Choktal! [gættekonkurrence]
Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-05-06 20:52

Ifølge Reuters og "National Institute of Diabetes and
Digestive and Kidney Diseases" er intet mere end ...

ja nu skal I gætte. Hvor stor en del af den amerikanske
befolkning har diabetes?

Læs her og se hvor langt fra du var fra ramme rigtigt:

http://today.reuters.com/news/newsarticle.aspx?type=healthNews&storyid=2006-05-30T224229Z_01_ARM081731_RTRUKOC_0_US-SIGNIFICANT-DIABETES-PREVALENCE.xml&src=rss&rpc=22

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Fra : Svend Poulsen

Dato : 01-06-06 04:51

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to

Og sjovt nok er madproducenterne utilfredse med kritik af deres mad, da
maden jo efter deres skøn er sundt nok.

Svend

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 01-06-06 08:55

On Thu, 1 Jun 2006 05:51:18 +0200, Svend Poulsen skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Og sjovt nok er madproducenterne utilfredse med kritik af deres mad, da
> maden jo efter deres skøn er sundt nok.

Som jeg ser det, er der tydeligvis gået junk i det for alt for
mange stakkels amerikanske borgere. I Staterne er det kommet
så vidt, at ketchup af sundhedsmyndighederne er registreret
som en _grøntsag_, hvilket også meget godt illustrerer, hvad
der er blevet af en rystende masse amerikanere.

For mig er det tydeligt, at den alt for uhæmmede industris
jagt på profit ødelægger mennesker. Gør dem fede, gør dem
sukkersyge, gør menneskers liv dårligt.

Et klasseeksempel på hvordan det går, når man overlader
sundhed til industriens lobbyister overfor myndigheder,
korruptionen af myndighederne, industriens overvældende evne
til at vildlede mennesker med ryggesløse reklamer, og
naturligvis igen - industriens og storkapitalens syge og
amoralske jagt på profit, profit og atter profit.

Et klasseeksempel på at man _ikke_ skal overlade mærmest alt
muligt til storkapitalen. Profitjagt er opskriften på en masse
ulykke - og ikke som alt for mange bilder sig inde -
opskriften på en effektiv selvregulering, der gør samfundene
bedre at leve i for mennesker.

--
If you want to make someone angry, tell him a lie; if you want
to make him furious, tell him the truth.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-06-06 18:35

> [...]
> ulykke - og ikke som alt for mange bilder sig inde -
> opskriften på en effektiv selvregulering, der gør samfundene

Hvis det bare var det der var problemet, så ville det være en smal sag
at få rettet op på.

Jeg vil våge at påstå at problemet er overbefolkning ! http://home19.inet.tele.dk/fs2002/PG.jpg
og at man med eks. "National Security Study Memorandum 200"
allerede i 1974 begyndte at handle.

I en anden tråd taler du om socialdarwinismes lykkesageligheder angående
alkohol, er du parrat til næst skridt,,,

Kigger du i dit lokale supermarked så vil du finde et stigende antal vare med
Aspartame(Light sodavand i tonsvis, nu også både yoghurt & jordbærgrød.

Og det er på trods af, at effekter af 20 års forbrug nu begynder at melde sig
hos stor forbrugerne,,, Specielt selvfølgelig i USA.

Denne dokumentar film er bestemt værd at se, specielt hvis man vil undgå
socialdarwinismes konsekvenser, "at bliver soteret fra" på grund af uvidenhed
og 'god tro' til myndighederne.
http://video.google.com/videoplay?docid=1871783678882092937&q=Aspartame

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4683371.stm
Sweetener 'linked' to leukaemias
Fresh doubts about the safety of an artificial sweetener have been
raised by Italian scientists who have linked its use to leukaemias in rodents.

http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=34040
Aspartame Causes Cancer in Rats at Levels Currently Approved for Humans

http://www.cbsnews.com/stories/2005/07/28/health/webmd/main712605.shtml
Study Links Aspartame To Cancer
"We cannot continue to use aspartame in 6,000 types of products, soft drinks, yogurt, and whatever."
Morando Soffritti, MD

http://education.guardian.co.uk/print/0,3858,5360498-108229,00.html
Combining food additives may be harmful, say researchers
· Aspartame and artificial colourings investigated
· Mice nerve cells stopped growing in experiments

osv...
http://www.sweetpoison.com/
http://www.dorway.com/indexnew.htm

osv...

http://www.kvl.dk/Nyheder/2006/982_transfedt.aspx
Danmark kan for en gangs skyld stille op i førertrøjen, når det gælder ernæring og sundhed.
Danmark er som det første land i verden totalt frit for de giftige transfedtsyrer i fødevarer.

Og nye resultater fra forskere på KVL og Amtssygehuset i Gentofte er netop blevet publiceret

i verdens fineste sundhedsvidenskabelige tidskrift, New England Journal of Medicine.

Jan Rasmussen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 01-06-06 20:23

On Thu, 1 Jun 2006 19:35:21 +0200, Jan Rasmussen skrev:

> [...]

> og at man med eks. "National Security Study Memorandum 200"

Man prøvede; men gav tydeligvis op for mange år siden. Nu
venter man bare på den helt store tur, der skal rense ud i
overbefolkningen. Sikkert en sygdom - noget i den stil.

> I en anden tråd taler du om socialdarwinismes lykkesageligheder angående
> alkohol, er du parrat til næst skridt,,,

Lyksagligheder og lyksagligheder. Jeg gør klart opmærksom på
al den ulyksaglighed, der følger med. Det er altså også
ekstremt primitivt bare at overlade reguleringen til
naturkræfterne, når nu vi har fået udviklet os en hjerne.

> [...]
>
> Og det er på trods af, at effekter af 20 års forbrug nu begynder at melde sig
> hos stor forbrugerne,,, Specielt selvfølgelig i USA.

Jeg er heldigvis en af dem, der synes, aspartam smager af
lort.

Det er en skamplet på de danske sundhedsmyndigheder, at
aspartam ikke forlængst er blevet totalforbudt her til lands.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-06-06 10:06

HrSvendsen@msn.com on onsdag 31. maj 2006 at 21:52 +0100 wrote:
>Læs her og se hvor langt fra du var fra ramme rigtigt:

> [...]

Rystende er da vist det eneste ord der dækker - jeg skød ret langt fra -
ca. det halve.
Det fortæller en vigtig histrie om, at sundhed aldrig må overlades til
producenterne - deres hensigt med fødevareproduktion er at få solgt nogle
varer og tjene nogle penge (hvilket er fair nok). Historien viser at det
er vigtigt at der en uvildig instans der holder øje med folkesundheden og
også har mulighed for at gøre noget ved det.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-06-06 10:43

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> Rystende er da vist det eneste ord der dækker - jeg skød ret langt
> fra - ca. det halve.

Nu havde jeg læst din kommentar, så jeg regnede med at ca. 30% nok
var i overkanten.

> [...]
> nok). Historien viser at det er vigtigt at der en uvildig instans
> der holder øje med folkesundheden og også har mulighed for at gøre

Selvom jeg er enig med dig, så vil jeg tillade mig at påpege et
problem der. Det er pokkers svært at lave en effektiv lovgivning om
hvad folk putter indenbords, da det jo ikke så meget er de enkelte
fødevarer der er problemet, som måden de bliver kombineret på. Så med
mindre man indfører en kvoteordning for fastfood (med deraf tilhørende
sortbørs), er muligheden for at gøre noget begrænset til
oplysningskampagner.

--
// Wegge

Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:
<http://wiki.wegge.dk/Usenet_personligheder>

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-06 13:16

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> [...]
> mindre man indfører en kvoteordning for fastfood (med deraf tilhørende
> sortbørs), er muligheden for at gøre noget begrænset til

Hertil kan dog siges at selv vores MacDonald's-ting er sundere end de er
i de øvrige EU-lande {for slet ikke at tale om USA}, da vi har en
forholdsvist skrap lovgivning her.

Som industrien og EU-kommissionen i øvrigt søger at få afskaffet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-06-06 08:23

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> mindre man indfører en kvoteordning for fastfood (med deraf tilhørende
> sortbørs), er muligheden for at gøre noget begrænset til

Et af problemerne er at det ikke er til at gennemskue hvad der er sundt,
og sundest. Da maden er lavet men bare skal varmes. Det vil sige at det
ofte er enkelte fødevarer som er problemet. Dette produkt er sundt, da
det består mest af majs, 51% og resten indeholder bare lidt fedtstoffer
og sukkerarter.

Hvis slikket kom til at stå bagerst i butikken og frugt og grønt ved
kassen så var salget forandret.

Nestle har faktisk et sundt og udenmærket morgen mads produkt, det
koster bare 5 gange mere end de usunde produkter. Og det er ikke fordi
de koster 5 gange mere at lave, men fordi den slags mennesker som vil
betale så meget mere, også giver sig råd til at købe det bedste.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-06-06 12:18

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> on torsdag 1. juni 2006 at
11:43 +0100 wrote:
> [...]
>mindre man indfører en kvoteordning for fastfood (med deraf tilhørende
>sortbørs), er muligheden for at gøre noget begrænset til

Helt enig, og der synes jeg at man er noget lang i spyttet herhjemme.
Blandt andet fordi fokus ret ensidigt der på vægt/fedme, fremfor variation
i kosten mv.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : T.Liljeberg

Dato : 02-06-06 07:09

On Thu, 01 Jun 2006 13:18:21 +0200, in dk.politik "Frank Løkkegaard"
<fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
>Helt enig, og der synes jeg at man er noget lang i spyttet herhjemme.
>Blandt andet fordi fokus ret ensidigt der på vægt/fedme, fremfor variation

Det er også værd at påpege, at et af de meget få lande i verden, hvor
kalorieindtaget per capita er på linie med USA, rent faktisk er
Danmark.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-06-06 12:47

On Thu, 01 Jun 2006 23:08:34 -0700, T.Liljeberg skrev:

> Det er også værd at påpege, at et af de meget få lande i verden, hvor
> kalorieindtaget per capita er på linie med USA, rent faktisk er
> Danmark.

Det er ikke antallet af kalorier, der er afgørende; men alt
det andet man får ind sammen med kalorierne - og alt det man
_ikke_ får ind sammen med kalorierne.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 02-06-06 16:44

On Fri, 2 Jun 2006 13:47:23 +0200, in dk.politik Henrik Svendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Det er ikke antallet af kalorier, der er afgørende;

Afgørende for hvad? Antallet af kalorier er bestemt af betydning, hvis
vi taler om overvægt og generel sundhed.

>men alt
>det andet man får ind sammen med kalorierne - og alt det man
>_ikke_ får ind sammen med kalorierne.

Det er da bestemt også vigtigt. Hvad synes du, fra et sundhedsmæssigt
synspunkt, om dt høje indhold af fedt i den danske menu, fra fuldfede
oste, mælk, fløde, osv.
USA er jo ikke fundamentalt anderledes, bare nogle år foran. Der er da
også tegn på, at "fedme-epidemien" har nået sit maksimum i USA, mens
resten af verden følger efter. Til USAs fordel,når vi taler om
sundhed, skal da også nævnes at antallet af rygere er langt lavere end
f.eks. i Danmark.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-06-06 17:14

On Fri, 02 Jun 2006 08:43:37 -0700, T.Liljeberg skrev:

> Afgørende for hvad? Antallet af kalorier er bestemt af betydning, hvis
> vi taler om overvægt og generel sundhed.

Ja, men der er andre ting af meget større betydning. Hvis du
indtager f.eks. 5000 kcal. om dagen - men indtager dem
udelukkende fra sund og varieret mad og holder dig i form, så
er 5000 kcal. ikke noget problem. Det jeg mener - det er ikke
kalorierne i sig selv, der er problemet.

Men derimod er f.eks. sådan noget som transfedtsyrer et
problem i sig selv.

> Det er da bestemt også vigtigt. Hvad synes du, fra et sundhedsmæssigt
> synspunkt, om dt høje indhold af fedt i den danske menu, fra fuldfede
> oste, mælk, fløde, osv.

Fedt er heller ikke noget problem i sig selv. Det afgørende er
hvilken slags fedt. F.eks. er olivenolie meget sundt. Det
samme gælder såmænd også mælkefedt - hvis det altså ikke er
blevet homogeniseret og varmebehandlet. Ved homogenisering
gøres fedtpartiklerne i mælken meget mindre - så fedtet ikke
klumper sig sammen igen. Det giver fedtpartiklerne en helt
anden og ganske anderledes usund måde at opføre sig på inde i
vores krop. Ved varmebehandling bliver mange fedtstoffer
direkte skadelige. Også den ekstreme iltning af fedtstofferne
der finder sted under homogeniseringen gør stor skade.

(Nu kan vi starte et større studie ang. hvordan fedtstoffer
opfører sig - men jeg foreslår med det samme, at interesserede
begynder googling, hvis emnet har deres interesse - så vi kan
have en debat på et fælles oplyst grundlag)

> USA er jo ikke fundamentalt anderledes, bare nogle år foran.

AFS er fundamentalt anderledes, når det f.eks. kommer til
transfedtsyrer og en masse andre ting, der tillades vedr.
fødevareproduktion. Danmark er meget anderledes end AFS på det
punkt. Men det er i og for sig udenfor pointe, at der er
forskel på lande i det her respekt.

