Raps i dieselbiler
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-03-06 22:09

Ekstra Bladet slår et slag for rapsolie i dieselbiler i lederen i dag:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-03-06 22:21

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ekstra Bladet slår et slag for rapsolie i dieselbiler i lederen i dag:
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587

Fordi en ting har biologisk oprindelse, er det nu ikke ensbetydende med at
det er forureningsfrit/ugiftigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 14-03-06 22:32

KLIP

> Fordi en ting har biologisk oprindelse, er det nu ikke ensbetydende med at
> det er forureningsfrit/ugiftigt.

Jeg så i øvrigt en udsendelse på tysk fjernsyn og brugen af rapsolie i
biler.

Så hut jeg visker, ødelægger det motorerne...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 14-03-06 22:41

Mon dog? - det er vist rimeligt populært, specielt i Tyskland ...
Det er firmaer der gerne foretager denne operation på ens diselhakker,
således at man kan vælge ordinær eller raps ....

JV

Fra : BJ

Dato : 14-03-06 22:49

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mon dog? - det er vist rimeligt populært, specielt i Tyskland ...
> Det er firmaer der gerne foretager denne operation på ens diselhakker,
> således at man kan vælge ordinær eller raps ....

Jeg kan ikke huske navnet på tv-stationen, men jeg mener det var programmet
"Ratgeber"...

Det var noget med indholdet som ødelægger/stopper dyser, pumpe samt
gummidelene.

Det var heller ikke godt at skifte mellem rapsolie og alm. dieselolie.

En kemiker kan nok enten af- eller bekræfte spørgsmålet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-06 05:22

> [...]
> gummidelene.
> Det var heller ikke godt at skifte mellem rapsolie og alm. dieselolie.

Man bygger motoren om, hvorfor man enten skal køre på det
ene eller andet brændstof: www.iinx.dk/raps/konvert.htm

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 08:33

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Man bygger motoren om, hvorfor man enten skal køre på det
> ene eller andet brændstof: www.iinx.dk/raps/konvert.htm
Men blander man dem på forhånd, skulle man svjv. umiddelbart kunne køre på
det?.

Fra : BJ

Dato : 15-03-06 09:29

KLIP

> Man bygger motoren om, hvorfor man enten skal køre på det
> ene eller andet brændstof: www.iinx.dk/raps/konvert.htm

Nu hæftede jeg mig ikke så meget ved udsendelsen, da jeg kører på benzin.

Jeg studsede dog, da tyskerne er rimelig velbevandrede i kørsel på rapsolie.

Jeg mener ikke at huske, de frasagde sig problemer selv med ombygning.

Nuvel, det kan være, programmet bliver genudsendt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-06 18:37

> Nu hæftede jeg mig ikke så meget ved udsendelsen, da jeg kører på benzin.

:)

> Jeg studsede dog, da tyskerne er rimelig velbevandrede i kørsel på
> rapsolie.

Jep - det er mange år siden, der var en ombygningsvejledning
i Autobild (ej gør-det-selv-arbejde)

> Jeg mener ikke at huske, de frasagde sig problemer selv med ombygning.

Prøv at læse på det link til rapsbil.dk en anden henviser til...

> Nuvel, det kan være, programmet bliver genudsendt.

Jow jow - ikke noget for mig

Fra : BJ

Dato : 15-03-06 18:43

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prøv at læse på det link til rapsbil.dk en anden henviser til...

Du tvang mig jo til at eftersøge informationen..

http://www.swr.de/ratgeber-auto/archiv/2006/03/11/index2.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-06 18:59

> Du tvang mig jo til at eftersøge informationen..

Jow jow - og det virker jo tilsyneladende

Fra : BJ

Dato : 15-03-06 19:00

KLIP

> Jow jow - og det virker jo tilsyneladende

Jep og rapsolie er noget bras..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-06 19:14

> Jep og rapsolie er noget bras

Trods fare at "dumpe" for åben skærm (dumt spørgsmål)
er dit link så ikke noget andet end præcis rapsolieløsningen?
("kunstig" dieselolie)

Fra : BJ

Dato : 15-03-06 19:18

KLIP

> Trods fare at "dumpe" for åben skærm (dumt spørgsmål)
> er dit link så ikke noget andet end præcis rapsolieløsningen?
> ("kunstig" dieselolie)

Det vil jeg bestemt ikke mene: "An bundesweit rund 1.900 Tankstellen kann
man inzwischen mineralölfrei zapfen, 100 Prozent Biodiesel, gewonnen in
heimischem Anbau"

"Technische Probleme mit dem Ökotreibstoff, der zum größten Teil aus Raps
gewonnen wird, hat es immer wieder gegeben."

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-06 19:38

> [...]
> "Technische Probleme mit dem Ökotreibstoff, der zum größten Teil aus Raps
> gewonnen wird, hat es immer wieder gegeben."

OK - jeg skøjtede lidt let

Fra : BJ

Dato : 15-03-06 19:41

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - jeg skøjtede lidt let

Du gled så at sige i planteolien..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-06 19:51

> Du gled så at sige i planteolien..

Og faldt på røven - kva "at falde på maven"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-06 22:05

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev> Det vil jeg bestemt ikke mene: "An
bundesweit rund 1.900 Tankstellen kann
> man inzwischen mineralölfrei zapfen, 100 Prozent Biodiesel,

Biodiesel er behandlet rapsolie, og man må ikke komme det i visse biler,
grundet at pakninger bl.a. ikke kan tåle det. (gælder muligvis også
ubehandlet raps).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 22:39

> Jep og rapsolie er noget bras..

Eh, skulle vi nu ikke lige skille tingene lidt ad?
Lad os nu først slå fast at der er _stor_ forskel på biodiesel og rapsolie.
Dernæst at det kræver en konvertering af bilen at køre på rapsolie. Der skal
faktisk ændres en hel del, hvis det skal være ordentligt.
Og for nu at aflive den der med at bilen går i stykker efter 1000 km - det
er altså ikke sandt. Der kører biler som har kørt flere hundrede tusind km
på ren raps - uden problemer. Selv har jeg fået konverteret 1 okt. 05, bilen
har kørt 12000 siden da (så vidt jeg husker).
Men det er måske afgørende at man ofrer en mindre formue på selve
konverteringen?!

På den anden side, hvis du har erfaringer, vil du så ikke dele dem - det
ville være fint - så kan det også være jeg kan få armene ned igen
Mvh Tommy

Fra : BJ

Dato : 15-03-06 22:53

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Eh, skulle vi nu ikke lige skille tingene lidt ad?
> Lad os nu først slå fast at der er _stor_ forskel på biodiesel og
> rapsolie.

Vi kan således konstatere, Tyskerne (der har størst erfaring) ikke ved en
pind om det de taler om.

> Dernæst at det kræver en konvertering af bilen at køre på rapsolie. Der
> skal faktisk ændres en hel del, hvis det skal være ordentligt.

Det ved tyskerne heller ikke noget om..

> Og for nu at aflive den der med at bilen går i stykker efter 1000 km - det
> er altså ikke sandt. Der kører biler som har kørt flere hundrede tusind km
> på ren raps - uden problemer.

Det har tyskerne heller ingen erfaring..

> Selv har jeg fået konverteret 1 okt. 05, bilen har kørt 12000 siden da (så
> vidt jeg husker).

Det er jo en kraftig dokumentation..

> Men det er måske afgørende at man ofrer en mindre formue på selve
> konverteringen?!

Hvis du ikke kan læse tysk, kan jeg godt forstå du ikke har forstået
indholdet..

> På den anden side, hvis du har erfaringer, vil du så ikke dele dem - det
> ville være fint - så kan det også være jeg kan få armene ned igen

Jeg lytter til dem med de største erfaringer .... tyskerne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-06 00:15

> "TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Vi kan således konstatere, Tyskerne (der har størst erfaring) ikke ved en
> pind om det de taler om.

Der tabte du lige mig - hvad kan vi konstatere det ud af?

> Det ved tyskerne heller ikke noget om..
> Det har tyskerne heller ingen erfaring..
> Det er jo en kraftig dokumentation..

