løst og fast om den "gamle" mazda 6 diesel
Fra : Morten

Dato : 21-03-06 07:30

HEJ
Jeg vil gerne starte lidt snak om 6 eren diesel.
Jeg har sådan en, og vil gerne høre om ander har de samme problemer
som jeg har / har haft. Det kan jo være mit øre var mere krakilsk end
gennemsnittet.

Mit instrument bræt knirker i førersiden - det ligger åbenbart for
tæt på forruden og så knirker det. Når jeg kører med CV, er det
helt vildt. Min mazda puscher har forsøgt at lave det 4 -* 5 gange
uden det store held. Det er dejligt med en fejl som ikke optræder ved
ham.

Mit bagagedækken, knirker i højre side,
Fører sikkerhedsholder knirker / rasler lige ned i mit øre
kobling er skiftet ved 10.000 ( har nu kørt 43) - og siden da, har
den sagt "gonk" når jeg skifter til 3. gear - kan de heller ikke
lave... det skal den gøre.

Men alligevel er jeg glad for bilen...

Jeg vil gerne høre fra andre 6 er ejere....

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 21-03-06 13:56

>Jeg vil gerne starte lidt snak om 6 eren diesel.

Mmmmm - dejlig bil Er det en Touring?

Vi fik vores 2.0 Stc. Touring (39.000 km) for ca. 1 md siden. Vi har kørt
ca. 3000 km siden og smilet VIL bare ikke gå væk ))

>Jeg har sådan en, og vil gerne høre om ander har de samme problemer
>som jeg har / har haft. Det kan jo være mit øre var mere krakilsk end
>gennemsnittet.

Det ved jeg at MIT øre er...

> [...]
>helt vildt. Min mazda puscher har forsøgt at lave det 4 -* 5 gange
>uden det store held. Det er dejligt med en fejl som ikke optræder ved

Ingen problemer med knirkeri i vores.

>Mit bagagedækken, knirker i højre side,

Ikke her.

> [...]

>kobling er skiftet ved 10.000 ( har nu kørt 43) - og siden da, har
>den sagt "gonk" når jeg skifter til 3. gear - kan de heller ikke

Netop skiftet til 3. er lidt mere bøvlet end skift til de øvrige (af en
eller anden årsag). Men "gonk" er der intet af.

>Men alligevel er jeg glad for bilen...

Nu skal man jo passe på med sammenligninger, men i forhold til den Carisma
Diesel vi havde før, så skal der altså en hel del flere problemer end de du
nævner til at nedsætte herlighedsværdien nævneværdigt.

>Jeg vil gerne høre fra andre 6 er ejere....

Eneste ankepunkt er at økonomien er ca. 4 % dårligere (15,5 km/l mod 16,2
km/l) end Carismaen på dette tidspunkt af året. Men der er jo også oliefyr i
som sikkert koster lidt økonomi, men til gengæld bedre komfort og bedre for
motoren. Vores er på normal temp. efter ca. 12 km, hvor Carismaen skulle
køre 15-20 km før normaltemp. blev nået.

Jeg er lidt spændt på hvad økonomien bliver når vi får CV'en hægtet bagpå.
Har du nogen erfaringer?

Mvh
Michael

Fra : Lars Jensen

Dato : 21-03-06 14:12

Morten skrev:
> HEJ
> Jeg vil gerne starte lidt snak om 6 eren diesel.

Skal det være diesel? Dine problemer er jo umiddelbart knirkeri i
kabinen, som nok ikke har så meget med "drivmidlet" at gøre?

> Jeg har sådan en, og vil gerne høre om ander har de samme problemer
> som jeg har / har haft. Det kan jo være mit øre var mere krakilsk end
> gennemsnittet.

Det ved jeg ikke, men jeg er også ret "audibel sensibel"...

> [...]
> helt vildt. Min mazda puscher har forsøgt at lave det 4 -* 5 gange
> uden det store held. Det er dejligt med en fejl som ikke optræder ved

Jeg har lidt "knirken" fra "et eller andet sted" i højre side af
kabinen. Jeg vil også tro at det er noget sikkerhedsseleholder der giver
sig - men det er svært at finde sådan noget, og det er heller ikke noget
der er konstant...

> [...]
> kobling er skiftet ved 10.000 ( har nu kørt 43) - og siden da, har
> den sagt "gonk" når jeg skifter til 3. gear - kan de heller ikke

Ingen problemer med gear eller kobling her - det fungerer bare, og er
det bedste gearskifte jeg har haft i nogen bil.....

> Men alligevel er jeg glad for bilen...
>
> Jeg vil gerne høre fra andre 6 er ejere....

