Ups - he did it again
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-03-06 16:26

Brevkassen ved Carl Buus:

John Rasmussen:
"Det er med stor fornøjelse, at jeg læser brevkassen, og det er selvfølgelig
vand på min mølle at se artiklen forleden om de forreste tågelygter, for jeg
har netop betalt en bøde på 50 kr. of r at have kørt med disse tændt, uden
at det var tåget.

Jeg spurgte betjenten, hvad begrundelsen var for, at de ikkke måtte være
tændt, og han svarede at de blændede den modkørende trafik, og at det i
øvrigt stod i færdselsloven paragraf 118 jf. 33 stk. 5, at det må man ikke

Jeg giver dig ret i, at det øger sikkerheden. Jeg kan bare konstatere, at
mit synsfelt bliver ca. 10 meter bredere og 50 meter længere, uden at det
generer den modkørende trafik, netop fordi de lyser lavt.

Kan vi børe noget for at forbedre trafiksikkerheden og kalde dem
hjælpelygter i stedet?

MVH

Carl Buus:
Det var måske en udemærket ide. Sagen er jo, at tågeforlygter ikke må
blænde - eller som det hedder "skal være instillet sådan, at de blændende
kernestråler har et fald på mindst 1% (10 mm pr. meter)."

Derfor kan man også få bilen kasseret til syn, hvis de er indstillet forkert
eller måske eftermonteret for lavt, så de lyser for meget opad.

De standardmonterede tågelygter spreder et lavt og kort lys med minimalt
strølys opad - havde der været det, ville de jo være ubrugelige i tåge,
fordi de så ville opstå en "hvid mur" lige foran bilen.

Så reglen er og bliver tåbelig, og den er ikke med til at højne respekten
for alle kroge af færdselsloven.

Så meget fra Carl Buus. Men ikke et ord om hvordan i alverden man kan få et
50 meter længere(!) synsfelt fra nogle lygter, der sædvanligvis er monteret
lavere end de originale lygter og oven i købet uden at det blænder den
modkørende trafik. Måske fordi lysstyrken er lavere - men det trækker jo i
den modsatte retning hvad påstanden angår :)

Den køber vi ikke, Carl Buus!

Nogle ville måske tilføje - heller ikke den!
--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 19-03-06 16:29

"strølys" åh Herre Gud.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 17:00

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> "strølys" åh Herre Gud.

hva' f.... er strølys?

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 19-03-06 17:51

KLIP

> hva' f.... er strølys?

Mon det er lys, der strøs ud af en strøbøsse..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-03-06 16:35

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> den modsatte retning hvad påstanden angår :)
>
> Den køber vi ikke, Carl Buus!
>
> Nogle ville måske tilføje - heller ikke den!

Ja jeg var sgu også lige ved at få morgenkaffen galt i halsen da jeg
læste hans overordentlig tåbelige indslag der. Han enten er han komplet
idiot eller også ved han ikke en døjt om det han snakker om.

Jeg har selv lige fået "ny" bil hvor der er monteret tågelygter foran,
og når jeg lige har fået lavet den ene forlygte (pga. stenslag) skal jeg
have lavet nogle tests af hvor meget disse hjælper og hvor langt de rent
faktisk lyser (antaget de ikke blænder). Jeg skal gladeligt tage et
kamera med for at se om man kan illustrere det via billeder. Kræver dog
at min kamera kan hitte ud af at fastholde alle parametre (eksponering
og lign), men det må komme an på en prøve.

Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-03-06 21:53

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> at min kamera kan hitte ud af at fastholde alle parametre (eksponering
> og lign), men det må komme an på en prøve.

Jeg var lige ude og lege lidt... her er resultatet:

http://www.p7.dk/gallery2/gallery/Test/fogtest/

På de sidste to billeder står jeg ca. 15 meter foran bilen med kameraet
i øjenhøjde.

Jeg ved ikke helt om billederne viser det, men mit nærlys lyser altså
ca. ligeså langt som mit tågeforlys, tågeforlyset stiller bare meget
store krav til at nattesynet er i orden, det virker (ved alm. kørsel)
som om at det svagt fremhæver ting lidt længere fremme end nærlyset
(antaget at dette er slukket!). Hvis man kører med nærlys+tågeforlys så
har man IMO ikke en døjt længere syn fremad, da fordelen ved tågelyset
(fremhævningen af genstande) bliver kvalt i den lysmængde der er lige
foran bilen, dvs. at nattesynet bliver fuldstændig smadret pga. der er
så meget lys på vejen at øjnene ikke kan se ude i længden hvor lyset
ikke er så kraftigt.

Tågelyset giver en masse bredde på lyskeglen men jeg syntes ikke det
hjælper til at se længere hen ad vejen. Hertil er nærlyset bedre.

Så jeg tror nok at mit tågeforlys forbliver slukket til dagligt, her
giver nærlyset mig rigeligt.

Bilen er en Nissan Primera med standard monterede tågelygter, ikke
sænket og med standard pærer og lygter.

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-06 22:00

Thomas Rasmussen has brought this to us :
> Jeg var lige ude og lege lidt... her er resultatet:

> http://www.p7.dk/gallery2/gallery/Test/fogtest/

Jeg håber det er billederne der er dårlige for jeg syns godt nok der er
ufatteligt lidt lys på de billeder - specielt det første hvor du kun
har nærlys tændt!

> Tågelyset giver en masse bredde på lyskeglen men jeg syntes ikke det hjælper
> til at se længere hen ad vejen. Hertil er nærlyset bedre.

Det er også min opfattelse af det - bredt blødt og lidt ufokuseret lys
i lav højde og ikke længere væk end nærlyset. Udemærket i tæt tåge.

> Så jeg tror nok at mit tågeforlys forbliver slukket til dagligt, her giver
> nærlyset mig rigeligt.

Enig.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-03-06 22:08

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Jeg håber det er billederne der er dårlige for jeg syns godt nok der er
> ufatteligt lidt lys på de billeder - specielt det første hvor du kun har

Kameraet er ikke bedste til at tage billeder når der ikke er lys nok til
det... bla. så tror jeg dens lysmåler blev lidt forvirret af forruden og
derfor eksponerede mindre end godt var. Så der er meget mere lys end
billederne antyder. Billederne kan bruges til at se forskellen på det,
da jeg har taget billederne hvor kameraet har fokuseret med samme lys
tændt (nærlys) og inden jeg trykkede knappen i bund blev tåge/fjernlys
tændt. Det kan være jeg vil prøve det igen senere, for at se om man jeg
kan få det til at blive lidt mere lyst. Men det er dælme ikke nemt,
kameraet har sin egen mening om hvordan billeder skal fokuseres, og det
kan der bare ikke laves om på :-/

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-06 16:07

> [...]
> det til at blive lidt mere lyst. Men det er dælme ikke nemt, kameraet har
> sin egen mening om hvordan billeder skal fokuseres, og det kan der bare

Hvis du prøver igen så stil evt nogle "dimser" op med faster intervaller så
bliver det måske nemmere at se forskellene. Noget nemt tilgængeligt som en
række flasker eller lign.

/A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-06 18:43

Per Henneberg Kristensen brought next idea :
> Jeg giver dig ret i, at det øger sikkerheden. Jeg kan bare konstatere, at mit
> synsfelt bliver ca. 10 meter bredere og 50 meter længere, uden at det generer
> den modkørende trafik, netop fordi de lyser lavt.

Sikke nogen lygter han har fået sig - gad vide hvordan de virker...

Nærlys skal oplyse 30meter frem ikke sandt ? og så får han 50meter mere
på ved at køre med tågelygterne, altså oplyser hans tågelygter 80m (med
mindre han har lygter der på magisk vis laver en sammenlægning af
lys-afstanden), det er jo tæt på at være langt lys - ikke så mærkeligt
han får bøde for det...

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-03-06 18:52

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Per Henneberg Kristensen brought next idea :

> Sikke nogen lygter han har fået sig - gad vide hvordan de virker...

Det spørger jeg også om :)

> Nærlys skal oplyse 30meter frem ikke sandt ?

Nærlyset bør - med det fald på 1% som han så ganske rigtig selv nævner -
lyse minimum 50 meter frem, idet lygterne skal have en afstand på minimum
lige omkring hvis det ikke er 50 cm fra asfalten til lygterne ...

Og Hr. Buus sluger den råt!

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-03-06 20:24

> Nærlyset bør - med det fald på 1% som han så ganske rigtig selv nævner -
> lyse minimum 50 meter frem, idet lygterne skal have en afstand på minimum
> lige omkring hvis det ikke er 50 cm fra asfalten til lygterne ...

Der skal minimum være 500 m.m. fra plant underlag til underkant af lygteglas

--
MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-06 20:28

Per Henneberg Kristensen formulated the question :

> Nærlyset bør - med det fald på 1% som han så ganske rigtig selv nævner - lyse
> minimum 50 meter frem, idet lygterne skal have en afstand på minimum lige
> omkring hvis det ikke er 50 cm fra asfalten til lygterne ...

Okay - men husker jeg ikke ret at det er 30m oplyst vej der er
minimumskravet for nærlyset ?

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-03-06 21:19

> Okay - men husker jeg ikke ret at det er 30m oplyst vej der er
> minimumskravet for nærlyset ?

Jow - det tror jeg også jeg lærte for små 32 år siden :)

--
Per, Esbjerg