletter - og det på en vogn der ellers ikke bærer præg af at
have været udsat for den store omsorg. Der var en underlig masse på
krængningsdæmperen - der var dryppet voks ned fra et hulrum i karossen

Til sommer skal den have pava eller dinitrol (alt efter hvad
sagkundskaben siger) for første gang

--
vh
Torben

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:02

> Du maler fanden på væggen !

Lad mig gøre opmærksom på, at samtlige medier, der har behandlet Alfa Romeo
som brugtkøb har nævnt bilens rustproblemer.

> Som jeg har sagt tidligere - en Alfa købes med hjertet.

Jep - hvis man er forelsket nok, kan man leve med de mest utrolige ting -
jég kunne ikke..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-03-06 18:19

> Jep - hvis man er forelsket nok, kan man leve med de mest utrolige ting -
> jég kunne ikke..

Hvor længe holdt du fast i Vectraen ;) - fik den ikke lavet panel et par
gange i din tid?

\Mandal, der gerne indrømmer, at hans 156er har problemer med rust to steder

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 19:01

> Hvor længe holdt du fast i Vectraen ;) - fik den ikke lavet panel et par
> gange i din tid?

Den fik skiftet panelerne helt, da jeg købte den.

> \Mandal, der gerne indrømmer, at hans 156er har problemer med rust to
> steder

Fair nok - det er da snak, man kan respektere:

"Lortet ruster, hvis man ikke er over den - men jeg elsker den alligevel,
for på andre måder er den himmelsk."

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-03-06 20:09

> "Lortet ruster, hvis man ikke er over den - men jeg elsker den alligevel,
> for på andre måder er den himmelsk."

Næmlig, og når det bliver grælt nok, ryger den en tur til Polen og får
fikset de småting. I mellemtiden vil jeg nye min nymonterede 2.4 JTDer med
175 hk/ 285 nm :D

\Mandal

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 20:30

> Næmlig, og når det bliver grælt nok, ryger den en tur til Polen og får
> fikset de småting. I mellemtiden vil jeg nye min nymonterede 2.4 JTDer med
> 175 hk/ 285 nm :D

Hold da kæft - det lyder da også for fedt.

Den skulle være en perle af en motor.

Hvordan trækker den i forhold til din tidligere 2,0´er..?

...og hvad kostede det at skifte..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-03-06 20:43

> Hold da kæft - det lyder da også for fedt.

Yep, lidt af et aftenprojekt :D

> Den skulle være en perle af en motor.

Det er desværre kun 10v'eren, men uanset, så går den virkelig godt. Og
samtidig har den en rigtig lækker lyd

> Hvordan trækker den i forhold til din tidligere 2,0´er..?

Ganske enkelt voldsomt! :D - Savner kun af og til de sidste 2000 rpm, men
det er meget sjældent. Med dagligt 110+ km. på motorvejen er 2.4eren i sit
es!

> ..og hvad kostede det at skifte..?

Host, host... I ombygningen er der ligeledes blevet monteret komplet
Momolæderkabine, klima, 4 x elruder, stor alarm, nyere trækaksler og
bærearme (alt originalt). Prisen ligger på ca. 20.000 kr.

\Mandal

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 20:58

> Host, host... I ombygningen er der ligeledes blevet monteret komplet
> Momolæderkabine, klima, 4 x elruder, stor alarm, nyere trækaksler og
> bærearme (alt originalt). Prisen ligger på ca. 20.000 kr.

Alt i alt - så er det dælme da noget af et kup med alt det lækre grej, du
har stoppet i den.

Du må selv have hjupet til der..?

(Kongevogn, IMO)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-03-06 21:00

> Alt i alt - så er det dælme da noget af et kup med alt det lækre grej, du
> har stoppet i den.

Yep :D - min mekaniker overvejer samme nummer på sin egen 2.0er.

> Du må selv have hjupet til der..?

Meget begrænset. Men hentede en komplet bil i Tyskland, og det har faktisk
vist sig muligt at sælge dele for en større formue. Langt flere end
budgetteret.

> (Kongevogn, IMO)

Thanx :D - bortset lige fra mine gennemtæringer i inderskærmene, som snart
skal udbedres ;). Og som en lille sidebemærkning, så har den tungere motor
ikke haft en nævneværdig indflydelse på køreegenskaberne. Den ligger stadig
klippestabilt, og æder sving til middag.

\Mandal

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 21:18

> [...]
> ikke haft en nævneværdig indflydelse på køreegenskaberne. Den ligger
> stadig klippestabilt, og æder sving til middag.

Kanon - tillykke med den..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 11:43

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> said in

> Neeej, da....
>
> (Tjek lige det her link, Klaus, før du køber Alfa til det danske
> klima...: http://tinyurl.com/c8eyq )

Læs mit andet indlæg i denne tråd.
Sådan et enkeltstående eksempel er _absolut ikke_ et
genereliseringsgrundlag.

> Lad mig gøre opmærksom på, at 156'eren generelt er håbløst
> rustbeskyttet, og at Golf 4 er blandt de bedste, der nogensinde er
> konstrueret på dét punkt.

Hvad har du det i?
Der er masser af Golf'er der er gået til de evige rustmarker. Mange gange
flere end Alfa 156'ere.

> [...]
> fravalgte en 156 som gratis lånebil for kun en uge siden til fordel
> for en Avensis......, og det er bestemt ikke fordi, jeg er

Ja, man ligger som man har rest. Avensis/Alfa........du traf det gale
valg.
Hvorfra har du at kabinen er skod i en 156'er. Den er da langt mere
indbydende end i en Golf uanset hvilken model vi taler om.

> Golf 4 er borteset fra et par småting en knaldhamrende god bil - jeg
> tog den alle dage foran en knaldhat af en 156 anytime - i hvert fald
> hvis jeg selv skulle betale.

Og hvad er så det for nogle enkelte ting der er knap så fede ved den?

> (Ville dog KLART gå efter en 1,8T, der havde været kørt af en
> "voksen". 1,8T' eren er 2,0' eren langt overlegen, og den er ekstremt
> slidstærk.)

Efter min bedste overbevisning er Golf enten bare en drønkedelig,
uinspirerende "morfar-bil" eller, for de unge og "bedrevidende", en
sænket rustbunke med skørtesæt, plysterning hængende i spejlet, dobbelt
udstødning med personlig valgt larmelyd, hip-hop stereoanlæg med
subwoofer i bagagerummet.......med andre ord et ægte får i ulveklæder.

Dette bekræftes kun yderligere af de træge køreegenskaber med forkert
vægtfordeling og væltepeterfornemmelser i motorvejstilkørslerne.

Men jeg vil da anbefale at du læser hvad jeg ellers har bidraget med
andetsteds i tråden.

--
Lars Holst

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-03-06 13:21

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har du det i?
> Der er masser af Golf'er der er gået til de evige rustmarker. Mange gange
> flere end Alfa 156'ere.

Jeg tillader mig godt nok at tvivle på at en der er nogen galvaniserede Golf
4 der er smidt på losseren på grund af rust!

--
Per, Esbjerg

Fra : TDN

Dato : 28-03-06 13:31

> [...]
>
> Jeg tillader mig godt nok at tvivle på at en der er nogen galvaniserede
> Golf 4 der er smidt på losseren på grund af rust!

Enig Lars aner ikke hvad han taler om, jeg har ikke engang set en rustplet
endnu, på en Golf 4. Tidligere Golf'er ruster men ikke Golf 4 som der
refereres til. Og at sammenligne med at en Alfa ikke ruster mere end en
Mercedes er da en falliterklæring da Mercedes ruster værre end en Opel
Astra/Vectra fra starten af 90'erne.

Mon ikke der er lidt blind Alfa fanatisme inde over her

Mvh
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:10

> Enig Lars aner ikke hvad han taler om.

Du har ret.

> jeg har ikke engang set en rustplet endnu, på en Golf 4.

Om du havde nedsænket den på bunden af Vesterhavet i 1997 havde den stadig
ingen rustpletter.

Lad os kalde det kærlighed.... Men som man siger.. Kærlighed gør *****.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 13:23

Lars Holst skriver:

> Læs mit andet indlæg i denne tråd.
> Sådan et enkeltstående eksempel er _absolut ikke_ et
> genereliseringsgrundlag.

2 eksempler.

Og svenskerne tager fuldstændigt fejl, når de bedømmer den til at være
meget lidt modstandsdygtig overfor rust ?

> Hvad har du det i?
> Der er masser af Golf'er der er gået til de evige rustmarker. Mange gange
> flere end Alfa 156'ere.

FDM tager helt klart fejl når de dømmer VW golf i den bedre ende med
hensyn til rustbeskyttelse ??
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D6B42A85-44E1-4FE7-AEC9-62D262A171C9/0/1417.pdf

> Dette bekræftes kun yderligere af de træge køreegenskaber med forkert
> vægtfordeling og væltepeterfornemmelser i motorvejstilkørslerne.

Hvilken golf er det ?
En Golf V ???
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/A8E92D0C-62EC-48B8-9A3D-8177FBA37CE1/0/1621.pdf

Golf IV ?
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/F0DCCD4D-73E6-4961-A5D3-7F13C81E4982/0/5051.pdf

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:11

> Hvilken golf er det ?

Ja - man må le...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:09

> Hvad har du det i?

Samtlige ruststatistikker.

> Der er masser af Golf'er der er gået til de evige rustmarker.

Ikke fra Golf IV og frem - de ruster ikke - læs statistikkerne og sæt dig
ind i sagerne.

Man kan på INGEN måde sammenligne med Golf III (VR6 mv).

> Hvorfra har du at kabinen er skod i en 156'er. Den er da langt mere
> indbydende end i en Golf uanset hvilken model vi taler om.

Jeg har kørt i den, da jeg havde begge biler til rådighed - du kan ikke
kende mig ret godt - jeg løber ikke med halv vind her i gruppen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 28-03-06 20:52

Jan W Nielsen wrote:
> Samtlige ruststatistikker.

Jeg forventer ikke at du kan bevise den påstand, men kunne du i det
mindste sandsynliggøre den ved henvisning til konkrete ruststatistikker?

mvh
Peter

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 27-03-06 22:59

> Køb en Alfa, det fortryder du aldrig...

