Tjek op på olie m.v. inden en læ
Fra : Janus

Dato : 23-03-06 23:01

Hej derude

Købte en Fiat Uno for et par måneder siden, og nu skal den ud på en tur
fra Sjælland til Vestkysten. Tænkte derfor at det er en god ide at
tjekke op på den, så den er klar til turen. Men hvad skal gøre? Er
novice ud i biler, og har end ikke haft åbne motorhjelmen endnu.

- Motorolie: Den kan jeg vist godt finde ud af at tjekke. Men hvilken
olie skal jeg hælde på den? Såvidt jeg husker findes der en del
forskellige slags som varierer en del i pris. Kan det betale sig at købe
andet end det billigste?

- Hvordan kan man vide om der skal hælde ekstra vand på køleren? Og skal
det hældes på forand på selve køleren eller et andet sted? Og skal det
være destileret vand, og hvor meget?

- Sprinkler-væske. Tror godt jeg kan finde beholderen, men hvad skal der
hældes på? Alm. vand?

- Er det andet jeg bør tjekke når vi er i gang? (dæktryk har jeg snor om).

På forhånd tak!

Janus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-06 23:05

Janus skriver:

> - Motorolie: Den kan jeg vist godt finde ud af at tjekke. Men hvilken
> olie skal jeg hælde på den?

RTFM

Eller skrevet på dansk, prøv at tage den brugsanvisning der fulgte med
bilen og læs lidt i den.

> Såvidt jeg husker findes der en del
> forskellige slags som varierer en del i pris. Kan det betale sig at købe
> andet end det billigste?

Kommer an på, hvor gammel din motor er og hvor lang levetid du ønsker på
den.

Kan det betale sig at lade være med at købe en god olie ?

> [...]

RTFM

> - Sprinkler-væske. Tror godt jeg kan finde beholderen, men hvad skal der

Sprinlervæske - nærmeste tankstation har det, ellers fås det snart i
enhver butik.

> - Er det andet jeg bør tjekke når vi er i gang? (dæktryk har jeg snor om).

Benzinstanden i tanken.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 06:53

> [...]
> bilen og læs lidt i den.

> Kommer an på, hvor gammel din motor er og hvor lang levetid du ønsker på

Sandhed med modifikationer. Jeg har ikke hørt om den moderne motor, som
brækker sig af fuldsyntetisk 5W40, som nok er den bedste og mest
universelle. Sandheden er så at, det ikke behøves være den dyreste, gerne
den billigste "noname" fra T.Hansen, Bilka etc., de overholder LANGT de krav
som kan stilles ;).

Fra : Kito

Dato : 24-03-06 07:39

"Janus" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> hældes på? Alm. vand?
>
> - Er det andet jeg bør tjekke når vi er i gang? (dæktryk har jeg snor om).

Nu håber jeg bare ikke for dig at du hælder olie i vandet og omvendt.
Når du nu har købt en bil og det ikke er længere siden, bør du nok kontakte
ham du har købt den af, eller dit værksted og få dem til at vise dig de
forskellige påfyldningsstudser inden det går galt.
Husk det er brermsen der sidder i midten hvis du har 3 pedaler.

med venlig hilsen
Poul

Fra : Anders Majland

Dato : 24-03-06 10:56

Længere tur ? Jeg var lige ved at grine kaffen ud på skærmen

> [...]
> dig de forskellige påfyldningsstudser inden det går galt.
> Husk det er brermsen der sidder i midten hvis du har 3 pedaler.

Hehe - ja bare der er en passende mængde olie og vand bør det ikke være
noget problem at krydset landet ......

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 24-03-06 19:20

> Husk det er brermsen der sidder i midten hvis du har 3 pedaler.

Og da vi engang blev stoppet i min gamle Amazone, var det tilfældigvis konen
der kørte. Den ene bagskærm havde en vældig bule efter en flugtbilist, så
det var måske derfor betjenten lige ville tjekke bilen. Så han river og
slider lidt i den. Trækker håndbremsen osv.
Da han vil tjekke lyset stiller han sig bag bilen og siger til min kone
"Træd lige på bremsen". Jeg står ved siden af bilen og kan tydeligt høre at
det er koblingen hun træder ned. Betjenten kigger lidt. Går så hen til døren
og siger: "Undskyld frue. Det er den i midten".

Kæft jeg skreg af grin da vi kørte videre.

FOCs
(som tjekker olie på motor, aksler, gearkasse og vand i køleren ugentligt)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 24-03-06 15:54

"Janus" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> tjekke op på den, så den er klar til turen. Men hvad skal gøre? Er
> novice ud i biler, og har end ikke haft åbne motorhjelmen endnu.

Så er det vist på tide du får åbnet hjelmen

> [...]
> olie skal jeg hælde på den? Såvidt jeg husker findes der en del
> forskellige slags som varierer en del i pris. Kan det betale sig at købe

Det er et spørgsmål der virkelig deler vandene. De fleste vil nok
umiddelbart mene at en ældre motor skal have en "god" motorolie fordi der er
ekstra slid på motoren. Så er det diskussionen starter - for hvad er en god
motorolie?
Valget kommer også an på om du normalt kører mange småture, eller om Uno'en
triller fra sydsjælland til København hver dag.
Se om der eventuelt er en smøreseddel i bilen, så du kan se hvad der sidst
er hældt på den.

> - Hvordan kan man vide om der skal hælde ekstra vand på køleren? Og skal
> det hældes på forand på selve køleren eller et andet sted? Og skal det
> være destileret vand, og hvor meget?

Det skal IKKE være destileret vand. Det har nemlig et lavere kogepunkt en
almindeligt postevand. Sørg for at lave en blanding af 50% postevand og 50%
kølervæske. Kølervæsken frostsikrer og nedsætter korrosionen i kølesystemet.
Vær opmærksom på at man kan købe færdigblandet kølervæske på
tankstationerne - men man kan også få den ufortyndede vare og så selv
blande.
Jeg ved ikke om en Uno har kompressionsbeholder - hvis den ikke har skal det
direkte på køleren. Du kan se i manualen hvor meget der skal fyldes op - og
hvor det skal fyldes på.

> - Sprinkler-væske. Tror godt jeg kan finde beholderen, men hvad skal der
> hældes på? Alm. vand?

Nej - i hvert fald ikke endnu. Rent vand kan bruges om sommeren, men der er
endnu chance for nattefrost så du skal ofre en dunk sprinklervæske (der også
er frostsikret) så det hele ikke fryser sammen.

> - Er det andet jeg bør tjekke når vi er i gang? (dæktryk har jeg snor om).

Husk at checke dæktrykket på reservedækket når du nu er i gang. Og sikre dig
at du ved hvordan man skifter hjul (nu er der vel en donkraft i bilen?)
Ellers så er det bare at komme deroveraf. God tur

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved