Hvorfor får jeg stød?
Fra : HvB

Dato : 25-03-06 10:27

Når jeg standser bilen og er steget ud og røre ved den får jeg stød. Aldrig
indeni (men da er jordforbindelsen jo også blokeret af dækkene)

Hvorfor gør jeg det?

HvB

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-03-06 10:44

HvB wrote:
> Når jeg standser bilen og er steget ud og røre ved den får jeg stød. Aldrig
> indeni (men da er jordforbindelsen jo også blokeret af dækkene)
>
> Hvorfor gør jeg det?

Hvis du har sæder af kundstof så vil du, mens du sidder i sædet og
bevæger dig en lille smule, oparbejde en mængde statisk elektricitet,
altså en forskel i ladning mellem dig og metallet på bilen, som
resultere i en gnist (stød) når du så rører ved bilens metal.

Jeg har selv haft lign. problemer, og der vænnede jeg mig til at holde
fast på nøglen når jeg skulle låse bilen, gnisten springer stadig, men
den springer mellem de to metaller og du vil derfor ikke mærke det så
meget. Det kan også modvirkes ved at skifte fx. skylle/vaske middel.
Statisk elektricitet er svært at finde den nøjagtig årsag til, og endnu
sværere at finde en løsning på.

Thomas

Fra : Kent Glerup

Dato : 25-03-06 14:12

On Sat, 25 Mar 2006 10:43:45 +0100, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.too.invalid> wrote:

> [...]
>meget. Det kan også modvirkes ved at skifte fx. skylle/vaske middel.
>Statisk elektricitet er svært at finde den nøjagtig årsag til, og endnu

Det er nemmere bare at holde ved dørmetallet når du stiger ud. Så
bliver du afladet mens du har ved døren, og mærker det derfor ikke.

Det er mange år siden jeg sidst fik stød af en bil :)

MVH
Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 14:21

> Det er mange år siden jeg sidst fik stød af en bil :)

og mange år de fleste folk har skulle låse med en nøgle *GG*

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-06 10:43

HvB skriver:

> Når jeg standser bilen og er steget ud og røre ved den får jeg stød. Aldrig
> indeni (men da er jordforbindelsen jo også blokeret af dækkene)
>
> Hvorfor gør jeg det?

Kunststof på enten sæder eller i tøj, gør at du bliver opladet, når du
sidder uroligt i sædet.

Du aflades så, når du stiger ud af bilen og igen rør ved metal. Du kan
også aflades ved at kalde på komen stikke en finger frem og røre hende
ved næsen (det bliver man ikke så populær af

For at afhjælpe problemet, skal du give dine sæder en lille smule
skyllemiddel, det dæmper "opladningen". Så skal du vænne dig til at have
et solidt tag i dørrammen, når du står ud af bilen, for så kan du blive
afladet gennem skoene.

Bare rolig, det forsvinder det hele, når luften igen bliver fugtig (det
er frostvejret og heraf den tørre luft der gør at du lettere lader op).

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Møller

Dato : 25-03-06 11:57

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> skyllemiddel, det dæmper "opladningen". Så skal du vænne dig til at have
> et solidt tag i dørrammen, når du står ud af bilen, for så kan du blive

Skyllemiddel med farve, fortykkelsmiddel og parfume. )

Glem det, brug den rene vare, det er meget billigere:
Kvarternæreamoniumsforbindelser, der også det aktive stof i skyllemiddel,

Handelsnavn, bl.a.: Rodalon 5%, Kan også fås i 10%
Bruges også til at rengøre køleskabe o.lig. RIP

Så i en forstøvningssprøjte, der skal kun lidt på hvis du ikke fortynder
yderligere.
Møller

Fra : .J.S...

Dato : 25-03-06 21:40

"HvB" <Baldrian(re)@(move)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg standser bilen og er steget ud og røre ved den får jeg stød.
> Aldrig indeni (men da er jordforbindelsen jo også blokeret af dækkene)
>
> Hvorfor gør jeg det?

Både du og bilen er opladet med statisk elektricitet i forhold til jord.
Du kan ikke undgå der springer en gnist, så målet er at undgå den springer
til dine fingre.

Når du standser stiger du ud på jorden, og da du kun holder i
plastikhåndtaget i døren så bliver du selv afladet via din sko, men bilen
bliver ikke afladet.
Herefter tager du så fat i metalrammen på døren for at lukke den og der
springer en gnist fordi du så aflader bilen igennem dig ned til jord.

Løsningen er at tage fat i metalrammen mens du sidder i bilen og så sætte en
fod ned til jorden.
Der springer så en gnist til din sko men det kan du ikke mærke.

mvh/JS