Det er da ihvertfald en masse påstande. Hvad bygger du dine udsagn på?

Mht dokumentation, så kan du tjekke
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/bilerne.htm - der er der historik
omkring flere biler der er konverteret. Det er ihvertfald noget
dokumentation...

For mig lyder det lidt som om det er religion for dig, er det rigtigt?

Mvh Tommy

Fra : BJ

Dato : 16-03-06 00:38

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> For mig lyder det lidt som om det er religion for dig, er det rigtigt?

Religion ... der tabte du i hvert fald mig.

Jeg holder mig nu til tyskernes erfaringer og de siger, der er for mange
ulemper ved rapsen og problemer med partikelfilterne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-06 07:29

BJ skriver:

> Jeg så i øvrigt en udsendelse på tysk fjernsyn og brugen af rapsolie i
> biler.

Har de ikke gjort det på Rügen i mange år ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : BJ

Dato : 15-03-06 09:30

KLIP

> Har de ikke gjort det på Rügen i mange år ?

Det ved jeg ikke specifikt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-03-06 12:12

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi en ting har biologisk oprindelse, er det nu ikke ensbetydende med at
> det er forureningsfrit/ugiftigt.

Nej de blander godtnok begrebet CO2-neutral sammen med
'forureningsfrit'. Men det ændrer ikke ved at det er plat at
CO2-neutralt brændstof er så hårdt beskattet herhjemme. Der er mange
gode grunde til at styrke forskning i og produktion af den slags brændstof.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-06 09:28

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi en ting har biologisk oprindelse, er det nu ikke ensbetydende med at
> det er forureningsfrit/ugiftigt.

Korrekt, olie er jo også biologisk.
Fordelen med rapsolie er at det er CO2 neutralt, det har optaget CO2
under væksten, desuden så firgiver det vist ikke så mange NOx og CO
som diesel.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 10:30

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ekstra Bladet slår et slag for rapsolie i dieselbiler i lederen i dag:
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587

Jeg kører på (ren) raps. At påstå at det er forureningsfrit er nok en
lettere overdrivelse. Raps er CO2 neutralt, dvs der bliver udledt den samme
mængde CO2 ved forbrændningen, som raps planten optog da den voksede sig
stor MEN der kommer altså stadig sod ud af udstødningen.

Derudover kan jeg tilføje at min rapsbil kører en anelse længere pr l
brændstof når den kører på raps end når den kører på diesel - ca. 0,4 km
længere pr l.

I vinterperioden er det nødvendigt enten at forvarme eller køre på en
blanding af raps og diesel - pga viskositeten (rapsolie er noget mere
tyktflydende end diesel)
Men ellers - jeg har kørt (eller rettere, konen) på raps og det fungerer
perfekt. Vi har så også fået monteret et ELSBETT kit og et oliefyr.

Man kan evt. se mere på www.rapsbil.dk

Mvh Tommy

Fra : Brian Madsen

Dato : 15-03-06 16:27

> Derudover kan jeg tilføje at min rapsbil kører en anelse længere pr l
> brændstof når den kører på raps end når den kører på diesel - ca. 0,4 km
> længere pr l.

Hvor køber du olien? - og hvad bøder du pr. liter?

Mvh.
B. Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 17:18

"Brian Madsen" <brianmMOVE@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor køber du olien? - og hvad bøder du pr. liter?

Uha, det er en varm kartoffel, du der stikker fingrene ned i.
Jeg giver pt 5,50 og andre skribenter mener at vide at der så ikke bliver
betalt afgift.

Men Jyllandsposten havde for ca. 1 år tilbage en artikel hvor der var
henvist til leverandører, der kunne sælge olien til 3 kr. Det er dog ganske
givet excl. afgift.

Mvh Tommy

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-06 18:50

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev > Men Jyllandsposten havde for ca. 1 år
tilbage en artikel hvor der var
> henvist til leverandører, der kunne sælge olien til 3 kr. Det er dog
ganske
> givet excl. afgift.

Man kan også indrette sin egen margarinefabrik derhjemme, og presse frøene
selv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen