Uønsket mellemrum
Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-06-06 00:15

Hej,

Jeg forsøger ved hjælp af css at lave et simpelt layout med en
navigationsbjælke i toppen og en søjle i højre side. Se
nedenstående link.

http://www.pumpemesteren.dk/test/beta001/test.php

Der dukker dog nogle irriterende mellemrum op mellem overskriften (rød
baggrund) og navigationsbjælken (grå baggrund). Det samme er
tilfældet mellem navigationsbjælken og selve indholdsdelen (blå
baggrund).

Hvad er mon den bedste måde at slippe af med disse mellemrum på? Jeg
har forsøgt mig med negative marginer angivet i pixels, men resultatet
afhænger desværre af hvilken browser, der benyttes.

--
Michael Knudsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-06 01:25

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> baggrund) og navigationsbjælken (grå baggrund). Det samme er
> tilfældet mellem navigationsbjælken og selve indholdsdelen (blå

Jeg prøvede at indsætte dette i din css:

div, p, h1 { margin:0;}

Så forsvandt problemet. Det er altså et margin-problem, du slås med.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-06-06 06:20

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg prøvede at indsætte dette i din css:
>
> div, p, h1 { margin:0;}
>
> Så forsvandt problemet. Det er altså et margin-problem, du slås med.

Tak for tippet. Det ser ud til, at jeg kan nøjes med

p, h1 {margin:0;}

men jeg ved ikke, hvorfor det virker. Bliver der altid sat en margin
omkring paragraffer? Hvor stor er denne margin?

--
Michael Knudsen

Fra : David Trasbo

Dato : 01-06-06 10:53

Michael Knudsen skrev:

> p, h1 {margin:0;}

> men jeg ved ikke, hvorfor det virker. Bliver der altid sat en margin
> omkring paragraffer? Hvor stor er denne margin?

Ca. en margen der passer til dobbelt linjeskift.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-06-06 12:44

Michael Knudsen wrote:

> Tak for tippet. Det ser ud til, at jeg kan nøjes med
>
> p, h1 {margin:0;}
>
> men jeg ved ikke, hvorfor det virker. Bliver der altid sat en margin
> omkring paragraffer? Hvor stor er denne margin?

De fleste tekstelementer har en standardmargin og en
standard padding, problemet for nogle af elementerne
er at den er forskellig fra den ene browser til den
anden.

I dit stylesheet bør du derfor altid have for eksempel:
html,body {margin:0;padding:0;}
h1,h2,h3,h4,h5,h6,p,ol,ul,dl {
padding:0;margin:0;line-height:100%;
}

Derefter kan du sætte marginer/padding på
de forskellige elementer, alt efter hvordan
du ønsker, de skal tage sig ud på siden, for
eksempel

p{margin:0 auto 0.5em auto;linie-height:125%;}

Har du brug for forskellige marginer, kan du bruge
class-attributten,

..top {margin-top:1em;}

der vil indsætte en margin-top foran ethvert
blokelement der forsynes med klassen:

<h2 class="top">Overskrift</h2>

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-06-06 14:06

Jørgen Farum Jensen wrote:

> I dit stylesheet bør du derfor altid have for eksempel:
> html,body {margin:0;padding:0;}
> h1,h2,h3,h4,h5,h6,p,ol,ul,dl {
> padding:0;margin:0;line-height:100%;
> }

Tak for tippet! Det var netop, hvad jeg havde brug for.

--
Michael Knudsen