Jeps, følg dit hjerte og køb Alfa´en. Det er sgu for trist at gå ud til
bilen hver morgen, og fortryde at det er den "forkerte" der står der. Jeg
har en kollega der har en 2004 diesel. Han lovpriser den, og er blevet
forvandlet fra en "søndagsbillist" til en racerkører.

Da jeg selv skulle købe "ny" bil, stod den højt oppe på listen, men blev
valgt fra pga. pladsen, der vist nok ikke er de bedste på bagsædet. (samt
det faktum, at konen gik med at købe en MB

Men skal du have "fornuftige" svar, skal du nok FUTTE over i dk.penge
men jeg tror at du allerede har bestemt dig for Alfa´en?

/Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-06 22:59

Klaus Jensen skriver:

> Med Golfen ved jeg hvad jeg får: Lidt kedelig bil, kedeligt design, god
> brugtpris, billige reservedelspriser, stabil, tysk kvalitet...

Jeps, den kedelige bil, der bare kører hver dag. Skal aldrig på
værksted, ruster kun hvor den får stenslag osv....

> Med Alfaen ved jeg: Topdollar design, fremrangende køreegenskaber - og hvad
> med resten? Hvor solide er den? Hvordan ser det ud med reservedele? Skal man
> holde sig fra brugte Alfaer?

156'eren har tendens til "mug" i undervognen, det er en sportslig bil,
der lever af omdrejninger og masser af gearskift.

I bund og grund handler det om temperament hvilken bil du skal vælge.

> Ud over at spørge her, hvordan finder jeg så ud af mere?

Ved at prøve en tur i begge.....

Klaus (Golofman)
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : KS

Dato : 27-03-06 23:44

> Klaus Jensen skriver:

> Jeps, den kedelige bil, der bare kører hver dag. Skal aldrig på
> værksted, ruster kun hvor den får stenslag osv....

156 - no doubt!

hvis du kaster dig over biltests, både nye og brugte af dine to modeller er
svaret ret klart. En golf, ja det er en golf....så er den vist på plads.

En Alfa den er rigtig flot både indeni og udenpå og er uden tvivl en af de
biler med køreegenskaber i top, som giver smil på læberne!

Reperationer....tja...en bil med køreglæde, ud over det sædvanlige, koster
nok lidt mere end en golf. Men kan du omvendt forestille dig noget værre end
en håbløs bil, kedelig og ordinær, nej vel....

/Ken

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-06 23:47

KS skriver:

> [...]

> svaret ret klart. En golf, ja det er en golf....så er den vist på plads.

Netop.

> En Alfa den er rigtig flot både indeni og udenpå og er uden tvivl en af de
> biler med køreegenskaber i top, som giver smil på læberne!

Jeps

> Reperationer....tja...en bil med køreglæde, ud over det sædvanlige, koster
> nok lidt mere end en golf. Men kan du omvendt forestille dig noget værre end
> en håbløs bil, kedelig og ordinær, nej vel....

Det er bare ikke så fedt med reperationerne, hvis man skal bruge den
hver dag på arbejde. Ej, heller, hvis repeartionerne omfatter en ny budt
til bilen der er rustet væk i løbet af 5-7 år.....

Jeg kunne ikke tænke mig noget værre end en bil, hvor der skal skiftes
gear hele tiden, for at komme frem.

--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 11:48

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> [...]
> budt til bilen der er rustet væk i løbet af 5-7 år.....
>
> Jeg kunne ikke tænke mig noget værre end en bil, hvor der skal skiftes

Det er en skrøne at den skal have mere i "underholdningsbidrag" end andre
biler.
Det med gearskiftet er knyttet mest til 1,6 modellen. Jo højere du kommer
op i motorstørrelse jo mindre gør det sig gældende.
I Diesel udgaverne er det selvfølgelig ikke eksisterende.

Fuldstændig samme mønster som i alle andre bilmærker.

Behovet for gearskifte for en bilmodel kan læses ud af en momentkurve.

--
Lars Holst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:14

> Det er en skrøne at den skal have mere i "underholdningsbidrag" end andre
> biler.

Efter din fadæse omkring rust i Golf IV er det vist på tide, du begynder at
hoste op med noget dokumentation, Lars.. )

> Det med gearskiftet er knyttet mest til 1,6 modellen. Jo højere du kommer
> op i motorstørrelse jo mindre gør det sig gældende.

Du fortsætter med vrøvlerierne... Er det nødvendigt at sige, at den værste
156 af dem alle er 2,0´eren, der er i hele Europa er berygtet for at gnaske
gearkasser, og at den jo i størstedelen af modelperioden har været den model
med den største motor..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-03-06 18:23

> [...]
> 156 af dem alle er 2,0´eren, der er i hele Europa er berygtet for at
> gnaske gearkasser, og at den jo i størstedelen af modelperioden har været

2.0 og gearkasser? Aldrig hørt om det... Derimod har der været svagheder ved
V6erens 6-trins, men sgutte 2.0erens.

Og omkring hyppige gearskift. Med 171 hk / 208 nm har jeg (fra en 2.0er) har
jeg aldrig haft problemer med at følge trafikken (og stikke af) ved lave
omdrejninger.

\Mandal, hvis 2.0er med 242.000 km stadig spinner som en mis

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 19:02

> 2.0 og gearkasser? Aldrig hørt om det... Derimod har der været svagheder
> ved V6erens 6-trins, men sgutte 2.0erens.