Jamen, du fik da lidt input her - og jeg er også meget glad for min
Mazda 6, ind til videre den bil jeg har haft, som har givet mig mest
kørerglæde af de biler jeg har haft, og den mest problem frie, men jeg
har så heller ikke kørt andet end små 17000 km endnu.

Lars B
Mazda 6, 2.3L Sport
http://www.zulfo.dk/default.asp?side=/mazda/pimp.asp

Fra : Morten

Dato : 21-03-06 20:02

hej..
Tak for jeres svar....
Min er stc diesel sport (xenon + bose)

Lars, nej, det skal ikke kun være diesel... sålænge vi ikke taler
direkte om motoren, skullle det hele jo være ens.

Økonomimæssigt uden Cv, ser sådan set ok ud. Men min Board PC, viser
170 km rest, når lampen lyser... underligt. Kører jeg så ind og
tanker kan jeg fylde 52 - 54 L på... og der skal kunne være 64... jeg
har overvejet at køre tør med vilje, for at se om tank indholdet
passer med specifikationerne. Men Så er der jo lige det, at commonrail
ikke må køre tør.
Jeg kører konsekvent med fartpilot - også i byen - og med gearskift
ved maks. 2300 omdr.
Jeg vil tro jeg ligge på 16 KM/l. Kunne godt være mere synes jeg -
men alligevel, det er jo ikke en lam 1,9 octavia-hakkebræt med 90 el.
105 hk ( godt det her skrives et sted hvor der nok ikke kommer skoda
ejere !!)
Jeg har også webasto olie fyr. Jeg skruer gerne ned for kabine temp
for at lade brænderens energi gå til opvarmning af motoren . Min er
på drift efter 1 - 2 km (ok, det ved jeg godt ikke passer helt, men
vand temp er "hvor den plejer at være")

Jeg VED mit øre er krakilsk... meget endda... men når noget er nyt..
eller har været.. der er ihvertfald garanti stadigvæk, lader jeg mig
ikke spise af med "det kan vi ikke lave... sådan skal den lyde"

Ang Cv, jeg har en knaus 550 FSK, egenv. 1250 tot 1500. Jeg har først
lige fået CV en. SÅ kørsel med last kan jeg ikke rigtig bedømme.
Den trækker ok - gennem Kassel bakker er det , dog ved nedgearing,
intet prob at holde farten. Lukkes man inde bag en lastvogn eller anden
CV der ikke har 6 erens overskud, er det bare ned i 3. og ned med
pedalen - så accelerer den uden om.
KL/L ca. 10 - 11, afhængig af vindforhold

Jeg overvejer alligevel enten en boks eller Per Mai optimering. Man
bli'r vant til 310 nm - som iøvrigt kommer lidt for meget på engang
synes jeg. Min svigerfar havde en C5 110 diesel, den kom (lige som en
mazda 3 jeg har prøvet) mere behageligt. Momentkurven var mere
udstrakt. Jeg er klar over, man ikke kan sammenligne en 240 nm diesel
og en 310 nm' er ... men alligevel kunne jeg godt tænke mig mere og
"blødere" NM.

Har I el. kender I noget til boks ? (som jeg har hørt skulle være
bedre til at glatte NM kurven ud)

Hvad er jeres erfaringer med jeres mazda puscher / værksted ?

Mvh

Morten

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 21-03-06 23:02

"
Nu er min Mazda så ikke en 6'er, men en 626 DiTD.
Den har millioner af lyde, knirken, raslen mv. Jeg tilskriver til rystelser
fra motor der "løsner" løst og fast med tiden.

Jeg har kun 100HK/220NM at røre i, men syntes at trækket er godt, også med
læsset jydekrog.
Her i vinter kører jeg ml. 14-15 kml.
Højhastighed på motorvej, 500 km, koster diesel..meget diesel. Kørte kun 12
km/l.

Jeg køber Mazda 6 næste gang...
Eller en Cayenne på gule plader...... :c))

Michael

Fra : Morten

Dato : 22-03-06 08:34

Godmorgen,
Michael, en 6' er brugt.... maaske købt brugt er vel snart til at
komme i nærheden af...

Vedr. pris... Jeg bor imidlertidigt i Tyskland, og jeg købt min 6 er i
DK uden afgift og moms og eksporterede den ud af landet. Faktisk er
dette min 2. 6'er. Den første havde jeg i 5 mdr. solgte og tjente
8.000 kr. Den jeg har nu har jeg haft siden apr 04. På
grænseplader... 135.000. !