> [...]
> resten af verden følger efter. Til USAs fordel,når vi taler om
> sundhed, skal da også nævnes at antallet af rygere er langt lavere end

Det handler ikke om AFS som sådan; men om hvad usunde
fødevarer gør ved folk. Det gør dem syge. Også i Danmark.

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Rado

Dato : 01-06-06 18:22

On Wed, 31 May 2006 21:52:22 +0200, Henrik Svendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Ifølge Reuters og "National Institute of Diabetes and
>Digestive and Kidney Diseases" er intet mere end ...
>
>ja nu skal I gætte. Hvor stor en del af den amerikanske
>befolkning har diabetes?

Lidt stof til eftertanke:

The land of vitality - the Hunza Valley

In India during the 1920s, British researcher Sir Robert McCarrison
conducted one of the most eye-opening experiments relative to the
correlation between diet and health. Dr. McCarrison spent many years
in the Himalayan Mountains including the picturesque Hunza Valley.
This magical fairytale-like place is found between the borders of
China, India, Pakistan and Russia at nearly 8000 ft. The natives of
this valley, the Hunzakuts, captured Dr. McCarrison's attention
because of the their excellent health and extremely long lifespan.

"In these Himalayan Mountains is Hunza; a country slightly more than a
hundred miles long and perhaps just as wide, containing approximately
thirty thousand inhabitants," writes Dr. Jay F. Hoffman, the author of
the book Hunza - Secrets Of The World's Healthiest And Oldest Living
People, published in 1960. Dr. Hoffman was sent to Hunza under the
auspices of the National Geriatrics Society.

"Here the people lived to be 100, 110, 120, and occasionally as much
as 140 years of age. Here lies the real Fountain of Youth - probably
the only one in the world - Hunza land is truly a Utopia if ever there
was one. Just think of this! Here is a land where people do not have
our common diseases, such as heart ailments, cancer, arthritis, high
blood pressure, diabetes, tuberculosis, hay fever, asthma, liver
trouble, gall bladder trouble, constipation or many other ailments the
plague the rest of the world. Moreover, there are no hospitals, no
insane asylums, no drug stores, no saloons, no tobacco stores, no
police, no jails, no crimes, no murders, and no beggars."

Any westerner who stepped foot on the tiny land of this friendly
nation couldn't stop raving about their good nature, outstanding
hospitality, not to mention the physical strength and stamina of their
men. " My own experience provides an example of a race unsurpassed in
perfection of physique and in freedom from disease in general." Wrote
Dr. McCarrison about the Hunzkuts. "Amongst these people the span of
life is extraordinarily long... During the period of my association
with these people I never saw a case of asthenic dyspepsia, of gastric
or duodenal ulcer, of appendicitis, of mucous colitis, of cancer."

http://www.byregion.net/articles-healers/Hunza_Diet.html

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-06-06 07:52

T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net> on fredag 2. juni 2006 at 8:08 +0100
wrote:
>Det er også værd at påpege, at et af de meget få lande i verden, hvor
>kalorieindtaget per capita er på linie med USA, rent faktisk er
>Danmark.

Ja, og det bliver det ikke bedre af. Dansk madkultur er så vidt jeg kan se
under hastig forandring i disse år. Fødevarekvaliteten er på mange måder
faldende, udbuddet stadigt ringere og et stigende - omend svagt - forbrug
af færddigretter samt et markant stigende forbrug af fastfood - stort set
i takt med, at der installeres stadigt flere dyre samtalekøkkener. Ganske
ironisk.
Dertil kommer at den høje grad af forædling, som dansk fødevareindustri
har brystet sig af gennem efterhånden en del år, er et Damoklessværd.
Man kan i et vist omfang sige, at i kraft af den høje forædling spiser vi
de ældste fødevarer
Endvidere hænger kost og livsstil nøje sammen - og dermed de
prioriteringer som den enkelte familie foretager sig.
Paradokset er, at udviklingen går denne vej samtidig med, at vi vel
sjældent har talt så meget om sundhed og kost, som vi gør i disse år.
Det indikerer bestemt også, at kommende kampagner skal tilrettelægges på
en anden måde end hidtil, hvis de skal virke. Vi er helt åbenbart blevet
immune overfor det rene sundhedsargument. Kampagner der spiller på det
lystbetonede, nydelsen og oplevelsen, har måske en chance.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311