Taste-fejl - jeg mente netop 2,5´eren, der jo netop "i størstedelen af

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 18:48

> Efter din fadæse omkring rust i Golf IV er det vist på tide, du
> begynder at hoste op med noget dokumentation, Lars.. )

Jeg havde engang en Golf.........
Så sagde lægen:
Få et liv, tag nogle antidepressiva eller køb en Alfa.........

> [...]
> for at gnaske gearkasser, og at den jo i størstedelen af modelperioden
> har været den model med den største motor..?

Sikke noget bundløst vrøvl............
Men når nu du kæmper så hårdt for en sag så kan man vel næppe undgå der
ryger nogle finker af panden.

--
Lars Holst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 19:08

> Sikke noget bundløst vrøvl............

(Rettede min tastefejl - men her kommer så dokumentation:)

Brugt-Revyen, der indsamler data fra hele Europa, skriver:

"Gearkasserne er et af de svageste punkter på Alfa 156. Dette gælder især
2,5' eren, der har sekstrins gearkasse som standard."

De skriver også en masse om vrøvl med motorerne, men det vil jeg undlade at
komme ind på.

> Men når nu du kæmper så hårdt for en sag så kan man vel næppe undgå der
> ryger nogle finker af panden.

Hør nu her, "Lars Holst":

Det er dig, der erklærer, at du er Alfist - det er dig, der kaster de
vildeste postulater ud om gode gearkasser, tysk stål og høj ruststyrke. Du
har intet dokumenteret, men du er derimod blevet bombet tilbage til
stenalderen med statistikker, henvisninger og henvisninger.

Skal man stadig tage dig seriøst herinde..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 19:22

> [...]
> tilbage til stenalderen med statistikker, henvisninger og
> henvisninger.
>
> Skal man stadig tage dig seriøst herinde..?

Du har intet dokumenteret som ikke kan fejes af bordet prompte med
modbeviser.

Forskellen på dig og mig er bare at jeg personligt har erfaringer med
flere Alfaer uden nogen som helst af de problemer du nævner.......
Og jeg kender til rigtig mange som står i samme situation som mig........
mens jeg _ikke_ kender til et eneste eksempel der bekræfter dine
postulater.

Og ser du, dette er til trods for, at jeg følger med i hvad folk skriver
på de mange fora om den aktuelle bil, at jeg har været medlem af Alfa
Romeo Klubben gennem 13 år, at jeg har talt med alle de autoriserede Alfa
mekanikere jeg har brugt gennem årene (til at udføre service på min bil)
i ind- og udland om disse rygter som du er med til at sprede.
Linien er klar hele vejen rundt...............der er _intet_ hold i dem
overhovedet.............det er spøgelser fra fortiden og
mindreværdskomplekser fra førere af kedelige biler.

Jeg er fuldstændig "græsk-katolsk" om du tager mig seriøst eller ej.
Men din møgspreder-teknik er destruktiv for al seriøs debat som kan
hjælpe den egentlige spørger godt på vej. Og det er en smule trist.

--
Lars Holst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 19:45

> Du har intet dokumenteret som ikke kan fejes af bordet prompte med
> modbeviser.

Aha - jamen så kom du med beviserne - lad os gerne se, for vi er mange, der
gerne vil være klogere.

> Forskellen på dig og mig er bare at jeg personligt har erfaringer med
> flere Alfaer uden nogen som helst af de problemer du nævner.......

Forskellen på dig og mig, er at jeg har lært noget om, hvad man kan udlede
på hvilken baggrund.

> Men din møgspreder-teknik er destruktiv for al seriøs debat som kan
> hjælpe den egentlige spørger godt på vej. Og det er en smule trist.

Ok - som regel plejer reel information om resultatet af bredere
undersøgelser at være det bedste grundlag i forbindelse med brugtkøb.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 06:34

> 156'eren har tendens til "mug" i undervognen, det er en sportslig bil,
> der lever af omdrejninger og masser af gearskift.

Og masser af gearkasser - i hvert fald en, som min kollega har...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 11:33

"Klaus Jensen" <spammers@burninhell.com> said in

> [...]
> reservedele? Skal man holde sig fra brugte Alfaer?
>
> Ud over at spørge her, hvordan finder jeg så ud af mere?

Jeg ville helt sikkert vælge Alfa hvis jeg var dig.

Det har jeg gjort flere gange i mit liv og jeg har aldrig fortrudt det.

Der er dog nogle ting man skal være obs på når man køber Alfa 156.

Dels skal man så vidt muligt købe årgangene efter 1999 hvorefter nogle
børnesygdomme blev udryddet.

Det siges at Alfa 156 hyppigere end andre biler får stenslag p.g.a.
karroseriformen. Jeg ved det ikke men jeg havde flere stenslag i min
tidligere Fiat. Måske er det rigtigt måske er det noget sludder men de
fleste har vel forsikring der dækker dette.

Man skal sikre sig at der er dokumenteret service og at tandremmen er
skiftet ved nogle intervaller der enten matcher serviceintervallerne
eller med en hyppigere forekomst. Nogle påstår hårdnakket at det skal ske
hyppigere end foreskrevet og her er min holdning at det er bedre at gå
både med livrem og seler.

Elektriske problemer som f.eks. knapper og pærer, sikringer og lignende
siges at være skrøbeligt på Alfa.

Min erfaring er at elektriske knapper, sikringer etc. har tendens til at
være skrøbeligt i alle italienske og franske biler.
Til gengæld er motorerne utrolig stærke og smidige i Alfa'en hvis man
overholder serviceforeskrifterne.

Mange siger at Alfa Romeo ruster. Det gjorde de også i 70'erne og en del
af 80'erne fordi fabrikken havde brugt stål fra skibsvrag. (siges det)
Det er fortid og sådan et dårligt rygte tager tid at ryste af sig.
Men rustproblemerne har intet på sig mere. Stål- og samlekvaliteten er på
højde med tyske biler i dag.

Nogle påstår at 156 specifikt lider af mug i bunden og nogle kommer med
billedekspempler på en bestemt Alfa som er totalt rustet væk i bunden.
Hvad skal man næsten sige til det?

Hvis nu bilen har haft et stenslag og ruden har været skiftet af en
amatør som ikke har vidst hvad han havde med at gøre så er der en chance
for at ruden er sat i med for lidt lim og at regnvand og vand fra
vaskehaller siver fra ruden ned til gulvet.

Hvis man ikke, som ejer, opdager det ved at konstatere at tæpperne har
tendens til at være våde, så er man da skødesløs med sin bil.

Jeg nævner lige præcis dette eksempel fordi der har været tilfælde af
præcis det her problem for ganske få 156 ejere i de europæiske Alfa Romeo
klubber.

Man skal også være opmærksom på at følge op på rustbehandlingen af bilen
med det rigtige produkt. Alfa 156 skal behandles med Mercasol(Dinitrol
beslægtet).
Behandles den med Pava så har man ligesom selv været ude om hvis den
ruster. I så fald ruster den mere end hvis den slet ikke havde været
behandlet fordi Pava og Mercasol bare ikke dur sammen.

Noget andet man skal være obs på er at man skal vælge sit værksted med
omhu og sikre sig at de har forstand på Alfa inden man overlader dem
bilen.
Det er en meget hyppig årsag til typiske fejl i en Alfa at værkstederne
ikke aner en tøddel om hvad de har med at gøre.
I den svenske Alfa Romeo Klub har de karaktergivning til de forskellige
værksteder klubmedlemmerne har fået erfaringer med.
Man skal tænke lidt på samme måde i DK og undgå dem med færrest
anbefalinger.

En af grundene til at fejlparadigmerne er omtalte for Alfa er at der
gennem diverse fora på internettet og i klubregi er en enorm viden og
opbakning, så man ret hurtigt kan få diagnosticeret sit problem med bilen
og dermed fremkommer der så et mønster for hvilke fejl der typisk
forekommer for de enkelte modeller.

Der er sandelig også det man kalder typsike fejl på andre biler, men det
bliver i lang mindre grad en kollektiv erkendelse fordi der savnes det
samme netværk, den samme vidensbank som ved Alfa Romeo.

Jeg kan iøvrigt anbefale at læse videre her:

http://forum.alfa156.net/
http://www.alfasmeden.dk/
http://www.alfaklub.dk/

Husk på efter at have læst ovenstående at der fremhæves de oplevelser på
minoriteten af Alfa'er for at give en forståelse af hvad man _kan_ komme
ud for ved en "mandagsmodel".
Langt de fleste lever i et problemfrit forhold.............med
Alfa'en......tenderende til et trekantdrama.

Man køber primært en Alfa fordi køreegenskaberne er bedre end alle de
andre. Fordi de har de mest engagerende køreoplevelser med karismatiske
motorer og en kabine man "tager på" fremfor at sætte sig ind i.
Alfaen bider sig fast i vejbelægningen i højhastighedssving og har en
lynhurtig reaktion på ratkorrektioner.

Samtidig er det jo verdens smukkeste hverdagsbil.
Intet andet bilmærke har historisk oplevet at så mange verdensdesignere
har ønsket at sætte sit fingeraftryk på en Alfa.
Touring, Pinifarina, Bertone, Ital Design, Zagato...og man kan blive ved.

Man siger (og har sagt dette de sidste 50 - 70 år og der har også været
eksempler på statistik over dette) at Alfa'er ikke
bliver involveret i ulykker nær så ofte som andre biler (set i
forhold til hvor mange der er af bilerne selvfølgelig).
Man begrunder dette med at i Alfa'en er chancen for at undgå ulykken
meget større end i andre biler.

Med andre ord er den aktive sikkerhed større end i andre bilere generelt.

Det synspunkt kan jeg tilslutte mig og jeg har gennem årene haft
oplevelser der bekræfter dette.
Jeg mener endog at aktiv sikkerhed er langt vigtigere end passiv
sikkerhed som der fokuseres alt for meget på i disse moderne tider.

Man skal ikke forvente et "platonisk forhold" til sin bil hvis man kører
Alfa
Der er følelser med i sådan et ejerskab.

