Websider til mobiltelefoner og andre håndh~
Fra : Flemming Jessen

Dato : 01-06-06 13:37

Er der nogen herinde (håber jeg er kommet i den rigtige gruppe),
der ved noget om at lave simple hjemmesider til mobiltelefoner og
andre håndholdte.
Kræver det speciel kodning og kræver det specielle servere?

(Med fare for at blive skudt - vil jeg også gerne vide noget om
streaming af video. (Filformater og serverkrav) Er det her?)

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 01-06-06 23:22

Flemming Jessen skrev:
> [...]
> andre håndholdte.
> Kræver det speciel kodning og kræver det specielle servere?

Det behøver ikke være meget mere anderledes end at skulle lave en
hvilken som helst anden hjemmeside. Med CSS kan du angive et stilark med
media-typen "handheld", så CSS'en der står i stilarket fortolkes af
håndholdte apparater. Det kan sættes således:

<link href="mobilstylesheet.css" rel="stylesheet" type="text/css"
media="handheld">

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://sappy.dk/impleo/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-06 23:47

Flemming Jessen wrote:
> Er der nogen herinde (håber jeg er kommet i den rigtige gruppe),

Jo, den er god nok. Det er her, det sner.

> der ved noget om at lave simple hjemmesider til mobiltelefoner og
> andre håndholdte.
> Kræver det speciel kodning og kræver det specielle servere?

Det var i 'gamle dage' at man skule kode i wap til mobiltelefoner. Moderne
mobiltelefoner kan uden problemer vise almindelig html.

Dog er det en god ide at lave et specielt css skræddersyet til at vise siden
på de små skærme, der nu en gang er på mobiltelefoner. Du får mobilos til at
hente og bruge dette særlige mobil.css ved at indsætte denne kodelinje i
sidens head:

<link rel="stylesheet" type="test/css" href="mobil.css" media="handheld">

> (Med fare for at blive skudt - vil jeg også gerne vide noget om
> streaming af video. (Filformater og serverkrav) Er det her?)

Vi skyder ikke folk her, vi hænger dem!

Spøg til side, jo det er også her. Det kan jeg bare ikke hjælpe dig med,
desværre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/