Jeg har købt bilen i Aabenraa ved Jes P. Jesssen - som sådan
slagsmæssigt ok... De prob. jeg har skrevet om ovenfor vedr.
gearskifte / kobling har jeg også rekl. der. Koblingen ruskede lieg
fra 0 km - men værkføreren mente ved lev. at bilen skulle køre nogel
1000, før man kunne afgøre "om og hvad" der kunne / skulle gøre.
Koblingen blev så skiftet i Tyskland.
Men det var egentlig heller ikke det jeg ville fortælle.. Det var bare
for lige at sætte jer ind i det næste afsnit (som gerne, hvis I bor i
den ende af landet eller kender nogen der bruger Ford, mazda og Kia i
Aabenraa).

Ifm. besøg ved familie i Aabenraa var jeg nogle gange ved værkstedet
for at rekl. over skiftet. De første gange kune de godt mærke noget
var som det ikke skulel være, men vi blev enige om lige at se tiden
an. Den sidste gang ved et længere beøg i DK, blev jeg i første
omgang også afvist.
Jeg oplever fejlen ved mit kørselsmønster, skifte ved ca. 2000 omdr.
- værkføreren skiftede ved 3500 og der forekommer fejlen ikke,
hvortil hans mening var: Hvis der er en fejl, skal den blive værre jo
flere omdr. og det gjorde den jo så ikke. Nå, men jeg kørte så den
dag hjem med uforrettet sag. Men tænkte dagen efter, "nej fan... nej,
det vil jeg ikke fidne mig i, så jeg kørte tilbage igen dagen efter.
værkføreren menet stadig ikke der var en fejl, hvorfor jeg bad dem om
at arrangere et møde med en serviceinspektør fra Mazda DK.
værkføreren menet stadig ikke der var en fejl, men ville da godt
prøve at beskrive fejlen og sende den til Mazda. Jeg sagde til ham, at
man jo ikke skulel være atomfysiker for at forestille sig, hvad Mazda
ville mene, når nu han IKKE mente der var en fejl.
Han skulle jo selvfølgelig nok beskrive det obejtivt så rekl. blev
taget alvorligt. Vi køret så hjem igen og nogel uger senere ringede
jeg tilbage for at høre hvad resultatet fra Mazda var. De havde afvist
rekl. - der var ikke noget i vejen.

Så langt så godt... Jeg forespurgte værkføreren om en
bekræftigelse på min rekl. fordi jeg ikke ville risikere at stå om 4
år med udløbet garanti og skulel forklare ovenstående og håbe på
kulance...
Det kunne ikke lade sig gøre - den slags gjorde de ikke.. Jeg talte
frem og tilbage med ham (jeg opførte mig stadig pænt), men det kunne
ikke lade sig gøre.
Nå, men så ville jeg gerne tale med hans chef.. for han måte da
kunne se fornuften i en skrivelse, der bare bekræfter at der en relk,
d.d. ved KM, fejlen som kunden mener der er mener vi ikke er tilstede,
Fejlen er sådan og sådan.

Jeg talte så med Jes P jessen hamselv. (flg. er IKKE omskrevet eller
overdrevet) Det kunne de sandelig ikke - så kunne de jo ikke lave
andet. De havde så mange brokkehoveder som kom i tide og utide og
brokkede sig over det ene og det andet.Når de så ville handle bil der
igen, var det den bedste bil de nogen side havde haft og den havde
aldrig fejlet noget. Man måtte jo også stole på hinanden, at når
noget var sendt ind til MAzda DK, var det både reg. der og så
sandelig også ved deres værksted. Man havde jo også professionel
stolthed så naturligvis var det reg.
Jeg sagde, at jeg synes det var underligt, at man ikke ville lave en
skrivelse hvor man beskrev fejlen - og han måtte kunne se, at hvis en
bil koster 370.000 kr så skal det også være 100 % ( bare det havde
været en toyota.. så havde det jo været 112 !). De kunne sandelig
ikke gå og skrue i biler der ikke var noget i vejen med - jeg kunne
køre indtil den gik istykker eller jeg kunen sælge den. så slap jeg
for de prob. jeg menet den havde. Iøvrigt, kunne jeg ikke anskue det
sådan at bilen kostede 370. Dem så de intet til ... .det hele var jo
afgift som de skulle aflevere til staten...

Sådan gik der 20 min. Til sidst ( oms jeres øjne måske er nu),
sgade jeg bare "det kan altså ikke lade sig gøre ?.. NEJ, var svaret
det er reg. her og ved Mazda DK.

hmmm.... hvad gør man så... Aha, jeg ringer til Mazda DK, og spørger
om det er deres holdning, at værksteder ikke må lave
bekræftigelser...
Som sagt så gjort... Jeg talte med inspektøreren ( der er nemlig vist
kun 1), og forespurgte om værksteder ikke måtte lave bekræftigelser
på afviste rekl.
Hvadffor en rekl ?.... må jeg lige bede om bilens stelnummer.... Hmm,
sagde han, jeg kan ikke midnes og kan heller ikke se noget rekl. der
sendt ind far det værksted på din gearkasse. Jeg kan se, og kan huske
- for det har jeg selv skrevet til dem - at den (mine alufælge
korroderer) fælg rekl. der foreligger vedr. korrodering, skal laves.
men det andet kender jeg INTET til.....
Må jeg lige høre hvad det drejer sig om..... Jeg fortalte det
ovenstående - og han besluttede at han gerne ville se bilen.
Tilfældet ville, at vi skulle til DK samme tidspunkt han alligevel
skulle til jylland, så han kom lieg et smut til Aabenraa.
Han kunne så heller ikke konstatere der var noget udover det
sædvanlige - der var noget modstand ved 3.gear, men dte var jo heller
ikke et armbåndsur. Der resultat var jeg ikke tilfreds med som sådan.
Men jeg havde besluttet med mig selv, at havde han den holdning... så
var det jo nok sådan. Jeg kunne ihvertfald ikke "bringe det højere
op" og jeg vidste, at når han havde været og se på bilen, vill det
være reg. Så langt så godt.

Da mit møde var færdigt... Kunen jeg ikke dy mig for at tale med
enten værkføreren eller direktøren.
Det var jo så åbenlyst, at værkføreren havde tænkt, det gider jeg
sq ikke... hvordan skal jeg forklare det ? Og selvfølgelig var det
ogfså derfor jeg ikke kunne få en bekræftigelse - ej heller fra
direktøren. Han har bare syltet sagen i egen lomme, i den tro at det
ville jeg aldrig kunne kontrollere (nu er jeg af den type der ikke
himler, før jeg ved et svar.. når der er noget jeg har betalt for...
når noget er nyt, og betal;t derfor... skal det også virke og opføre
sig upåklagekligt).

Han havde formodentlig i sin vildeste fantasi ikke forestillet sig, at
jeg ville kontakte og komntrollere ved Mazda DK, hvorvidt det var sendt
ind eller ej.

I ulamindelige overordentlig utvetydige, ( pludselig sad den lille fede
nar overfor mig... ham som havde talt ansvar ect. i over 20 min.. og at
man måtte stole på hinanden, osv osv. ) vendinger fortalte (nok mere
meddelte !) jeg ham hvad jeg menet om deres behandling, " han kunne jo
ikke vide alt hvad hans værkfører foretog sig" - om det ikke var hans
medarbejder ? 'jo, det var der da"... Nå, om du så ikke skulle tage
og træde lidt i karakter.. Er det ikke dig er er direktør ?... Så
må du kraft.. have det skidt... behandler i alle jeres kunder sådan ?
sådan talte jeg til ham et stykke tid. Så smed jeg den børsen der
lå på hans bord ned i skødet på han... så blev han sgade han at
jeg skulle gå... Ja , det kan du fan... tro jeg gør... og jeg
fortæller ALLE der overhovedet bar har overvejet at køre på
værksted, hvad for nogle svin i er.... Føj for satan...

Og så gik jeg. Set i Kort thorsens ulidelige klare lys, ikke det mest
taktiske korrekte udvikling i situationen. Jeg ville bedre have haft
ham til at ryksvømme lidt ført... rigtiog have ham til at forklare
sig og undsklylde... og så give ham svineren. Men sådan gik det
ikke.... og tja, jeg kommer der uagtet deres mening om mig, nok
alligevel aldrig igen.

Nå, det var så min erfaring med Mazda i Aabenraa. Her i tyskland har
jeg ikke gjort noget ved det endnu...

Der er iøvrigt nogel gode forumer, godt nok på tysk, om mazda' ere.
Her har jeg fundet flg. Gør det selv fif...som mere ka nbetegnes som
en snydekode, lige som til et spil på PS.

Jeg var træt af at når jeg skulle betjene radioen fra rattet,
trykkede på info knappen osv. Bippede den hver gang. Træls når man
ikke spiller høj musik...\
Løsning;
Sluk radioen
Tryk seek ned og hold den nede
Tryk på 5 og hold den nede ....
efter 1 - 2 sek, kommer der et bip.... og det var det.....

Tænd radioen og der er dejligt tyst.....

Og det vidste INGEN mazda mand jeg har talt med....
Jeg lægger lige ulr' en ind her.... så kan i selv kigge i forumet.
Der er jo unægtelig lidt flere 6 ere i Tyskland end i DK

http://37747.rapidforum.com/

Nå, pyha... jeg må vist hellere komme tilbage til arbejdet...

Mojn

n.b. der er nogel tastefejl... jeg skriver på et tysk tastatur...