Hvis du vælger en Alfa, så vil du hurtigt få det problem at du ikke har
tid nok.
Du vil ikke have tid til dine venner eller din familie, fordi den bedste
tur i Alfaen er den næste tur du kører.
Du finder snart ud af, at selv om den korteste distance mellem A og B er
en lige linie, så befinder du dig aldrig på denne linie fordi du liiiiige
skal forbi C, D, E & F og så skal du liiiige tjekke de snørklede småveje
ud i dit lokalområde for at planlægge næste weekends køretur.

Du skal have kørt en 156 for at forstå det.
Så snart du har kørt i en, så kan du ikke forklare det til en der ikke
har.

En Alfa har man simpelthen en affære med.

--
Lars Holst

Fra : Aslan

Dato : 28-03-06 12:41

"Lars Holst" <
> [...]
> skal forbi C, D, E & F og så skal du liiiige tjekke de snørklede småveje
> ud i dit lokalområde for at planlægge næste weekends køretur.

Godt brølt. Lige mine ord, bogstaveligt talt
http://www.cuore-sportivo.co.uk/why.html længst nede.

Men jeg er enig med hele dit indlæg.

Rustbeskyttelse: ALLE biler bør i Danmark få efterfølgende rustbeskyttelse!
Det gælder naturligvis også for Alfa. Jo får jo bedre. ALLE biler ruster
også nye MB.

Et andet godt forum for Alfa i Danmark er http://www.cuoresportivo.dk/ Her
bliver Alfaer ofte hudflettet af Alfaejere, men der er altid en, der ved
noget om lige netop dit lille problem, bortset fra: hvilken Headunit kan man
erstatte sin Bose Headunit med og bibeholde resten af Bose anlægget?!

De vil også fortælle dig, at du skal prøve flere forskellige Alfaer, før du
beslutter dig, og at man kan spare en del penge ved at "nøjes" med en 1,8 TS
fremfor en 2,0 TS. Men husk nu lige at tale med dit forsikringsselskab. De
mener ofte, at Alfaer er eksotisk legetøj for millionærer!

Aslan

2004 Alfa 156 RST Lusso 2,0 JTS (tidligere 146 1,6 TS og 156 2,0 TS)
2005 MB E 320 CDI 3,0 V6 Avantgardé

Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-03-06 16:57

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> "Klaus Jensen" <spammers@burninhell.com> said in

Tak for alle svarene.

Jeg har idag været ude og prøve en Alfa 156 2.0 fra 1999 (den her:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=226000524). Den kører godt,
ligger helt fantastisk i svingene, men der var for meget trafik til at jeg
kunne prøve den for alvor - og jeg var ikke helt lokalkendt. Jeg var en
smule skuffet over motoren, havde nok forventet lidt mere riv i den...

Mht. forsikring skal jeg give 5100 for kasko på en Golf IV og 12000 for en
Alfa 156 2.0.

Jeg har aldrig kørt andre Golf IV end 1.6'eren, som var komplet
undermotoriseret til motorvejskørsel, og larmede ret meget. Jeg må ud og
prøve nogle 2.0'ere.

Jeg har stadig ikke bestemt mig...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 18:14

Klaus Jensen skriver:

> Jeg har aldrig kørt andre Golf IV end 1.6'eren, som var komplet
> undermotoriseret til motorvejskørsel, og larmede ret meget. Jeg må ud og
> prøve nogle 2.0'ere.

1,6'eren mente VW forhandlerne skulle afløse den gamle 1,8 90HK.

De er slet ikke sammenlignelige !

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:53

> Jeg har aldrig kørt andre Golf IV end 1.6'eren, som var komplet
> undermotoriseret til motorvejskørsel, og larmede ret meget. Jeg må ud og
> prøve nogle 2.0'ere.

Gør nu dig selv den tjeneste at prøve en 1,8T..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 18:58

> [...]
> lidt mere riv i den...
>
> Mht. forsikring skal jeg give 5100 for kasko på en Golf IV og 12000

Den forsikring må kunne gøres billigere.
Jeg giver ca. 6500 for kasko på min SW.

> Jeg har aldrig kørt andre Golf IV end 1.6'eren, som var komplet
> undermotoriseret til motorvejskørsel, og larmede ret meget. Jeg må ud
> og prøve nogle 2.0'ere.
>
> Jeg har stadig ikke bestemt mig...

Her er ellers en godbid:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=221500559&page=3

Du må hellere købe en der har gået mere på klokken og er yngre i årstal
end der har gået lidt og er gammel.

Motorene og mekanikken skal nok holde. Det skal du ikke bekymre dig om.

--
Lars Holst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 19:13

> Motorene og mekanikken skal nok holde. Det skal du ikke bekymre dig om.

Også selvom 156' eren har vrøvl med defekte knastforstillere, ødelagte
toppakninger og defekte remstrammerhjul...?

(For ikke at glemme gearkasserne, der er kendt for at være svage - specielt
på 2,5'eren, der har været modelrækkens stærkeste i lang tid).

Kilde: Brugt-Revyen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 20:36

Jan W Nielsen skriver:

> Også selvom 156' eren har vrøvl med defekte knastforstillere

Det burde være løst på importørens regning
(kilde: brugtbilstest af 156'er i Motor)

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-03-06 20:46

> Også selvom 156' eren har vrøvl med defekte knastforstillere, ødelagte
> toppakninger og defekte remstrammerhjul...?

Defekte knastforstillere betyder intet i praksis, bortset fra en temmelig
trælst diesellyd ved opstart.

Defekter toppakninger er jeg personligt ikke stødt på i min omgangskreds
eller på www.cuoresportivo.dk. Derimod skal man sikre sig, at tjekke olie
med hyppige intervaller, da Alfaen er meget følsom overfor lav oliestand.

\Mandal

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 18:52

> Men rustproblemerne har intet på sig mere. Stål- og samlekvaliteten er på
> højde med tyske biler i dag.

Seriøst - hvordan kan du lægge navn til så meget sludder - der i den grad
kan tilbagevises..?

> Du skal have kørt en 156 for at forstå det.

Ahh.. Religion... Fair nok - det er også det, som biler handler om.. den der
helt særlige følelse af at være i eet med bilen og af at være noget
specielt, når man har en....men lad nu være med at sig, man skal købe en
Alfa 156, fordi kvaliteten (hvad angår rust) er i top.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 19:09

> [...]
> noget specielt, når man har en....men lad nu være med at sig, man skal
> købe en Alfa 156, fordi kvaliteten (hvad angår rust) er i top.

Jan.................jeg ved godt at du af en eller anden mystisk grund har
set dig vred på Alfaer og de mennesker der kører dem.

Det lyser ud af de indlæg du historisk har kastet op i denne gruppe.

Jeg ved ikke om de for tit overhaler dig, om din kones elsker kører sådan
en, om den chef der fyrede dig kører en eller om det bare er fejlopdragelse
der gør det.

Men det jeg skrev i det indlæg du så voldsomt betvivler er altså hverken
vrøvl eller sludder. Det er empiri.

Acceptér det dog eller gå ud og leg med en Golf........så opdager du at
legen er kedelig og stille dør hen.

--
Lars Holst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 19:18

> Jan.................jeg ved godt at du af en eller anden mystisk grund har
> set dig vred på Alfaer og de mennesker der kører dem.

Overhovedet ikke - jeg overvejede selv en Alfa Romeo 159 for to måneder
siden.

Det er en hamrende smuk og formentligt endnu mere velkørende bil.

Jeg kan bare ikke tage seriøst, hvis man rådgiver udfra følelser og samtidig
underkender fakta.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 20:37

Lars Holst skriver:

> Jeg ved ikke om de for tit overhaler dig, om din kones elsker kører sådan
> en, om den chef der fyrede dig kører en eller om det bare er fejlopdragelse
> der gør det.

Hvorfor er det at du går til personangreb ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Aslan

Dato : 29-03-06 00:29

"Lars Holst" <

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 13:17

Klaus Jensen skriver:

> Ud over at spørge her, hvordan finder jeg så ud af mere?

Er du medlem af FDM, kan du læse her
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/93193438-E539-4184-B007-3137F54504DB/0/7881.pdf
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/52178D6A-109C-42B1-A4BD-1EC94FECFA3C/0/6063.pdf

Er du ikke, kan du maile til mig privat, så kan jeg sende testene til
dig.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-03-06 16:58

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Klaus Jensen skriver:

> [...]

Tak. Jeg er ikke medlem, men det gik fint med at downloade pdf'erne
alligevel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-06 18:16

Klaus Jensen skriver:

> Tak.

Velbekom...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-03-06 13:23

"Klaus Jensen" <spammers@burninhell.com> skrev i en meddelelse

> Den knap så fornuftige side siger...: Alfa Romeo 156 2,0 1999-2000. De har
> også typisk kørt 125.000km i det prisleje.

Du ved jo godt selv hvad du skal købe. Hvorfor spørger du?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 20:36

> [...]
> Skal man holde sig fra brugte Alfaer?
>
> Ud over at spørge her, hvordan finder jeg så ud af mere?

Hej Klaus

Jeg kender intet til Golfen udover jeg ved jeg ikke skal have en

Med hensyn til Alfaen så er især www.alfa156.net en god side, hvor du i
forummet kan læse om alle de gode og dårlige sider om Alfa 156.

Jeg har selv kørt 156 i et par år, og skiftede udelukkende mærke fordi jeg
ikke havde råd til en SW. Bagagerummet var for småt til min cykel i sedan
udgaven

Kvaliteten som brugt er meget svingende, men finder man den rigtige er det
en spændende bil, hvis ønsket er en bil der ikke er "ligemeget".
Især de ældre modeller er ved at være godt brugt over det hele, men mange af
dem er så også ved at overgå til pizzakørsel på grund af den billige
anskaffelses pris.

Prøv nogen stykker.
Lyt efter klonk og knirke lyde, diesel lyd når den er kold.
Selvfølgelig skal der kigges efter rust, ligesom der skal på alle andre
brugte biler.
Find allerhelst en der er en ejers og kørt af en "Alfamand". Firma bilen er
ikke den der skal ledes efter.
Få en FDM test og køb ved en af de forhandlere der kender til Alfa.

Afsæt 10-15000 til renovering af undervogn og udskiftning af tandrem hvis
ikke det er skiftet fornylig.

God fornøjelse med Alfaen

Tom Jensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-06 20:57

> Selvfølgelig skal der kigges efter rust, ligesom der skal på alle andre
> brugte biler.

Pånær når man leder efter en brugt Golf IV..

