Aut.gearolie
Fra : Gearløs

Dato : 21-03-06 20:01

Hej NG

Opdagede til min skræk i dag, er der var for lidt olie på aut. gearkassen.
Ca. 1½ cm under min. mærket, målt ved varm bil, olien føltes dog kun lun.
Har selvf. fået tid hos mekkeren, det er alligevel tid til gearolieskift,
desværre havde han først tid torsdag.
Kan det skade gearkassen at køre lidt i bilen inden da? Den skifter som
normalt, og olien var ikke misfarvet.

Bilen: MB 300D 1991

På forhånd tak!
-Mathias

Fra : Bjarne

Dato : 21-03-06 20:12

In article <i3YTf.104$0T4.82@news.get2net.dk>,
   "Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> writes:
> [...]
> desværre havde han først tid torsdag.
> Kan det skade gearkassen at køre lidt i bilen inden da? Den skifter som

Don't panic.

Hvis den skifter fint kan den godt vente til torsdag. Det er nok mest
sandsynligt at du ikke har checket det rigtigt. Fyld endelig ikke mere
på.
Det kan godt drille en del at kontrollere olieniveauet på gearkassen.

mvh,
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 20:27

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på.
> Det kan godt drille en del at kontrollere olieniveauet på gearkassen.

jep, det plejer endda at skulle måles mens motoren kører og efter man har
skiftet mellem D og P en 3 gange.

--
Tom

Fra : Gearløs

Dato : 21-03-06 20:52

> jep, det plejer endda at skulle måles mens motoren kører og efter man har
> skiftet mellem D og P en 3 gange.

Det ved jeg, målte også med motoren igang og i P efter en mindre køretur.
Men der står i min instruktionsbog at olien er 80C ved drifttemp. og det
føltes den slet ikke.
Men rart at høre jeg ikke behøver panikke

-Mathias

Fra : Jasper Norman

Dato : 21-03-06 22:45

Hej.

Da jeg købte min MB, blev jeg fortalt, at MB havde lavet en fejl ved
gearkassen. Det var noget med at man ikke bare kunne tappe olien af, da man
dermed ikke fik det hele med. I stedet skulle det suges op for at være på
den sikre side. Men de skulle nu være ops. på "problemet".

Min er en 2002 E220 CDi, jeg aner ikke om det kun er denne model / årgang
den er gal med. Eller om problemet i det hele taget findes, eller om det er
en and. Men det er godt at have i mente, hvis man ikke får MB til at
servicere bilen.

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 23:12

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den er gal med. Eller om problemet i det hele taget findes, eller om det
> er en and. Men det er godt at have i mente, hvis man ikke får MB til at

Vil mene at adskillige biler ikke har en "bundprop" i tomatkassen til at
tappe olien. Det har biler med normal grønsagskasse egentlig heller ikke, så
hvis man endelig skal tømme kassen helt, er en suger da en ok løsning selv
om den næppe får det hele ud alligevel.

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-03-06 23:56

Tom wrote:

> [...]
> heller ikke, så hvis man endelig skal tømme kassen helt, er en suger
> da en ok løsning selv om den næppe får det hele ud alligevel.

Jeg ved af erfaring, at nogle biler kan tømmes HELT for gearolie, hvis
skruerne der holder bundpladen ryster løse.

Den kørte nu fint igen efter straminng og påfyldning.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Gearløs

Dato : 22-03-06 00:01

Jeg mener at min mekker afmonterer bundkarret helt når der skiftes gearolie.

-Mathias

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 00:12

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at min mekker afmonterer bundkarret helt når der skiftes
> gearolie.

Bundkar ~ gearolie ?

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-06 01:10

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Bundkar ~ gearolie ?

bundkarret på pløreturbinen ;)

(ormegården for de indviede)
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside