Kødben / bundpropnøgle
Fra : Pinco Pallino

Dato : 24-03-06 17:42

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe en nøgle til bundproppen i en
Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)? Jeg kan
simpelthen ikke finde varen - har prøvet mit lokale værktøjsmagasin og
Harald Nyborg uden held.

vh Anders

Fra : NS

Dato : 24-03-06 17:45

Pinco Pallino skrev:
> [...]
> Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)? Jeg kan
> simpelthen ikke finde varen - har prøvet mit lokale værktøjsmagasin og

Jeg havde samme problem engang. Der købte jeg bare
en standard universal bundpropnøgle og sleb den
til så den passede i firkanthullet. Det fungerede
fint for mig.

NS

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-03-06 18:12

Pinco Pallino wrote:
> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe en nøgle til bundproppen i en
> Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)?

Firkanten på et lille topnøglesæt er 7 mm, så måske?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-03-06 19:22

In news:44242879$0$162$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid> Typed:

> Firkanten på et lille topnøglesæt er 7 mm, så måske?

Det har den aldrig været.. Den er 6,35 mm = 1/4"
Hvis han skal arbejde med topnøgler vil der være mere succes ved at starte
med firkanten fra en 3/8" topnøgle (9,525 mm) og slibe den ned til 8 mm.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Troels - around 9000

Dato : 24-03-06 19:26

> Det har den aldrig været.. Den er 6,35 mm = 1/4"
> Hvis han skal arbejde med topnøgler vil der være mere succes ved at starte
> med firkanten fra en 3/8" topnøgle (9,525 mm) og slibe den ned til 8 mm.

Eller bare en bolt der er stor nok, og slibe den ned. Har jeg gjort mange
gange til den Peugeot jeg havde, det virkede hver gang. ;)

// Troels

Fra : Leif Neland

Dato : 25-03-06 07:36

"Troels - around 9000" <troels@fjerndette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:zQWUf.3172$R03.1398@news.get2net.dk...

> Eller bare en bolt der er stor nok, og slibe den ned. Har jeg gjort mange
> gange til den Peugeot jeg havde, det virkede hver gang. ;)

Var det ikke dumt at smide bolten væk hver gang, så du måtte lave en ny?

Her i familien har der været brugt betalpinden fra et dørhåndtag til
olieproppen peugeot'er

Leif

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-03-06 14:13

In news:zQWUf.3172$R03.1398@news.get2net.dk,
Troels - around 9000 <troels@fjerndette.plougmann-olsen.dk> Typed:

> Eller bare en bolt der er stor nok, og slibe den ned. Har jeg gjort
> mange gange til den Peugeot jeg havde, det virkede hver gang. ;)

Hvorfor ikke bare købe en ordentlig bil så der er udv. 6kt på
bundproppen?

Fra : Troels - around 9000

Dato : 25-03-06 15:32

> Hvorfor ikke bare købe en ordentlig bil så der er udv. 6kt på
> bundproppen?

Det blev gjort. Har kørt BMW E30 og Honda Civic siden :)

// Troels

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 25-03-06 15:44

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:442541c7$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:zQWUf.3172$R03.1398@news.get2net.dk,
> Troels - around 9000 <troels@fjerndette.plougmann-olsen.dk> Typed:

> Hvorfor ikke bare købe en ordentlig bil så der er udv. 6kt på
> bundproppen?

Eller gøre som mig: http://www.fumotovalve.com/

/Carsten

Fra : Møller

Dato : 25-03-06 16:12

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote in message

> "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i
> [...]

det er OK hvis Oil drain Valve ikke stikker ned under bundkarret

Jeg tør ikke bruge den, for hvis den rives af, så er det vist tid til at
skifte olie
Og for onde personer er det alt for let at tømme motoren for olie., og de
personer findes jo desværre.

Jeg har på flere af mine biler haft skuestriber på bundkar, så jeg holder
mig til passende værktøj: sekskantnøgle der passer, eller et stk. 4-jern der
kan tages med skiftenøgle eller topnøgle, 2 cm 4-jern 8x8mm fylder ikke
meget i topnøglesættet
Godt værktøj er en engangsudgift, dårligt er en evig kilde til frustration.

Møller

Fra : alexbo

Dato : 24-03-06 18:13

"Pinco Pallino" skrev

> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe en nøgle til bundproppen i en
> Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)?

Når du skal bruge noget til bilen, vil jeg foreslå dig at prøve et sted hvor
de handler med bildele.

f.eks www.ftz.dk www.autog.dk

Ellers søg på autodele, en fransk bundpropnøgle har de alle sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels - around 9000

Dato : 24-03-06 18:27

> [...]
> Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)? Jeg kan
> simpelthen ikke finde varen - har prøvet mit lokale værktøjsmagasin og

Biltema i Næstved.?

// Troels

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-03-06 19:47

"Pinco Pallino" <Pinco_Pallino@no.spam> wrote in message
> [...]
> Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)? Jeg kan
> simpelthen ikke finde varen - har prøvet mit lokale værktøjsmagasin og

Jeg havde en gang samme problem med min daværende Citroen BX - dengang jeg
boede i Finland.
Efter en gang rundtringning til de lokale værksteder, var der en behjertet
værkfører på et autoriseret Citroen værksted som fortalte mig at jeg bare
kunne gå i det lokale byggemarked og købe et løst vinduesåbner håndtag - på
det passede firkanten perfekt.
Det var faktisk der perfekte stykke specialværktøj til den bil - der var et
fint håndtag på enden af det, og man kunne få fat med en stor svensknøgle
når der skulle lidt moment til at skrue bundproppen ud.
Måske det er samme firkant i en Renault ? - den er jo også fransk.

mvh

Andreas M. Hansen
- Sort Renault er noget man drikker af store ballonformede glas.

Fra : Kim S

Dato : 24-03-06 23:59

"Pinco Pallino" <Pinco_Pallino@no.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)? Jeg kan
> simpelthen ikke finde varen - har prøvet mit lokale værktøjsmagasin og

Har samme problem med min Volvo.
Løsning: Et dørhåndtag med den pal som går gennem døren
passer lige op i bundproppen
(Det hedder vist ikke en pal, men den firkantede tingest som
går fra håndtag til håndtag)

Mvh, Kim

Fra : Ulrich

Dato : 25-03-06 07:32

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passer lige op i bundproppen
> (Det hedder vist ikke en pal, men den firkantede tingest som

Nå det der også andre der har fundet ud af

--
Hygge Ulrich

Fra : HKN

Dato : 25-03-06 08:09

> [...]
> Renault (firkantet 8 mm) i København/omegn i morgen (lørdag)? Jeg kan
> simpelthen ikke finde varen - har prøvet mit lokale værktøjsmagasin og

Renault/Citroen/Peugeot er den samme - og jeg brugte firkantpinden fra et
dørgreb, som er præcis 8 mm, sammen med en svensknøgle til min 405'er.

Mvh
Henrik