Nej, pjat - jeg er enig - hvis man er meget omhyggelig, og man kan leve med,
at den har det hårdt i det danske klima, så kan man sagtens finde en fin
156'er.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 21:08

> Pånær når man leder efter en brugt Golf IV..

Der kommer vel lidt på skiverne i det mindste

Mvh
Tom Jensen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 28-03-06 22:36

Klaus Jensen wrote:
> [...]
>
> Den knap så fornuftige side siger...: Alfa Romeo 156 2,0 1999-2000. De har
> også typisk kørt 125.000km i det prisleje.

Min far havde en 1998 Alfa Romeo 156 2,0 Twin Spark i perioden
1998-2003. Den nåede at køre lidt over 200.000 km før den blev skiftet.

Motor/køregenskaber:
- lå fantastisk på vejen - specielt motorvej var herligt - og når de
originale 17" alufælge blev smidt på om sommeren - dejligt.

- motoren var lidt død i sværen op til ca. 3200 o/min - derefter tog
fanden ved den - det var nogle gange lidt belastende ved bykørsel.

- men ellers var motoren en perle - nogle har brokket sig over at den
var for langsom på toppen - men fra 3000 o/min og opefter kunne den bare
spise omdrejninger - klart bedre end den motor jeg har i min spand (som
på papiret har 10-15 heste mere). 180-200+ km/t på tysk motorvej en
fornøjelse.

- gearkassen var ikke noget at råbe hurra for - skiftebevægelserne var
lange - 2. gearet lidt upræcist - og den begyndte at skride i
syncromeshen ved cirka 120.000 kilometer når man foretog hurtige skift
over 4000 o/min.

- venderadius på en halv tønde land - cirka - lidt træls på snævre
parkeringspladser

Øvrigt:

- en Alfa er ikke knirkefri - der var lidt knirken i kabinen fra ny - og
førersædet begyndte også at give lyde fra sig efter ca. 50.000 kilometer.

- knastforstiller skiftet ved ca. 90.000 kilometer

- som tidligere nævnt - gearkassereperation ved 120.000 km

- airbaglampe begyndte at lyse utallige gange - vi var flere brugere af
bilen - og ledningen til airbaggen i førersædet gik over ofte.

- bøsninger mv. skulle skiftes ifbm. salget - det var ikke billigt - jeg
mener at undervognen blev fikset for 20.000-30.000 kroner.

- stenslag - forruden blev skiftet 3-4 gange.

- korrosion - sidespejlene korroderede meget hurtigt.

Min personlige vurdering: fra ny eller som firmabil ville jeg gerne have
den - den kører dejligt. Smag og behag er forskellig - den knirker lidt
i interiøret, men er efter min smag ikke nær så kedelig i interiør som
VW/Audi. Som brugt med 5-6 år på bagen og 200.000 km på klokken har jeg
simpelthen ikke luft nok i økonomien til at kunne tage et par 20.000
kroners reperation i stiv arm - der er jeg simpelthen for meget
tøsedreng. På min arbejdsplads er Alfa som firmabil forbudt efter et par
meget dyre bekendtskaber (156 2,0 og 156 2,5).

Knus
Regnar
2003 Citroën Xsara 2,0 VTS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-03-06 10:33

> - knastforstiller skiftet ved ca. 90.000 kilometer
> - som tidligere nævnt - gearkassereperation ved 120.000 km
> - korrosion - sidespejlene korroderede meget hurtigt.

Ergo - nøjagtig de ting, som jeg skrev tidligere: Motor, gearkasse og rust.

> På min arbejdsplads er Alfa som firmabil forbudt efter et par meget dyre
> bekendtskaber (156 2,0 og 156 2,5).

Det samme her.

Men eller et velafbalanceret indlæg - det kunne Lars Holst lære noget af..

P.S: Som firmabil kunne jeg også meget let finde på at nappe sådan en....
( Alfa Romeo 159)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Holst

Dato : 29-03-06 11:06

> [...]
> af..
>
> P.S: Som firmabil kunne jeg også meget let finde på at nappe sådan

Hvem er det lige der går efter manden, Jan?
Grow up.......

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 11:09

Lars Holst skriver:

> Hvem er det lige der går efter manden, Jan?
> Grow up.......

Skriver Lars Holst der smed denne:

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-03-06 13:52

> Skriver Lars Holst der smed denne:
> Jeg ved ikke om de for tit overhaler dig, om din kones elsker kører
> sådan en...

*ROFL*

Den lader vi lige stå for sig selv.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-03-06 08:44

Lars Holst skrev:

> [...]
> Det er fortid og sådan et dårligt rygte tager tid at ryste af sig.
> Men rustproblemerne har intet på sig mere. Stål- og samlekvaliteten er på

Ja, kvalitetsmæssigt er tyskerne vist ikke hvad de har været

> En Alfa har man simpelthen en affære med.

Jeg tror du har ret - hvis man er forelsket i en Alfa skal man da købe
en Alfa, og så leve med de følger det nu har. Hvis man hovedsageligt
skal transporteres er en Golf sikkert udmærket.

mvh

Martin
- der ikke har specielt behov for dynamiske køregenskaber på de
Storkøbenhavnske motorveje om morgenen.

Accord 2.0, 1994, 322500 and counting